24.03.2010 12:00, Richard "Gulath" Bojničan, Komentárov: 0
G19 + G9X + G13 = GAMING

G19 + G9X + G13 = GAMING

Nejakým "záhadným" spôsobom sa ku mne dostala klávesnica, myška a miniklávesnica od Logitech na recenzovanie. Všetko sú to zariadenia so zvučným menom a hráči snívajú, že raz si tieto zariadenia kúpia. Nuž, tak som ich podrobil testu, nie len v hraní ale aj v používaní a v tom ako na mňa pôsobia.

Test môže byť trochu odlišný od ostatných recenzií, ktoré nájdete na webe. Chcem sa totižto na tieto zariadenia pozerať z dvoch pohľadov. Z pohľadu hráča, a z pohľadu užívateľa. Totižto PC síce používam aj na hranie, ale aj na prácu a vymieňať si klávesnicu je trochu divné...

G19

Takže začneme klávesnicou. Z pomerne mohutnej krabice vybalíme samotnú klávesnicu, napájací zdroj a CD s priloženým software. Klávesnicu môžeme rovno pripojiť k PC a používať. Ak chceme aby fungovalo podsvietenie a display, treba pripojiť externý zdroj. Trochu prekvapujúce, ale asi na to treba naozaj veľa elektriny. Klávesnica sa podobá na predchodcu, čiže G15, ktorú používa moja polovička (áno, existuju ženy, ktoré sa hrajú hry). V podstate vizuálny rozdiel je v tom, že máme dva rady makro tlačítok, farebný display a farbu podsvietenia si vieme nastaviť.

Takže, pripojíme klávesnicu, elektrinu, nainštalujeme software a ideme sa s ňou hrajkať. Z pohľadu hráča tradicionalistu (to sú tí, čo ešte neobjavili čaro ergonomickej klávesnice) sa jedná o maximum, ktoré klávesnica môže dosiahnuť. Jej rozloženie kláves je rovnaké ako keď som sa hral prvého Dooma, čiže sa nemusím učiť nič nové. Programovanie makier je tiež dovedené na úroveň KISS (programátori poznajú) a stačí stlačiť tlačidlo record macro, klávesnica ho jednoducho nahrá a uloží pod nami zvolené tlačidlo. Predpokladám, že toto je asi základný dôvod prečo si kúpiť G19. V hrách, kde sa makro využiť dá a jeho načasovanie je niečo čo je priamo tvorcami hry zakázané to môže byť veľmi silný prostriedok na získanie prevahy. Viem si živo predstaviť využitie týchto tlačidiel vo WoW aréne, alebo v podstate ľubovoľnom PvP, kde správne načasovanie stlačenia kláves môže naozaj znamenať rozdiel. Niektorí výrobcovia hier sa voči tomu aj bránia. Zistil som to práve keď som polovičke kúpil G15 aby mohla hrať lepšie Lineage 2... Žiaľ, jej ovládací software je práve v tejto hre blokovaný.

Podsvietenie kláves sa dá nastaviť až na 3 módy, v každom si zvolíme cez software vhodnú farbu, ktorá sa nám páči alebo niečím vyhovuje. Je rovnomerné a klávesy je krásne vidieť aj v úplnej tme. Týmto sa klávesnica stáva hitom č. 1 pre nočné hranie. Jednoducho budete vždy vedieť čo stláčate, nech je v izbe tma akákoľvek.

Treťou spomínanou funkciou klávesnice je display. Ten vie zobrazovať množstvo rozličných informácií, či dokonca priamo prehrávať vidá z YouTube. Samozrejme, že to video treba najskôr spustiť na PC. O všetky zobrazovania sa stará v podstate obslužný software a vieme si na klávesnici prepnúť medzi zvolenými aktuálne bežiacimi modulmi. Tu vidím trošku nevýhodu, pretože tie moduly musia bežať na PC, a keď si ich aktivujeme všetky, tak to je reálne cítiť pri štarte PC. Jednoducho sa to všetko musí naťahať do pamäte a chvíľu to trvá. Je možné, že vidíte výhodu v tom, že vám zobrazuje, kto napríklad práve hovorí na Ventrile. Ak hráte s ľuďmi, ktorých hlas nepoznáte priamo, áno, vie to pomôcť, ale inak vidím práve tento pomerne dominantný prvok klávesnice ako najmenej využiteľný, čo sa týka hrania.

Z hráčskeho pohľadu sa teda jedná o jednu z najlepších klávesníc, ktorá umožní ísť až za svoje hranice a zlepšiť naše výkony v hrách ešte o kúsok.

No a teraz ten spomínaný, druhý pohľad...

Osobne používam inú klávesnicu od konkurenčného výrobcu. Preto som aj s písaním tejto recenzie meškal, pretože som si musel najskôr odvyknúť od tej svojej, v prvý deň by som totižto iba hromžil, ako niekto mohol niečo takéto vyrobiť. Ale poďme pekne po poriadku...

Klávesnica síce má makro tlačidlá, ako aj obrovský display, ale spracovanie samotnej klávesnice pôsobí veľmi lacným dojmom. Tlačidlá sú z lacného lesklého plastu, sú hlučné pri stláčaní a celkovo pri používaní vôbec nemám dojem, že používam jednu z najdrahších klávesníc na trhu. Priložený zdroj píska. Veľmi jemne, veľmi vysoko, ale ja ho počujem a keby som mal spať v miestnosti, kde mám PC, musel by som ho na noc vypnúť.

Čo mňa, ako človeka, ktorý pomerne veľa píše na klávesnici zamrzí najviac je fakt, že pojem ergonómia možno videla, ale hneď ho zabudla, alebo preventívne odmietla ako mníška sex. Jednoducho klasická hranatá klávesnica, žiaden komfort pre ruky a moje karpálne tunely sa môžu veselo zapaľovať. Prvé dva dni po prechode z mojej ergonomickej klávesnice som naozaj mal pomerne solídne bolesti zápästí, takže nemôžem povedať, že je to len hlúpy názor. Jednoducho je to fakt.

Ak by som to mal celé zhrnúť, tak pre hráčov tradicionalistov (a čo poznám hráčov, máloktorý z nich používa ergonomickú, tzv. zlomenú klávesnicu) je G19 naplnenie všetkých vlhkých snov, a s ňou prídu isto aj výsledky z turnajov alebo online súbojov, kde konečne porazia aj tých ostatných, ktorí ju už majú. Ak však chcete s PC pracovať, poobzerajte sa radšej po niečom inom, nie je to klávesnica určená pre vás. Keďže však hrajmobil.sk je stránka o hrách, koncové hodnotenie sa bude týkať hráčskeho názoru

Hodnotenie: 8,5

Logitech G19
Výrobca: Logitech
Približná cena: 169.99 Eur

G9X

Myšku G9X som rovnako vymenil za svoju štandardne používanú, tentokrát gamingovú myšku od rovnakého výrobcu ako mám klávesnicu. Na rozdiel od klávesnice však G9X naozaj netrpí žiadnym problémom čo sa týka priamo ergonómie. Práve naopak. Po asi dni používania som si uvedomil, že mi v ruke sedí ešte lepšie ako môj sidewinder a z tohoto hľadiska by som ju mohol len doporučiť. Rovnako funkcia prepnutia na voľne sa točiace koliesko, ktoré vie veľmi urýchliť prezeranie dlhých dokumentov by mohla myšku navrhovať na veľmi úspešné použitie pri práci, ale poďme sa na ňu pozrieť aj z pohľadu hráča...

Po vybalení myšky získame samotné zariadenie, opäť CD s ovládačmi (tentokrát klasický set point od Logitechu) a krabičku so závažiami. Myška má na sebe hneď implementovaný jeden z dvoch výmenných krytov. Ten väčší. Myška perfektne sedí v ruke, má oporné body pre všetky prsty vrátane malíčka a palca, takže sa nám ani pri najrýchlejších pohyboch nestane, že by sme si rukou zavadzali. V priloženom software sa dá nastaviť opäť farba podsvietenia, takže si môžeme myšku zladiť farebne s klávesnicou.

Samozrejmosťou je možnosť nastavenia si funkcií tlačidiel. Celkom milou funkciou je možnosť nastaviť si prepínanie rýchlosti myši. Môžeme si nastaviť koľko stupňov chceme mať a aj na akých rýchlostiach bude ktorý daný stupeň. Skvelo spravené. Setpoint pozná takisto funkciu makier a vie ich aj nahrávať. Pokiaľ teda máme hru, ktorá sa ovláda myšou, rovnako nám môže pomôcť v zautomatizovaní niečoho čo sa použiva často. Osobne si síce práve toto využitie predstaviť neviem, pretože som žiadnu hru ktorá by takto fungovala nehral, ale nevylučujem túto možnosť.

Ako zhrnutie, myška sedí perfektne v ruke, jej hmotnosť si vieme nastaviť priloženými závažiami a ovládací software je jednoducho perfektný. Myška je rovnako skvelo ergonomicky spravená a nerobí v ničom hanbu ostatným myškám od Logitech.

Hodnotenie: 10
Logitech G9X
Výrobca: Logitech
Približná cena: 73.99 Eur

G13

Pri popisovaní tohoto zariadenia vynechám pohľad nehráča. Jednoducho nemá význam, pretože by sa dalo pri troche fantázie použiť ako ovládací panel pre nejaký program, napríklad naučiť matku, že keď stlačí G1, tak jej to uloží dokument vo worde, ale inak asi nič. Preto sa poďme pozrieť očami hráča.

Prídavná programovateľná klávesnica tiež nie je novinkou na mojom stole. Prvé podobné zariadenie ktoré som mal na stole bol Microsoft Sidewinder Strategic Commander, a zatiaľ posledné bol Commander unit od Saiteku. Preto tiež nevstupujem do neznámych vôd a môžem porovnávať.

Na prvý pohľad je vidno, že G13 je súrodencom G19. Rovnaké tlačidlá, rovnaké farby, veľmi podobný design a image. Ak sú položené vedľa seba na stole, vytvárajú opticky homogénny celok, a nikoho ani nenapadne, že by to jednoducho nejako nepatrilo k sebe.

G13 je však rozdielna od G19 a to najmä vo svojom profile. Pri pohľade zboku je jasne vidno, že je zvlnená a teda obsahuje prvky ergonómie. Ruka na nej leží úplne prirodzene, jediné s čím som mal zo začiatku trochu problém bol joystick na pravej strane. Ale po pár dňoch používania si ruka našla svoju polohu a bolo to úplne perfektné. Jediné čo by som z hľadiska ergonómie mohol tomuto zariadeniu vytknúť je snáď iba podložka ruky, ktorá by mohla byť o niečo mäkšia. Aby som však bol objektívny, zatiaľ som na stole nič z tejto oblasti, o čom by som vedel povedať že to bolo ergonomickejšie, nemal.

Priložený software nesklame, ponúka možnosť naprogramovať jednotlivé tlačidlá, kde možno nastaviť buď jednotlivé klávesy, klávesové kombinácie, či celé sekvencie aj s časovými rozostupmi medzi stlačením jednotlivých kláves. Software je jednoduchý a prehľadný a makrá sa v ňom vyrábajú priam intuitívne. Využitie tohoto zariadenia je rôznorodé. Je možné ho použiť ako pri strategických hrách, kde si na jednotlivé tlačidlá vieme nabindovať priamo príkazy či už na budovanie alebo ovládanie jednotiek, tak pri RPG alebo MMORPG, kde nemusíme blúdiť po celej klávesnici aby sme našli tlačidlo na zoslanie kúzla, či prevedenie útoku. Samozrejme, programovanie časovanej sekvencie je rovnakou výhodou ako už u spomínanej G19.

Z hráčskeho hľadiska ide teda aj v prípade G13 o zaujímavý kúsok hardware, ktorý nájde v hráčskom svete pomerne rozsiahle využitie a pokiaľ ste ešte žiadnu takúto prídavnú klávesnicu nemali, G13 môže byť skvelým začiatkom.

Hodnotenie: 9
Logitech G13
Výrobca: Logitech