29.01.2010 12:00, Richard "Gulath" Bojničan, Komentárov: 0
Piráti a Bukanýři

Piráti a Bukanýři

„Arr, sadnite si ku mne vy suchozemské červíčky, prineste súdok pravého pirátskeho grogu a ja vám rozpoviem príbeh ako sme my, bukanieri lovili pirátov. Nesmej sa ty malý šikmooký parchant, hovoril som bukanieri, nie bukkake. Že neviete čo to je? Tak si konečne sadnite, a počúvajte!“

Prečo takýto úvod? Jednoducho preto, aby som rovno naznačil pre koho je hra určená. Je pre deti, ktoré sú nadchnuté filmami o pirátoch, alebo knižkami o pirátoch alebo čímkoľvek o pirátoch. A v našich zemepisných šírkach je takmer nemožné aj pre dospelého aby vlastnil vlastnú plachetnicu s delami a mohol sa hrať na vojačikov s kamarátom. Ba povedal by som že úplne nemožné. Takže tu máme pirátov a bukanýrov. Jedná sa o pomerne jednoduchú hru, viac menej niečo medzi simulátorom a stratégiou. Staneme sa súčasťou bukanýrskej skupiny, budeme plniť misie, za úspešné splnenie zarobíme zlato.

Arr, za mojich mladých čias, keď som mal len jednu nohu drevenú a vták mi stále stál... na pleci samozrejme, ako každému správnemu kapitánovi, sme sa s ostatnými kumpánmi zhodli, že byť samostatným pirátom je náročný a životu nebezpečný spôsob existencie. Preto sme sa zoskupili a začali poľovať na tých hlupákov, ktorí nevideli výhodu nášho skvelého nápadu. Postupne sme ovládli niekoľko morí a mali sme hory zlata a drahých kameňov...

Strategická časť hry sa odohráva v prehľadnom menu a je to vlastne taký malý finančný management. Za zlato si môžeme vylepšiť parametre našej lode, opraviť poškodenie, dokúpiť strelivo, alebo kúpiť novú, lepšiu loď. Parametre na vylepšovanie sú tri – rýchlosť (kupujeme lepšie plachty), sila (ktorá spočíva v sile kanónov) a obrana (pre zmenu kupujeme obrnenie lode). Samozrejme, že novšia loď má tieto štatistiky lepšie.

Okrem týchto položiek máme v hlavnom hernom menu ďalšie dve. V jednej (krčma) vidíme náš status čo sa týka tabuľky dosiahnutých bodov, a môžeme si uložiť pozíciu. Ak môžem drobnú radu, robte to často. Ja som nevedel, že hra nemá absolútne žiadny autosave, takže po prejdení jednej celej mapy a polovičky druhej, kde som z vlastnej hlúposti prišiel o loď som musel začínať pekne od začiatku. No a úplne prvá položka v menu je mapa. V mape sa dostaneme k jednotlivým misiám, ktoré sú vlastne stále obmenou niekoľkých úloh. Znič daný počet pirátskych lodí, znič delá na pobreží, znič budovy na pobreží, nájdi stroskotanú loď, alebo potop obchodnú loď a vyrabuj trosky. Ono to v podstate nie je tak málo, ale plnenie jednotlivých úloh je viac menej rovnaké. A tu sa dostávame k tej druhej časti hry.

Akčná časť, čiže vlastne akčný simulátor pirátskej lode sa odohráva na ohraničenom kuse oceánu. Ten je vyhradený ako miesto na ktorom sa má odohrať misia, a keď preplávame za čiaru na minimape, tak sme opustili priestor a zbabelo sme sa vzdali. To však samozrejme neurobí žiadny pirát a už vôbec nie my. Loď ovládame pomocou klávesnice. Klávesy WS slúžia na pohyb, či spomalenie lode, klávesami AD pre zmenu meníme jej smer. Klávesa SPACE má zaujímavú funkciu, podľa popisu sa jedná o kotvu, ale z mojich znalostí sa kotva používa na stabilizáciu odstavenej lode, kdežto tu má funkciu asi ako ručná brzda na aute. Jednoducho zastaví loď oveľa rýchlejšie a potom sa už nepohne, kým medzeru zase nepustíme. Prekvapivo, ak loď stojí a my stlačíme S, tak začne pomaly cúvať. Myšou ovládame kameru okolo lode, takže máme celkom pekný prehľad o dianí okolo nás. Tlačidlami myši pre zmenu ovládame kanóny. Ľavé pre ľavobok, pravé pre pravobok. Tu prichádzame ku komplikovanej časti a tou je trafiť sa. Je to dosť náročné, pretože vlastne kanóny strieľajú vždy v kolmici na aktuálny smerový vektor lode. Chce to trochu tréningu aby sme nestrieľali naprázdno a nemrhali muníciou. Hra je trošku zle urobená v tom, že ako náhle ničenie pirátskych lodí nie je priamo cieľom misie, nemá význam si ich všímať. Majú totižto okamžitý respawn a v podstate nám prinesú len poškodenie lode. Preto je lepšie sa im vyhnúť.

Hra je kompletne preložená do českého jazyka, čo prináša výhodu pokiaľ sa jedná o deti, pretože budú rozumieť tomu čo hrajú. My sme v redakcii dostali ešte nie úplne hotovú verziu, preto ak niekde v obrázkoch alebo videu bude vidno nesúladiaci font, bolo nám prisľúbené, že vo finálnej verzii to bude odstránené. Osobne by som mal výhrady ku niektorým slovným spojeniam, ale opäť pre deti je asi naozaj prijateľnejšie oslovenie „moji milí“ ako „smradľavé psiská“. Takže berúc ohľad na tento fakt v podstate k prekladu nemám žiadne výhrady (áno, hral som hru preloženú, napriek tomu, že inštalátor umožňoval použiť angličtinu).

Arr arr, vtedy sme mali ešte oči ostrejšie ako čepeľ šable a sluch jemnejší ako ten najjemnejší hodváb z koristi lodí plávajúcich od východu. Veci ktoré sme videli my, vy už nikdy neuvidíte s tými vašimi DX10 a 5.1 zvukmi a neviem čím ešte. Za našich čias sme ku šťastiu potrebovali iba svoj kus mora, pálivé slnko do očí, vietor do plachiet, slanú spŕšku do tváre... Ešte raz sa mi budeš smiať ty suchý had a prisahám pri mojom jedinom vidiacom oku, že ťa pošteklí moja dýka na rebrách! SAMOZREJME, že som hovoril o morskej VODE, tá je SLANÁ!!! Čo sa teraz rehocete všetci, vy darebáci, no počkajte...

Grafické prevedenie hry je jednoduché, ale neurazí. Ako som písal, strategická časť je vlastne len pohyb a výber v menu, akčná obsahuje najmä oceán, lode a občas nejaké to pobrežie. Žiadne blikanie, ligotanie, či zbytočné efekty, len more, naša loď a nepriatelia. Výstrel z kanónov je sprevádzaný zadymením sa, čľupnutie gule do vody je tiež pekne vidno, takže by som povedal, že grafika zodpovedá hre samotnej. Zvukovo je to podobne. V menu hrá hudba, na mori počujeme len vŕzganie dreva, či jeho trieštenie po náraze gule z kanóna, výstrely a kde tu nejakých tých morských vtákov.

Ak to mám zhrnúť, musím ešte podotknúť, že koncové hodnotenie ovplyvnili dva fakty. To že hra je určená pre deti, a to že jej koncová cena sa má pohybovať na dolnej hranici budgetových hier a má stáť menej ako polovicu z toho čo teraz stojí jej anglický originál na Steame. Takže, bavíme sa tu o českej mutácii rok starej hry, ktorá môže priniesť pre deti kopec jednoduchej zábavy na dlhú dobu. Možno by bolo zaujímavé ju obohatiť o nejaké historické fakty z doby pirátov a korzárov, takže by mala aj náučný charakter. Ak však deti nemáte a hľadáte niečo o plachetniciach, či pirátoch, skúste sa obzrieť po niečom sofistikovanejšom a odmyslite si z hodnotenia tak 3 až 4 body...

Richard "Gulath" Bojničan

Výrobca: Stickman Studios
Distribútor: TopCD