05.01.2010 12:00, Richard "Gulath" Bojničan, Komentárov: 0
Jak & Daxter: The Lost Frontier

Jak & Daxter: The Lost Frontier

Daxter sa vracia na obrazovky našich prenosných konzol. Tentokrát však už nie sám ako keď sa po prvý krát hrdinsky vybral tam, kde žiadny Daxter ešte nebol, ale aj s kamarátom Jakom. A čo to znamená pre nás? Kŕče v rukách od hrania, pretože predsa len, PSP nie je úplne ergonimická...

Jak & Daxter: The Lost Frontier nás vhodí do sveta, ktorý poznajú predovšetkým majitelia PS2, a čo je trošku škoda, bez toho aby sa nám nejako vysvetlilo kto je kto, a prečo vlastne robíme čo robíme. Ocitneme sa vo svete Jaka a Daxtera, ktorý žije vďaka záhadnej substancii zvanej Eco. Táto však zo sveta mizne a ten sa preplňuje temnou Eco substanciou, ktorá spôsobuje strašné Eco búrky a hrozí, že celý svet roztrhá na kúsky. My sme sa vydali až na samý kraj sveta, aby sme našli zbytky pôvodnej farebnej substancie a zachránili tak planétu, dostali polovicu kráľovstva... Ehm, pardon, to je z inej rozprávky. Jednoducho zachránili planétu, takže by sme mohli mať šancu sa dožiť dôchodku vyššiu ako je Tom Cruise. Žiaľ úvod hry neznalým nepredstaví ani postavičky, takže len zistíme, že Jak je citlivý na Eco, a že Daxter je nejaká otravná veverica (je to fretka, pôvodne to však bol "chlapec", až kým sa nešťastnou náhodou nepremenil, pozn. DKF :), alebo čo a už sa aj hrnieme do akcie.

Akcia v hre je prezentovaná tromi rozličnými spôsobmi. Najčastejšie je to v koži Jaka. V podstate sa jedná o klasickú 3D plošinovku, kde bojujeme s nepriateľmi, skáčeme po rozličných úrovniach levelu a snažíme sa splniť nejakú úlohu, alebo sa len niekam dostať, či niečo niekde zobrať. Súboje sa môžu odohrávať buď v podobe priameho kontaktného boja, alebo cez streľné zbrane, ktorých je viacero druhov. Oboje vie byť účinné a často je rozumné spôsob boja kombinovať. Okrem toho má Jak, špeciálne schopnosti. Môže využívať silu farebného Eco, takže červené Eco mu umožní strieľať energetické gule, ktoré keď následne postrelí zbraňou vybuchujú účinnejšie ako ironmanove rakety. Zelné zase umožní vytvorit zelený kryštál, ktorý sa buď správnym umiestnením postaví do cesty nepriateľovi, alebo postaví most cez rieku Kwai, teda vlastne cez inak neprekonateľnú priepasť. Žltý nám umožní skákať lepšie ako Superman v seriáli Smalville, a modrý spomalí čas, takže sme rýchli ako Neo v Matrixe. Ako vidíte, tak Jak dokáže nahradiť svojimi schopnosťami rovno niekoľko hollywoodskych hviezd. V jeho vtelení teda pobiehame po leveloch, bojujeme s nepriateľmi, z ktorých po zabití vypadáva temná matéria (používa sa na kupovanie upgradov schopností Jaka), riešime občas logický zádrheľ, ako sa niekam dostať, a raz za čas stretneme nejakého bossa, kde je potrebný úplne iný štýl boja. Samozrejme, že Daxter nám svojimi radami pomôže, takže nemusíme pátrať a skúmať ako vyhrať. Stačí len prežiť a robiť to, čo nám Daxter káže. Okrem Jaka sa občas ocitneme aj v koži Daxtera, ktorý z nejakého dôvodu padne do kanála plného temnej Eco substancie a zmení sa na niečo ako Hulk Daxtera, takže chodíme po kanáli, všetko rozbíjame, hádžeme, ničíme, až kým sa zase neprebijeme na povrch.

Zaujímavosťou a novinkou, ktorá obohacuje hru a zároveň silno pomáha proti stereotypu je tretia akčná zložka hry. Tou je lietanie v lietadle. V lietadle sa okrem premiestňovania medzi jednotlivými lokalitami a súbojmi so vzdušnými pirátmi ocitneme pár krát v dejovej scéne, kde budeme naháňať iné lietadlo. Tu sa budeme vyhýbať prekážkam a v istých chvíľach vystrelíme Daxtera na lane, kde v krátkej akčnej scéne pri mačkaní vykreslených tlačítok vymontuje za jazdy z nepriateľovho lietadla nejakú tú dôležitú súčasť, takže nám neutečie. Okrem toho sa môžeme zúčastniť súťaží, kde ide o zostrelenie väčšieho počtu terčíkov ako naši súperi, či občas sa opäť prejaví dejová vložka a budeme prenásledovať obrovskú loď ktorej najskôr zostrelíme motory, potom vežičky a nakoniec pristaneme.

Tak, už vieme čo nás v hre čaká. Teraz si poďme povedať ako to na nás bude celé pôsobiť. Graficky je hra spracovaná veľmi pekne. Jednotlivé levely sú dostatočne odlišné, takže nemáme pocit, že pobiehame po stále rovnakých priestoroch. Postavičky sú tiež pekne naanimované, takže sa na ne dobre pozerá keď sa pohybujú, skáču, bojujú alebo čokoľvek robia. Po zvukovej stránke hra takisto nesklame, postavičky sú skvelo nahovorené, či už tie za ktoré hráme, alebo provokujúci nepriatelia, či NPC ktoré počas deja stretneme. Hudba nádherne dopĺňa dej na obrazovke, takže jediné čo ma otravovalo bolo, keď počas akčnej scény mal Daxter potrebu mi niečo povedať. Vtedy totižto podstatne klesne úroveň zvuku hudby, takže to nepríjemne naruší atmosféru hry. Okrem tohto negatíva som našiel už iba jedno. Večnú kliatbu 3D skákačiek a tou je kamera. Síce sa to nestáva príliš často, ale raz za čas nemáme celkom predstavu kam skáčeme. Je to problém, pretože aj skoky sú v 3D, takže síce môžeme mať pocit že skáčeme na plošinku, ktorá je na našej úrovni a potom byť silno pekvapený, keď sme síce na jej úrovni, ale podľa osy Z sme PRED ňou a teda padáme... Oveľa častejšie sa stáva, že počas boja kamera jednoducho nestíha meniť pozíciu, takže bojujeme na slepo podľa toho kde by asi mal nepriateľ byť.

Šmírom, šmárom, hoja ďuňďa, sme na konci recenzie. Ako ste sa dočítali, tak Jak & Daxter je skvelou behačkou na PSP. To, že má svoje chybičky je fakt, ale napriek tomu je zrovnateľná s Ratchet a Clank a jediná plošinovka, ktorá vlastne ani nie je celkom 3D ktorá je u mňa vyššie je Little Big Planet pre PSP. Takže hru môžem naozaj odporúčať.

Richard "Gulath" Bojničan

Výrobca: High Impact Games
Distribútor: SCEE