30.11.2009 00:00, DKF, Komentárov: 0
Pro Evolution Soccer 2010

Pro Evolution Soccer 2010

Situácia na virtuálnom futbalovom trávniku je už dlhšiu dobu známa. Prvú ligu hrajú len dvaja rivali, Pro Evolution Soccer od Konami a FIFA od EA Sports. Podobný súboj, ale na hokejovom klzisku v poslednom čase jasne vyhráva EA Sports, keďže sa sérii NHL podarilo svojho oponenta z 2K Sports zatlačiť do poriadnej defenzívy. Dopadne to tak ale aj na trávniku? Obháji PES svoj primát najlepšieho futbalu na virtuálnom poli? Nuž uvidíme.

Na PC to má futbal (alebo ak chcete soccer) od KONAMI jednoduché, poraziť ten čudný šport, ktorý EA Sports balia do krabíc s názvom FIFA XY nie je nič ťažké. Na konzoliach je to ale iné, tu má Electronics Arts k dispozícii vyrovnanejší káder a tak sa každý rok dočkáme viac či menej pozmeneného ročníka, ktorý sa vyvíja. Konami sú teda nútení svoj nateraz vedúci každý rok zlepšovať a prichádzať stále s niečim novým. Tento rok tomu nie je inak, autori nám v predsezónnom období sľubovali prevratné novinky, lepšiu grafiku, krajšie animácie, reálnejší futbal, teda to čo hovorí každý vydavateľ pred vydaním samotnej hry. Hneď na úvod ale prezradím, že tentokrát implementácia niektorých noviniek pokrivkáva viac ako útočník, ktorému dobre prebrúsite päty kolíkmi od kopačiek.

Prvé čo ma na hre upútalo bolo intro, PES nezaprie svoje japonské korene a zmes farieb, strihu, blikajúcich neónov a takpovediac až komixových výjavov vás nenechá na pochybách z ktorej zeme hra pochádza (už sa nedivím, že majú japonské deti epileptické záchvaty pri Pokémonoch). V samotnej hre sa zmenilo mnohé, čo však ostalo rovnaké je úvodné menu hry, stále máte k dispozícii klasické módy ako exhibícia, tréning, liga + pohár a k tomu samozrejme Master League, Become a Legend a licencovanú Ligu Majstrov. Ligy Majstrov samozrejme všetci fanúšikovia futbalu poznajú, takže nemyslím, že je potrebné ju nejako širšie opisovať, stačí napísať, že budete hrať už podľa nových pravidiel. Určitými zmenami prešiel aj tréning a hoci v podstate je stále o tom istom, tentokrát sa mi zdal jednoduchší a viac užívateľsky prístupný. Hlavný prerod však absolvoval ťažiskový mód celej hry, teda Master League. Skalným fanúšikom série PES zrejme vstávajú vlasy na hlave dupkom, pretože práve Master League bolo to čo PES najviac odlišovalo od iných futbalov, no autori sa rozhodli, že zmena je život a pustili sa do nových základov. Master League sa tak po novom viac priblížila futbalovému manažérovi.

Cieľom novej koncepcie je, aby ste sa čo najviac ponorili do hry a identifikovali sa so svojim klubom a neprechádzali hrou len s partiou hráčov, ktorých mená ani nepoznáte a staviate ich len podľa atribútov. PES vám teraz na plecia naloží, okrem pozlátka vo forme zápasov v jednotlivých súťažiach, aj celý mikromanažment klubu. Vašou úlohou tak bude aj starosť o sponzorov, zháňanie personálu, práca s mládežníckym tímom a mnoho iných vecí, ktoré ste doteraz poznali len z futbalových manažérov. Výraznou zmenou prešla aj starostlivosť o hráčov, ktorá je teraz omnoho komplexnejšia. V prvom rade sa pripravte na to, že zmizlo zobrazovanie atribútov hráča v prehľadnom viacuholníku. Konami sa rozhodli, miesto neho zobrazovať celkový súhrn atribútov číslom. Pre začiatočníkov je to určite prehľadnejšie, keďže jednoducho vidíte na zmene čísla či sa daný hráč na tú či onú pozíciu hodí, alebo nie, ale mne sa starý systém pozdával o niečo viac. Číselný index sa samozrejme mení, jednak tréningom, jednak tým, ako danému hráčovi sedí pozícia na ktorú ho staviate, ale hlavne môžete atribúty hráča ovplyvňovať nákupmi špeciálnych kartičiek, prípadne mu priradiť špecialistu, ktorý ho vytrénuje tak, aby zvládol hrať na pozícii, ktorú nemá predurčenú ako primárnu. Hráčske karty fungujú na podobnom princípe ako kedysi v NHL 2002, slúžia na vylepšenie určitej činnosti hráča, napríklad tak môžete hráčovi kúpiť schopnosť lepšie zvládať súboje 1 na 1. Príliš reálne to síce nie je, ale hráčom na trávniku to skutočne pomáha.

Práca s hráčmi je teraz celkovo iná, už to nie sú len tupé ovečky s ktorými zametáte ako sa vám zapáči. Ak sa im niečo nepáči hneď vám to dajú najavo. Stačí, ak nejakú hviezdu pár krát nepostavíte a oheň je hneď na streche. Rovnako zle pochodíte, ak budete niekoho zaryto stavať na pozíciu, ktorá mu nevyhovuje. Mimochodom netreba sa toho báť, bez problémov hráčov používajte na iné pozície, ako tie, ktoré majú predurčené, síce im celkový index klesne, niekedy až hrozivo, ale ich výkon to veľmi neovplyvní. Akurát, ako som už napísal, treba počítať s tým, že sa pri takomto príliš častom experimentovaní urazia. Oproti predchádzajúcim ročníkom je novým prvkom Master League aj to, že hneď na začiatku hry máte otvorené prestupové okno a tak, ak sa vám nepáči zloženie vášho kádra môžete si v prestupovom rybníku uloviť nejakú tú šťuku, ktorá vám pomôže dosiahnuť stanovené ciele. Systém prestupov sa tiež zmenil a tentokrát má väčšinu starostí so samotným transferom na starosti váš scout a na vás viacmenej ostane len vyslovenie konečného ortieľa.

Ani najlepší hráči a najlepšie fungujúci klub, by ale nič neuhrali pokiaľ by nehrali so správne nastavenou taktikou. A taktickú časť sa rozhodli v Konami prekopať tiež. Snahou bolo globalizovať taktické možnosti a tak sa pracné nastavovanie taktiky jednotlivým hráčom presunulo na nastavenie taktiky pre celý tím, presnejšie pre jednotlivé formácie. Je to tak viac podobné skutočnému futbalu, kde tiež tréner skôr ovplyvňuje správanie sa jednotlivých formácií ako jednotlivcov. Pravdupovediac mi táto zmena sadla asi najviac zo všetkých, ktoré sa v ročníku 2010 objavili, keďže nastavenia sú skutočne detailné a hlavne to čo si tu na posuvníkoch 0 až 100 nastavíte sa hráči skutočne snažia na trávniku dodržiavať. Ak by som subjektívne hodnotil manažérsku časť PES, musím sa priznať, že sa mi cesta, ktorou sa Konami vybralo páči, samozrejme ani zďaleka to celé nefunguje dokonale a viaceré časti správy tímu su zatiaľ skôr len naznačené, ale verím, že v budúcich ročníkoch sa Konami nezastavia a budú na týchto detailoch pracovať.

Poďme sa ale pozrieť na trávnik, pretože to hlavné čo PES ponúka sa odohráva tam. Graficky sa hra príliš nezmenila, neočakávajte žiaden prudký skok dopredu, ale určité zmeny k lepšiemu si všimnete, hlavne animácie hráčov sa opäť o kúsok zlepšili aj keď ešte stále majú hráči dosť robotických pohybov. Zmenila sa aj hra, futbal troška stratil na dynamike a spomalil, na čo si treba zvyknúť. Bohužiaľ inak sa toho od minulého ročníka veľa nezlepšilo, práve naopak, niektoré veci sa vyslovene nepodarili. Stále je to síce starý, známy PES a veteráni série v ňom budú hneď ako doma, no viac ako inde sa tu prejavuje to, že aj futbal od Konami začína stagnovať. Môj subjektívny pocit je síce ten, že hra je futbalovejšia ako vo FIFE, že góly tu stále môžu padnúť aj z úplne nevinných a náhodných situácií, ale niečo tu začína nepríjemne zapáchať stojatými vodami. PES je totiž skvelý futbal ak ho hráte tak, ako hra chce, aby ste ho hrali, akonáhle však chcete skúsiť niečo nové, narazíte na nepríjemné bugy. Tie jednoduchšie ako napríklad to, že aut nemôžete hodiť hráčovi do behu, alebo to, že ak chcete rozohrať akciu brankárom. máte na výber stále iba jediného hráča sa ešte dajú prežiť. Horšie je ak chcete na trávniku predviesť niečo čo hra nedokáže.

Príkladom môže byť napríklad zachytenie dlhej prihrávky súpera, ono totiž niektoré prihrávky zachytiť idú, niektoré jednoducho nie, môžete stáť pokojne pár centimetrov od lopty, hra vás k nej nepustí ani keby ste zlomili páčku gamepadu. Problémom sú aj vaše prihrávky, neviem akým spôsobom hra vyhodnocuje kam chcete prihrať, ale dosť často to vyhodnotí zle a vy hoci mierite prihrávkou na najbližšieho spoluhráča, stojaceho pár metrov od vás pošlete nečakane prihrávku obsadenému hráčovi o 20 metrov ďalej, samozrejme nepresnosti sa stanú, no ak prihrá hra loptu hráčovi, ktorý stojí úplne na opačnej strane kam vy mierite ostanete len neveriaco krútiť hlavou. Dlhodobým problémom série PES sú aj preddefinované dráhy letu centrovanej lopty. K tomu sa teraz pridalo aj to, že hráči si nabiehajú viacmenej náhodným spôsobom, alebo a to je častejšie, si nenabehnú vôbec a tak založiť akciu, ktorá má hlavu pätu a myšlienku je niekedy náročnejšie, kvôli tomu, že hra to nedovolí, ako kvôli tomu, že by vám v tom bránili protihráči. Keď k tomu pridáme aj doslova zmätené prepínanie sa medzi jednotlivými hráčmi, ktorého citlivosť sa NEDÁ nastaviť a stále katastrofálnu AI brankárov, ktorí niekedy predvádzajú veci, že by z toho človeka trafil šľak, zrazu zistíte, že váš kedysi obľúbený futbal vás prestáva baviť, lebo hra sa nikam neposúva, ba naopak v niektorých veciach robí kroky späť. Čo z toho, že autori prepracovali nehernú časť, keď gro hry, teda samotný futbal už začína pomaly hniť? Body naviac hre neprinesie ani zvuková stránka, pretože komentár je vyslovene nepresný a niekedy až tragický a fanúšikovia síce poznajú pokriky jednotlivých klubov, no týchto je tak málo a opakujú sa tak často, že po chvíli budete mať pocit, akoby ste počúvali vysávač.

Príjemne naopak prekvapí soundtrack hry, ktorý je pestrý a rozmanitý a nájdu sa tu aj veľmi vydarené kúsky od interpretov zvučných mien. Lenže kvôli hudbe si asi futbal kupuje málokto. Medzi pozitíva sa dajú určite radiť aj licencie na dve najvýznamnejšie pohárové súťaže Európy, Ligu Majstrov a Európsku Ligu, obe dokonca plnohodnotne zaradené ako súčasť Master League. Inak je to ale s licenciami tragické. Pár klubov síce pribudlo, ale veľká časť futbalovej Európy je tu vymyslená a keď vás v Lige Majstrov privíta miesto Chelsea, Norh London tak to zamrzí. Na rozdiel od EA však v Konami aspoň vedia, že existuje aj Slovensko, ale pohľad na našu súpisku, samozrejme nelicencovanú vám zoberie všetku chuť porážať súperov s našimi chlapcami. Áno všetko sa dá napraviť editorom, alebo pomocou sťahovania patchov, ale ako zákazník, ktorý za hru platí chcem mať určitý komfort.

Celkový dojem z tohto ročníka PES je tak napokon u mňa veľmi rozporuplný. Na jednej strane invencia v manažérskej časti, na druhej strane pokazená herná časť, ktorá vás miestami doslova znechutí. Keď k tomu pridám ešte stále nekompletné licencie a výrazne ochudobnené nastavenia samotnej hry tak mi vyjde, že tento ročník je najmenej podarený za posledné roky. Áno ak ste úplný nováčik, ktorý sa dostal k futbalovej hre prvýkrát, budete nadšení, ale nám hráčom, ktorí hráme pravidelne sa táto hra zlatým písmom do srdca nevypáli. Tento ročník je jednoducho od Konami strela vysoko nad bránu.

Hodnotenie: 7

Konami

Distribútor: Konami