27.11.2009 12:00, DKF, Komentárov: 3
Football Manager 2010

Football Manager 2010

Najlepšia práca na zemi - presne to hlása nápis na zadnej strane obalu hry Football Manager 2010. Pche, aké klamstvo, všetci praví futbaloví fanúšikovia predsa vedia, že ten nápis nie je pravdivý. Byť futbalovým manažérom nie je žiadna práca, to je privilégium. A Football Manager 2010 vám toto privilégium práve teraz udeľuje.

Myslím, že väčšina z nás pozná situáciu, keď počuje spred dverí niektorej zo stávkových kancelárií krik a nadávky, nuž to viete, kreténi zas prehrali, ten čierny debil zas odpískal penaltu v nadstavenom čase, a trafil som tri "ixky" a blbý Real prehrá s nejakými treťoligistami. Áno, náš národ plný futbalových a hokejových trénerov a odborníkov naslovo vzatých by mal hry akými sú Football Manager dostávať povinne, veď nech si každý skúsi aké je to ťažké postaviť taktiku proti Manchester United, aké to je presekávať sa cez betón, ktorý proti vám postaví nejaká FC Parma. O tom, ktorý z trojice "veľkých" manažérov (Football Manager, FIFA Manager a Championship Manager) je jednotkou sa netreba baviť a strácať zbytočne riadky. Síce sa aj FIFA aj Championship Manager míľovými krokmi zlepšujú, ale Football Manager ostáva nedostižným kráľom na futbalovomanažérskom poli. Ak by ste mali nejaké pochybnosti stačí si pozrieť predajné štatistiky vo Veľkej Británii a budete mať jasno. FM je pre všetkých nás futbalovo pozitívnych fenomén. Rok čo rok hráme hru o ktorej si vravíme, že snáď už nemôže byť lepšia a budúci ročník bude už len kópia tohto istého len s updatmi štatistík a rok čo rok nás Sport Interactive opäť prekvapia tým, čo všetko sa ešte dá zmeniť.

Tento ročník nie je iný i keď ste si určite všimli, že tentoraz nebol Football Manager 2010 tak masívne propagovaný ako po minulé roky a SI sa nikde nechvastali tým, aké prevratné novinky do hry implementujú. Priznám sa bál som sa, že je tu práve ten ročník, ktorý nebude ničím iným ako bohapustým updatom štatistík. Je tomu však skutočne tak? Nebojte sa, nie je a zistíte to už po pár sekundách hry, kedy sa miesto do už akéhosi klasického FM menu dostanete do novučičkého kompletne prekopaného interfacu hry. A prekopaného od základov, aby som bol presný. Zabudnite na zvislé menu, tento ročník sa nesie v znamení horizontálnych menu a boxov, čo vás najmä v prvých hodinách po spustení bude stáť kopu nervov. Lenže potom si na celý ten veľký miš maš zvyknete, pochopíte ako to autori mysleli, že je to takto skutočne intuitívnejšie a že tak nejak máte zrazu všetko po ruke a nikam sa netreba preklikávať cez sedem obrazoviek. S kľudným svedomím si nakoniec poviete, že ten list s bielym práškom miesto do Sports Interactive predsa len pošlete matikárovi.

Zjednodušovaniu skostnatených formátov neunikla ani hlavná obrazovka manažéra. Napohľad sa síce nezmenila, ale zdanie klame, došlo totiž k rozdeleniu vašich mailov a novinových správ, čo som osobne veľmi ocenil, keďže som v minulých ročníkoch často hundral, nad tým, že ma tri štvrtiny správ chodiacich mi do pošty nezaujímajú. Teraz máte všetko pekne oddelené, do mailovej schránky vám chodia správy ohľadom vášho tímu, všetko ostatné je v sekcii novinových správ. Ak vám, ale už teraz stoja vlasy dupkom z toho, ako sa zmenili staré dobré obrazovky so súpiskou, tréningom, alebo scoutingom, upokojím vás, nezmenili sa. Všetko je tak ako bolo predtým. Čo sa však zmenilo poriadne je taktická sekcia. Sports Interactive sa rozhodli, že staré časy skončili a je treba zaduť novým sviežim vetrom. Starý systém šípok, ktorými ste určovali, kam si má ktorý hráč nabehnúť odvial čas a miesto nich tentokrát hráčovi zadávate príkazy jednoduchým klikaním myšou. Spočiatku je tento systém pre dlhoročných hráčov série, celkom silná káva, je ťažšie celkovo pochopiť čo tomu, ktorému hráčovi vlastne nastavujem, ale zvykol som si na to a treba dodať, že to pridáva omnoho viac taktizovania a stratégie do plánovania zápasovej taktiky. Ak by ste si ale predsa len veľmi zúfali, jednoduchým kliknutím na tlačítko máte opäť svoje staré obľúbené šípky. Jednoducho je vidieť, že niekto v SI rozmýšľa aj nad tým, že nie vždy treba nútiť hráča bezhlavo do niečoho čo sa mu nepáči.

Ďalšou novinkou, ktorá vám pomôže s riešením taktického puzzle sú takzvané Rady zo šatne. V prehľadnej obrazovke sa vám tu zobrazujú všetky "šumy" ktoré kolujú medzi zamestnancami a hráčmi a často sa stáva, že od svojich podriadených dostanete tipy, ktoré by vám podľa nich mohli pomôcť. Tipy bývajú rôzne, napríklad na zmenu tréningu pre toho, ktorého hráča, alebo vám tréner poradí o kom si myslí, že je dobrým učiteľom a mohol by si vziať pod svoj patronát nejakú mladú nádej. Často sa však môže stať, že vám jeden tréner tvrdí jedno a ďalší niečo úplne opačné, takže je len na vás čo napokon vyberiete. Rovnako sa často stáva, že si hráči o vašich zmenách myslia úplne niečo iné. Zasmial som sa keď nejaký 16 ročný fracek konštatoval, že čo už mu len môže dať, keď sa bude učiť od Ruuda Van Nistelrooija. Nuž, ale ľudia sú všelijakí. Rady zo šatne, však môžete využiť aj inak. Pri zápase sa z nich môžete od hráčov dozvedieť niečo o súperových plejeroch a keď vám niektorý z hráčov povie, že toho a toho treba brániť tesnejšie tak takúto radu určite neodmietnete. Keď už som sa k tým zápasom nejak dopracoval pozrime sa im na zúbok, aj ich sa dotkla vlna inovácií. Prevratnou novinkou minulého dielu bolo plne 3D zobrazenie zápasu, ktoré, síce vyzeralo ako tak dobre na obrázkoch, ale po počiatočnom nadšení, radosť z neho veľmi rýchlo opadla a myslím, že časom sa každý vrátil k 2D zobrazeniu, alebo textovému prenosu. Aj autori si uvedomili, že ponechať 3D režim v tomto stave by mohol znamenať fiasko a hoci je 3D zobrazenie v ročníku 2010 na prvý pohľad svojmu staršiemu bratovi podobné, predsa len už to vyzerá lepšie. Čo si určite všimnete prvé sú nové tribúny aj s divákmi. V tomto má síce FIFA Manager so svojim FIFA enginom obrovský náskok, ale aj tu má pridanie tejto súčasti štadióna svoje opodstatnenie a keď už nič iné tak aspoň pridáva na atmosfére zápasu a to poteší.

Dôležitejšie však samozrejme je to, že to čo sa odohráva na zelenom obdĺžniku medzi tribúnami sa už podobá na futbal viac ako minule. Situácie sa neopakujú tak často ako minulý rok a hráči na väčšinu situácií reagujú skutočne futbalovo a nie tak strojovo, počítačovo. Ja som sa síce časom opäť vrátil k pre mňa najobľúbenejšiemu textovému prenosu, ale už som sa k tomu odhodlával dlhšie ako minulý rok. So zápasom súvisí aj ďalšia novinka, ktorá sa mne osobne zdá okopírovaná od konkurencie z EA a nazýva sa Analýza zápasu. Je to vlastne akási grafická utilitka, ktorá vám doterajšie číselné štatistiky pekne prevedie do grafiky a vy tak napríklad vidíte koľko akcií po pravej strane bolo úspešných, koľko neúspešných, koľkokrát a kde sa kto vyfauloval a podobne. Úprimne poviem, že u mňa sa táto funkcia moc neujala, keďže si už tradične pozápasové brífingy robím z čísel, ale niekomu, komu sa nechce prehŕňať sa v numerách to určite uľahčí život.

Vlastne uľahčenie života je motívom celého tohto ročníka, miesto ďalších prevratných noviniek a kompletného prekopávania celého systému hry (chráň Boh aby sa to stalo) sa SI rozhodli, že túto hru dopilujú k dokonalosti. A podarilo sa, už niekoľko rokov sa hra každým rokom zrýchľuje, stále je to síce jeden obrovský moloch, ale rýchlosť načítania je vynikajúca, dávno preč sú časy, kedy ste medzi jednotlivými dňami mohli ísť kľudne na záchod, uvariť si kávu a vynadať susedovi, že vám búcha nad hlavou. Pre začínajúcich hráčov je tu zasa skvelá nápoveda, ja som si ju nechal zapnutú, aby som videl, čo vlastne mi to bude radiť a bol som prekvapený, že som dostával, skutočne praktické rady, žiaden všeobecný odvar. S tipmi a trikmi, ktoré vám hra dá, sa to dá skutočne naučiť veľmi rýchlo a aj nováčik je o pár chvíľ v hre ponorený tak ako veterán niekoľkých ročníkov. Aj tento rok si navyše zahráme kompletne v češtine, čo je skvelé pre všetkých, ktorí anglickému jazyku príliš nevládnu. Opäť je to síce taká tá klasická FM čeština, troška kostrbatá a sem tam pochopiteľná až na druhý pokus, ale to je daň za skloňovanie, ktoré je predsa len v oboch jazykoch iné. Nad niektorými výrazmi, ako napríklad passer, sa síce pousmejete, ale celkovo sú české texty preložené veľmi dobre.

Ak by som mal hľadať chyby na tejto hre trvalo by mi to dlho, jednoducho po rokoch vývoja už autori odstránili všetky tie muchy, ktorými hra na začiatku trpela. Azda jediné čo mi tak nejak vadí, je neustále sťahovanie patchov, ktorými je FM už povestný, aj tento rok bol prvý patch k dispozícii prakticky hneď pri vydaní hry, inak ale skutočne hre nie je čo vytknúť.

Footbal Manager vládne, a verte, že aj tento rok tomu nebude inak, ostatní mu môžu len zďaleka pozerať na chrbát a učiť sa. Obrovským plusom celej hry je aj komunita, ktorá za tie roky okolo neho vznikla, veď stačí len pohľadať na internete a nájdete mnoho súborov, ktorými si celú hru prispôsobíte na váš obraz. Moja inštalácia má vždy po pár mesiacoch už minimálne o 2 GB viac ako na začiatku, ale stojí to za to. Či ste nováčik, alebo veterán, kúpou tejto hry nič nepokazíte, ak ste iný manažér nikdy nehrali začnite práve týmto a ak tak ako ja máte všetky diely, ktoré doteraz vyšli vašou povinnosťou je mať aj tento. Držím vám palce, nech sa darí a nezabudnite it´s not a f*****g soccer it´s a FOOTBALL!

Hodnotenie: 8

Výrobca: Sports Interactive
Distribútor: Sega