26.11.2009 13:00, DKF, Komentárov: 1
Borderlands

Borderlands

Ak dáte farbičky do rúk deťom, očakávate tony zničeného papiera, hodiny presedené komentovaním a skúmaním naoko nesúvisiacich prototypov krajín štvrtého sveta, bez ktorých by sa imaginárni protagonisti zaobišli len s odrenými nano-suit oblekmi. O tom, že kresliace potreby je nielen vhodné ale aj výhodné umiestniť do správnych chápadiel kričí do sveta projekt, ktorý zverili 2K partnerom v Gearboxe.

Zďaleka rutinná FPS záležitosť, vybavená RPG prvkami nemala pôvodne z rytmu klasík vybočovať. Čo čert chcel a čo aj nás potešilo bolo to, že pri pôvodom pláne neostalo. Takmer dva roky spala Šípová Ruženka spánkom spravodlivých, kým ju nezobudil jeden švárny manažér vo vedení, ktorý i cez šestky dioptrie videl, že evolúcia hráčov postúpila a mnohí z tejto masy sú nezvykle rozmaznaní. Zostrojiť nadpriemernú first person shooter akciu nie je ani zďaleka také jednoduché ako komentovať slovensko-maďarské vzťahy. Väčšina konzumentov uprednostňuje po vzore Modern Warfare 2 takmer filmové prevedenie s „bezprechodovými“ scénkami. Ak mala novinka zapôsobiť a osviežiť musela ponúknuť niečo nadštandardné a pritom iné keďže šancu o vyrovnanie skóre s najlepšími vo svojom obore hneď úvodným dielom série nemala. Tým extra kúskom sa stali práve RPG vylepšenia a na poslednú chvíľu zmena grafiky z reálnej na kreslenú, komixovú.

Ako sme sa dozvedeli už v prvých dojmoch, za nálepkou Borderlands (pozn. Borderlands, nie Bordellands; neporiadok v prostredí nájdete, erotické podniky však nie) hľadajte sandboxové prostredie, upgradovateľný kus ľudského mäsa a množstvo questov. Áno, čítate správne. RPG tu smrdí na míle a to v rámci žánru FPS. V prvom momente pre nehráčov role-playing hier vyvstáva nepríjemná predstava, že sa im zase do niečo zaužívaného pletie parazit odčerpávajúci všetko potešenie. Nie je tomu tak. A to máte z prvej ruky. Ale zoberme to pekne od podlahy.. V Pandore, krajine a planéte zároveň, na ktorej sa náš polopríbeh odohráva je radosť žiť. Silným apokalyptickým nádychom nasiaknuté prostredie takpovediac láka k postaveniu domu, zasadeniu stromu a ostatným rýdzo pozemským veciam. Vedzte však, že susedov často na partiu golfu (samé bunkre) či barbecue párty nepozvete. Sú vo väčšej miere nesympatickí až čisto agresívni – a okrem toho to vôbec nie sú ľudia (bez diskriminácie). Už v úvodnom intre spoznávate štyroch dobrodruhov odhodlaných preniknúť púšťovými rovinami bez obavy o svoj digitálny život. Predstaví sa vám Mordecai (Hunter), Lilith (Siren), Brick (Brick), Roland (Soldier). Tieto zatratené duše mali k pobytu na Pandore osobné dôvody. Každý sa pokúša nájsť stratené ohnivko svojho života. Pre nás je dôležité vedieť, že každý má iné schopnosti, čo určuje aj jeho trieda. Roland, vojak ako remeň používa k útoku strelné zbrane. Lilith, mladá provokatívna čarodejnica využíva k paralzyovaniu nepriateľov svoje magické schopnosti. Mordecai síce drží v pošve meč, no primárne disponuje „vtákom krvákom.“ Toto exotické zviera možno cestou do pekla vašich nepriateľov nepríjemne rozcuchá. Posledný heroes sa spolieha na steroidmi nasypané telo. Brick. Všetko rieši automaticko-ručne-stručne. Teraz už máme kompletnú zostavu popísanú. Zvolením jedinečného hrdinu máme možnosť prežiť unikátny príbeh. Štyri postavy, štyri príbehy.

Výberom postavy sa spúšťa nezastaviteľný proces. Laicky možno povedať, že zabíjaním nepriateľov zvyšujete váš rank rovnako ako spĺňaním úloh. Vylepšujete seba, zbrane, kooperatívnu hru. Zvyšuje sa odolnosť proti zásahom a naberáte možnosť efektívnejšie rozdávať nielen headshoty. Na kariérny postup budete musieť vystačiť so 160 questami, z ktorých je zhruba tridsať previazaných s príbehovou líniou. Príbeh však nečakajte rovnako strhujúci sťa od Bonnie a Clyde. Tí, ktorým angličtinu vyzobali vrabce možno ani nepostrehnú, že boli súčasťou nejakej historky. Príbeh však ani nebol cieľom. Sandbox totiž priamo šibalsky zvádza k plneniu jednej úlohy cez druhú. Piatej cez deviatu. Jednoducho hráčovi sa dostáva voľnosti. Prirodzene na obmedzenia narazíte. Obyčajne súvisia s nedostatočným skill levelom keď zakopnete o zbrane použiteľné až od vyššej triedy či o predčasne vyspelých nepriateľov, ktorí ani po zlatom daždi guliek neodovzdajú svoje parohy nad váš krb.

Zbrane sú špecialitkou tejto hry. Podľa TV spotu obsahuje Borderlands „87 bazilliónov zbraní“ čo je vtipné pojatie prinajmenšom extrémneho, často neslýchaného počtu 17 750 000 zbraní rozdelených do tried (pištole, pušky, snipre, automatické zbrane atd). Tieto nástroje skazy sa však ďalej delia podľa rýchlosti strieľania, nabíjania, rozsahu škody, výrobcu a ďalších parametrov. Titul obsahuje vstavaný generátor, ktorý náhodne rozmiestňuje a skladá zbrane z viacerých častí (7) do jedného celku. Pre lepšiu orientáciu sú možnosti toho – ktorého kusu farebne odlíšené. Celkovo nachádzame 7 druhov ďalších tried prezrádzajúcich ako budeme úspešní proti nepriateľom. Pre zaujímavosť –Wikipédia ponúka detaily 126 zbraní čo predstavuje približne 0,001095652% z celkového počtu. Ak teda nájdete s niektorým priateľom dva rovnaké kusy – určite by ste si mali ísť vsadiť LOTO.

Tak ako zbrane aj nepriatelia zaberajú veľkú kapitolu, o ktorej by sa dala napísať celá recenzia. Väčšinou sa jedná o BTK – Born to kill. Pre prehľad sa delia do skupín (Creatures, Guardians, Humans a Bosses). V kompletnom balení sa nachádza 43 typov nepriateľov vrátane skupín či jednotlivcov. Z niektorých druhov ide naozaj strach čo si zrejme oni sami uvedomujú a teda na pokrik „Are you scared? You should be!“ v tónine B sa nedá reagovať v niektorých prípadoch inak ako zbabelým útekom. Na každého funguje iná taktika a iné zbrane. Obecne však neplatí, že najlepšou obranou je útok. Ak sa napriek opatrnosti dostanete do jamy levovej a stanete sa trofejou, nezúfajte. Vďaka vychytávke „second wind“ resp. „druhý dych“ ak počas krátkej doby zomierania skolíte nepriateľa získavate druhú šancu na život. Veľmi férové. Pohyb po Pandore skladajúcej sa z malých zlepených mapiek rozličného terénu, nepriateľov a okolia nazvanými trefnými neprekladateľnými názvami zabezpečujú tri druhy prostriedkov. Nohy, autá a teleporty. Zlatým stredom sú obrnené transportéry, ktoré odvezú kam treba a často zabránia nepriateľovi vážnejšie konfrontovať protagonistove zdravie. Nie sú síce rýchle ako RZP pani Dary Rolins, no plnia účel.

Grafické spracovanie je na kreslený titul postačujúce. Dokonca možno povedať, že bez detailov sa nezaobídeme a tak napríklad cez sniper ďalekohľad dokážeme sledovať gejzír striekajúceho červeného moku po úspešnom zásahu. Všetky prostriedky majú svoj jasný tvar a nie je možné si zmýliť ani obyčajné náboje. Čo však vyvolá mierny záchvat šialenstva sú neviditeľné steny, ktoré sú citeľné najmä pri jazde autom. Taktiež správny kontakt so zemou sa niekedy stáva problémom a tak nepriatelia, či predmety ležia často vo vzduchu pri pohľade z profilu. Naopak poteší cyklus deň/noc, ktorý možno pozorovať aj v menu hry. V priebehu akčnej zábavy ste svedkami množstva animácií vyvolávajúcich úškrnok na tvári. Naozaj vidno, že vývojári sa skvele bavili. V hre objavíte veci od vtipných popiskov zbraní cez humorom posadnutých robotov až po záchodové misy s nábojmi. Hlavne „Claptrap“ ako môžete hovoriť komickému robotovi, vystupoval v prvých vývojárskych denníkoch a práve vďaka nemu mal tento titul skvelú odozvu. Rodina Claptrapov hrá divadielko ako tučniaci v Madagascare.

Hrateľnosť kolíše ako jachta so somálskymi pirátmi na palube. Záleží ako veľmi sú úlohy rozmanité. Vo veľkom prípade pôjde o misie typu pozriem sa na zombie zvnútra a vrátim sa späť. Časom zistíte, že vo vašom hrdinovi driemal kuriér služby UPC a tak budete pendlovať z miesta na miesto. Medzitým expresne vybavíte nejakého bossa a nebezpečne sa priblíži konečná stanica. Nezúfajte. Dĺžka hrania je dôležitým faktorom, preto hru budete môcť dohrať na dva-trikrát so zvyšovaním potenciálu nepriateľov. Okrem single zábavy je pripravená aj nádielka multi potešenia. Možno hrať v kooperácii ešte s tromi hráčmi čo má svoje svetlé aj tmavé stránky. Pri vertikálnom splitscreene dvoch hráčov sa mi i na mojej 20“ LCD zdal obraz príliš malý a orezaný, na čo by sa snáď časom bolo dalo zvyknúť. Výhoda kooperácie nie je ani tak v pobehovaní skupinky cválajúcich snipristov, ale v efektívnom prečesávaní okolia s možnosťou okamžitého zásahu obratného kolegu. V tejto hre nemusíte tiahnuť vo dvojici od začiatku do konca. V kľude pozvete kamaráta v poslednom ťažení a vyvrcholenie si vychutnáte spoločne. Alebo v polovici. Kedykoľvek. Pre túto vzájomnú spoluprácu boli navrhnuté špeciálne vylepšenia, ktoré odomykáte rovnako ostatné schopnosti. Správanie straníkov na druhej strane je flexibilné v závislosti na druhu nepriateľa, ktorý bol zatiahnutý do potýčky. Sú indivíduá meniace polohu z normálnej streleckej pozície do drepu a naopak. Horšie je to s viac uvažujúcimi a rýchlo sa pohybujúcimi mozgami celej planéty, ktoré vás poženú cez pol mapy alebo obídu dookola. Takže rôznorodosť na každom kroku.

Soundtrack som okrem úvodného songu nepostrehol, zato (inštrumentálne? ) skladby sa počas napínavých scén osvedčili s výnimkou planých poplachov. Predsa len časť vážnosti si musí vybrať svoju daň. Zatiaľ nebolo počuť nikoho sťažovať si.

Kúpiť či nekúpiť? Toť Hamletovská otázka. Z vlastnej skúsenosti som pochopil, že zapracovať RPG elementy do plánov bol priam skvelý nápad. Na ohník hernej vášne bol prihodený ďalší kanister, s ktorým nebudete horieť rýchlejšie, ale explodujete zaživa. Tento titul dokázal, že front FPS nie je až tak celkom vyplnený a stále zostávajú voľné miesta inovácie a inšpirácií. Ak si Borderlands zaobstaráte, rozhodne neoľutujete. Pripravte si ale kýblik s lievikom, aby mali kam odtekať nervy..

Hodnotenie: 8,5

Gearbox Software

Distribútor: 2K Games