23.11.2009 00:00, DKF, Komentárov: 2
Final Fantasy: Dissidia

Final Fantasy: Dissidia

Ak ste sa ešte nestretli so žiadnym dielom ságy Final Fantasy, odporúčam to napraviť. Sú to prepracované JRPG (japonské RPG) hry, s vynikajúcim príbehom, vždy na svoju dobu úžasnou grafikou a celkovo sú to jedny z hier, ktoré sa dajú považovať za umelecké diela. Ak nemáte konzolu, tak skúste aspon Final Fantasy VII alebo VIII na PC. Sú to síce staré hry, ale s ich príbehom sa nemôže rovnať asi žiadne zo súčasných RPG na trhu (fanúšikovia Dragon Age skôr ako zdvihnete kamene, zahrajte si Final Fantasy!)

Preto som sa veľmi tešil, keď sa v mojich rukách ocitlo UMD s nápisom Final Fantasy: Dissidia. To som ešte netušil, že v priloženom manuáli sa dočítam, že sa nejedná o RPG, ale o bojovú hru. V okamihu keď sa tieto slová prepracovali cez očné nervy do mozgu a neuróny ich úspešne preložili na informáciu ktorú som pochopil som najskôr myslel, že som sa stal autistom a začal som vnímať očami zvuk. Žiaľ, ani niekoľkonásobný pokus o prečítanie návodu nezmenil nič na tom, že nebudem hrať RPG, ale bojovú hru. S pokleslým duchom som teda založil UMD do PSP, naštartoval hru, prešiel prvý boj, druhý a po chvíli zistil, že sa mi vybila baterka... Háčik je v tom, že keď som UMD do PSP vkladal, bola plne nabitá a nie, nie je úplne zničená, stále si udrží cca 4 hodiny hrania...

Ako isto tušíte z predchádzajúceho odstavca (a pokiaľ nie, možno by ste mohli vyhľadať pomoc psychológa), napriek tomu ze Dissidia je „bojová hra“ je to stále niečo úžasné. Square Enix dokázali priniesť do mechaník našich PSP jednoznačne skvelú hru, ale poďme si o nej povedať niečo viac. Začnem vysvetlením toho bojová hra. Ak si predstavujete Tekken, tak práve týmto Dissidia jednoznačne nie je. Skôr sa dá povedať, že sa jedná o duelovú hru, pretože prebiehajú súboje jedného na jedného, vždy v nejakej rozľahlej aréne. V tejto sa dá protivník naháňať, alebo pred ním utekať, čiže sa to naozaj nedá prirovnať ku klasickej bojovke, ktorá je o krytí, a ukladaní útokov do komplikovaného komba. Skôr je o taktickom využití priestoru a strategickom použití správneho útoku. V hre totižto existujú v podstate dva rozličné útoky. Takzvaný Bravery Attack (aktivuje sa stlačením krúžku) a HP Attack (pre zmenu štvorček). Ten prvý slúži na to, aby sme súperovi vzali Bravery points a pripísali si ich na svoj účet. Tieto keď sa nazbierajú a následne úspešne použijeme HP útok totižto určujú aký silný náš útok bol, a koľko zoberie súperovi života. A tu je to taktizovanie. Súper má rovnaké možnosti a teda naše nazbierané Bravery nám svojim útokom môže body rovnako ukradnúť. Tu prichádza tá taktická časť boja, je lepšie pokúsiť sa našetriť si dostatok bodov, aby sme jedným úderom súpera zabili, alebo je lepšie ho zabiť viacerými menšími? Jednoznačná odpoveď neexistuje, závisí od súpera a od postavičky za ktorú hráme...

Po úspešnom prejdení boja získame nejaké tie peniaze, nejaké predmety, nejaké expy, aha, o tom sme ešte nehovorili. „Bojové“ Final Fantasy je totižto stále Final Fantasy. Takže postavičky sa vyvíjajú, získavajú expy a levely, získavajú rozličné vybavenie, ktoré si môžeme preberať a aplikovať, zbierame matérie, ktoré sa dajú použiť počas boja, jednoducho v podstate je to také akčnejšie JRPG v porovnaní s pôvodnou radou. Samozrejme, že nám hra ponúka aj príbeh. Ide o klasický boj dobra so zlom, tuná reprezentovaný bohyňou Cosmos a bohom Chaos. Story začína v bode, keď je bohyňa Cosmos porazená a vysiela hrdinov, aby získali kryštály svetla, a zachránili svet pred zničením.

Dissidia nám ponúka dokopy 10 postáv, konkrétne hlavných hrdinov z Final Fantasy IX . Každý z nich má vlastnú story, počas ktorej musí prekonať svoju dilemu, stretnúť sa so svojim oponentom z pôvodnej hry a nakoniec daný zlomok svetla získať. Škoda je, že scenár týchto príbehov je veľmi podobný a začne pripadať veľmi stereotypne. Čo je naopak veľmi odlišné je spôsob boja jednotlivých postáv. Každý si môže nájsť tú, ktorá mu najlepšie sadne. Ak sa teraz bojíte, že treba prejsť podobné stories desať krát, tak nie. V princípe stačí raz a následne prejsť na druhú časť príbehu. Pre fanúšikov by to ale bola škoda, pretože predsa len, i keď podobné scenáre, príbehy nám niečo rozpovedia.

Grafika v hre je veľmi pekne spracovaná, postavičky vyzerajú skvelo, jednotlivé arény zaujímavo, boje sú skutočne dynamické a animované sekvencie medzi nimi podobne. Po hudobnej stránke nie je hre čo vytknúť, keďže obsahuje hudby z pôvodných Final Fantasy a zvuky počas boja vynikajúco dokresľujú atmosféru.

Final Fantasy: Dissidia je teda, i keď bojovou hrou, vlastne také veľmi akčné RPG, kde si užijeme beľa súbojov, v peknej grafike, zaujímavých prostrediach a so skvelou hudbou. Pre každého fanúšika FF je to povinnosť, pre ostatných určite hodné aspoň pozretia. Ja osobne naozaj odporúčam.

Hodnotenie: 9

Výrobca: Square-Enix
Square-Enix