19.11.2009 15:00, DKF, Komentárov: 0
SAW: The videogame

SAW: The videogame

31. október. Hlavne v Amerike je tento dátum známy, ako deň Halloweenu. Tento rok sa však fanúšikom brutálnej filmovej série SAW zapísal do srdca krvavým písmom. Dôvod je jasný. Práve na deň duchov do kín zavítal už šiesty diel tohto hororu, ktorý opäť stavil na zaručený recept – boj o holé životy. Spoločne s príchodom SAW VI vydalo Konami rovnomennú hru, ktorá si zahráva s ľudskými pocitmi podobne dobre, ako spomínaná filmová verzia. Zhasnite svetlá, hra sa práva začala...

V súvislosti so SAW zrejme každému príde na um charakteristická veta hlavného zloducha Jigsawa: „I want to play a game.“ (Chcem si zahrať hru). Nedajte sa obalamutiť nevinnou postavičkou a nemyslite si, že je Jigsaw nejaký bábkar. Ide totiž o jedného z najinteligentnejších vrahov, aký sa kedy dostali na filmové plátna. Jeho pasce, ktoré najčastejšie pripravia človeka o niekoľko končatín, sú značkou celej série a tak nemohli chýbať ani v hernej podobe. Keď sa hráčske obecenstvo približne pred polrokom dozvedelo, že titul má pod kontrolou japonské štúdio Konami (o samotný titul sa postaralo Zombie Studios), zvedavosť rapídne stúpla. Firma má na svedomí aj hit ako je Silent Hill a tak na hororovej scéne nie žiadny nováčik.

Príbeh SAW: The Videogame sa začína úplne bežne. Nachádzame sa v ponurej a prázdnej kúpeľni, ruky máme zviazané o stoličku, na hlave čudesné zariadenie a pred sebou malý televízor. Srdce nám bije ako splašené. Zrnitá obrazovka televízie zrazu nadobudne črty napohľad malej postavy. Jigsaw! Zvláštna postavička dokonale kryje jeho identitu. Po Jigsawovom monológu, ktorý obsahoval niekoľko cenných informácii v ďalšom postupe, sa dostávame do priebehu zákernej hry. Naša postava však nie je svalnaté, po zuby ozbrojené monštrum, ale americký detektív David Tapp. Kvôli pátraniu po Jigsawovi nechal rodinu a teraz sa má stať ďalšou z jeho obetí? A čo má znamenať ten prístroj na hlave? Nebol by to Jigsaw, keby neprezradil, že aj z tejto kaše sa dá vyjsť nažive. Stačí súhra niekoľkých tlačidiel a ste vonku. Dvere na kúpeľni sú ale zatvorené a po ruke nie je žiadny kľúč. Náš „kamarát“ myslel aj na to, stačí sa pozorne pozrieť do zrkadla...

Zápletku majú na svedomí scenáristi pôvodných filmových dielov, James Wan a Leigh Whannell. Jigsawove krvilačné pohnútky sa odohrávajú v starom zničenom blázinci – Whitehurst Asylum. Bolesť Davidovi spôsobí aj zistenie, že ostatné obete, ktoré padli do rúk Jigsawovi, sú jeho priatelia. Fantázia hlavného zloducha siaha až za hranice a to ani nehovoriac o pripravených pascách.

Všemožnými puzzlami a hádankami herný SAW len tak hmýri. Chyba pri riešení znamená okamžitú smrť. Tým pádom musí mať hráč oči na stopkách takmer po celú hernú dobu (približne 12 hodín). Často sa totiž stane, že prechádzate miestnosťou a zrazu vás vyhodí zo stoličky výstrel z brokovnice, ktorý bol mierený presne do detektívovej hlavy. Niektoré hádanky sú skutočne geniálne skonštruované, Tapp často zachraňuje nielen svoj život, ale aj životy svojich priateľov. Preto je potrebné zapnúť mozgové závity naplno, každý Jigsawov výstup v televízii si pozorne prezrieť a až potom zakročiť. Síce je hráč spočiatku doslova očarený fantastickými pascami, po dobe však na scénu nastúpi stereotyp. Opakujúce sa a zbytočne zdĺhavé hádanky už nie sú tým, čím bývali na začiatku. Mierny stereotyp nastáva aj pri minihre, v ktorej hráč musí nájsť ukrytý kľúčik k daným dverám. Buď sú ukryté v záchodoch plných injekčných striekačiek alebo dokonca v ľudských telách.

Whitehurst Asylum ponúka okrem temných chodieb, strašidelnej atmosféry a smrtiacich pascí, aj kopec bláznov. A práve to je prvok, ktorý ľudia zo Zombie Studia nedotiahli do konca. Bitky sú doslova za trest, nefunkčná obrana pripravuje hráčovu postavu o energiu a o drahocenný čas. Pokým sa naša postava napriahne, nepriateľ má dostatok času na uhnutie a následnú ranu. Je to neskutočne frustrujúce, aby ste zabili jedného protivníka, musíte sa od neho vzdialiť najmenej o meter. Nepriateľov však nemusíte vždy zabiť ručne. Máte k dispozícii možnosť zatarasiť im cestu, alebo použiť niektorú z nástrah. Áno, aj hráči disponujú rôznymi špeciálnymi zbraňami, ktoré predtým použil Jigsaw na vaše odstránenie.

K záporom takisto patrí kamera. Často totiž ani neviete, čo sa pred vami deje, postava dokonale kryje obrazovku. Pri súbojoch sa síce pozeráme na bitku z iného uhlu pohľadu a kamera nám vyhovie, no pri bežnom postupe hrou sa musíte stále obzerať, či v diaľke náhodou nestojí nepriateľ. Ten však pokojne môže stáť aj za vami a pokým sa naša postava otočí o 180°, polovica životnej energie je dole.

Po grafickej stránke vyzerá SAW solídne. Hra plne využíva všetky možnosti „epicovského“ Unreal 3 Enginu. Nejde o orgie, ako pri Batmanovi od Rocksteady alebo Gears of War a engine neponúka také detailné spracovanie, grafiku môžeme s kľudným svedomím zaradiť medzi kladné stránky titulu. Postavy sú vymodelované na jednotku, „sám Jigsaw“ je akoby vystrihnutý z filmu. Čo sa prostredia týka, tu sa musíme zastaviť. Nepresné a rozmazané (inokedy ploché a prázdne) textúry kazia celkový dojem z hrania, akoby tvorcovia využili z enginu len polovicu všetkých jeho možností. Medzi najlepšie zložky herného SAWu patrí ozvučenie. Nervydrásajúcu atmosféru dopĺňa hororová hudba, ktorá sa nadmieru vydarila. Naopak, zvuk dialógov je menej výrazný.

SAW vždy bola, stále je a verím, že naďalej zostane jednou z najbrutálnejších filmových sérii aká kedy uzrela svetlo sveta, v ktorej hlavnú úlohu zohrala Jigsawova nebezpečná hra o ľudské životy. Toto kritérium je spracované v hernej podobe priam ukážkovo, nebyť niekoľkých nedostatkov, mali by sme tu vynikajúcu hru na motívy filmu. Napriek tomu, ide o slušný nadpriemer, na ktorý sa bude ešte dlho spomínať.

Hodnotenie: 7

Výrobca: Zombie Studio
Distribútor: Konami