09.11.2009 12:00, DKF, Komentárov: 0
Wolfenstein

Wolfenstein

Legendárna FPS je späť. Preto nie sú potrebné žiadne podtituly, názov Wolfenstein nám hovorí jasnou rečou.

Wolfenstein je v hráčskom svete zaužívaný pojem. Po prvýkrát sme sa s ním mohli stretnúť už pred 18 rokmi a spoločne s Doomom sa stali najvýznamnejšími first-person strieľačkami histórie videohier. Na ich spoločný vývin dohliadalo aj štúdio Raven Software, ktoré sa v lete tohto roku rozhodlo vrátiť na hernú scénu v plnom nasadení. Do boja o prvé priečky v predajnosti poslalo v poradí už tretie pokračovanie Wolfensteina. To u hráčov spôsobilo rozporuplné dojmy, nie každému totiž sadne štýl, ktorý sa pri prvom diely stal doslova revolučným. Rok 1991 je však už dávno preč, dnes disky hráčov žiadajú o plnohodnotný titul. Povedzme si na rovinu, že nový Wolf týmto prípadom určite nie je, séria vždy vynikala vysokými číselnými hodnotami mŕtvych nepriateľov. Pokazilo si Raven Software svoje meno, alebo hráčov len utvrdilo v tom, že séria má ešte stále čo ponúknuť? Detaily o ich najnovšom titule sa dozviete v našej recenzii.

Wolfensteinov dej sa znovuzameriava do nemeckých končín, tentokrát sa pozrieme do útulného mestečka Isenstadt, ktoré leží priamo pod legendárnym hradom. Práve na tomto mieste nacisti spojili hlavy dokopy, aby vytvorili skutočne diabolský plán na ovládnutie sveta. A tak sa začínajú ďalšie podivné experimenty, ktoré majú zas a znovu niečo spoločné s inými, pre bežných smrteľníkov nevídanými dimenziami. Preto je na miesto činu vyslaný náš charizmatický hrdina B.J. Blazkowicz. Rodom Poliak bojujúci na strane americkej vlády sa vydáva zistiť, čo sa vlastne v Isenstadte udialo.

Cestou do tohto bohom zabudnutého mestečka B.J. nachádza tajuplný amulet, ktorý ho dokáže premiestniť do paralelnej dimenzie Veil. Pri použití daného tlačidla sa obraz efektne zafarbí do zelenomodrej farby a práve tu sa začína tá pravá zábava. Nepriatelia, najčastejšie pozostávajúci z bežných nemeckých hliadok, sa vyznačia svetlo zelenou farbou. Pre hráča je to jednoduchý spôsob posielania náckov na druhý svet, no vo Veile samozrejme nemôžete ostať naveky. Podobne ako v iných hrách, aj táto špeciálna schopnosť má určitý časový limit, po skončení ktorého sa okolitý svet dostane do normálu. Pre obnovu amuletu je potrebné nejakú chvíľu vyčkať, kým sa jeho energia dobije. Veil okrem iného ponúka aj ďalšie možnosti, bez ktorých by sa hráči nedostali ďalej. Je to napríklad prechádzanie cez určité objekty, ktoré sú pre zjednodušenie vyznačené symbolom čierneho slnka. Ďalej sú to špeciálne účinky, ktoré Blazkowiczovi dodajú silnejšie náboje a to do ktorejkoľvek zbrane, zrýchlenie behu alebo silové ochranné pole. Pri bojoch s nepriateľmi je Veil spoločníkom na nezaplatenie. Nielenže protivníkov vyznačí, pri bojoch s tzv. Heavy Trooperom vám dokonca zvýrazní dané miesta, do ktorých je potrebné trafiť. Ďalej si s ním už poradí príroda, presnejšie povedané, uvoľnené laserové trubice na chrbte ho roztrhnú.

Ďalšou novinkou, ktorou tretí Wolf upúta hráčovu pozornosť, je samotný Isenstadt. V tomto útulnom mestečku si užijete viac než dosť a navonok by to mohlo vyzerať, že z Wolfensteina sa stalo RPG. Po meste sa môžete voľne pohybovať a prechádzať ktoroukoľvek jeho časťou. Hardcore hráči môžu obdivovať architektúru mesta, každá ulica okúzli iným spracovaním. Lokality, v ktorých sa po celú hernú dobu pohybujeme, sa menia často. Raz bojujeme na priestranných námestiach, inokedy v úzkych podzemných komplexoch. Mesto ďalej ponúka hru za dve frakcie: Kreisau Circle a Golden Dawn. Podobne ako vy, aj hlavní predstavitelia oboch frakcii sa zaujímajú o vážnu situáciu v Isenstadte. Ulice mesta sú plné nacistov, no temné zákutia experimentov ukrývajú niečo oveľa horšie. Cestu Blazkowiczovi skrížia skutočne slizké potvory, na toto boli v Ravene vždy odborníci. Bežné nemecké hliadky hráčovi ublížiť prakticky nemôžu, keď sa však stretnete s obrneným Heavy Trooperom, vtedy vám do smiechu určite nebude. Nepríjemným nepriateľom je aj asasin, ktorý má schopnosť zneviditeľniť sa. Hra je plná bossov, práve oni boli na sérii tým najpútavejším prvkom. Stretneme sa napríklad s tvorom veľmi blízkym Votrelcovi. B.J.-ovi sa do rúk dostane niekoľko strelných zbraní, začiatkom bude vaším parťákom Kar 40, postupom času si vyskúša aj starý známy samopal MP 40 a jeho vylepšenú verziu s označením MP 43. Okrem iného si zastrieľame z protitankovej päste, Tesla Gunu alebo Particle Canonu. Posledné dve menované zbrane sú špeciálne upravené lasery, ktoré sú častou voľbou na bossov. Všetky zbrane je možné vylepšovať na čiernom trhu, kde sa pre našich „miláčikov“ nájdu tlmiče, ďalekohľady alebo väčšie zásobníky. Na kúpu rôznych predmetov v obchode však potrebujete finančné prostriedky. Zlato je skryté skutočne na každom kroku, preto je potrebné prekutať každú miestnosť.

Ak ste čakali na úchvatné grafické spracovanie, ktoré ďaleko prevyšuje aktuálne hity, sklamem vás. Wolfenstein totiž beží na upravenom Doom 3 Engine (id Tech 4), no vidno, že tvorcovia z neho vyšťavili maximum. Prekrásne herné scenérie nám dáva ochutnať Wolf od samého začiatku, obludy a postavy sú vymodelované do posledného detailu. Modernými efektmi sa rozhodne nešetrilo. Výbuchy alebo Veil sú spracované majstrovsky. Všetko završuje perfektný Havok a po zastaranosti id Tech 4 Enginu niet ani stopy. Klobúk dole pred Raven.

Po týchto riadkoch samej chvály si musíte povedať, aký je ten nový Wolfenstein ale úžasne originálny a zábavný. Musím vás vyviesť z omylu. Wolf vždy stavil na akciu, prívlastok „Grand Daddy of FPS Games“ (Starý otec FPS hier) mu bezpodmienečne patrí. Strieľania je však v treťom pokračovaní na dnešnú dobu až príliš, hráčov by to mohlo po čase unavovať. I keď je hrateľnosť mierne okorenená spomínanými frakciami a mestečkom, výrobcovia udali hráčom presnú trasu, odkiaľ sa musíte prestrieľať k splneniu danej úlohy. Linearita však k Wolfovi vždy patrila a tak ju do záporov pripočítať nemôžeme. Hráč sa ďalej často dostane do situácie, v ktorej musí zas a znovu vyčistiť lokáciu, ktorou dávno predtým prešiel. Respawn nepriateľov môžeme zo začiatku chápať, ako nové vyslané hliadky, no po dlhšom čase sa táto rutina stane otravou.

Wolfenstein sa vrátil na pulty obchodov v plnej sile. Raven Software dokázali prinavrátiť starú slávu hernej legende, ktorá sa hráčom nezabudnuteľne vryla do mysle. Pokiaľ patríte k fanúšikom tejto nestarnúcej série, Wolfenstein je povinnosť. Pre náročnejších by však mohol pripadať trochu nudný a stereotypný. Ale aj tak, palec nahor, Raven.

Výrobca: Raven Software
Distribútor: Activision
Karta hry: Wolfenstein