01.11.2009 00:00, DKF, Komentárov: 4
Pat & Mat

Pat & Mat

Už tridsať rokov ničia všetko, čo im príde pod ruku. Legendárnu dvojku kutilov Pata a Mata by si na domáce práce najal len poriadny hazardér. Napriek tomu dodnes duo nešikov slávi úspech. Ktovie, či si ilustrátori Vladimír Jiránek a Lubomír Beneš uvedomovali, že práve kreslia dielo, ktoré sa raz objaví i vo svojej virtuálnej podobe. Dámy a páni, prvá epizódka herného Pat a Mat je tu.

Pat a Mat sprevádzajú detstvo od roku 1976 hádam každého z nás a tak je opis oboch postáv zrejme úplne zbytočný. Profesionálni kazisveti sa nám vryli do mysle nielen vďaka nevšednému spracovaniu a charakteristickému výzoru, ale hlavne nezabudnuteľnou úvodnou skladbou od Petra Skoumala. Tvorcovia z Centauri Production, ktoré má na svedomí tituly ako Žhavé Léto 3 a ½ alebo Memento Mori, verne prekopírovali hlavnú myšlienku seriálu do hernej podoby. Ale ako to už býva zvykom, opäť niečo nevyšlo...

Pat a Mat #1 nesie podnázov Dovolená a zavedie nás do útulného príbytku hlavných postáv. Nešikovní kutilovia ale zas a znovu pokazili čo sa dalo a tak sa dostávame do roli oboch postáv, aby sme im pomohli opraviť prasknutú pneumatiku. Ako hráč máte k dispozícii hru za ktorúkoľvek z postáv, jednoducho si medzi nimi prepínate. Situácie, aby každý z nich robil inú činnosť sa však nedočkáte. Na všetky problémy musia ísť „s rozumom“ obaja. Celá hra sa ovláda jednoducho, za pomoci myši. To, čo ma nemilo prekvapilo bol časový úsek epizódy. Jej koniec nastal po smiešnych 20-tich minútach, čo je málo aj na freeware hru.

Našťastie Pat a Mat #1 neobsahuje len túto krátku epizódku, minihry dokážu zabaviť na oveľa dlhší čas. Patrí k nim minigolf, stavanie puzzle a módna prehliadka. Minigolf zaujme solídnou fyzikou, t.j. odrážanie loptičky od stien, no pár bugov sa tu nájde. Nájdete tu takisto editor. V ňom si môžu hráči vytvárať tie najrôznejšie dráhy, vymýšľať rôzne prekážky a následne všetko odskúšať. Puzzle rozhodne patrí k najzaujímavejším prvkom celej hry. Keď sa však do skladania „zapoja“ rôzne pomôcky, mierna zložitosť sa vytráca ako para nad hrncom. V tej chvíli padá latka náročnosti o kus nižšie a ďalej hru už zrejme ani nemá zmysel hrať. Predsa len, hráč má v pozadí jasne vyznačený skladaný obrazec a tak sa čaro tejto minihry mení v jednoduchú záležitosť. Módnu prehliadku hodnotím jednoznačne, ako najslabšiu a najhlúpejšiu zložku minihier. Deti možno pobavia vtipné kostýmčeky, do ktorých sa Pat a Mat prezliekajú, no po dlhšej dobe aj oni prídu na to, že je to príšerná nuda. Je pravda, že touto minihrou si hráči môžu precvičiť pamäť, ale k hre ako Pat a Mat sa to vôbec nehodí a vyzerá to primitívne.

Aby sme herných kutilov stále len nehanili, spomeňme si na niekoľko kladných momentov. V prvom rade musíme vyzdvihnúť grafické spracovanie, ktoré sa autorom skutočne podarilo. Práca so svetlom by si zaslúžila pár upgradov, spracovaniu vody a samotných kutilov však nemáme čo vytknúť. V hre sa nájde aj zopár moderných efektov ako je napr. depth of field (rozmazanie vzdialených predmetov). Rozumným krokom Centauri Producion je možnosť zaregistrovať svoju vytvorenú postavu na oficiálnych stránkach hry. Význam je prostý. Môžete sa nachádzať kdekoľvek, pokiaľ máte so sebou hru, vašu zaregistrovanú postavu si jednoducho stiahnete. Je to menej vídaná voľba, no pri titule akým je Pat a Mat zrejme aj trošku zbytočná.

A je to! Prvú epizódu s Patom a MatomCentauri za sebou. O úspešnom projekte sa ale rozhodne hovoriť nedá. Pat a Mat #1: Dovolená skončila len ako podpriemerná adventúra, ktorá nepriniesla do žánru nič nové. Dúfajme, že ďalšie chystané epizódy budú o niečo dlhšie a zábavnejšie a prinesú viac úžitku než aktuálny diel.

Hodnotenie: 4,5

Centauri Production

Distribútor: IDEA Games