29.10.2009 12:00, DKF, Komentárov: 1
FIFA 10

FIFA 10

Novú FIFU sme si už na stránkach Hrajmobilu predstavili – v reportáži z turnaja EA Sports Futbal 4v4 a taktiež sme sa zamerali na iPhone verziu. Teraz prišiel čas osláviť príchod kráľa. Najlepší futbal medzi hrami prichádza na konzoly PlayStation 3 a Xbox 360. Nachystajte kopačky, oblečte si dresy, sezóna bude dlhá...

V reporte z akcie EA Sports Futbal 4v4 som mierne načrtol prvé dojmy z hrania: Nový ročník vyzerá prakticky totožne ako minulý diel a je problém ho na prvý pohľad rozlíšiť. Z hľadiska ovládania sa taktiež nemenilo nič, fanúšikovia série sa budú cítiť ako doma, nováčikovia si musia chvíľu zvykať. Jediný rozdiel, ktorý sme si stihli všimnúť počas zopár zápasov je vylepšenie animácii, lepší pocit z hry resp. jej kontroly a ešte väčší posun smerom k realizmu. Umelá inteligencia súperových hráčov a spoluhráčov, tempo hry, systém streľby, citlivejšie prihrávanie, všetky tieto detaily majú vplyv na to, že po pár minútach hrania môžu aj majitelia FIFY 09 povedať: „Toto je najreálnejší futbal medzi hrami.“ Prakticky všetko uvedené ostáva pravdou aj po odohraní viac ako 80 zápasov, hoci, niektoré svoje tvrdenia som nútený zmeniť. Nie však to posledné.

Začnem s grafikou. Skutočne na prvý pohľad vyzerá prakticky totožne, rýchla výmena disku za FIFU 09 však ukáže, že spracovanie vo FIFE 10 je oveľa detailnejšie. Textúry nepôsobia tak rozostreto, ako v prípade predchodcu a vývojári použili svetlejšie farby, ktoré v spolupráci s ostrejším obrazom prinášajú kvalitnejší vizuálny zážitok. Taktiež boli prepracované a pridané nové animácie, najlepšie je to vidieť počas osobných súbojov, kedy je mnohokrát možné rozoznať ako sa hráči poťahujú alebo sáču, dokonca aj pri nastaveniach vysokej kamery. Zmysel pre detail rozhodne novej FIFE nechýba a úspešne pomáha dotvárať celkovú atmosféru a pocit skutočného futbalu.

Ignorujúc technické spracovanie, pocit skutočného futbalu priamo vyplýva aj zo samotnej hrateľnosti. FIFA podobne ako pred rokom umožňuje nastaviť rôzne formácie a taktiku, pričom prednastavené možnosti je opäť možné dotvárať podľa vlastných preferencií. V zápase je taktiež možnosť voliť dôraz na útočnú resp. obrannú hru, podľa vývoja zápasu, prípadne chuti hráča. Všetky tieto veci tu boli aj pred rokom, avšak rovnako dobre fungujú aj teraz. Vývojári z EA Sports sa trochu pohrali aj s umelou inteligenciou, ktorá je opäť o pár krokov vyššie z hľadiska realizmu. Skúsený hráč dokáže kontrolovať prakticky celý priebeh zápasu, je možné spomaliť tempo hry a krátkymi prihrávkami postupne pomaly prechádzať k súperovej šestnástke, postaviť stratégiu na taktike vyčkávania, hrať na rýchle protiútoky, prípadne vyslovene dominovať na ihrisku (vedzte, že nie je lepší pocit, ako keď neustále búšite do súpera, jeden center strieda druhý a gól vyslovene visí vo vzduchu - podobný pocit som pri rovnakom nastavení obtiažnosti v 09 nezažil). Umelá inteligencia sa dokáže prispôsobiť hráčovej hre, ale rovnako si aj vie odohrať čo potrebuje. Dokáže betónovať, čím ponúkne hráčovi, aby prevzal tempo hry do svojich rúk, nerobí jej problém prejsť do útočnej aktivity a poriadne zatlačiť v snahe vyrovnať, alebo taktiež vyčkávať na hráčovu chybu.

Práve umelá inteligencia má za následok jedinečnosť každého zápasu a núti hráča k ďalšiemu hraniu v hociktorom z dostupných módov. Samozrejme, multiplayer má svoje typické čaro, nakoľko človek proti človeku ponúka nepreberné množstvo situácii a koeficient robenia chýb je oveľa väčší. Avšak ani hra proti AI neprináša pocit „strojovosti“, tak dobre známy z PC/PS2/PSP verzie FIFY (recenzia PSP a PC verzie už onedlho, nie je sa však na čo tešiť). Keď som načrtol módy – hra ponúka prakticky totožnú ponuku s minulými ročníkmi. Manager Mode bol prekopaný a podľa slov tvorcov obsahuje viac ako 50 rôznych vylepšení, či už to je predaj/nákup hráčov, alebo pridanie asistenta manažéra. Tých vylepšení je samozrejme viac, nejako detailne som ich však neskúmal, nakoľko ma viac zaujímala samotná hra. Opäť sa objavuje Be A Pro mód, s rovnakou koncepciou ako minule, ďalej sú k dispozícii klasiky ako turnaje, priateľské zápasy atď.

Hra pre viacerých hráčov umožňuje klasickú hru 1 vs 1, súťažné hranie v Majstrovstvách sveta vo FIFE 10 a potom lahôdku nazvanú Turnaj profesionálnych hráčov (niečo v tom zmysle). Podstata celého módu je prakticky totožná s NHL09 a jej rovnako pojatým multiplayerovým Be A Pro. Samozrejme, aj FIFA 09 ponúkala hru 10 vs 10, vo FIFE 10 je to však celé povýšené na úroveň virtuálnych profesionálov. Hráči si môžu zakladať kluby a hrať medzi sebou zápasy, čo dodá tomuto módu trochu „futbalovosti“, nakoľko zápasy medzi mužstvami zloženými z náhodných hráčov mnohokrát končia masovými presunmi z jedného konca ihriska na druhé a pocit komplexnej futbalovej spolupráce viacerých virtuálnych športovcov ostáva ta tam. Krása Turnaja profesionálnych hráčov spočíva aj v tom, že s vytvoreným „virtuálnym profesionálom“ (toho si každý hráč vytvorí pri prvom spustení, pričom je možné do hry implementovať vlastnú tvár pomocou externej utility zvanej Game Face) je možné hrať prakticky v ktoromkoľvek hernom móde z oboch (online a offline) kategórii. Svojím spôsobom je to aj nutné. Štatistiky virtuálneho profesionála sa zlepšujú spĺňaním rôznych úloh od banalít typu „nahraj pätičkou“ až po „vyhraj ligu v Manažérskom móde alebo v Be A Pro“. Mimochodom, pokiaľ sa rozhodnete hrať Be A Pro za profesionála (k dispozícii je možnosť vybrať si existujúceho hráča, alebo vytvoriť čisto Be A Pro postavu), futbalista nebude dostávať XP body, jeho zlepšovanie je čisto závislé na spĺňaní „úspechov“. Rôznorodosť úloh núti virtuálneho futbalistu hrať na rôznych pozíciách a skúšať rôzne herné módy, čím sa značne predlžuje herná doba strávená pri FIFE 10. NA druhej strane, FIFA nepotrebuje naťahovať herný čas podobnými „fintami“. Vzhľadom k zábavnosti jednotlivých zápasov a výbornej implementácii systému profesionála do hry, ide o zabitie dvoch múch jednou ranou a získané vylepšenia štatistík sú globálne platné vo všetkých online/offline módoch.

FIFA10 nesklamala a prináša viac, než len vylepšenú FIFU 09. V balení s hrou sa nachádza všetko potrebné – kvalitná audiovizuálna prezentácia, výborná umelá inteligencia, najlepšia/najuveriteľnejšia futbalová hrateľnosť a s ňou súvisiaci pocit virtuálne reálneho futbalu. Pripočítajme k tomu skvelú novinku Virtuálny profesionál a máme tu futbalovú videohru aká tu ešte nebola. Nečakal som, že to niekedy poviem, ale – Bravo EA Sports!

Hodnotenie: 8,5

EA Sports

PS3