20.10.2009 12:00, DKF, Komentárov: 4
FIFA 10

FIFA 10

Zelená je tráva, futbal to je hra, Slovensko nad Poľskom vyhráva, do Afriky sa dostáva.... Kto by po stredajšom zápase dostal chuť na poriadny futbal a má k dispozícii iba iPhone – voľba je jasná. FIFA 10 má na tejto platforme za sebou pozitívny štart (trochu predbieham), a to aj napriek tomu, že s našim reprezentačným výberom si nezahráte.

Štatistiky iPhone verzie novej FIFY znejú veľmi fascinujúco – 30 líg, 570 tímov, 12 620 hráčov, 20 licencovaných turnajov a pohárových súťaží... človek by čakal, že v nej bude skutočne všetko. O to smutnejšie pôsobí fakt, že v hre sa nachádza IBA 40 reprezentačných výberov. Konkrétne z našej skupiny sa do hry dostali – Česká Republika (tá ma v hre aj kompletnú ligu), Poľsko, Slovinsko a Severné Írsko. Rýchla matematika napovie, že zvyšné 2 tímy chýbajúce v iPhone verzii sú Slovensko a San Maríno. Skutočne „zaslúžené“ zaradenie k futbalovým trpaslíkom. Ďakujeme EA Mobile. Je logické, že v dobe vývoja hry nemohli vedieť, že/či skupinu vyhráme, ale aspoň naše vtedajšie umiestnenie ich mohlo prinútiť zaradiť nás do hry. Snáď sa dočkáme v niektorom z budúcich (pokiaľ nejaké vôbec budú) updatov.

Ignorujme trpké privítanie a pozrime sa čo FIFA 10 pre iPhone ponúka. Výber je skutočne bohatý a s výnimkou online multiplayeru (hra pre viacerých hráčov je k dispozícii iba po lokálnej sieti) obsahuje mobilná verzia, v porovnaní s veľkými konzolami, prakticky všetko. Pre nováčikov bude užitočný tutoriál, umožňujúci základné oťukanie titulu. Samotná hrateľnosť nie je vôbec zložitá, zápas má dynamiku a akčný nádych, problémom však môže byť ovládanie – autori nahustili množstvo ovládacích prvkov do dvoch tlačidiel. Nahrávky, strely, centre, nahrávky do behu, technické strely, akcie na jeden dotyk, mäkšie centre, loby... to všetko sa reálne DÁ ovládať pomocou spomínaných dvoch gombíkov. Problémy sa z času na čas objavia pri „zložitejších“ úkonoch (z hľadiska prevedenia), nakoľko napríklad prihrávky na jeden dotyk vyžadujú prejsť prstom z tlačidla A na B a hneď späť na A.

FIFA má niekedy problémy s plynulosťou (minimálne na iPhone 3G, je možné, že na 3GS je všetko OK. Áno je to OK, na iPhone 3G a iPod Touch tretej generácie ide hra plynulo. pozn. redakcia) a hoci sa FPS drží na hranici plynulosti, reakcia gombíkov býva trochu oneskorená, výsledkom čoho je zlá registrácia pohybu prstu a A-B-A resp. B-A-B kombá sa niekedy nezdaria. Príslušným kombináciám však nie sú priradené natoľko dôležité akcie, aby to negatívne ovplyvňovalo hrateľnosť. Pocit zo samotných zápasov je prekvapujúco na vysokej úrovni, pravdepodobne najlepší z futbalových hier pre iPhone. Hoci, X2 Football zaostáva len v tesnom závese, najmä kvôli horšej defenzívnej AI. Umelú inteligenciu FIFY 10 taktiež nemožno považovať za niečo skvostné, na pomery prenosnej platformy si však vedie poväčšinu času dobre. Problémy sa sem tam objavujú najmä vo vlastnej obrane, ale súperovi hráči dokážu produkovať relatívne konzistentný futbalový prejav. Hlavný nedostatok v otázke AI by som videl v rozhodcovi, konkrétne v jeho prehnanom využívaní kariet. Pokiaľ nepíska, tak je všetko v poriadku, dokonca sem-tam dokáže poskytnúť výhodu, na druhej strane je schopný rozdávať červené karty za úplne normálne zákroky.

Okrem rôznych líg a turnajov sú k dispozícii dva hlavné módy – Be A Pro a Manager Mode. Be A Pro všetci dobre poznáme z minulých ročníkov „veľkej“ FIFY. iPhone verzia si zachováva základne rysy tohto módu – je možné vytvoriť nového hráča, alebo hrať za niektorého zo skutočných, postupne sa zlepšovať a užívať si kariéru profesionálneho futbalistu. Problémom iPhonu je menší displej, čo negatívne pôsobí na Be A Pro kameru. Tá je prakticky nepoužiteľná, keďže dáva hráčovi minimálny prehľad o situácii na trávniku. Zmena kamery na niektorú z „klasických“ situáciu čiastočne zlepší, samotný faktor zábavnosti však naďalej trpí správaním spoluhráčov – ako som spomínal, AI nie je najlepšia a v prípade Be A Pro módu je situácia ešte horšia. Vo výsledku hodnotím implementáciu módu za priemernú, rozhodne jedna z vecí, ktoré by sa patrilo v budúcich ročníkoch vylepšiť.

Gro FIFY tvorí manažérsky mód. Ide prakticky o kariéru, ktorá v kombinácii s možnosťou hrať v nižších súťažiach predstavuje zábavnú cestu, ako spraviť z druhoradého tímu nového majstra krajiny. Okrem samotného hrania zápasov je možné trénovať, kupovať/predávať hráčov, získavať prestíž – ako celok pôsobí Manager Mode uceleným dojmom. Ešte by to chcelo licenciu na európske pohárové súťaže, čo by umožnilo hrať aj tieto zápasy v rámci kariéry. Samotné zápasy som už načrtol, pozrime sa na ne podrobnejšie. Spomínaná „futbalovosť“ zápasov je daná dobrým balansom na ihrisku. Nie je problém podržať loptu, trochu zakombinovať, prípadne sa vrhnúť dopredu, krásne nacentrovať a hlavičkou dať gól. Strely z diaľky taktiež môžu skončiť gólovo a hoci z času na čas pôsobí hrateľnosť strojovo, obecne je možné ju pochváliť a definovať ako neustálu výzvu, ktorá núti k neustálemu hraniu. Výborne je spracovaný systém priamych kopov – smer a sila strely sú závislé od pohybu prstu po dotykovej obrazovke, čo v celkovom koncepte pôsobí ako osviežujúci prvok. Podobne sú zahrávané aj pokutové kopy, ale tento systém už používal X2 Football.

Technické spracovanie sa drží štandardných možností iPhonov, grafika nepatrí medzi najlepšie, podobne aj animácie, ale na pomery futbalovej hry postačia. Trošku horšie je to s vyobrazením jednotlivých hráčov. Nejde ani tak o to, že sa na seba dosť podobajú, ako skôr o nezmyselné spracovanie niektorých jedincov – zistenie, že Fernando Torres je černoch s krátkymi vlasmi mi minimálne príde vtipné, ak nie trápne. Ďalším problémom je už spomínaný občasný pokles FPS, na ktorý zaberá reštart zariadenia. FIFA 10 obsahuje aj jednoduchý komentár a povzbudzovanie/pokriky fanúšikov. Oboje vhodne dotvára atmosféru a pomáha titulu dosiahnuť status najlepšieho futbalu pre iPhone / iPod Touch. V porovnaní s konkurenciou môže niekoho odradiť trochu vyššia cena (7€), ponúknutý obsah jej však zodpovedá. Nehovorím, že pomer cena/výkon je vynikajúci, ale dá sa uhájiť.

FIFA 10 v iPhone verzii ponúka dostatok futbalu, ktorý dokáže zabaviť na dlhú dobu, najmä vďaka zábavnej hrateľnosti, rôznym turnajom, ligám a Manager módu – s pokojným svedomím môžem vyhlásiť, že ide o najlepší futbal pre iPhone. Rozhodne však nejde o bezchybný titul, niektoré podstatné problémy som spomenul, pokiaľ ich vývojári v budúcom ročníku vyriešia a pridajú online multiplayer... máme sa na čo tešiť a výsledné hodnotenie pôjde o jeden – dva body vyššie.

Hodnotenie: 7,5

EA Mobile

Distribútor: Apple / EA Sports