18.10.2009 13:00, DKF, Komentárov: 3
Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Po rokoch sa opäť vraciame k nezabudnuteľnej hernej značke a s hrdosťou môžeme vykríknuť: konečne realita. Aj takto sa totiž dá označiť nový vojenský simulátor, ktorého dej sa odohráva na ostrove Skira. Takže pripravte si poriadne silné nervy a pevnú ruku, pretože práve začína krutá vojna.

9. októbra 2009 je dátum kedy sa konečne po dlhom meškaní objavila simulácia reálneho boja na pultoch našich obchodov. Neváhal som teda ani sekundu a ihneď som sa túto hru snažil získať pre seba na recenziu. Keďže sa mi to podarilo, tak som následne cely vytešený spustil disk a na obrazovke sa objavila nie veľmi príjemná inštalácia, ktorá ma rovno ukrátila o 4GB na HDD, čo teda rozhodne nie je málo. Ešte horšie bolo však to, že inštalácia prebiehala pomerne zdĺhavo a ja som len tŕpol kým sa objaví vytúžených 100%. Po spustení menu som si ihneď nastavil hardcore obtiažnosť, aby som sa skutočne priblížil k realite ktorú nám hra sľubuje, pričom tá by sa mala dostaviť vďaka taktike a bojom o ovládnutie celého ostrova.

Pokiaľ ide o dejovú líniu hry, tak tá je priamočiara a bez vedľajších úloh. Vývojári stavili na istotu a tak koreňom konfliktu sú ako zvyčajne nejaké tie nerastné suroviny, v tomto prípade ide konkrétne o ropu, ktorej má ostrov veľa ložísk, a tak ako je už vo svete pravidlom, nájdu sa veľmoci ktoré sa o to pobijú. V tomto prípade ide o USA a Čínu, ktorá si svoj ostrov zubami nechtami bráni, takže je len na vás, či ho dokážete obsadiť a vyhrať vojnu vďaka svojim zručnosťami a taktike.

Keď už sme pri tej taktike, tak verte, že ju musíte využívať naozaj na 100% a ak zaváhate, tak to môže dopadnúť veľmi zle. Od vašich rozhodnutí závisí postup vášho tímu, ktorému musíte dávať rozkazy čo majú podniknúť, ako sa sformovať alebo kam majú nasmerovať streľbu, či ako obsadiť určitú budovu. Ovládanie rozkazov je našťastie pomerne jednoduché, a tak nebudete mať problém svoj tím organizovať. Napomáha vám k tomu aj mapa, s ktorou môžete odhaliť pozície vašich nepriateľov a tak jednoducho na nich vymyslieť taktiku s ktorou ich dokážete poraziť.

Pokiaľ ide o umelú inteligenciu, tak tá nie zrovna na takej úrovni, že by dokázala vyraziť dych. Nepriateľskí vojaci vás síce dokážu obkľúčiť z veľkého uhla a narobiť vám poriadne škody, či dokonca zneškodniť celú vašu jednotku vrátane vás, ale aj napriek tomu sa dostatočne nedokážu kryť a tak sa stávajú jednoduchým terčom pre vašu zbraň.

Zbrane sa čiastočne správajú reálne, ale vývojári si na nich mohli dať viac záležať. Myslím to tak, že v realite sa zbraň z času na čas aj zasekne, či inak poškodí a treba ju opraviť, to však v tejto hre nenájdeme Čo ale rozhodne musím pochváliť je vynikajúca animácia pri ukladaní mín alebo nabíjaní raketometu. V tomto by si mali brať aj ostatné vojenské hry príklad, pokiaľ máte na chrbte niekoľko kilovú zbraň, tak ju nie možné nabíjať za behu, ale pekne si ju musíte položiť na zem a v kľude strčiť raketu do trubice. Taktiež je v hre aj neuveriteľná balistika (pre tých ktorí nevedia čo to znamená, jedná sa o zakrivenie letu náboja podľa toho, ako ďaleko ste od svojho terča, vďaka čomu si treba vypočítať odchýlku dráhy letu.) Balistiku musíte hlavne využívať pri obstreľovaní z veľkej diaľky, čo v tejto hre nie je vôbec jednoduché a treba na to poriadne veľa nervov, pretože aspoň mne osobne sa nedarilo hneď na prvý krát trafiť cieľ tak ako som mal. Čo ma ale na zbraniach najviac potešilo je možnosť si prepnúť počet nábojov ktoré vystrelíte jedným stlačením spúšte. Môžete si nastaviť po jednom náboji, troch alebo dávku. Ja preferujem po jednom náboji, pretože je to presnejšie a kvalitnejšie mierite. Vývojári ma potešili aj tým, že pokiaľ stojíte alebo čupíte, tak vaša ruka je nepresná a je trošku problém zamieriť na väčšiu vzdialenosť, pokiaľ si však ľahnete na zem, tak sa ruka spevní a nemáte problém trafiť aj kilometer vzdialeného nepriateľa.

Teraz budem trošku nepríjemný, pretože aj keď hra je v celku reálna, tak niektoré nedostatky sa prehliadnuť nedajú. Ide najmä o grafiku, ktorá je na PS3 najslabšia, najviac si ju tak vychutnáte v PC verzii. Nejde ani tak o vyhladzovanie hrán, ale o celkový dojem. Pokiaľ sa pozriete do diaľky tak vidíte, že sa prostredie nezobrazuje tak ako má a vy vidíte len dáku zelenú škvrnu namiesto trávnatej plochy. Ani z blízka však nie je trávnatá lúka prešpikovaná detailami, skôr by som povedal, že ide o odfláknutú PS3 konverziu, čo je naozaj škoda.

S čím si ale u mňa vývojári upravili renomé je CO-OP mód, kde sa môžu napojiť až štyria hráči a tak sa prehrýsť celou hrou. Komunikácia s priateľmi je viac ako dobrá, takže nemáte najmenší problém organizovať útok. Samozrejmosťou Operation Flashpoint 2 je aj multiplayer, s ktorým však nie som až tak spokojný a nefunguje podľa mojich predstáv. Napríklad, bežne nejde na prvý krát sa pripojiť na server alebo nenačíta prebiehajúce hry do ktorých sa môžete napojiť atď. Každopádne má multiplayer momentálne mnoho chýb, ktoré by sa mali opraviť pri prvom update. Keď sa mi teda po dlhšom čase podarilo napojiť do hry, tak to bola klasika ktorú poznáme napríklad z hry Battlefield. Môžete v ňom taktiež riadiť rôzne dopravné prostriedky s ktorými sa rýchlo dopravíte kam budete potrebovať atď. Nejde o žiadnu výnimočnosť a pôsobí to jednostranne a bez zaujímavostí.

Nakoniec recenzie by som rád poukázal na porovnanie Operation Flashpoint 2 a konkurencie s názvom ArmA 2. Ako iste vieme Operation Flashpoint 2 už nie je česká hra ako jej predchodca, pôvodné české vývojárske štúdio Bohemia Interactive vyrobilo práve hru ArmA 2, vďaka čomu sa často porovnáva. Na internete sa objavujú rôzne porovnania či už v grafike alebo v hraní, raz vyhráva jedna, druhý krát zasa druhá a tak stále dokola. Opration Flashpoint však má jednu obrovskú výhodu, že hra neobsahuje tak veľký počet BUGov teda chýb ako Arma 2. Tá je totiž celá chybná a hra nevytvára tak dobrý efekt, aj keď je na druhú stranu spracovaná reálnejšie a obšírnejšie. Nebudem tu rozpisovať všetky zápory a plusy, keď si však porovnáme tieto hry môžem povedať, že ak sa rozhodnete pre Operation Flashpoint 2, tak budete mať určite lepší zážitok z hrania ako z ArmA 2.

A môj tradičný záver na koniec? Operatin Flashpoint sa na naše obrazovky vracia po dlhých rokoch a zachovala si svoju tradíciu ako vojenský simulátor. Pokiaľ už máte po krk arkádoviek ako napríklad Call of Duty, tak je táto hra stvorená práve pre vás.

Hodnotenie: 7,5

Codemasters

Distribútor: Codemasters