30.09.2009 16:00, DKF, Komentárov: 8
PSP Go – rozporuplné zariadenie

PSP Go – rozporuplné zariadenie

Očakávaný, v poradí už tretí redizajn a úprava prenosnej konzoly PSP sa onedlho dostáva do predaja. Páni v Sony sa však tentoraz rozhodli pre oveľa radikálnejšiu zmenu ako sme boli pôvodne zvyknutí. Či je to tak dobre, alebo nie, to sa teraz dozviete z nášho testu.

Ohlásenie PSP Go som pôvodne privítal vcelku s nadšením, avšak ako šiel čas a na povrch sveta sa dostávalo stále viac rôznych informácií, tak aj moje nadšenie čiastočne schladlo a ja som si povedal, že konzolu posúdim až keď si ju sám vyskúšam. Tak sa nakoniec stalo a snáď vám týchto pár riadkov pomôže pri rozhodovaní sa o kúpe tohto prístroja, pretože nie všetko čo je hnedé je aj puding.

Už pri pohľade na krabičku v ktorej sa PSP Go predáva je ihneď jasné, že objemovo sa posúvame dole snáď o celú kategóriu. Relatívne malá krabička v sebe ukrýva ešte menšiu konzolu, ktorá týchto rozmerov nadobudla vďaka niekoľkým podstatným zásahom do pôvodného dizajnu. Okrem samotnej konzoly v balení nájdeme ešte nabíjačku, pol kilogramu manuálov a jedno CD so softvérom na správu celej konzoly. Keď už sme pri tej nabíjačke, tak musím pochváliť dizajnérov, že tentoraz sa jej návrhu nechopila nejaká chránená dielnička s mentálne postihnutými, a nabíjačka má skutočne malé a kompaktné rozmery, nie ako pôvodná nabíjačka v prvých dvoch verziách PSP, kde je rozmery boli väčšie ako rozmery samotnej konzoly. Tento neduh sa už napravil s nástupom 3004 a našťastie neprišlo v Sony k zatemneniu mysle a náprava zostala aj tu. Dokonca je tu jedna zmena. Tá sa týka kábla, ktorý sa dá zo zdroja vybrať a poslúži ako USB kábel do PC. Keďže Go má svoj vlastný konektor, tak prepájací kábel z predchodcov je nepoužiteľný.

Dosť však bolo o doplnkoch, poďme sa pozrieť na samotnú konzolu. Prvý pohľad na ňu vám povie jedno – mini. Keďže sa zmenil koncept rozloženia ovládačov, tak sa konzola scvrkla na šírku v podstate o tretinu, vďaka tomu vám druhý pohľad prezradí, že aj samotný displej je o niečo menší. Jeho rozmery sú teraz len o niečo väčšie ako na iPod Touch. Jeho kvalita zobrazenia je však na vysokej úrovni a v podstate nemám ku nemu väčších námietok. Jas, farby, odozva, všetko je na dostatočnej úrovni a osobne mi príde o dosť lepší ako displej na predposlednej revízii 3004, ktorý je pre mňa dosť tmavý, aj keď ani tento displej nedosahuje jas 2000ky. Ďalej na prednom panely PSP Go nájdeme už iba tlačidlo Home, ktoré je umiestnené na ľavej strane, reproduktory a indikátory Wi-Fi a Bluetooth.

Samotné ovládače sa nachádzajú na spodnom panely, ktorý je ako už všetci určite dobre viete vysúvateľný. Po vysunutí panela na nás zrazu vyhupnú staré známe ovládacie tlačidlá a mikrofón. Tak a sme pri prvom a asi aj najhlavnejšom probléme. Rozloženie ovládacích prvkov je z pre mňa nepochopiteľného dôvodu vcelku zvláštne. Na ľavej strane panela sa nachádzajú digitálne štvorsmerové tlačidlá, ďalej smerom do stredu je analógový stick, tlečidlá select a start, no a nakoniec štyri akčné tlačidlá v rozložení ako ich poznáme. Na prvý pohľad je to všetko rozkošné a ľúbivé, no na pohľad druhý vám začne vŕtať hlavou otázka, či ten analógový stick nieje veľmi blízko k akčným tlačidlám. Na pohľad tretí a následne uchopenie je každému zdravo vyvinutému jedincovi, ktorý v dospelosti dosiahne aspoň priemernú telesnú veľkosť európskeho typu jasné, že pár hodín hrania v kuse a kĺby na prstoch si berú dovolenku. Naozaj nechápem, prečo analóg dali skoro do stredu panela, keď tento ovládací prvok je väčšinou vo všetkých hrách primárny. Prečo ho neumiestnili na ľavú stranu a až následne nedali smerové tlačidlá. Keď som spomínal, že som rád, že návrh dizajnu nabíjačky už nedostali mentálne retardovaní ľudia v chránenej dielničke zo zákona pridelenej firme Sony, tak to asi nedostali práve kvôli zaneprázdneniu na vývoji ovládacích prvkov. Ak totiž hráte, tak vaše palce sú pri držaní štvorčeka a sticku od seba vo vzdialenosti max 2 centimetre, čo je samozrejme dlhodobo veľká záťaž na kĺby, teda ak nieste hadí muž alebo žena vystupujúci v cirkuse. Každopádne, aby toho ešte nebolo málo, tak samozrejme potrebujeme používať aj horné tlačidlá L a R. Tie sa nachádzajú na hornej strane spodného panela. Sú kovové a mierne vystúpené, takže pôsobia pekne a prakticky. No je to len do času, keď sa začnete hrať. Keďže horný panel pri otvorení tieto tlačidlá prekrýva, tak vám samozrejme bude pri určitých uhloch držania mierne zavadzať. Vďaka tomu budete nútení držať konzolu vždy iba v určitých polohách, čo kvalitnému dlhodobému zážitku zrovna nepridá. Celkovo sú tlačidlá síce technicky pravdepodobne kvalitné, ale o ergonómii tu nemôže byť ani reč. Stick je skoro o polovicu menší ako na klasickom PSP, okrem toho je zapustený (tak ako aj ostatné tlačidlá na spodnom panely), takže nejaké pevné držanie s istotou je tiež diskutabilné. Ešte musím povedať, že ja mám dosť malé dlane a prsty, preto si neviem predstaviť ako si bude hranie na tejto konzole „užívať„ niekto, komu bolo v tomto smere pri vývoji viacej dopriate. Táto časť konzoly je pre mňa skutočne veľkým sklamaním.

Ďalší veľký zásah do pôvodného konceptu bolo odobranie UMD mechaniky, vďaka čomu teraz hry do PSP Go dostanete iba cez pripojenie konzoly do systému PSN. Niektorí sú z toho nadšení, niektorým (tak ako aj mne) sa to zasa nepáči. Predsalen, za svoje peniaze chcem aj skutočne niečo vlastniť, nie len virtuálne dáta. Každopádne u tejto konzoly je to tak a nič sa na tom nezmení. Ak už vlastníte staršie PSP a hry na UMD, tak momentálne jediná možnosť ako si zo svojej zbierky niečo zahrať na novom Go je tá, že si vďaka registrácii stiahnete tri hry z ponúknutého výberu od Sony. Ak máte niečo, čo v tomto zozname nieje (čo s veľkou pravdepodobnosťou máte, pretože zoznam je veľmi chudobný), tak smola, UMD si môžete púšťať zo schodov alebo na klasickom PSP. Ak ste svoje PSP už predali, tak si môžete tieto hry zakúpiť znova. Sony síce vyhlásila, že sa dočkáme programu, ktorý nám skonvertuje UMD hry pre Go, avšak Sony už povedala všeličo (napríklad aj o PS2 kompatibilite na PS3), takže uveríme, až keď to bude. Zatiaľ by som staré PSP rozhodne nepredával. Ďalší problém by som videl v obmedzení veľkosti hier, ktoré sa budú dať sťahovať na Go, to by malo byť 800MB, avšak UMD má kapacitu až 1,8GB a niektoré hry ako napríklad God of War alebo GTA túto hranicu dosahujú, takže si neviem predstaviť ako by sa dali momentálne zakúpiť, na PSN je len demo. Z toho vyplýva, že táto stránka mince je zatiaľ otvorená a možno ani v Sony nevedia ako to nakoniec vyriešia (až to vôbec vyriešia...). Táto vlastnosť Go je naozaj len na každého osobnom zvážení, či mu to za to stojí.

Ukladací priestor v Go je 16GB, avšak v systéme mi hlási iba 14GB voľného miesta, pravdepodobne sú 2GB určené na niečo iné. Okrem internej pamäte si môžete do Go vložiť aj pamäťovú kartu, ktorá výslednú kapacitu môže ešte podstatne zvýšiť. Menu a celý systém je rovnaký ako ho poznáme, respektíve s posledným update. Konektivita je vyriešená výborne, pretože okrem Wi-Fi sa v konzole nachádza aj Bluetooth, vďaka čomu nieje problém sa pripojiť na PS3 alebo k bezdrôtovým slúchadlám.

Celkový dizajn konzoly je pre niekoho oku lahodiaci, iným zasa pripadá lacno. Ak je konzola pustená a zatvoríte ju, tak sa automaticky prepne do režimu hodín, kedy na displej nabehnú veľké ručičkové hodiny a vy máte pocit, že keď sekundovka príde na celú, tak sa spustia televízne noviny. Ak v tomto stave stlačíte naraz tlačidla L a R, tak sa na displej dorúti kalendár. V ňom sa dá pomocou týchto tlačidiel aj listovať. Zapínanie a vypínanie konzoly je klasické, čiže tak ako aj u predchodcov, ak však vypnutú konzolu vysuniete, tak tá sa automaticky zapne. Váha a celková veľkosť sú naozaj minimalizované, takže tentoraz to už je skutočne konzola do vrecka, čo určite mnohí ocenia.

Čo však dodať na záver. Celé zariadenie na mňa pôsobí skutočne rozporuplno. Príjemný dizajn, ktorý je však zabitý absolútne nezvládnutou ergonómiou, problémy s hrami ktoré už mám na UMD, kupovanie hier online, menší displej, zabudovaná batéria, ktorá má síce dostatočnú výdrž, ale ako to bude s jej životnosťou môžeme teraz iba hádať a ešte zopár drobností, to všetko pre mňa osobne robí z tejto verzie PSP viac menej nepoužiteľnú hračku. Avšak viem si toto zariadenie predstaviť v rukách nejakého šampónovaného metrosexuála, ktorý s PSP Go v ruke robí pózy niekde v nákupnom centre a využíva ho hlavne na MP3, filmy a ako internetový prehliadač. Avšak toto má byť primárne herná konzola! Ak by som si mal vybrať medzi PSP Go a iPod Touch tretej generácie, tak pravdepodobne volím ten iPod. Je ešte skladnejší a hry naň stoja iba zlomok toho čo na PSP, pričom kvalitou ich začínajú dobehovať. Každopádne u tejto konzoly platí viac ako u iných porekadlo: proti gustu žiaden dišputát.

Dizajn: 4/5
Ergonómia: 2/5
Displej: 3/5