23.09.2009 12:00, DKF, Komentárov: 10
Modern Combat: Sandstorm

Modern Combat: Sandstorm

Americká armáda, teroristi, blízky východ, piesok, prach a streľba... Toto je situácia tak typická pre dnešnú dobu, že nám to už pripadá viac ako samozrejmé. Či je to správne alebo nie, to necháme na inú debatu. Teraz si tu totiž rozoberieme novú FPS hru pre iPhone / iPod Touch od vydavateľstva Gameloft, ktorá aj napriek veľkému príbehovému klišé predvádza skutočne špičkovo spracovanú hru.

Platforma iPod Touch / iPhone má už vo svojom portfóliu niekoľko FPS, ktoré sa však vyznačujú rôznou kvalitou technického spracovania. Či už sa jedná o grafiku, alebo čo je ešte dôležitejšie o ovládanie, tak sa môžeme stretnúť so skutočne veľkým rozptylom kvality. Niektoré hry majú strašnú grafiku, niektoré ovládanie, no a našťastie sa nájdu aj kúsky, ktoré síce po svojom, ale hlavne účinne svoj boj s technológiou a gamedizajnom vyhrali. Tentokrát sme však svedkami malej evolúcie. Máme tu hru, ktorá nielenže špičkovo vyzerá, ale čo je najhlavnejšie, aj sa špičkovo ovláda a hrá.

Firma Gameloft právom patrí medzi lídrov mobilných platforiem. Po svojej Java ére začína drtiť iPhone / iPod Touch naozaj tvrdými údermi. Keď sa pozrieme do Top 10 najkupovanejších hier v AppStore, tak hneď na prvých miestach tróni niekoľko titulov od tejto firmy. Jednoducho dlhoročné skúsenosti a talent sa museli nejako zúročiť, pričom vrcholom sa tak zatiaľ stala táto hra.

Hneď po kvalitnom intre sme vhodení na vojenskú základňu, kde sa v rámci tutoriálu dozvieme ovládanie, začiatok príbehu a naberieme nejakú tú bojovú zručnosť. Následne sme už vpustení do tvrdých bojov o mestské územia, ktoré momentálne ovládajú povstalci a teroristi. Tí nám nič nedajú zadarmo a tak zbrane dostanú povolený oddych iba po vašej smrti. Pred každou misiou si najskôr vypočujeme briefing, v ktorom nám ženský hlas z velenia oznámi podstatné informácie na budúci postup. Komunikácie sa hráč dočká aj počas samotných bojov. Či už je to velenie alebo spolubojovníci z jednotky, o debatné krúžky tak v hre nie je núdza. Každopádne, pokec s virtuálnymi postavami nie je to o čo tejto hre ide. Tu sa totiž bojuje. A musím povedať, že sa bojuje parádne. Ovládanie je skutočne vynikajúce a už po chvíľke hrania sa vám dostane do krvi.

Keďže je táto hra FPS, tak na ovládaní skutočne záleží (nieže by v iných hrách nezáležalo :). V pravom dolnom rohu je virtuálny stick podobný sticku z PSP ktorým sa pohybujeme, pričom pohľad si otáčame a mierime posúvaním prsta na zbrani. Streľba je umiestnená taktiež na zbrani v podobe jedného tlačidla. Takýmto spôsobom vývojári dosiahli plne funkčnú hrateľnosť, ktorú by sme od FPS očakávali. Žiadna samostatná chôdza ako v Doom Resurrection, prípadne rôzne virtuálne pomôcky, ktoré boli v konečnom dôsledku skôr na obtiaž. Toto je jednoduché, logické, no a hlavne plne funkčné.

Zbraní je v tejto hre niekoľko druhov, pri sebe však môžete mať vždy iba dve. To znamená, že občas sa dostanete pred dilemu, či si ako sekundárnu zbraň na ďalšiu cestu zobrať skôr brokovnicu, alebo lepšie poslúži odstreľovačka. Ďalej sa tu stretnete s obligátnou M16, pancierovkou, či AK 47 - po domácky „kalachom“. Okrem týchto palných zbraní dobre poslúžia aj granáty, ktoré sa vyberajú samostatným tlačidlom a sú vcelku účinné. Ak sa však dostanete veľmi blízko k nepriateľovi, tak nie je nič jednoduchšie, ako ho poslať do sveta snov lahodným úderom tvrdou pažbou zbrane.

Samotná hrateľnosť je pekne vyvážená a dizajn misií je rôznorodý. Vďaka tomu musíte v hre postupovať v uliciach mesta pod tvrdou paľbou, či z korby humvee s ťažkým guľometom v ruke ostreľovať skrývajúcich sa útočníkov. Na svoje si prídu aj lietavejšie typy, pretože si v priebehu misie zalietate aj vo vrtulníku, z ktorého budete podobne ako z humvee strieľať na všetko živé v okolí. Všetkých desať misií ktoré hra ponúka vás skrátka bude baviť. Je jedno, či sa práve nachádzate v uliciach mesta, v hotely ktorý treba chrániť, či v kanáloch a podzemných bunkroch, stále sa niečo deje a nieje čas na nudu.

Grafika hry, zvuky a hudba tak len podtrhujú špičkovú prácu vývojárov. Vďaka tomu si v hre užije dramatickú kameru, scénickú hudbu ako z filmu a zvuky zodpovedajúce realite, teda aspoň sa snažia. Grafika už naozaj nemá veľmi ďaleko od konzoly PSP a oproti niektorým PSP hrám sa mi aj viacej páčila. Občas sa síce stane, že po loade zblbnú textúry, ale je to len ojedinelý prípad, takže sa to dá prepáčiť.

Celkovo si myslím, že ak budú na iPhone / iPod Touch vychádzať takto kvalitné hry, tak firma Apple sa môže radovať. Ich boj s konkurenciou v podobe PSP a DSi bude o to ľahší. Túto hru rozhodne odporúčam každému, kto má aspoň trocha v láske FPS žáner. Verím, že určite nebude nik po jej kúpe banovať. Za cenu 5,49 Eur je to rozhodne správna voľba.

Hodnotenie: 9,5

Gameloft

Distribútor: Apple / Gameloft