20.09.2009 00:00, DKF, Komentárov: 6
Halo 3: ODST

Halo 3: ODST

Je rok 2552, vojna so spoločenstvom Covenant sa zdá byť vopred prehratá. Covenanti ničia všetko čo sa im postaví do cesty, jedinou baštou, ktorá odoláva je naša Zem. Chránená hradbou štítov a lodí na orbite sa zdá byť nezraniteľná. Zdanie však klame.

Stačil jediný útok na slabé miesto ochrany zeme a štíty sú prelomené. Cieľom je africké mega mesto New Mombasa, ktoré leží na území niekdajšej Kene. Počas niekoľkých sekúnd, ktoré nasledujú po prvom útoku, sú hlásené obrovské škody a ťažké straty na životoch. New Mombasa je históriou. Covenantov však treba zastaviť. Povolaní sú najlepší z najlepších, výsadkové tímy ODST (Orbital Drop Shock Troopers). Samovražedná misia sa môže začať. Stačí nasadnúť do výsadkového modulu a vylodiť sa na loď Covenantov.

Ako to už ale v hrách až podozrivo často býva, niečo sa pos...kazí a tak natlačený v malom výsadkovom module najprv sledujete, ako míňate cieľ výsadku a strácate kontakt s ostatnými členmi ODST, aby ste hneď vzápätí vo vysokej rýchlosti dopadli do ulíc New Mombasy a stratili vedomie. Úvodnému intru, ktoré som vám práve opísal, nechýba ten správny hrdinský nádych a mierna, melancholická hudba mu dodáva ten potrebný patetizmus, nutný na to, aby vás pohltilo a vyvolalo vo vás pocit, že je treba nasadiť aj svoj virtuálny život na záchranu mesta, kolegov, seba, prípadne čohokoľvek, čo vás o to požiada.

Pamätám sa, že keď Bungie oznámili, začiatok prác na datadisku k Halo 3, nechávalo ma to chladným. Spočiatku sa totiž malo jednať len o jednoduché rozšírenie, ktoré by prinieslo pár hodín hrania naviac a nič iné. Až postupom času, sledujúc ako sa mení najprv názov (z Recon na ODST) a potom aj celý koncept zamýšľanej hry, začal som ODST venovať viac pozornosti a po minulotýždňovej prezentácii na IstroCone som sa na hru nefalšovane tešil. Následne som od DanKanFana obdržal plnú verziu hry na otestovanie, takže mi už nič nebránilo týždeň v kuse túto hru testovať pekne v predstihu pred vydaním. To už je taký údel herných redaktorov :) Autori sa síce netaja tým, že sa stále jedná len o datadisk, ale ako zdôrazňujú, s menom Halo sa nezahráva a tak je to datadisk, ktorý by mal hru posunúť o kúsok ďalej. Bungie si dokonca trúfli na pár zmien celého konceptu hrania Halo, takže sa poďme na ne spolu pozrieť.

Aby som vás hneď na úvod nevystrašil, nebojte sa, ODST je stále Halo, čiže kto hral pôvodnú trilógiu a predovšetkým jej tretí diel, bude po pár sekundách ako doma. Žiadne revolučné novinky sa tu nekonajú, koniec koncov ich od datadisku ani nikto nečaká. Aj napriek tomu sa však podarilo Bungie zažitý systém Halo z časti inovovať a v niektorých prípadoch aj úplne zmeniť.

Samozrejme prvou a veľmi dôležitou zmenou je, ako už iste viete to, že v ODST, si ani na sekundu nezahráte za slávneho Master Chiefa. Vašim virtuálnym alter egom je tu zelenáč ODST tímu, ktorého tvorcovia v hre nazvali jednoducho - Rookie (nováčik). Už tento samotný fakt trocha mení systém hrania, Rookie je totiž človek z mäsa a kostí, žiaden superhrdina a ani Spartan. Zabudnite na niektoré kúsky, na ktoré ste boli zvyknutí u Master Chiefa. Zrejme najdôležitejšou vecou, ktorú budete musieť oželieť je regenerácia zdravia, v ODST sa môžete kryť koľko chcete, zdravie sa vám neobnoví. Bungie sa rozhodli vrátiť ku koreňom FPS strieľačiek a nútia vás hľadať medkity. Otázne je či si na to dnešní zhýčkaní hráči zvyknú, ja som ale s týmto návratom ku klasike spokojný. Osobne mi väčšie starosti narobilo to, že Rookie nevyskočí tak vysoko, ako Chief, po hodinke hrania som si ale zvykol aj na to.

Inak je ovládanie absolútne zhodné s tým, na ktoré sme zvyknutí z pôvodného Halo 3. Akurát sa zmenilo namapovanie buttonu X. Tam sa totiž skrýva ďalšia novinka. Systém VISR. Ten spolu s 3D mapou, ktorú má každý člen ODST, nahrádza detektor pohybu, ktorý Rookiemu narozdiel od Master Chiefa chýba. Funkcií má však viac. Tou z hľadiska využiteľnosti najdôležitejšou, je špeciálne nočné videnie. Funguje ako klasické videnie v tme s tým rozdielom, že obrysy okolo predmetov a postáv sa zvýraznia a ich farba vám prezradí status daného predmetu. Červenou sú napríklad vyznačení nepriatelia, zelenou spojenci a na žlto všetko ostatné. Treba dávať pozor, pretože aj dôležité predmety sú vyznačené žltou farbou, síce mierne odlišnou, ale často na pohľad neodlíšiteľnou od bežných stien. Môže sa vám tak stať ako mne, že miniete pár audio záznamov.

Musím povedať, že keď som systém VISR videl prvýkrát naživo, na predvádzačke ODST, mal som z neho zmiešané pocity. Pripadal mi ako niečo, čo má hráča držať za ručičku a viesť ho, aby nezablúdil, upozorňovať ho, aby ho niečo "nezožralo", jednoducho povedané pripadal mi ako nástroj pre "blbcov". Musím, ale uznať, že som sa mýlil. Na funkcie VISRu sa zvyká veľmi rýchlo a je to oveľa užitočnejší spoločník, ako sa spočiatku tvári. Častokrát bez neho neuvidíte, ani ako sa hovorí vráta od stodoly. Halo 3: ODST, podobne ako pôvodná hra, ťaží z prepracovaného príbehu. Ten sa odohráva v období medzi Halo 2 a Halo 3, ale tentokrát, narozdiel od minulých dielov, autori zvolili inú formu jeho rozprávania.

Celý dej sa odohráva vo flashbackoch, počas 6 hodín, ktoré bol Rookie v bezvedomí. Na začiatku ste teda vlastne na konci a vašou úlohou je zistiť, čo sa stalo, kde je váš tím a či to niekto vôbec prežil. Odporúčam, hľadať aj vyššie spomenuté audio súbory, ktoré vnesú trocha viac svetla do celého deja. V súvislosti s hraním ODST sa tvorcovia hry chválili otvoreným svetom. Áno, skutočne prvýkrát v sérii Halo máte možnosť zažiť otvorený svet. Ale pozor. Toto tvrdenie je pravdivé len čiastočne. Realita je taká, že pri hre za Rookieho máte hneď od začiatku prístup takmer do celého mesta New Mombasa a môžete sa tak prechádzať zničenými a pustými ulicami a sledovať dielo skazy. Vašou úlohou v tejto časti hry je nájsť nejaké stopy po svojich nezvestných kolegoch.

Ak takúto stopu nájdete, spustí sa flashback a vy sa ocitáte v koži svojho hľadaného kolegu a sledujete jeho príbeh. Takýmto spôsobom postupne prežijete príbehy všetkých členov tímu ODST a rozpletiete klbko príbehovej nite. Celková dĺžka kampane je 6 až 8 hodín čistého času, v závislosti na zvolenej obtiažnosti, čo je, trúfam si povedať, na datadisk veľmi slušný časový interval. Bohužiaľ pri hre za jednotlivých členov tímu sa akákoľvek možnosť pohybu v otvorenom svete stráca. Misie za Rookieho kolegov, sú totiž klasickým koridorom so všetkým čo k nemu patrí. Po vzore Halo, našťastie koridorom zábavným a rozmanitým, jednotlivé levely za vašich kolegov sú úplne iné a stavané priamo na mieru funkcii člena tímu za ktorého práve hráte. Za Dutcha, ktorý je špecialistom na ťažké zbrane si tak zastrieľate z raketometu, alebo sa povozíte na obľubených Warthogoch. V brnení snipera Romea si dosýtosti užijete tiché zabíjanie z diaľky, s pilotom Mickeym si zajazdíte na tanku Scorpion a s ostatnými si poriadne užijete pechotný boj.

Skladba misí je rôzna, v jednej budete útočiť na určité postavenia, hneď vzápätí sa budete snažiť brániť niektorú z budov a obávať sa nemusia ani piloti. Zalietate si aj na vznášadlách. Trochu ma ale nudili časti hry za Rookieho, ktorý prakticky až na záver hry, kedy je zapojený v akcii, len behá po meste a hľadá signály od kolegov. Ulice síce skrývajú mnoho nepriateľov, takže si poriadne zastrieľate aj za Rookieho, ale táto one man show so smutnou hudbou znejúcou v pozadí akosi nemá tempo. K spomínaným protivníkom treba dodať, že sú rovnakí ako v pôvodnom Halo 3. Malí, neškodní Grunti, ktorí si voči vám dovolia viacej ako k Master Chiefovi, ich veľkí "kamaráti" Brutovia, ktorých najprv musíte zbaviť skafandra, aby ste ich následne mohli skoliť + všetci ostatní, ktorých dobre poznáte, vrátane chuťoviek akými sú obrovskí mechanickí pavúci SCARABovia.

Rovnaká ako v Halo 3 ostala aj ich umelá inteligencia, takže sme opäť svedkami toho, že sa napríklad Grunti krásne rozpŕchnu, keď medzi nich hodíte granát, prípadne zbabelo utekajú ak im zabijete nadriadeného Bruta, čo určite poteší, na druhej strane stále nepriatelia nie sú schopní poriadne koordinovane zaútočiť, alebo využiť moment prekvapenia, napríklad po tom čo vás oslepia flash granátmi. O niečo lepšie je na tom umelá inteligencia vašich spolubojovníkov. Tí sú schopní vám častokrát pomôcť. Dokonca mi párkrát skutočne zachránili život. Až na hlavné postavy sú, ale náchylní na rýchle umieranie, takže nečakajte, že s vami prejdú polku hry.

Veľkými zmenami neprešiel ani zbraňový arzenál. Dostanete síce k dispozícii odľahčenú SMG pušku s tlmičom a pištoľ Automag, ktorú si môžete pamätať z Halo 1, ale inak je arzenál rovnaký ako v Halo 3. Ostalo aj populárne vytrhnutie statických zbraní z ich stojanov a následné „kosenie“ nepriateľov z pohľadu tretej osoby. Rovnako tak je tu opäť možnosť streľby oboma rukami z dvoch ľahkých zbraní. Zamrzí len to, že stále môžete mať pri sebe len dve zbrane + 4 typy granátov. Skvelou časťou hry je opäť jazda na vozidlách a rôznych poletovačoch. Súboje vášho Warthogu s nepriateľským Ghostom sú jednoducho skvelé aj po stopiatykrát. Rovnako tak útoky so vznášadlom Banshee na obrovský SCARAB sú nádherné. Keď sa vám podarí zistiť, ako SCARABa zničiť a ste odmenení obrovským výbuchom, zmocní sa vás pocit skutočne dobre odvedenej práce.

Aby sme ale len nechválili. Aj Halo 3: ODST má svoje chyby a niektoré sú skutočne neprehliadnuteľné. Azda prvou, ktorú si každý všimne je grafická stránka hry. Ono samozrejme, že v datadisku nikto nepríde s niečim prevratným, ale grafický háv Halo 3 bol už v čase vydania pôvodnej hry zastaralý a dnes už skutočne patrí do histórie. Hrozné sú predovšetkým animácie ľudskej tváre. Keď sa pri zvukoch patetickej hudby snažia autori dialógmi nabudiť tú správnu atmosféru, tváre hrdinov, ktoré sú ako po obrne vás skôr znechutia, alebo rozosmejú. Rovnako je na tom celá New Mombassa. Ulice mesta sú úplne rovnaké, niekedy máte pocit, že prechádzate tou istou ulicou stále dookola, ak otvoríte dvere, nájdete miestnosti, ktoré vyzerajú akoby z oka vypadli tým, ktoré ste našli o ulicu vyššie. V samotných misiách už je to iné, bojovať budete v interiéroch, aj v exteriéroch, kde už je to s rozmanitosťou okolia lepšie, ale celkovo vo mne grafika zanechala veľmi zlý dojem.

Mrzieť môže aj neinteraktívne okolie. Autá síce pri jazde tankom vybuchujú a odletujú od pásov, ale to je tak asi všetko. Nerozstrelíte nič, neodlomíte nič, a všetko pôsobí až príliš sterilne. Absolútna väčšina dverí je zamknutá, takže to sem tam vo mne evokovalo pocit, že chodím dookola v miestnosti bez dverí s dookola natiahnutou tapetou. Zablúdiť sa, ale nedá. Ak si neviete radi stačí stlačiť príslušné tlačítko na smerovom kríži a zobrazí sa šípka ukazujúca cieľ. Trocha lepšie ako objekty a okolie, už sú vymodelované postavy a vesmírne lode, ale celkový dojem to už nenapraví. Ďalšou chybou, ktorá ostala už z pôvodnej hry je umelá inteligencia vodičov. Ak si totiž hcete zastrieľať z Warthogu, pripravte sa na to, že váš vodič evidentne niekde v zákope požíva alkoholické nápoje. Schopnosť otáčania sa na mieste a netrafenia sa do správnej zákruty je u vodičov vyvinutá k dokonalosti. Nájsť správny smer je niekedy pre vodiča ťažšie ako nájsť u niektorých našich celebrít štipku zdravého rozumu.

K dobru im však musím priznať, že ma ani raz neprevrátili, koniec koncov som ale rád, že grafika je aká je, lebo ak by bola detailnejšia, bál by som sa pozrieť zblízka do Warthogu či sa tam náhodou nenachádza včerajší obed nášho hrdinu. Celkový dojem z kampane však ostáva veľmi dobrý, príbeh je zaujímavý a skutočne dosť dlho netušíte, či sa to celé skončí šťastne, alebo či Rookie nájde zo svojich kolegov len zvyšky brnenia. 4 úrovne obtiažnosti poskytnú herný zážitok rovnako dobrý úplným nováčikom ako aj skúseným veteránom sveta Halo.

Na začiatku článku som spomínal, že ľudia, ktorí si ODST kúpia dostanú za svoje peniaze aj nejakú pridanú hodnotu. Mal som tým na mysli hlavne multiplayerovú časť ODST. Okrem hlavnej kampane sa tu totiž nachádza ešte pár prekvapení. Hlavným ťahákom je určite mód Firefight. Ak poznáte Gears of War a jeho mód Horda, tak budete aj tu ako doma. Až štvorica hráčov sa na zvolenej mape postaví nabiehajúcim vlnám nepriateľov a snaží sa prežiť čo najdlhšie. Hrať môžete aj vo dvojici na jednom Xboxe, ale väčšia zábava určite bude s kompletným osadenstvom cez Xbox LIVE. Musím povedať, že Firefight je celkom zábavný, kladne treba hodnotiť to, že sa hra snaží posielať vlny nepriateľov vždy v inom poradí a tak sa na nasledujúci úder nedá dopredu pripraviť. Ak nemáte s kým hrať, je možné hrať aj sám offline, ale tá pravá zábava to nie je. S hraním Firefightu súvisia aj všetkým Halo hráčom známe lebky. Ak si dobre pamätáte, v pôvodnej hre sa zbierali lebky, ktoré vám potom odomkli v menu rôzne možnosti. Napríklad väčšia odolnosť nepriateľov, alebo obnova zdravia len útokom zblízka. Tentokrát už lebky zbierať nemusíte, nachádzajú sa priamo v menu a je len na vás, ktoré vylepšenie alebo obmedzenie si zapnete.

Ďalším darčekom od Bungie je kompletný multiplayer z Halo 3, ktorý nájdete na druhom DVD dodávanom s ODST. Nájdete tam všetky mapy pôvodnej hry + tri nové, takže sa určite vyblázni každý. Čerešničkou na torte už je potom pozvánka do betatestingu multiplayeru pripravovaného Halo: Reach, ktorý sa spustí koncom roku 2009. Výsledný verdikt, aj napriek chybám, ktoré som v článku spomenul a ktoré nie sú malé, musí byť pozitívny. Na datadisk skutočne rozsiahla kampaň, doplnená veľmi podareným módom Firefight a multiplayerom z Halo 3, to už samo o sebe stačí na dobré hodnotenie, k tomu ale treba ešte prirátať aj cenu, za ktorú sa Halo 3: ODST bude predávať a ktorá je skutočne na konzolovú hru veľmi priaznivá.

Na úplný záver už tak ostáva len dodať, že hoci je Halo 3: ODST len datadisk, svojim obsahom by v súčasnej dobe zatienil mnohé plné hry a bez debaty si zaslúži niesť hrdé meno HALO.

Hodnotenie: 7,5

Bungie Software