09.09.2009 00:00, DKF, Komentárov: 14
Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

Postavičky od spoločnosti DC Comics, ktorá je s nami už poriadne dlho, sú známe najmä svojimi vlastnosťami prebratými od rôznych zvierat. Tentokrát sa tak bližšie pozrieme na netopiera v ľudskej podobe. Ide o temného rytiera Batmana, ktorý žije v tme, naháňa zločincov, a v meste Gotham City nastoľuje poriadok.

Keď som bol malý chlapec, tak som Batmana veľmi v láske nemal. Nikdy som si v tej dobe k nemu nenašiel pozitívny vzťah. Až keď všetci ospevovali skvelý film s názvom Temný Rytier, ktorý je ďalším pokračovaním Batmanovej hereckej série a začína zvláštnym hereckým výkonom od Christiana Bale, bolo mi jasné, že si to musím pozrieť. Tak sa aj stalo, a od tej doby Batmana zbožňujem. Dokonca som si aj Temného Rytiera kúpil na Blu-Ray disku a nemôžem sa vynadívať.

No toto nie je recenzia o filme, ale o novej a dovolím si hneď na začiatku povedať že najlepšej Batmanovskej hre vôbec aká je zatiaľ na trhu dostupná. Mnohí ľudia si myslia, že tentoBatman je pokračovanie spomínanej filmovej predlohy, ale to je veľký omyl. Táto hra si totiž rozumie s komiksom, podľa ktorého bol Batman spolu so svojimi rivalmi vytvorený, či už dejovo alebo schopnosťami. S posledným filmom Temný Rytier tak nemá nič spoločné, aj keď sa snažíte opäť dolapiť bossa menom Joker, ktorý sa vytrhne z rúk strážnikom, keď ho Batman osobne dovedie do vezenia a blázinca menom Arkham. Ako sa tak zdá, Joker má s väzením poriadne plány a poprepúšťal všetky potvory ako sú Poison Ivy, ktorá dokáže ovládať rastlinstvo, ďalej je tam Killer Croc zmutovaný s krokodílom a má viac sily ako samotný Batman, či Bane ktorý prežíva na hadičkách pripojenými k vlastnému telu. Avšak nielen títo protivníci, ale omnoho viacej nástrah vás čaká len preto, aby vám Joker zabránil prekaziť mu jeho šialené plány.

Celá hra sa zakladá na príbehu a voľnom pohybe po väzení Arkham, pričom vás uisťujem, že je veľmi rozsiahle. Keď sa vydáte do budovy, tak okamžite vidíte, že celá stavba sa rozpína a má tajné chodbičky, ktoré môžete využívať na tiché premiestňovanie sa a následné zneškodnenie muklov (nie tých z Potera, ale väzňov :). Mukli sa menia podľa toho kedy k danému miestu dorazíte. Napríklad na začiatku hry bude len zopár muklov na nádvorí, no keď sa tam vrátite neskôr, tak budú besní a oveľa nerozvážnejší. Aj keď inteligencia vašich nepriateľov nie je na vysokej úrovni, tak súboje s nimi sú veľmi dobre premyslené. Ani si neuvedomíte či ide o hru alebo film. Kopy, údery a preskoky cez jedného nepriateľa za druhým je len niečo málo zo spôsobov ako ich odstrániť. Vždy máte na výber. Či pekne potajomky pridusením, omráčením s bumerangmi alebo spomínaným tvrdým útokom? Nech sa páči, všetko je možné. Ak zvolíte akýkoľvek útok, tak vždy je sa na čo pozerať a vždy je atmosféra boja niečím zaujímavá. Napríklad agresívny bojový systém je prepracovaný rôznymi chmatmi, ktoré vzbudzujú reálnosť a skvelý efekt zároveň.

Efekt tejto hre určite dodáva aj príslušenstvo, ktoré má Batman pri sebe a samozrejme, postupom času budete zbierať ďalšie kúsky do svojej zbierky. Zo začiatku máte len Baterang, ktorý je v tvare netopiera a o čosi neskôr explozívny gél ktorý môžete na stenu nastriekať a následne odpáliť. V neposlednom rade tu máme lano s ktorým budete priťahovať alebo odtrhávať predmety aby ste sa dostali ďalej. Podľa toho ako ďaleko sa prebojujete vás čakajú aj vylepšenia na spomínané príslušenstvo. Napríklad Baterang nebudete hádzať len po jednom, ale dokážete ich hodiť aj tri jedným hodom. Batman je od narodenia aj detektívom, vďaka čomu aj tu bude riešiť niektoré prípady doslova hľadaním dôkazov, s čím vám taktiež pomôžu rôzne pomôcky. Nebudem prezrádzať všetko príslušenstvo, ale uisťujem vás, že je z čoho vyberať. Samozrejme každý z nich je jedinečný a slúži na presný účel.

Teraz by som sa rád zameral na grafiku hry. Mnoho hier nezachádza s grafikou do extrémnych detailov, no táto hra predvádza asi najlepšie detaily aké som kedy videl. Pokiaľ si Batmana priblížite tak, že mu vidíte až do úst, tak si môžete všimnúť ako náš hrdina po čase zarastá alebo má na tvári odreniny z ktorých mu tečie krv. Ide naozaj o podarený kúsok pri ktorom platí, že svet sa zakladá na detajloch a o tomto táto grafika presne je. Prostredie je síce trošku jednotvárne, ale to nemení nič na tom čo som spomínal pred chvíľkou. No aby sme len nechválili, tak sa určite nájdu chyby v kráse. Je to napríklad nezmyselné chovanie protivníkov keď ich knockoutujete. Občas sa im divne popletú ruky alebo nohy a čomu hlavne nerozumiem je, že keď padajú na zem tak sa držia za hlavu. Pre mňa osobne je to nepochopiteľné a tomuto dávam veľké mínus. Taktiež v niektorých prípadoch sa dlhý plášť až po zem správa chaoticky, ale celkovo vytvára skvelý dojem a nie raz sa pristihnem ako sa kochám jeho vlnením.

Čo sa týka herného času ktorý pri tejto hre strávite, tak určite budete milo prekvapení. Táto hra nie je len tak na hodinku hrania, ale určite pri nej presedíte celý deň a možno aj viac. Stále je možnosť niekam chodiť a zbierať bonusy aby ste mali všetky trofeje alebo achievementy. Ako čerešničku na torte si pre nás vývojári pripravili, teda iba pre konzolu Playstation 3 možnosť zahrať si s hlavným bossom Jokerom, kde bojujete proti strážnikom a snažíte sa nahrať čo najviac bodov.

Na záver by som rád povedal, že ak niekto má aspoň trošku rád postavičku menom Batman alebo sa rozhoduje či si túto hru kúpiť, tak odpoveď znie jasne. ÁNO, určite stojí za kúpu a určite si zaslúži vašu pozornosť na niekoľko týždňov, ba dokonca u niektorých aj niekoľko mesiacov. Ide o poriadne oživenie hernej scény, ktorá to už v poslednej dobe skutočne potrebovala.

Hodnotenie: 9

Rocksteady

Distribútor: Eidos