29.08.2009 00:00, DKF, Komentárov: 2
Trials HD

Trials HD

Starší ľudia sa často pred tými školopovinnými oháňajú výrokom, že „čo sa v mladosti naučíš, na starobu akoby si našiel.“ Nemôžem povedať, že by som bol vekom pokročilý, no to, že už počas školských časov som trénoval fyzikálne zákony a gravitačné defekty Elasto Manie mi pripravilo cenné skúsenosti pre modernejšie poňatie tohto motocyklového športu – Trials HD.

Trial, který je nerozlučne spojený s motocyklami, je veľmi obľúbený šport v Británii a Španielsku, samozrejme okrem zvyšku celého sveta. Jazdí sa na extrémne ľahkých upravených motocross alebo enduro motorkách, bez sedla, prispôsobených na krátke neprerušované jazdy. V tomto športe nejde o dosiahnutie vysokej rýchlosti, majstrovstvo spočíva v obratnom držaní stroja i za nepatrného prísunu paliva do spaľovacej komory. Udržanie rovnováhy vrátane skokov ponad rôzne prekážky a krkolomné premety stoja zoči-voči honbe za slávou a pokladmi.

Titul Trials HD od vývojárov Redlynx zďaleka neposkytne takú realistickosť aká býva na podobne zameraných turnajoch či promo akciách. Nie je to ani jej cieľom. Predsa len tu chýba tretí rozmer čo prispieva k nášmu záujmu o ňu. V podstate sa jedná o 2D hru s vysokým 3D HD grafickým rozlíšením. Redlynx už zďaleka nie ako nováčik pôsobí v oblasti vývoja menších hier, aj teraz sa jedná o neveľký Xbox Live Arcade projekt, oficiálne pod oknami Microsoftu zaradený do kategórie horúcich hitov Summer of Arcade. Tento pokus zaradiť sa medzi aktuálnu konzolovú vývojársku komunitu obsahujúcu najviac online užívateľov nie je vyprovokovaný náhodnou myšlienkou. Vopred premyslený plán je dôkazom portu už pred rokom vydanej, odskúšanej a kritikmi dobre prijatej PC hry Trials 2: Second Edition.

V Trials HD ovládate „handrovú bábku“ na motocykli naprogramovanom na štyri základné pohyby. Vpred, vzad, hore a dole. Balansovaním na hrane sa snažíte oklamať pravidlá vyššej inštancie, čo nakoniec vedie pomedzi checkpointy až po cieľovú pásku. Priam lopatisticky jednoduché pravidlá vyvažujú druhú misku so závažiami héroickej obtiažnosti. Úloha je teda jasná. Bez úrazu prejsť všetkými záchytnými bodmi a dostať sa do cieľa. Medzi počiatočným a konečným bodom trasy neleží žiaden háčik ako by sa mohlo zdať. Ležia tam však neprajnícky porozhadzované kusy všemožného materiálu ako po odchode robotníkov zo stavby v piatok večer. Ak prehliadneme klasické druhy úrazov zabezpečených malými drevenými rampami, lámajúcimi sa doskami či vybuchujúcimi sudmi s trhavinou, potešenie spôsobujú obrie pneumatiky, preklápajúce sa hojdačky, betónové potrubia, a niekoľko desiatok iných výdatných chytákov.

Trials HD, ktoré až puntičkársky ryje do toho čo je modlou adrenalínového moto športu, už v samotnom základe popiera veľkú väčšinu toho čo je skutočne možné predviesť na dvoch kolesách. Nehodlám sa vzdať presvedčenia, že aj bájny Travis by sa chytil za hlavu ak by ju v momente niektorého jumpu nestratil. Nedá sa napriek tomu poprieť jedna vec. Táto hra je návyková ako jednoruký bandita, ktorému do hrtana vhadzujete drobné. Všetky vylomeniny sa odohrávajú v jednej rozsiahlej budove, povedzme, že v sklade „zbytočných vecí“ zariadenom a la Yamakasi. Nedostatočné osvetlenie kombinované so svitom horiacich obručí či iných vznetlivých prostriedkov vytvára nefalšovanú klubovú atmosféru.

Hra združuje v sebe klasický trial a skupinu minihier. Klasika prevedie od úplne primitívnych prekážok až po najzložitejšie. Všetkých päť stupňov z vás vytvorí profíka, ktorý bude presne vedieť ako vyliezť dokonca hore kolmou stenou. Pozoruhodné. Podstatné sú na každom kroku milimetre rozbehu či ubranie plynu v správnej chvíli. Ak neviete prejsť niektorý úsek, nezúfajte. Metóda pokus-omyl sa dostane k slovu veľmi často ale nakoniec železnú bariéru neúspechu iste prelomíte. Zdokonalenie zaistí menší počet pádov, čím si môžete zaistiť i niektorú cennú medailu.

Úspešne zakončené trate odomykajú nové motorky, achievementy či cestu do turnajov. Turnaje sú v podstate maratónom namixovaných tratí rôznej náročnosti. V nich podobne ako v samostatných závodoch je vopred predpísaný počet chýb a čas, ktoré sú akceptovateľné pre dané vyznamenanie. Každá trať má ale limit 500 chýb a 30 minút hracieho času. Skill hry, ktoré si v Trials HD našli miesto, otestujú ohybnosť prstíkov početným radom aktivít, ktoré sa dajú robiť s motorkou alebo na motorke. Cenu si vyslúžite napríklad za jazdu do prudkého kopca, vozenie nebezpečných rakiet prípadne lámanie kostí pretekára drastickými pádmi.

Čo fyzika a reálnosť? Panák predstavujúci jazdca je až priveľmi flexibilný a skôr než vernú kópiu pretekára pripomínal skúšobného pajáca v automobilovom závode na testovanie odolnosti štvornohých žrebcov. Na druhú stranu je nutné poznamenať, že jeho bezduché telo sa zásadným spôsobom nepodpisuje na akýchkoľvek nedostatkoch, ktoré by sme azda našli. Engine funguje ako švajčiarske hodinky a verne kopíruje správanie štandardných motocyklov. Spolu s naozaj čistou grafikou tvoria úchvatný pár. Poslednou funkciou, ktorá robí Trials HD výnimočným je tvorba tratí. K dispozícií je takmer všetko, o čo sa opierali tvorcovia pri stavbe tejto hry. Stavajte, budujte, plňte svoje kreatívne myšlienky. Pre vyrobenie diery do sveta vo virtuálnom motocyklovom športe máte všetky podmienky. Jediný problém spočíva v tom, ako to uznali i tvorcovia, že zdieľanie postavených tratí je možné iba medzi priateľmi. Doteraz žiadna hra ani vo svete Xbox 360, ani PS3, nemá absolútne zdieľanie. Samozrejme okrem LittleBigPlanet. Microsoft si jednoducho nemôže dovoliť zamestnať moderátorov, ktorí by 24 hodín prehľadávali nové pridané trate a skúmali či obsah nejakým spôsobom neporušuje rôzne pravidlá. Hold, taká je pravda.

Multiplayer tu nie je ani v tej najjednoduchšej forme. Sú tu však výsledky v online rebríčkoch, prehľadne zoradené do kategórií, ktoré najskôr uspokoja váš informačný apetít.

Trials HD hodnotím ako vysoko návykový a celkom ťažký na 100% splnenie. Ak by ste sa o to predsa len pokúsili čakajú vás hodiny a hodiny príjemných nervov a naklápania ovládača.

Hodnotenie: 9