10.08.2009 12:00, DKF, Komentárov: 0
Trainz Simulator 2009: World Builder Edition

Pýtať sa vás, či ste nechceli niekedy byť rušňovodičom je myslím úplne irelevantné, vykonávať toto "šľachetné" povolanie patrilo popri smetiarovi a kozmonautovi do túžob každého chlapca pri predstave o svojej budúcnosti.

Dať možnosť zrealizovať si svoj sen aspoň virtuálne napadlo austrálsku firmu Auran už pred vyše piatimi rokmi a odvtedy so svojou sériou Trainz získala absolútne vedúce postavenie medzi vlakovými nadšencami. Pod trojicou položiek veľmi strohého menu sa nachádza celý obsah hry. Nenatrafíme tu na žiadnu kampaň ani nič podobné.

Editor nám umožní modeláciu vlastného sveta, alebo úpravy hociktorej trate z hry. Môžete si tak podľa vašich predstáv vytvoriť kompletný svet s viacerými vlakovými súpravami, cestovným poriadkom, scenármi atď. Tým lenivejším stačí, keď sa prihlásia do Auran Trainz komunity a okamžite majú prístup k desaťtisícom sťahovateľných prídavkov od drobností typu textúr, objektov pre editor až po kompletné mapy alebo nové detailne spracované vozne a lokomotívy. Práve obrovská komunita modelárov je najväčšou devízou série. Tí zabíjajú stovky hodín času, len aby sa mohli s ostatnými na internete podeliť o svoje výtvory. Nie je tak problém zajazdiť si na nejakom úseku českej alebo slovenskej trate s posprejovaným vlakom patriacim ŽSR. Zároveň poteší 99 percentná kompatibilita so všetkými predošlými hrami (ako si môžete všimnúť na obrázku, zdá sa, že to platí nielen pre sériu Trainz :).

Aj samotný pôvodný obsah hry je prešpikovaný scenármi a mapami od tretích strán, ktoré sú paradoxne vo väčšine kvalitnejšie spracované ako tie od výrobcu. "Amatérski" editori sa pohrajú aj s interiérom zatiaľ čo v lokomotívach poskytnutých Auranom sa strojovne často opakujú rovnako ako zvuky rušňov. Má to aspoň tú výhodu, že sa netreba ubíjajúco učiť ovládať každý stroj zvlášť.

Začiatočník určte zostane prekvapene pozerať na tú skrumáž páčok a víťazoslávne zvýskne keď sa mu konečne podarí dostať celý kolos do pohybu. Postupne sa ale človek naučí, že najskôr treba uvoľniť brzdy, zaradiť smer chodu a následne pridať plyn, v krízových situáciách využiť aj nezávislú brzdu a pod. Vďaka profesionálnej českej lokalizácii sú ale prvé krôčiky v hre ľahšie zvládnuteľné. Niektoré mapy ponúkajú možnosť riadenia pomocou jednoduchšieho DCC ovládača, ktorého otáčaním priamo v interface hry ovládate rýchlosť vlaku, no na druhej strane sa natoľko nevžijete do role rušňovodiča. Okrem ovládania vlaku vám v niektorých scenároch pribudne ďaleko viac povinností. Niekedy treba komunikovať s ostatnými rušňovodičmi a správne načasovať príchody vlakov, inokedy zase miestny starosta potrebuje pivo na oslavu a vy musíte doviesť suroviny do výrobne, vyložiť ich a spätne nabrať zlatý mok. Vo všeobecnosti mi ale chýba aspoň menšie prepojenie medzi jednotlivými scenármi príbehovou líniou alebo logickou postupnosťou úloh.

V hre nájdeme lokomotívy a vagóny zo všetkých kútov sveta a to od historických exemplárov až po supermoderné TGV. Vo všeobecnosti sa delia na dieselové, elektrické a parné. Špeciálnu pozornosť si zaslúžia hlavne posledné menované, ktoré sa diametrálne líšia hlavne spôsobom ovládania zo stanoviska rušňovodiča. Dostať do pohybu lenivú čiernu dámu je naozaj náročné, v množstve nastavení, koliesok a spínačov sa veľmi ľahko stratíte a preto odporúčam pozrieť sa sem až po úplnom zvládnutí ovládania modernejších strojov.

Hlavnou náplňou hry je predovšetkým užívanie si jazdy vo vlaku v čo najvernejšom prevedení. V súvislosti s tým treba spomenúť fakt, že pokiaľ netrpíte nadšeneckou chorobou pre tieto koľajové dopravné prostriedky, tak prvotnú zvedavosť a zápal pri preskúmavaní nových oblastí rýchlo vystrieda stereotyp. Vriacu vodu do kotla ešte prilieva na dnešné pomery naozaj slabá grafika. Ďaleko príjemnejšie by bolo kochať sa scenériou naokolo v detailnom svete z CryEngine 2 ako krútiť hlavou nad 2D textúrami stromov, veľmi slabými svetelnými/dymovými efektmi a navyše aj grafickými chybami, ako môžete vidieť v obrázkoch. Tento problém je aspoň z časti vyriešený dodatočne vydaným "High-res" texture packom, celkovo by ale hra potrebovala buď úplne nový grafický engine alebo razantné vylepšenie fasády. Určité zlepšenie oproti predošlým verziám je viditeľné, napríklad pribudla možnosť dohľadu až do 5km ale stále to nieje ono. Podobne je na tom aj fyzikálny engine, ktorý hlavne pri vyšších rýchlostiach a kolíziach váhu vlaku moc do úvahy neberie, a preto sa stáva, že pri náraze 50 tonová lokomotíva vyletí 20 metrov do výšky, alebo naopak TGV noblesne prejde všetky výhybky a ostré zákruty na nástupišti v plnej rýchlosti bez mihnutia oka.

Trainz je "must have" titul pre každého vlakového nadšenca a dokáže v teplúčku domova vytvoriť hádam najreálnejší zážitok riadenia vlakovej súpravy, aký môžete sledovaním obrazovky počítača zažiť, dá sa tak celkom príjemne relaxovať a predstavovať si, že sa veziete po nejakej transkontinentálnej trati počas romantickéo západu slnka.

Obyčajní hráči bez zapálenia do tejto problematiky mu ale na chuť prídu len ťažko. Navyše na dnešné pomery zastaralá grafika a zvuky, s podivuhodným fyzikálnym enginom, absencia nejakého cieľa pri hraní a všadeprítomné chyby asi väčšinu hráčov odradia skôr ako im ukáže aj svoje kladné stránky...

Hodnotenie: 6

Auran

Distribútor: CD Projekt