07.08.2009 12:00, DKF, Komentárov: 0
Tiger Woods PGA Tour 2010

Tiger Woods PGA Tour 2010

Hovorí sa, že najväčším umením Diabla bolo presvedčiť ľudí, že neexistuje. Umenie Electronic Arts tento rok pri Tiger Woods PGA Tour 2010 bude presvedčiť nás, že do novej verzie hry zakomponovali niečo, čo skutočne budeme chcieť a oplatí sa nám opäť vytiahnuť krízou zosušené peňaženky.

Hneď na úvod by som rád vysvetlil, prečo mi recenzia trvala taký neskutočne dlhý čas. Možno mi neuveríte, možno ma vysmejete, v každom prípade pri tejto hre platil zákon schválnosti na 100%. Dokonca lepšie ako Murphyho zákony. Vždy keď som chcel pre oživenie pamäti pred písaním recenzie zahrať jednu bezvýznamnú jamku, začalo sa mi nehorázne dariť. To v niektorých prípadoch zašlo až tak ďaleko, že eaglov bolo niekoľko desiatok po sebe.

Preskočme teda moje osobné výkony a okolie horúcej kaše. Tiger Woods PGA Tour 2010 sa prezentuje v novom kabáte, čo je celkom pochopiteľné keďže je to nový ročník a prináša niekoľko veľmi príjemných doplnkov. Celkovo možno povedať, že táto golfová sezóna sa nesie po prvýkrát v duchu bližšej spolupráce s hlavným aktérom, promotérom či hlavnou hviezdou hry, ktorej meno napovedá už i samotný názov. Tiger Woods je tým človekom, ktorý okrem tímu špičkových programátorov a marketingových analytikov láka svojim menom na hru.

Čo je na tejto novinke také zaujímavé? V prvom rade spoznávate profesionálny život golfistu na výslní. Wikipédia, či rôzne fan stránky poskytujú relatívne podobné údaje. Priepasť sa však nachádza medzi tým ako spolu informácie súvisia. Uvediem príklad. V záložke turnaje meriate silu s rôznymi hráčmi golfu. Americký profesionálny golfový hráč a v roku 2008 najlepšie platený športovec Tiger Woods tu má ale špeciálne promo. Pomocou flashbackov je sprostredkovaný monológ s jeho hologramom, ktorý detailne opisuje pocity pred turnajmi, počas nich sa ale dozviete sa aj o tom aké myšlienky sa tomuto velikánovi preháňali mozgovou kôrou. Časom možno prídete na to, že Tiger je ako jeden z tých chlapov, ktorého pravidelne stretáte v obľúbenom pube pri krčahu piva. Nenápadný a neprehliadnuteľný zároveň. Bližšie zoznámenie s ním dodá vášmu egu vyrovnaný pohľad na hru a prinúti sa zamyslieť nad podstatou tohto športu. Druhou časťou puzzle, ktorá sa ešte stále netýka samotného hrania je interaktívna reklama. Pre ňu je vyhradený horný panel na základnej obrazovke a automaticky streamuje nové perličky, ktoré by ste na Xbox Live Marketplace mohli ľahko obísť. Nové lokality určené k poláskaniu golfovej duše s výhodnými zľavenými ponukami už určite neprehliadnete.

Prejdime ale ku koreňom, na ktorých hra stojí a padá. Kostra napriek inovátorským tendenciám zostala rovnaká, preto obavy, že sa budete v menu novej verzie nejaký čas strácať rýchlo zahoďte. Podobne ako v najpoužívanejšom operačnom systéme, i tu sa časti kódu nabaľujú, čiže v záložkách, ktoré už poznáte zrejme objavíte okrem tých známych bodov aj niektoré nové.

Herné módy nezmenili svoju podstatu, zostali na rovnakej úrovni, vylepšenie ale zdarne neobišlo hru so skutočnými hráčmi. O tom však neskôr. Náležitú pozornosť zato prejavili programátori kariérnemu plánu. Pre jeho úspešné plnenie bol nevyhnutný dobrý kontakt hráča s loptičkou. Najmä zakončovanie hry je náročné, preto precízny putter je tým optimálnym riešením minuloročnej sťaženej situácie. Tento rok premeníte golfové ihrisko na tanečný parket a všetko bude tancovať tak ako vy zapískate. S touto vytunenou palicou ľahko schováte do vrecka veľké tromfy. Jednoduché odhadnutie sily a vzdialenosti je totiž tým najväčším problémom, s ktorým sa môžete stretnúť. Sezóna, ktorá spadá do kariéry dotvára radom rebríčkov, štatistík a naplánovaných udalostí pocit, že o golfe sa dozviete všetko na jednom mieste. A to je bez debát tak. Teraz už viete kedy sa odohrávajú skutočné turnaje PGA Tour alebo ako to vyzerá v prvej stovke Fedexcupu. Okrem sezóny si ako úlohy na kratší časový úväzok vychutnáte bodmi ohodnotené turnaje. V tých spĺňate rôzne typy úloh, pričom po novom je možné sledovať priamo v epicentre najväčšie momenty golfového športu. Samozrejme s plným zapojením sa doň. Na jednej strane je to neoceniteľná pomôcka ako nahliadnuť do dejín, na strane protiľahlej mi to pripadá v rámci určitej dávky nadsadenia priveľmi laické - postaviť na jeden breh veľmajstra a oproti nemu desaťročné dieťa. Hold, je to iba hra.

Isté zmeny zažilo aj manuálne nastavenie vyhovujúcich palíc a ich chovania v sezóne. V označených dňoch môžete pobehovať po všetkých trávnikoch a skúšať si golfové chmaty ako napríklad chip, flop, či pitch z rôznych pozícií a popritom jemne dolaďovať výslednú účinnosť. Identickú možnosť nachádzate i v menu nezávisle na ostatnom. So všetkým sú okrem toho prepletené skill body. Tie s výnimkou týchto cvičísk získavate či chcete alebo nie v turnajoch, v sezóne, online alebo keď si zahráte „rýchlovku“. Dobré údery pomôžu k lepším výsledkom, ak hráte zle, schopnosti sú iba horšie. Praktické skúmanie odpalov pred ostrou hrou nie je slabosť, je to profesionalita.

Kariéra pridala do svojich útrob zopár nových prostredí, konkrétne sa jedná o trávniky Bethpage Black, Pinehurst (Course 2), Torrey Pines, Oakmont, Hazeltine National, Banff Springs, a Turnberry. Po novom bol pridaný do mozaiky aj šampionát U.S. Open, predstavujúci jeden zo štyroch majoritných golfových turnajov v Spojených Štátoch. Pokusy o prilákanie zákazníka viedli tvorcov k zapracovaniu USGA pravidiel poskytujúcich bleskové info k práve sa vyvíjajúcej situácií. Na plné obrátky sa prejavila aj zvýšená dramatickosť každého jedného zápasu. Množstvo spomalených pohybov v kooperácií s detailmi padajúcej loptičky dávajú tomuto golfu nádych teatrálnosti. Tiger Woods PGA Tour je zatiaľ jedinou hrou v mojej zbierke, pri ktorej vďaka zombie robotickým divákom prežívam pocity hanby v prípade nepresného zásahu. Titulu to očividne prospelo a tak atmosféru plnú napätia chcete prežívať stále dookola.

O poriadnu šťavu sa postarali aj samotní fanúšikovia. Vďaka kvalitnej komunite môžete prostredníctvom Xbox Live stretnúť naozajstných majstrov v obore. Drvivá väčšina má atribúty schopností na maxime a dokážu skórovať takmer odkiaľkoľvek. Tohtoročná verzia bola obohatená o jednu zmenu v denných turnajoch. Online užívatelia majú možnosť vyskúšať funkciu nazvanú "Play the Pros" a uploadnúť na server svoje skóre v porovnaní s reálnym PGA Tour rebríčkom. Tým však realita zďaleka nekončí. Zakomponovania sa dočkal The Weather Channel, ktorý pôsobí ako online počasie implementované v hre. Reaguje na rôzne stupne dažďa, pekného počasia či zhoršených poveternostných podmienok. Ak počkáte, počasie sa dokáže umúdriť. Podobné vymoženosti číhajú na každom kroku.

Tiger Woods PGA Tour 2010 možno označiť za vďačnú hru. Ak sa zaraďujete do kategórie „lucky bastard“ potom eagle bude vašim každodenným chlebom. Tí s menšou dávkou šťasteny síce budú potrebovať kvôli muške v oku viac času no výsledok prevalcuje očakávania. Či siahnuť po novej verzii? Ak si potrpíte na trendy a zvyšujúcu sa mieru reality, tak rozhodne odporúčam.

Hodnotenie: 8,5

EA Games Tiburon

Distribútor: EA Sports