22.07.2009 09:00, DKF, Komentárov: 0
Blood Bowl

Blood Bowl

Máte radi futbal? Máte radi futbal a dokážete aj čítať? Máte radi futbal a máte radi aj fantasy? Čo tak futbalový manager z prostredia Warhammeru? Presnejšie americký a trošku krvavejší...

Tento nápad samozrejme nie je originálny. Prišli s ním už dávno Games Workshop, a previedli ho v podobe stolnej hry. Dobrovoľne sa priznávam, že som hru nikdy nehral a po zahratí tejto hry som aj celkom rád, pretože o hrách Warhammer a Warhammer 40 000 mám celkom vysokú mienku. Ale poďme pekne po poriadku.

Jedného pekného dňa prišli poštou dve hry, ktoré mám zrecenzovať. Obe v češtine, tak som si po chvíľke vybral tú ktorá mi bola bližšia, čiže prostredie warhammer vyhralo. Vložil som do mechaniky DVD s profesionálnou českou verziou Blood Bowl a začal som sa diviť. Na to že je to profesionálna česká verzia ma dosť prekvapil poľský inštalačný program. Ešte že slovenčina je podobná poľštine natoľko, že som zvládol pochopiť čo odo mňa chce a naklikať úspešne inštaláciu. Následne sa spustil aktivátor, kde bolo treba zadať kľúč. Pre mňa bolo pozitívne, že bol v angličtine, ale viem si predstaviť rozčarovaných ľudí, ktorí rátajú s naozaj PROFESIONÁLNOU ČESKOU VERZIOU. S myšlienkou, že veď hra už bude po česky som spustil program. Programček sa pripojil na internet a zistil, že existuje patch. Tak mi poľsky oznámil, že ho treba stiahnuť. Samozrejme, žiadny problém. Na to je predsa internet. Patch sa stiahol veľmi rýchlo a pokúsil sa nainštalovať. Profesionálny program zistil, že program už beží a teda sa nainštalovať nemôže a všetko sa to vyplo. Opakované spustenie spôsobilo presne to isté, až do okamihu, kým som na nejakom inom serveri s pomocou google nenašiel potrebný patch a nenainštaloval som si ho manuálne. Potom som konečne mohol hru spustiť. Hurá... Zrazu mám čiernu obrazovku, ale zvuky idú. Presuniem sa teda myšou nad ikonku Blood Bowl na ploche, tam vidím, že beží video. Žiaľ v nejakom rozlíšení, ktoré sa nedá zobraziť na mojom monitore. Klikám do prázdna, prerušujem tým video a spustí sa hra. Samozrejme, v poľštine. Zmením jazyk na český, hra potrebuje reštart... Ok, reštartne sa, zmením rozlíšenie na nejaké normálnejšie, nie to šialene nízke, hra potrebuje reštart... Mimochodom, tie videjká mi nejdú doteraz.

Už máte predstavu ako asi vyzerá profesionálne odvedený program v profesionálnej českej verzii? Ok, môžeme sa teda pozrieť priamo na hru samotnú. Ponúka nám dva herné módy. Ťahový, strategický, ktorý by mal byť kópiou stolnej verzie hry. Priznávam, že som v tomto móde odohral iba jeden jediný zápas a aj to bolo pre mňa utrpením. Možno fanúšikovia stolového prevedenia budú jasať, ostatní budú asi skôr zvracať. Je to naozaj veľká nuda. Druhý mód je v reálnom čase. Hneď ako ho začneme hrať sa dozvieme, že stlačením medzery sa nám aktivuje takzvaný focus, čiže čas aj pohyb sa zastavia a my môžeme rozdať pokyny jednotlivým hráčom čo a kde majú robiť. Inak povedané hra je pomerne akčnou stratégiou z oblasti amerického futbalu. Akurát teda že teamy nie sú zložené z ľudí. Teda väčšina z nich. Teamy sú totižto postavené z rás warhammeru. Rás je celkovo 8 a rozlišujú sa najmä grafikou. Máme 3 typy hráčov z ktorých sa skladá mužstvo. Rýchlych a ľahkých, silných a ťažkých a potom jeden kus síce tupého, ale veľmi veľkého a veľmi silného a veľmi ťažkého. Stratégia úspechu spočíva v tom, použiť jednotky na to na čo sú určené. Veľký minotaur nebude bežať rýchlo a ladne pomedzi súperových hráčov, ale nárazom hlavy dokáže zložiť kohokoľvek. Ak to prevedieme správne, nie je problém sa dopracovať k touchdownu. Samozrejme, čím viac touchdownov, tým náš team získava na prestíži. Veľakrát sa zápas zvrhne na boj niekde v strede ihriska, po ktorom zostane len málo hráčov na nohách a víťazí ten, kto má aspoň niekoho čo prenesie loptu cez súperovu polovičku. Je možné si kopnúť aj do súpera ktorý je už na zemi, dokonca ho možno zraniť natoľko, že ho vyradíme zo zápasu, len keď nás pri tom nachytá rozhodca, má náš hráč červenú kartu. Teda pokiaľ sme ho vopred nepodplatili, a tým sa dostávame k peniazom.

Za vyhraný zápas dostávame peniaze. Peniaze používame na management teamu. Či už na nákup hráčov, alebo na ich výbavu, prípadne tréning. A keďže hráme Blood Bowl, tak samozrejme sa dajú aj podplatiť rozhodcovia, či nakúpiť zvitky s fireballmi, ktoré potom počas hry aplikujeme na súperovho hráča. Alebo podplatíme jeho hráča aby hral horšie. Okrem toho hráči tým ako hrajú postupne získavajú vyšší level, kde ich môžeme „upgradovať“. Učia sa nové schopnosti, ako napríklad vytrhnúť loptu, alebo ju zachytiť za letu, či ich môžeme nechať zmutovať a narásť im chápadlá, alebo drápy, aby ľahšie porazili protivníka.

Graficky hra vyzerá dobre, a aj na maximálnom rozlíšení ktoré mi ponúka PC (2048x1152) behá na mojej zostave úplne svižne. Postavičky sú dobre rozanimované a boje na ihrisku vyzerajú naozaj kolosálne. Každá z postáv má nejaký ten svoj víťazný tanec, keď sa jej podarí touchdown. Čo zamrzí sú napríklad cheerleaderky, ktoré dookola vykonávajú striedavo asi 2 pohyby. Aspoň viac som ich nepostrehol. Hru celý čas komentujú dvaja športoví reportéri. Prekvapivo v profesionálnej českej verzii hovoria po anglicky. Ich komentov nie je nejako veľa a často sa opakujú. Rovnako sú tie poznámky dosť neutrálne, takže sa jedná skôr o takých vtipkárov za mikrofónom ako o ľudí, či bytosti, ktorí by komentovali aktuálne dianie na ihrisku.

Blood Bowl je teda hrou, ktorá je zjavne určená pre fanúšikov stolného prevedenia. Tomu by mal zodpovedať ťahový mód. V akčnom režime sa jedná o pomerne jednoduchý simulátor krvavého amerického futbalu s jednoduchým managementom teamu. Hra dokáže na chvíľu zabaviť, ale pokiaľ naozaj nie ste fanúšikom, časom omrzí kvôli jednotvárnosti. Keď k tomu prirátam úvodné technické problémy, dostávame veľmi priemernú hru.

Hodnotenie: 5,5

Cyanide

Distribútor: Focus / CD Projekt