05.07.2009 00:00, DKF, Komentárov: 4
Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Pánešek si dá lezance, kung-pao a ostlokyslú polievku? A ako zákusok si bude pánešek pliať čo? Máme tu skvelý koks, heloin, plípadne ak sa pánešek chystá na nejakú tanečnú pálty, tak tu máme aj chutnucké kolesá. Alebo len tak si pofajcí malihuanu a bude klídešek? Bude si pliat aj nocnú spolocnost v podobe mladej cínskej bábiky? Nieje ploblem, u nás ich je dost. Čo len si povie, tak to dostane, náš Huang sa o to postalá.

Zmiatol vás tento úvod? Nebojte, hneď to vysvetlím. GTA je legenda, o tom rozhodne niet žiadnych pochýb. Milióny hráčov na celom svete hrajú túto hru, a na každú novú časť sa čaká ako na comeback koncert Michala Jacksona (edit: ten sa už konať nebude, treba si nájsť niečo iné). Preto sa niet čo čudovať, že sa chlapci zo štúdia Rockstar rozhodli o prenesenie svojho univerza aj na najpopulárnejší handheld na svete, čiže na Nintendo DS. Avšak pozor, toto nie je prvá vreckovo prenosná skúsenosť týchto pánov. GTA sa už dávnejšie ocitlo aj na prenosnej konzole od firmy Sony. PSP verzia GTA s názvom GTA: Liberty City Stories bola taktiež veľmi kvalitná, avšak niesla sa v znamení predchádzajúcich veľkých verzií. Tentoraz tu však máme niečo nové, originálne, ale aj napriek tomu pripomínajúce prvú časť celej série natoľko, že pamätníci si budú musieť zatláčať slzy dojatia do svojich krvou podliatych očí.

Je to tak, slabší grafický výkon konzoly DS pravdepodobne prinútil vývojárov vytvoriť hru, ktorá sa tvári ako návrat do minulosti, no ponúka komplet 3D vizuál hodný dnešným dňom. Avšak teraz sa najskôr pozrieme na príbeh a hrateľnosť, grafika príde na rad až potom.

Ak sme boli zvyknutí, že v celej sérii sme dostávali do rúk „dobrákov“ bielej, prípadne tmavšej farby pleti, tak teraz nastala zmena. Hra má totiž nie nadarmo podtitul Chinatown Wars, vďaka čomu je samozrejme jasné kam a s kým sa tentoraz pozrieme.

Príbeh hry začína príchodom čínskeho mladíka menom Huang do nám už dobre známeho Liberty City v USA. Jeho plán je jasný, navštíviť svojho strýka v čínskej štvrti, ktorý je miestny mafiánsky boss a s jeho pomocou pomstiť smrť svojho otca. Do toho sa nám pripletie krádež rodinného meča, iní mafiánski bossovia a dokonca aj polícia. Tento koktail nám tak zaručí, že o zábavu nebude núdza a nuda si dá pohov ako hygiena v rómskej osade niekde na východe.

Že nám bude horúco dáva vedieť hneď prvé stretnutie sa s hlavným hrdinom. Po jeho príchode do Liberty City sa totiž ihneď niekto pokúša o jeho smrť. Milého Huanga unesú a zatvoreného v automobile hodia do mora. Tu prichádza na rad dotykový displej DS a vy musíte so stylusom rozbiť okno auta a vyplávať von. Áno je to tak, dve obrazovky DS dávajú nové možnosti a páni z Rockstar Games sa ich chopili viac ako vynikajúco. Počas celej hry sa budete stretať s rôznymi minihrami, ktoré využívajú dotykovú obrazovku, prípadne mikrofón DS. Vaša zručnosť bude vyžadovaná počas kradnutia automobilov, kedy musíte rôznymi spôsobmi v časovom limite zneškodniť alarm auta, prípadne si na benzínovej pumpe načapovať do fliaš benzín na horľavý molotov koktail. Z mierumilovných minihier na dotykovej obrazovke môžem spomenúť napríklad tetovanie v tetovacom salóne, či stieranie výherných losov zakúpených v obchodoch. Samozrejme toto je len zopár vecí na ktoré môžete v hre naraziť, predsalen je to GTA a možností v otvorenom svete je nespočet.

Komunikácia so strýkom, prípadne s ďalšími postavami a celkový posun v príbehu prebieha cez e-mailové správy, ktoré dostávate do svojho PDA. Po prečítaní mailu si môžete kliknúť na pridaný link a GPS navigácia vás následne dovedie na dané miesto. Úloh je počas hry niekoľko, v prvom rade sú to hlavné úlohy, ktoré posúvajú vpred celý príbeh, následne sú tu vedľajšie úlohy, no a v neposlednom rade je tu aj biznis s drogami a vaše kšefty s dílermi drog. Vďaka obchodovaniu s drogami si môžete zarobiť veľké množstvo peňazí, ktoré môžete následne využívať na nákup zbraní, automobilov, prípadne nových bytov po celom meste. Byty slúžia ako také hniezdo pokoja, v ktorom si môžete odložiť drogy do bezpečia, uložiť hru, prípadne si zopakovať už prejdenú misiu.

Mesto Liberty City je samostatne žijúci organizmus, ktorý si funguje bez ohľadu na to, či sa vám to páči alebo nie. Obyvatelia si idú za svojimi povinnosťami, polícia hliadkuje, a záchranári s hasičmi zachraňujú. To samozrejme znamená, že si musíte dávať pozor hlavne na policajtov, ktorí sú síce ostrí, ale s bdelosťou to až tak nepreháňajú, takže táto stránka hry je vcelku vyvážená. Ak sa však už vaše cesty skrížia, tak máte niekoľko možností ako sa ich zbaviť. Najčastejšie to bude hrubou silou a zničením policajných vozidiel pri naháňačkách, druhá možnosť je zmena farby auta na ktorom jazdíte, prípadne sa skryť niekam mimo dohľad a vyčkať kým záujem „chlpatých“ o vás opadne. Ak sa však rozhodnete o priamy boj zoči-voči, tak môžete očakávať najvyššiu policajnú pohotovosť a príchod policajnej dodávky, prípadne aj helikoptéry, ktoré vám vo väčšine prípadov zaručia rýchlu cestu do väzenia. Ak sa dostanete za mreže, tak samozrejme prídete o všetky zbrane, drogy a časť peňazí.

Hlavné misie sú príjemne rozmanité, musíte masakrovať, utekať, pretekať, vyhadzovať do vzduchu, odstreľovať, prípadne viesť karnevalový sprievod. Naozaj sa autorom podarilo vymyslieť širokú paletu úloh, vďaka ktorým vás hra udrží stále v pohotovosti. Samozrejme ako je v GTA sérii zvykom, už od začiatku má hráč k dispozícii otvorené mesto, v ktorom si môže len tak chodiť, jazdiť, plniť vedľajšie misie, prípadne si žiť životom poctivého policajta, hasiča, záchranára, či taxikára. Je to tak, všetko to, čo poznáme z „veľkých“ verzií tejto série, máme aj v prenosnom DS.

Grafika je štýlová a vynikajúca. V hre máme pohľad z hora, čím si pripomíname prvé časti celej série, avšak všetko je v 3D s komiksovým nádychom. Hra obsahuje striedanie počasia a veľké množstvo modelov vozidiel všetkých druhov. Autá, motorky, člny, z každej kategórie je na výber čo len srdce ráči. Mesto si skrátka žije, vďaka čomu máme na displeji vždy veľké množstvo objektov, ktoré sú v pohybe. Zvuk a hudobný podmaz je rôznorodý. Ako to už poznáme počas jazdy vo vozidlách nám hrá hudba z rádia. Aká to je hudba však záleží len na vás, respektíve na tom, čo hrajú dostupné hudobné stanice. Výber štýlov je rôzny od funky až po hip hop. Zvuky ako také majú svoju kvalitu, vďaka čomu v hre sedia ako vedúca politická strana na toku eurofondov. Zbrane, autá, život ulice, to všetko zvučí jedna radosť. Technickému spracovaniu grafiky a zvuku v podstate niet čo vytknúť.

Zopár drobných nedostatkov v hre sa síce nájde, ale sú to naozaj iba jemné detaily, ktoré ledva stoja za spomenutie. Napríklad mi občas vadila pozícia kamery, ktorá zostala stáť nad objektom, pod ktorým som sa práve nachádzal. Keďže prostredie je v 3D, tak napríklad mosty, vlakové nadjazdy atď. vám môžu občas znepríjemniť výhľad. Ak sa také niečo stane počas krvavých bojov, dokáže to človeka vytočiť. Našťastie ku takýmto situáciám prichádza naozaj iba občas, takže je to len malá jazvička na inak hladkej pleti.

Okrem singleplayera, ktorý môže byť vlastne nekonečný, ponúka hra aj multiplayer. V ňom si môžeme s ďalším hráčom cez WiFi zahrať klasické Defend the Base, automobilový Stash Dash, či zapretekať si v nadupaných kárach počas Race.

Ešte dlho by som mohol vypisovať superlatívy a možnosti tejto hry, ktoré sú na pomery prenosného titulu naozaj obrovské, avšak nič netreba preháňať, ešte by som si mohol skrátiť životnosť svojej klávesnice :)

Ak na Slovensku vládne všeobecný názor, že handheld DS je skôr pre mladšiu vekovú kategóriu, tak tento titul to mení. Rating hry je samozrejme od 18 rokov, čo vzhľadom na násilie, drogy, nadávky, skrátka všetko, čo ku GTA neodmysliteľne patrí ani nemôže byť inak. GTA: Chinatown Wars sa tak popri Zelde stáva hrou, ktorá určite nejedného hráča prinúti ku kúpe konzoly DS. Ja na to môžem povedať len - správna voľba.

Hodnotenie: 9,5

Rockstar North
Distribútor: Rockstar Games