09.06.2009 16:00, DKF, Komentárov: 0
Race Pro

Race Pro

V živote stretnete veľa firiem, spoločností či produktov, ktoré majú v názve slovíčko Pro ako Profesional. Takéto označenia nám podvedome v hlave evokujú kvalitu, komplexnosť, poprípade vysokú cenu. Je to však prípad aj ultimátneho okruhového závodného titulu Race Pro? Dosiahlo na špičky tým najlepším alebo predbehlo všetkých?

Už od prvého zverejneného traileru ešte koncom augusta roku 2008 som držal oči na stopkách a vedel, že tento titul musím preveriť pod svojimi rukami. Pravdupovediac, videá na mňa celkovo zapôsobili, no značke Atari som z predchádzajúcich skúseností akosi neveril, teda očakával som, že vec nedotiahne do úplného konca. SimBin Studios, ktoré hru vyvíjalo funguje už od roku 2003, kedy vzniklo, pracovalo až doteraz výlučne na závodných tituloch platformy PC. Ich vlastný Lizard engine alias prepracovanejší Gmotor engine má pootočiť prepínačom z „nuda, detský“ na „realistický“.

Na prvý pohľad nedáva Race Pro na sebe nič výnimočné poznať, v podstate vyzerá ako obyčajný tuctový B-titul, taká šedá myška. Hodnotiť to možno podľa jednoduchého neanimovaného menu, viac menej obmedzeného na tie najdôležitejšie informácie. Hlavnú časť hry tvorí kariéra, v ktorej vás čaká 33 kontraktov zadelených do ôsmych tried odstupňovaných podľa výšky kapitálu nutného zaplatiť pred závodom. Zdať sa to môže úboho málo, no je nutné si uvedomiť, že pred každým kontraktom treba vyjazdiť jedno kolo a dosiahnuť limitovaný čas, inak sa neodomkne. Menej zruční ho však môžu odomknúť aj určitou sumou našetrených kreditov. Samotný kontrakt sa skladá z troch vopred určených závodných okruhov. Každý okruh pritom vyžaduje odjazdenie 1 – 7 kôl. Keď si to všetko vynásobíme nedostávame také závratné čísla ako pri Forze, napriek tomu to nie je záležitosť jedného víkendu.

Hlbší pohľad odhalí, že vo vnútri sa ukrýva 13 licencovaných tratí vrátane takých klasík ako BrandsHatch vo Veľkej Británií, Pau z Francúzska či Brnenský Automotodrom v Čechách. Každá jedna má prednosti a o tom čo by ste mali vedieť vám odhalí popisok k okruhu. Počet a výber typov áut je zvlášť zaujímavý. Nachádza sa tu 48 typov vozidiel výkonnostne sa pohybujúce od 200 až nad 1000 HP s variáciami obsahujúcimi v konečnom dôsledku 350 jedinečných vozidiel. Editor motorových tátošov by ste hľadali márne, samolepky neprelepíte vlastnými výtvormi. Za hotové výrobky sa známe stajne hanbiť nebudú. Sú identickými kópiami s jasne definovanými fyzikálnymi zákonmi. Okrem štandardných a okukaných strojov, nás reklamná kampaň lákala na Aston Martin a Saleen, ďalej unikáty Audi R8 alebo Dodge Viper SRT10. Rovnako, oficiálny šampionát FIA na hodnote určite neuberie.

Čo sa týka správania vozidiel bol som mierne nadšený. Realistickosť sprevádza individuálnosť každého vozidla. Celé závody sú hlavne o získavaní skúseností o fyzike a o predvídaní. Na tomto titule sa mi páčil fakt, že si nevyberá hráčov sám podľa vlastných kritérií, no necháva hráčov, aby si pre seba vybrali takú obtiažnosť, ktorú sami zvládnu. Na výber sa ponúka Novice, Semi-Pro a Professional. Tieto kategórie sa líšia väčšou, menšou, prípadne žiadnou podporou systémov ako Anti-lock brakes (ABS), Traction control (TCS) alebo Stability help (STH). Okrem nich nasleduje rada nastavení, ktoré môžu a nemusia byť použité (ideálna stopa, počet kôl, zručnosť súperov, počasie, poškodenie, prezúvanie gúm). Keďže nočnou morou mnohých je prehrabávanie sa v nastaveniach, tieto sú už vopred pripravené.

V tejto hre príliš nerozhoduje v rámci kategórie lepšie či horšie vozidlo. Niekedy nezáleží či štartujete z pozície jednotky alebo z posledného miesta. Ak sa dobre sústredíte a udržíte vozidlo pod kontrolou, v priebehu maximálne niekoľkých kôl ste vo vedení. Záleží aj na spoznaní trate a tým pre vás silných i slabých stránok. Pre lepšiu orientáciu pred každým závodom si môžete vziať pokyny na loadingovej mapke s jednotlivými miestami trate k srdcu. Ak ste nezávislí na odporučeniach, v menu nájdete položku Open Practice, kde na všetko prídete poctivo sami. A vskutku. Najlepšie sa naučíte na vlastných chybách.

Na začiatku mi vadila ideálna stopa. Na okruhoch je nakreslená (dá sa vypnúť) a ukazuje vám, kde by ste mali jemnejšie pribrzdiť alebo kde by plynový pedál mal ísť až na podlahu. Nie, že by mi prekážala jej prítomnosť. Nebola však interaktívna a tým pádom sa zvyšovala jej nepresnosť. Vývojári ale zrejme od animácií upustili úplne a tak statická stopa predpokladala, že za každých okolností pôjdete na plný výkon. Rád by som tu poznamenal, že niekedy informácie sprostredkované vizuálnym kontaktom môžu byť klamné a červená čiara sa dá vyberať kľudne i plnou rýchlosťou. Naopak niekde treba pribrzdiť skôr ako sa to žiada.

Zaujímavý je tiež model poškodenia. Ak fandíte Burnoutu, Gridu či titulom kde sa odzrkadlí poškodenie okamžite a auto sa rozoberá za jazdy, budete pravdepodobne sklamaní. Okrem stlačených a pokrčených plechov, maximálne odleteného predného nárazníka pri náraze v plnej rýchlosti, iné nečakajte. Všetky nárazy ale vplývajú na vnútorný model čo znižuje rýchlosť jazdy a bočenie do strán. Po opravu môžete zaskočiť do pitu. Ak nemáte dostatočne veľký náskok bude to zbytočné a i keď bude auto ako nové, stratíte pozíciu.

Hra pre jedného hráča je iba polovicou zábavy. Race Pro využíva široký a trochu netradičný druh multiplayeru. Okrem Xbox Live, kde sú dostupné závody pre zábavu či ranky možno konzoly zosieťovať dohromady. V prípade využitia dvoch ovládačov padá voľba na Hot Seat. Táto funkcia nevytvorí zaužívaný splitscreen, ale posadí vás do vozidla na 30 sekúnd, po uplynutí ktorých prepne na druhého hráča. Jediný rozdiel vo vedení vozidla je v tom či hráte spolu alebo proti sebe.

Posledná závodná kolónka Time Attack nám pomôže zaútočiť na svoj najlepší čas a prostredníctvom Ghost auta vidíme naše pokroky, skryté šance na zvýšenie predpokladov na výhru. A keby nič iné aspoň sa umiestnite medzi najlepšími hráčmi sveta vďaka online rebríčkom. S pochvalou nesmiem zabudnúť tiež na Replaye. Tie sú v nesmierne detailnom prevedení pod kombináciou mnohých uhlov a pohľadov, čo ulahodí oku pokiaľ sa v niektorej zákrute podarila dobrá finta.

Ak je niečo čo by vás malo odradiť od kúpy zrejme to budete chcieť vedieť hneď teraz. Grafická stránka nie je na maximálnej úrovni, skôr má trochu hrubší raster. Omnoho viac to platí v menu, ktoré vsadilo na jednoduchosť a obísť sa budete musieť i bez výraznejších in-game zvukov. Mužský hlas v hre cez vysielačku oznamuje naozaj iba heslovité hlášky.

Tento titul bol vyvinutý na to, aby zaujal obsahom, nie formou. Preto, ak nechcete čakať na Forza 3 a chýba vám hardcore simulátor, Race Pro zaručene nesklame.

Hodnotenie: 8

SimBim