26.05.2009 00:00, DKF, Komentárov: 4
Resistance: Retribution

Resistance: Retribution

Exkluzívna PS3 značka, ktorá mala počas launchu konzoly dotiahnuť nových fanúšikov a predviesť jej možnosti sa rozrástla o nového člena. Tentokrát to však nie je tretie pokračovanie na rodnej PS3, ale malý odskok do sveta prenosného PSP. Vírus Chimera si tak môžete vziať do vrecka, a pekne ho roznášať po celom svete rýchlejšie než sťahovavá lastovička vtáčiu chrípku.

Oznámenie vývoja hry z prostredia Ressistance na PSP bolo určite zaujímavou správou pre všetkých fanúšikov tejto značky. Nakoniec sa ani niet čomu diviť. Ressistance si vytvorilo na PS3 vcelku slušný kult a po vydarenej druhej časti si v podstate zabezpečilo miesto v top tituloch tejto japonskej konzoly. S jedlom však rastie chuť, a tak si páni zo Sony a Bend Studia povedali, že spoločnými silami podporia mierne sa potápajúcu loď s názvom PSP.

V hre sa opäť stretáme so starým známym Chimera drtičom Jamesom Graysonom, ktorý v Anglickom meste Manchaster nachádza svojho brata nakazeného vírusom Chimera. Samozrejme mu v tejto situácii nezostáva nič iné, len poslať svojmu bratovi guľku rovno medzi oči. Akoby však toho ešte stále nebolo dosť, tak je Grayson uväznení v Londýnskom väzení za, nazvime to neposlušnosť. Zo žalára ho ale nakoniec dostane žena menom Raine Bouchard, ktorá je dcérou vedca vyvíjajúceho sérum proti Chimera nákaze (taktiež je aj vcelku dobre „žensky“ vyvinutá, ale to sem asi nepatrí... :). Príbeh hry ako taký síce nie je žiadny literárny skvost, rozhodne sa však počas hrania dočkáte zopár zvratov a prekvapivých udalostí, takže ďalšie podrobnosti si už nechám pre seba. Každopádne ešte môžem spomenúť fakt, že celý príbeh je zasadený medzi prvú a druhú časť PS3 verzie a rozhodne nie je len do počtu. Avšak dosť bolo rozprávania o príbehu, teraz sa pozrieme na to, čo nám hra ponúka, a v akej je to kvalite.

Hneď na začiatok môžem povedať, že táto hra patrí medzi top akčné tituly na PSP. Jednoducho akcia tohto typu a kvalita prevedenia je na špičkovej úrovni a nebyť zopár drobností ktoré si spomenieme nižšie, tak by sa moje hodnotenie blížilo k absolutóriu, ale o tom až neskôr.

Po spustení hry sa ocitáme v Rotterdame, kde po výsadku ihneď bojujeme v ruinách budov. Počas týchto bojov sa zoznamujeme s prostredím, zbraňami a ..., a ovládaním. Ovládanie je totiž v tejto hre vcelku špecifické. Niektorí hráči sú z neho nadšení, niektorí menej, no a niektorí ho priam preklínajú. Ja som s mojimi pocitmi tak niekde v strede. Po pravde na začiatku som bol z ovládania dosť nesvoj a niekoľkokrát som si aj zanadával, avšak časom sa mi dostalo do krvi a teraz s ním už nemám väčší problém. Ovládanie je totiž riešené nasledovne: pohyb postavy je daný na analógový stick, pričom otáčanie pohľadu a zameriavanie je namapované na tlačidlá XO..., streľba (primárna aj sekundárna) je zasa na horných trigeroch. Digitálne šípky majú na starosti zmenu zbrane, dobíjanie a zoom. Mne osobne chvíľu trvalo kým som si na to celé zvykol, pričom automatické zameriavanie je taká menšia spása (automatika sa dá aj vypnúť, avšak to si môže dovoliť asi len Chuck Norris). Za zmienku však rozhodne stojí, že problémy s ovládaním sa dajú vyriešiť pripojením PSP ku konzole PS3. Vďaka tomu sa dá hra nasledovne ovládať pomocou DualShocku. Toto je však po pravde extrémne riešenie, pretože nie všetci majitelia PSP sú aj majiteľmi PS3 a hlavne, PSP má byť prenosná konzola, čo sa pripojením ku PS3 tak nejak vytráca. Musím však povedať, že s DualShockom sa hra ovláda lepšie.

Zbraňový arzenál je vcelku pestrý a samozrejme vychádza z pôvodnej PS3 predlohy. Očakávať tak môžete klasický samopal s granátometom, brokovnicu, rotačný guľomet, raketomet, granáty, či moju obľúbenú plazmovú pušku s výborným sekundárnym módom streľby. Počas bojov s nepríjemnými Chimera votrelcami je potrebné využívať aj okolité prostredie. Predsa len, dobrý úkryt a palebná pozícia je na nezaplatenie, pričom tu na to nepotrebujete ani MasterCard :) Úplne vám bude stačiť ak sa s postavou dostanete ku blízkosti steny alebo zátarasu vhodného na krytie a automatické pohyby sa postarajú o zvyšok. Vo väčšine prípadov mi tento druh krytia vyhovoval, avšak dostal som sa aj do situácií, kedy by som za tento nápad autorov poslal na výmenný pobyt do SM klubu. Predstavte si, že ste v obkľúčení a jediné čo potrebujete je rýchly útek, avšak vaša postava si toto nemyslí a tak si veselo „učupne“ ihneď pri prvej zbúranej stene, čo na tom, že je to rovno pri nohách desať metrovej obludy. Našťastie takýchto situácií nie je až tak veľa, takže si svoje zničené nervy môžete šetriť pre niekoho iného. Boj tvárou v tvár teda robí väčšinou len radosť. No nielen jemnou ručnou prácou je bojovník túžiaci po pomste živý. Občas sa budete musieť chopiť aj ťažkých stacionárnych guľometov, či vyskúšať si svoje vodičské umenie v obrovských robotických mechoch. Tieto krátke oživenia sú zvládnuté na výbornú a skutočne potešia.

Prostredie je rôznorodé. Precestujete v ňom časť Európy a ocitnete sa aj v útrobách votreleckých stavieb. Protivníkov je taktiež uspokojujúce množstvo. Stretnete sa s klasickými Chimera vojakmi, ale aj s obrovskými ťažko ozbrojenými ozrutami, ktoré presvedčíte na smrť iba riadnou dávkou dobre mierených rakiet. Iné je to zasa napríklad u nepríjemných vybuchujúcich potvor, ktoré majú ťažko priestrelnú pokožku a tak ich najlepšie odpravíte pomocou odstreľovačky a ranou do hlavy. Skrátka a dobre, o zábavu a stres je postarané.

Grafická a zvuková stránka je rovnako ako aj zvyšok hry špičková. Síce to nie je God of War: Chains of Olympus, ale aj tak je to na pomery PSP pastva pre oči. Obrovské stavby, množstvo výbuchov a nepriateľov, to všetko sa dá zažiť v jednom okamihu a bez znateľného poklesu framerate. Hudba, zvuky a dabing sú taktiež na vysokej úrovni a myslím, že im nie je čo vytknúť.

Aj napriek dlhšiemu hernému času, ktorý táto hra ponúka (ten býva v poslednom čase u väčšiny nových hier až žalostne krátky) sa raz dostanete na koniec. No nezúfajte, je tu totiž ešte multipayer! Áno, táto hra obsahuje multiplayer, ktorý sa svojimi možnosťami a prepracovanosťou vyrovná aj multiplayer režimom na veľkých konzolách. Jednoducho sa pripojíte na internet, a už aj sa nachádzate v hlavnej lobby, odkiaľ si môžete vybrať herný režim, spolubojovníkov, či protivníkov, prípadne do ktorej gildy sa pripojíte. Musím povedať, že už existuje aj jedna Česko-Slovenská, takže ste vítaní. Medzi multiplayer režimami nájdete deathmatch, capture the flag atď. Skrátka klasika. Bojov sa môže zúčastňovať až 8 hráčov naraz. Hra podporuje aj PSP headseth, ktorý však s PSP 3000 vďaka vstavanému mikrofónu nepotrebujete. Rozhodne je multiplayer veľmi silná a plnohodnotná stránka hry, ktorá dokáže zábavu s touto predĺžiť o veľa hodín.

Pomaly sa už blížim k záveru svojej recenzie a to som ešte nespomenul možnosť zvyšovania skill bodov, či zbieranie rôznych predmetov, vďaka ktorým sa dajú v menu získať nové možnosti. Poteší aj funkcia prepojenia PSP s PS3, vďaka ktorej okrem vyššie spomenutého ovládania môžete získať aj nákazu pre hlavného hrdinu. Ten síce na následky nákazy zomrie, avšak dovtedy si môžete užiť schopnosti vďaka nej získané. Sú to síce všetko len drobnosti, ale rozhodne potešia.

Resistance: Retribution je pre mňa milé prekvapenie a rozhodne sa jedná o plnohodnotnú hru z Resistance série aj keď tento krát nevyšla na „veľkú“ PS3. Má síce zopár chýb, ktoré zrážajú moje hodnotenie dole, no aj napriek tomu sa jedná o jednoznačnú PSP voľbu. Pre fanúšikov nákazy Chimera je to samozrejme povinnosť.

Hodnotenie: 8,5

Výrobca: Sony Bend
SCEE