21.05.2009 15:00, DKF, Komentárov: 1
The Wheelman

The Wheelman

Po piatich dňoch strávených v hlavnom meste Katalánska odchádzam so sériou krvavých spomienok, geniálnym plánom na ovládnutie brutálnych gangnov, ktorý sa zrodil v hlavách mojich nepriateľov a vydaril sa, a túžbou nasadiť opäť svoj krk pre niekoho cudzieho. Stačí, že ma zamestná ako vodiča. Vin Diesel.

Ako vám pasujú tieto slová k osobe tak známej z adrenalínových športových filmov? Skôr ako sa rozhodnete pokúsim sa sprostredkovať dojmy, ktoré Wheelman svojou kontroverznosťou na mne zanechal.

Vyholená lebka a veľké tmavé slnečné okuliare v úvodnej scénke patria mužovi, ktorý povedzme bol nápadom na hru, a ten nápad sa ďalej rozvíjal. Osobne som bol na tohto velikána nesmierne zvedavý, pretože jeho lifestyle by mohol byť vhodným námetom na uspokojenie hráčov zameraných športovo/akčne. Účinkovanie vo filmoch ako The Fast and the Furious, The Fast and the Furious: Tokyo Drift či najznámejší xXx dodávalo pripravovanej hre štvrtý rozmer, ktorý môžu pochopiť iba filmoví maniaci. Celkovou povahou Vin Diesel navodzuje atmosféru samostatného jedinca, ktorý vie vždy čo má robiť a nikdy nie je nikomu podriadený. S Wheelmanom toto divadielko odvážne vykračuje vpred.

Wheelman predstavuje zosobnenie závodnej hry s bohato natlačeným akčným programom. Vin Diesel alias Milo Burik (alias vy) je človekom, ktorý rozumie motorom viac ako ženám. Naviac sú tieto stroje vrátane zvýšenej hladiny adrenalínu jeho hobby, preto povolanie osobného vodiča mu sluší viac ako sa patrí. Okrem toho, keď sa do prípadu vloží slečna, ktorej ide o život kvôli dokumentom vysokej hodnoty je náš majster ochotný zbaliť rybárske prúty a zájsť do Barcelony na výlet. Nakoniec, kvôli komu to vlastne robí sa dozviete v poslednej chvíli.

Do deja sa dostávame podareným videom lúpeže, kde náš vodič vytvorí bezpečné zadné vrátka pohľadnej tanečnici flamenga, ktorá je namočená v mafii viac ako špongia v drese. Niekoľkými typicky chladnokrvne neuváženými ťahmi sa dostávame priamo do vojny gangov, ktoré nepoznajú zľutovanie. To by k obsahu deja zrejme stačilo.

Hlavná dejová línia zaberá 31 nadväzujúcich misií a potrvá skúsenému hráčovi zhruba deväť hodín. V mojom prípade to bolo ako zo zlého sna, kedy som kombináciou nešťastných náhod hral bez zvoleného profilu, 2x sa pokazil Xbox a niekoľkokrát sa hra sekla. Okrem súvisiacich udalostí sa popri príbehu môžete zapojiť do zhruba 105 bočných úloh, ktoré spočívajú v prevádzkovaní taxi služieb, ničení protivníkov v časovom limite, klasické checkpoint preteky či ďalšie aktivity. Štýl hry a spracovanie mi pripomínali kombináciu GTA a Burnoutu. Milo nosí na chrbte prevesenú strelnú zbraň a bez ospravedlnenia berie ľudom ich vozidlá, v ktorých narazíte na rôzne hudobné žánre hrajúce zo zapnutého rádia. Auto dokážete vziať aj nepriateľom, ktorí z neho pre istotu vystúpia sami, dokonca si sadnete aj policajtovi na kolená (i keď sa to okamžite považuje za dolapenie), tí však začnú sami po sebe strieľať. Typický Burnout je nepriamo cítiť z ovládania a držania auta rovnako ako z jednej scénky prehliadky cesty ako v Crash móde.

Ovládanie zaujalo už pri prvých traileroch. V hre dokážete viesť iba protagonistu a jeho aktuálne auto. Špeciálne zameranie tak nastalo v automobilovej oblasti. Počas jazdy si za kaskadérske skoky či používanie ručnej brzdy vyslúžite doplnenie boost metra, ktorého energiu spätne využijete pri spomalených pohyboch. Tieto kreácie majú svoje vlastné názvy a uplatnenie nachádzajú pri súbojoch s protivníkmi, kde vyhadzujete ich tátošov jednoduchšie do povetria streľbou na nádrž. (Myth Busters túto teóriu plnohodnotne vyvrátili) Čas sa dá spomaliť pred sebou či šikovnou otočkou dozadu. Efektné sú však aj nárazy z bokov, vďaka ktorým si totálne rozdrvenie nepriateľa a následný výbuch doslova vychutnáte. Ak si kúzlo explózií dostatočne užijete stojí za test airjack. Tento trik spočíva v tom, že za jazdy (samozrejme opäť v spomalenom zábere) skočíte na auto pred sebou a vykopnete vodiča cez dvere. Takýmto spôsobom možno predísť detonácií vlastného dopravného prostriedku a tým i ukončeniu misie po posledný checkpoint.

V hre nájdete širokú škálu vozidiel od malého Smart až po obrie trucky (v story línií aj s návesmi) vrátane motoriek. Páčilo sa mi, že každý kus bol jedinečný a inak sa s ním dalo zaobchádzať, presne s ohľadom na jeho jazdné vlastnosti. Menšie vozidlá sú samozrejme rýchlejšie, ale skôr sa pri pouličných šarvátkach „opotrebujú“ než veľké nákladiaky. U tých najväčších je doslova cítiť preraďovanie rýchlostí a pradenie motora. Všetky typy sú plne deštrukcie schopné vrátane môjho obľúbeného triafania sa do pneumatík. Policajné autá nie sú výnimkou, no ich vodiči akýkoľvek náraz prežijú a hneď vyskočia na nohy. Rovnako nie je možné ublížiť okoloidúcim civilistom. Stretnete sa ale aj s „buletproof“ vozidlami, na ktoré vaše plnoautomatické triky nefungujú. Fyzika je trochu odľahčená, podobne ako aj v Burnout nie je striktne zameraný na simuláciu reality jazdy.

Prostredie vyzerá obdivuhodne a keďže na ňom pracovali viacerí ľudia a mesto je známe hráčom z dovoleniek a fotografií, prípadne v ňom bývajú, nemohlo byť ponechané ako otázka vkusu. V podstate už teraz by som v Barcelone nezablúdil a to je čestné pionierske :) Niekomu sa zdal tento digitálny kus Španielska monotónny, ale taký je už potom aj originál. Okrem štandardných ciest sú tu aj cestičky pomedzi kontajnery, skratky, odbočky a prejazdy cez sklenené výplne. Nájdete tu aj garáže kde sa dá prestriekať inkriminovaný dopravný prostriedok bez upútania pozornosti.

Neplytvajme však zbytočne chválou. Wheelman má okrem pozoruhodných puntičkárskych detailov aj nejaké tie muchy. Na príbehu si vývojári dali záležať, keďže od roku 2006, kedy sa začali prípravy mali na to dostatočný priestor. To však viedlo ku zbytočnému prekombinovaniu. V hre sú tri gangy a Milo sa snaží zaujať ich pozornosť ako únikový vodič. Obyčajne chvíľu trvá kým si na postavy a ich postoje zvyknete, no tu má všetko taký spád, že až s odstupom času pochopíte čo sa vôbec dialo. I keď je to mafia, nemusí to byť neprimerane zamotané. Čo ma taktiež zamrzelo bolo, že Milo okrem jazdenia prijal rolu „assassina“ a na niektorých miestach je to iba o nudnom "killovaní". Takisto scenár týchto vraždiacich výjazdov je celkom predvídateľný. Jazda tam, vykosenie nepriateľov na jednu stranu, splnenie úlohy a vykosenie nepriateľov na spiatočnej ceste. Inteligencia voľne stojacich nepriateľov je na dosť nízkej úrovni. Tí na vás žiadne fígle vymýšľať nebudú. Zato prenasledovatelia v autách si tento „inteligenčný sklz“ dorovnávajú. Uniknúť im a najmä polícií je dosť tvrdý oriešok, na ktorý je liek v podobe dobrej orientácii v nevýrazných mikro uličkách. Nájsť ich ale na mape rovnakej veľkosti je umenie. Čiastočne ma oslovilo zameriavanie. Dobrý nápad bolo použitie sudov s výbušninou vedľa nepriateľov no čo z toho keď terčíkom nemôžem zamieriť na sud ale automaticky mi ho posunie na protivníka? A mieriť od oka na sud vzdialený 30 metrov nie vždy prinesie požadovaný výsledok.

S blížiacim sa koncom sa kvadraticky zvyšuje obtiažnosť. Pamätám si na perličku k tejto hre. Pasáž tesne pred koncom keď som naháňal posledného mafiána sa mi ani na druhý pokus nevydarila. Stopol som preto hru, ale o hodinu mi to predsa len nedalo a chcel som sa vrátiť a opakovať ju. Na výzvu Restore last checkpoint som sa zjavil na odlišnom mieste a v poriadku dokončil misiu. Hold aj Xbox je predsa len človek, ktorý má city :)

S multiplayerom si Wheelman veľmi nerozumie, veď predsa Wheelman môže byť iba jeden, nie? A navyše Milo Burik nemá rád žiadnu konkurenciu.

Celkový dojem je viac iba ako priemerný. Nebyť však zvučného mena pred názvom, vychytávok v ovládaní a žiadaných explózií rozplynul by sa tento titul v rannej hmle. Ak ale uvážime, že štúdio Midway Newcastle stálo ku koncu vývoja na pokraji krachu a nakoniec aj zbankrotovalo, nemusí byť priestor za znamienkom rovná sa v mínusovej hodnote. Isté je, že priazeň fanúšikov akcie a športového vyžitia na rýchlych autách si titul Wheelman získa v každom prípade.

Hodnotenie: 7,5

Midway Newcastle
Distribútor: CD Projekt