21.03.2009 12:00, DKF, Komentárov: 33
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Áno je to tu! Ďalšie pokračovanie úspešnej série od tvorcov z firmy Capcom. Je také akčné ako jeho predchodcovia? Je tak hororové? Či je tak skvelé ako minulé časti a zanechá v nás silný herný zážitok? Tak tieto otázky si asi kladie nejeden hráč, ktorý pozná sériu Resident Evil. Najnovšia časť sa odohráva v novom prostredí, no a v tejto recenzii sa pokúsim zodpovedať všetky otázky ktoré som vymenoval a trošku vám hru priblížiť.

Veľmi dlho som čakal pokiaľ mi príde novinárska verzia, avšak nakoniec som to už nevydržal a bežal som do obchodu si jeden kus zobrať. Ako každá herná hitovka tak aj táto má rôzne verzie. Môžete si ju zakúpiť v klasickej verzii, collector edition alebo limited edition. Ja som zvolil collector edition, v ktorej je hra v krásnom plechovom obale a balenie obsahuje aj bonusové DVD.

Keď som Residenta vložil do svojej mechaniky a spustil, tak sa následne objavila zdĺhavá inštalácia hry ktorá zaberá približne 5GB, čo nie je vôbec málo. Keď už nabehlo vytúžených 100% inštalácie a spustilo sa menu, tak som ihneď dal start game bez toho, aby som sa obzeral po iných ponukách.

Najskôr si však priblížime príbeh. V ňom sa ujmete role Chrisa Redfielda, ktorý je vysadený v tej najhoršej oblasti kde vypukla epidémia, v Afrike. Cestu až k víťazstvu vám však pomôže zľahčiť vaša kolegyňa Sheva Alomar, ktorú si trošku viac priblížime neskôr. Títo dvaja agenti z BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance) sa budú snažiť odhaliť predajcu na čiernom trhu, ktorý chorobu rozvíja. Ako ide príbeh ďalej, tak Chrisovi sa vybavujú spomienky, ako prišiel o jeho prvú partnerku. Príbeh hry je tak viac ako dosť zamotaný, pričom všetko na seba pekne nadväzuje. Oblasť kde sa všetko odohráva je aj centrom výskumu nákazy (Progenitor vírus, neskôr zmutovaný na T, G a Veronica). Predpokladám, že viete čo tento vírus spôsobuje. Avšak tým čo to ešte nevedia to teraz trochu priblížim. Tento vírus ak napadne nejakých ľudí, tak tí začnú mať chuť na krv, zabíjať a spravia všetko preto aby vás uhryzli a nakazili. Stanú sa z nich takzvaní "zombie". Tento vírus tak nenakazil len prostých občanov Afriky, ale aj niektoré zvieratá či domorodé kmene, s ktorými budete bojovať viac ako dosť. A tak je len na vás a vašej spoločníčke, aby ste rozšírenie nákazy prekazili a prišli na to, že kto všetko za to celé môže.

Teraz by som rád prešiel na grafickú stránku hry. Všetky časti Residenta ktoré boli vytvorené, mali na svoju dobu vždy skvelú grafiku, či už to bolo na PS1 alebo na PS2. PS3 však má oveľa väčší potenciál a hra by preto mala vyzerať famózne. A je to naozaj tak! Môžem potvrdiť, že je to jedna z najkrajších hier aké som doteraz videl. Africké prostredie je prepracované do najmenších detailov. Hlavne postavy sú až neuveriteľne vypracované do takmer skutočnej podoby. Na rukách Chrisa vidno žili a ako mu steká pot. Aj pohyby sú skvelé a až neuveriteľne reálne. Tu je vidno ako ide technika a prepracovanosť hier dopredu. Ako vaše postavy, tak aj zombíci sú veľmi kvalitne spracované. Prakticky nie je grafickej stránke čo vytýkať. Celé vás to stiahne do vnútra, ako by ste tam naozaj boli, pričom je to neopakovateľný pocit ktorý nie je cítiť pri každej hre.

Ale ako každá hra, aj táto má dáke tie mínusy. Je to hlavne v inteligencii zombíkov. Viem, že v skoro každej hre sú nerozumní a idú na vás hlava nehlava, pretože vás chcú za každú cenu zabiť. Tu sa však pletú jeden cez druhého a niekedy vôbec nevedia čo robiť. Občas sa k tomu ešte zaženú s tím čo držia v ruke, zvyčajne to býva lopata, fľaša, palica alebo iné predmety. Niektorí z nich majú dokonca aj zápalne fľaše, bomby či kuše s horiacimi šípmi. Toto všetko je síce veľmi pekné, ale nič na tom nemení, že ich inteligencia je naozaj nízka. No asi sa tomu netreba čudovať, keďže majú chuť len na vašu smrť.

Ešte pred tým ako sa hra dostala na pulty našich obchodov sme mali možnosť si vyskúšať demo. Mnohí hráči vytýkali hre stereotypnosť. Nikomu sa nezdalo zábavné len pobehovať a strieľať. No táto hra nie je vôbec žiadny stereotyp. Možno demo tak vyznelo, ale v plnej verzii to vôbec nie je také. Užijete si tu jazdu na Hammeri, z ktorého budete strieľať s guľometom zombíkov, tí vás totiž budú naháňať na motorkách a kamiónoch. Je síce pekné, že sa zombíci dajú z motorky zostreliť dole a aj motorka pekne spadne, ale nechápem prečo po chvíli každá motorka vybuchne. To mi príde trošku zvláštne. Okrem Hammera si užijete jazdu aj na vznášadle alebo na lodi. Tieto dopravné prostriedky príjemne oživujú hru a sú veľkým prínosom k tomu, aby hra nevyzerala stereotypne. Takisto nebojujete len so zombíkmi, ale aj so zmutovanými príšerami, takzvanými bossmi.

Takže týmto som zodpovedal problematiku ktorá sa týka stereotypnosti. Ďalej bolo demo kritizované až nehoráznym ovládaním a aj tím, že keď so zbraňou mierite, tak sa zároveň nedá aj pohybovať. Avšak toto kritizovali hlavne tí, ktorí nepoznajú sériu Resident Evil. Ani v jednej časti sa nedalo počas mierenia pohybovať, no a nezmenilo sa to ani teraz. Ovládanie je síce trošku mätúce avšak dá sa naň rýchlo zvyknúť. Len na jednu vec si asi nezvyknem nikdy. Tou vecou sú zbrane, respektíve používanie zbraní. Podľa môjho názoru je to strašne komplikovane robené. V hre zbierate rôzne zlato a iné cennosti a za to si môžete kúpiť novú zbraň alebo ju vylepšiť. Čo sa týka nábojov je to už horšie. Tie si musíte hľadať a zbierať alebo zbierať po niektorých mŕtvych zombíkoch. Toto by sa ešte dalo prežiť a nie je to ani chyba, no problém nastáva vtedy, keď náboje musíte kombinovať so zbraňami na ktoré sú určené. To znamená, že si musíte dať tabuľku, potom prejsť na náboje, následne stlačiť combinate a zase prejsť na zbraň kam chcete tie náboje premiestniť. No proste je to hrôza! Najhoršie je to, že keď tento zdĺhavý proces robíte, tak hru vôbec nestopne a vy ste veľmi ľahký terč pre rozbehnutých zombíkov, ktorí smerujú práve na vás.

Náboje a zbrane, či iné predmety si môžete zamieňať aj so svojou spoločníčkou Shevou. Čiže zase musíte prejsť do spomínanej tabuľky a zase len klikať. Dokonca ďalším mínusom tejto hlúposti je aj to, že v jednej tabuľke máte len 9 políčok a tak sa veľmi rýchlo všetky miesta zaplnia. Naozaj by sa zišlo viac políčok už len z toho dôvodu, že sortiment zbraní je potešujúci. Nájdete tu klasické pištole, samopaly, granáty až po ťažké zbrane. Takže všetky zbrane si neužije do sýtosti, iba v prípade ak hru prejdete viac krát.

Keď sa už rozhodnete hrať aj druhý krát, tak budete mat možnosť hrať aj za Shevu. Táto hra ponúka aj možnosť hrať co-op. Či už na jednej konzole a na jednej obrazovke alebo cez internet. Podľa mojich skúseností čo som hral online s kamarátom to fungovalo veľmi dobre. V deme to ešte nebolo ono, ale v plnej verzii sa všetko napravilo. Spájanie je veľmi dobré a headsety fungujú tak ako majú. Hralo sa mi naozaj príjemne a je možné, že tak s kamošom dohrám aj celú hru.

A môj záver na koniec? Dlho som očakával tento veľký hit. Preto tu sú zodpovedané otázky, ktoré som vymenoval v úvode:

- Je táto časť taká akčná ako jej predchodcovia? – Akčná je dostatočne, priam niekedy až moc.
- Je tak hororová ako jej predchodcovia? – Určite áno to môžem potvrdiť. Hral som chvíľu v noci, ale už len cez deň :)