18.03.2009 00:00, DKF, Komentárov: 6
Halo Wars

Halo Wars

Je vždy veľmi zaujímavé pozorovať hru, ktorá počas svojho vývoja prešla faceliftingom alebo nejakými novými úpravami. No zmeniť hru celkom, a tým myslím žánrovo aj graficky, ale pritom zachovať celkovú ideu hry, je vždy hazard. Na takýto hazard sa teraz dali aj majstri z Esemble Studios. Tí sa popasovali s veľmi citlivou hrou, ktorá v podstate reprezentuje konzolu Xbox. Totiž, to čo je pre PS3 Metal Gear Solid, tak to je pre Xbox 360 Halo.

Kultová hra, ktorá sa najviac spája s našou obľúbenou konzolou, sa v roku 2007 dočkala svojej tretej časti, vďaka čomu môže veselo oslavovať svoje úspechy. Šikovný krok ktorý mal úplne vyšťaviť potenciál tejto hry však znamenal zmeniť žáner. A tak Halo stratilo svoju FPS podobu a zmenilo sa na Real-time stratégiu. Keďže sa Ensemble Studios venovali hlavne stratégiám a patria Microsoftu, tak bolo najviac pravdepodobné, že tento projekt uskutočnia práve oni. Všetko bolo už od začiatku predurčené k úspechu, pretože svojimi predchádzajúcimi hrami sa Ensemble Studios (Age of Empires, Age of Mythology) zapísalo do herných dejín.

Halo Wars je stratégia postavená len pre konzolu Xbox 360, preto aj zaručuje maximálnu hrateľnosť aká sa len na ovládači dá dosiahnuť. Minulosť stratégii pre Xbox nebola príliš úspešná, hlavne zložité ovládanie predstavovalo najväčší handicap pre väčšinu titulov. Problém bol práve aj v tom, že každá predošlá RTS hra bola vždy vyrobená na viacero systémov. No tento krát je to už konečna výhra pre Xbox 360 a aj pre nás.

15 úchvatných misií, z ktorých každá predvedie prekrásne predeľovacie video. Tie vám naozaj vyrazia dych. Misie už neponúkajú len to čo už poznáme z minulosti, vydržať niekoľko minút a strážiť základňu alebo zničiť nepriateľské jednotky. Hra tentokrát striedavo naberá dych, a keď cítite, že už hra začína byť monotónna, tak následujúci level vám rozšíri portfólio o ďalšie herné možnosti. Misie ktoré sú časovo obmedzené však zväčša bývajú aj dosť ťažké, ale Ensemble Studios vymysleli systém, ktorý vám po určitom čase s novými jednotkami napomôže. Keď už obdržíte 7 sparťanov, tak to je jasná výhra a žiadny nepriateľ nemá šancu. Niektoré časti síce musíte odohrať len s tým čo máte, ale je to o taktizovaní a zvolení najlepšej jednotky, ktorá vám samozrejme čo najskôr uštedrí zaslúženú výhru.

Avšak Halo Wars neponúka len krásu hry, ale zatiaľ najjednoduchšie ovládanie stratégie pre konzolu Xbox 360. Na každý úkon je potrebné len jedno kliknutie. Na označenie všetkých jednotiek ktoré máte vám stačí Bumper RB, pričom na všetky ktoré sa práve nachádzajú v rámci reálneho screenu stačí LB. Budovy a upgradovanie hry nebolo nikdy jednoduchšie, vaše kasárne po kompletnom upgrade nebudú môcť postaviť viac ako 7 budov. Na úkor zjednodušenia nudovania sa vám možno bude zdať, že jednotiek je v hre akosi málo. V Halo Wars však zistíte, že nejde o kvantitu ale kvalitu vojska. Každá jednotka je špecifická a s každou jednou môžete úspešné ukončiť misiu. Jednotky môžete aj upgradovať a každá vlastní svoj špeciálny útok.

Klasickí vojaci dokážu pri špeciálnom útoku hádzať granáty, a tanky zasa vystrelia silnú raketu ktorej odolá len máloktorá jednotka. Skvele vyzerajú buginy, ktoré svojim špeciálnym útokom môžu narážať do nepriateľa a rozbiť tak celú formáciu. Sú veľmi vhodné pre pozemné vojská. Inak, oveľa tvrdší oriešok bude misia, kde sa nepriatelia pochvália novými super zbraňami ako napríklad Scarab. Scarab neustále pohybuje svojou hlavou a svojim laserovým lúčom ničí všetko navôkol. To sú práve tie spomínané skvelé vychytávky, ktoré vás znova a znova vtiahnu do deja. Aby ste ani vy neboli ukrátení o super zbrane, tak vám hra ponúkne jednotlivé letecké útoky ako bombardovanie alebo možnosť zmraziť nepriateľa na krátku chvíľu pre ľubovoľné použitie. Keďže sa dejová línia odvíja vo vzdialenej budúcnosti, tak nebude chýbať ani podpora z vesmíru a silný laserový lúč.

Kto si odohral aspoň jednu časť z trilógie Halo, tak ten bude ihneď poznať všetky svoje, prípadne aj nepriateľské jednotky. No a čo by to už bolo za život, keby vývojári do hry nezaradili nielen rasu Covevantov, ale zabudli by pridať aj parazitických votrelcov Flood. Nie nebojte sa, nestalo sa tak. Hra neustále udržuje tempo a nepriateľské jednotky vás budú pravidelne napadať. Čas na oddych tak nieje, pretože narozdiel od iných stratégií, výcvik nových jednotiek netrvá príliš dlho.

Veľké sklamanie sú (teda aspoň pre mňa) pohľady, ktoré mi celkom nevyhovovali a približovanie na jednotky je dosť chabé. No tento fakt zachránila skvelá grafika. Celá hra vyzerá dosť farebne a celkovo pripomína vylepšenú Halo 3.

Hudba k hre bola zložená Stephanom Rippym, ktorý ju pripravil u našich susedov v Prahe. Celé to vyznieva dosť heroicky, ale tak to má vlastne byť.

Multiplayer ponúka Online Co-Op mód, ktorý dá hráčom rovnaké práva. Preto je najlepšie sa so spoluhráčom dohodnúť, aby vám jednotky nelietali z jedného konca mapy na druhú. Preto tu vyhovuje systém ja beriem vojsko a ty sa staraj o základňu. Veľké sklamanie je však pri Deathmatch móde, ktorý nezahrnul rasu Floodov.

Šesť až osem hodín hrania ponúka hra keď si ju nezapnete na obtiažnosti Legendary, ktorá sa mi však zdá byť až zbytočne prehnane ťažká.

Hra je celkovo dosť uspokojivá a ako v misiách, tak aj v hrateľnosti ponúkne veľa zábavy. Jednoduché ovládanie je veľká výhra a pevne vás pripúta do herného kresla. Zaujímavý mix jednoduchosti a peknej grafiky kombinovanej s ešte krajšími videosekvenciami vás neokradne ani o peniaze, a už vôbec nie o čas. U nás vyšla hra s českými titulkami, čo je pre veľa hráčov plus. Každopádne, pre fanúšikov Halo je toto jednoznačne povinnosť, pričom Halo Wars vrelo odporúčam aj ostatným.

Hodnotenie: 8

Ensemble Studios

Distribútor: Microsoft