11.03.2009 00:00, DKF, Komentárov: 1
Monopoly Here and Now: The World Edition

Na N-Gage sa dostáva prvý titul s námetom zo stolnej hry. Vaše schopnosti manažéra a obchodníka preveria svetoznáme Monopoly. Je ale N-Gage tým pravým miestom na finančnú vojnu?

Prvý dojem pri zoznámení s Monopolmi je a bude ešte celý tento mesiac pre každého záujemcu o kúpu hry kladný. N-Gage.com ju ponúka za zvýhodnenú cenu 4,99€, čím ušetríte vyše 2€. Zároveň však nejednému preblyskne hlavou myšlienka, či to nie je len marketingový trik zakrývajúci naozajstnú kvalitu hry, hodnú ešte menšej sumy. Po kompletnom preskúmaní všetkých možností, ktoré svetová edícia Monopolov ponúka, musím skonštatovať, že sa táto nepríjemná predtucha naplnila.

Monopoly ako stolnú hru predpokladám, že každý z vás pozná. Ak nie, tak aspoň jej takmer identickú kópiu - Investor. Monopoly sú dostupné v desiatkach jazykov vo vyše dvadsiatich verziách, od pirátskych až po futbalové alebo biblické. EA Mobile si zobralo na starosť edíciu svetovú. Kupovať teda nebudeme ulice, ani podniky, ale rovno celé mestá. Od Tokia až po Sydney - všetko je na predaj.

Hra sa začína výberom protivníkov, klasicky v troch náročnostiach. Účastníci na rozpredávaní polky zemegule môžu byť maximálne štyria, zvyšné dve miesta z pôvodnej hry sa kdesi vytratili. Zostáva upresniť pravidlá, vybrať výšku základného kapitálu, odmien a ďalších drobností. Nasleduje rozstrel a komu padne najvyšší súčet čísiel na dvoch kockách, ten začína.

Ďalej už ide iba o čísla, ktoré vám počítač pri hádzaní kockami vygeneruje. Dostanem sedmičku a zaplatím tri milióny za prenájom Londýna, alebo tam padne štvorka a konečne kúpim posledné mesto z daného farebného zoskupenia, aby som mohol vystavať prepychové hotely. Náhoda, vy to nijako neovplyvníte. Ovplyvniť môžete akurát to, či tie tri milióny zaplatíte založením vášho majetku, alebo sa časť majetku pokúsite predať, prípadne vyhlásite bankrot a hra končí.

Nehovorím, že v stolnom prevedení máte kontrolu nad kockami a nad tým, čo padne, ale ten klamlivý pocit, že to, akou silou hodíte, reálne ovplyvní váš úspech, má určitý význam. Veď vlastne všetky kockové hry sú na tomto založené, dávajú vám pocit, že ovládate niečo, čo vlastne neovládate.

Ten pocit ale v tejto elektronickej podobe úplne chýba. A to zásadne mení celú zábavnosť hry. Nehovoriac o tom, že hráte proti rovnako neovplyvniteľným protivníkom, tupo naprogramovaným skupovať všetko, na čo skočia, s vopred nasadenými limitmi a hranicami, kedy na vašu ponuku na obchod odpovedia kladne a kedy záporne. V obchodovaní spočíva aj základný rozdiel v náročnostiach. Najľahší protivníci vám predajú pod cenu aj posledné gate, zatiaľ čo "profesionáli" nepustia svoj majetok ani za trikrát nadhodnotenú sumu. Okrem obchodovania a možnosti kúpiť alebo nekúpiť mesto (v druhom prípade nasleduje aukcia), na ktorom práve váš panáčik stojí, môžete ešte spravovať nadobudnuté imanie - to znamená stavať alebo búrať domčeky na kompletných sadách miest, prípadne ich dať do akejsi záložne, kde vám vyplatia časť z pôvodnej sumy, ale kým si mesto neodkúpite za trochu vyššiu cenu späť, príjmy sa zmrazia. Tým sa zoznam možností končí. V stolnej verzii ich síce oveľa viac nenájdete, je ale rozdiel využívať ich proti tupým a nudným systémovým protihráčom, v porovnaní s ľuďmi, ktorí dynamicky rozmýšľajú podľa situácie, riskujú a taktizujú.

Zámerne spomínam hru s reálnymi hráčmi až teraz. Tá možnosť tu totiž je, zároveň je ale najväčším kameňom úrazu. Pretože zahrať si proti kamarátom môžete len na jednom prístroji, striedaním z ruky do ruky. Už len predstava, že takto by som sa mal zabávať v kruhu priateľov, sa mi zdá značne nenormálna. Naopak, skvelá šanca využiť možnosti N-Gage Areny a sprostredkovať Monopoly cez internet s hráčmi celého sveta, zostala bez povšimnutia.

Ani som nemal v pláne zaoberať sa grafikou alebo zvukmi, prvé zďaleka nevyužíva potenciál platformy, a to druhé je v žánri nepodstatné. Aby som ale celú recenziu neniesol v negatívnom duchu, zvukový sprievod musím pochváliť. Príjemnú hudbu ako osvieženie odporúčam nechať zapnutú a navyše vás hra prekvapí ostatnými zvukmi, od hodu kockami až po "behanie" figúrok po hracej ploche.

Ak by sme sa dočkali plnohodnotného Arena multiplayeru, s čistým svedomím by som odporúčal Monopoly úplne každému a hodnotenie by sa pohybovalo okolo 8/10. Bojovať však s imaginárnym súperom je v tomto prípade príliš veľká nuda. Nezaškodila by ani podpora šiestich hráčov a lepšie premyslenie systému hádzania kociek. V terajšej podobe ide o slabý pokus, ktorý nechal možnosti platformy úplne zatratiť a ukázal sa len ako nepodarený remake jednej z najhranejších stolných hier sveta.

Hodnotenie: 5,5
Výrobca:EA Mobile
Distribútor: EA Mobile