09.03.2009 00:00, DKF, Komentárov: 0
R.U.S.H.

R.U.S.H.

Štvorprúdová diaľnica plná áut a vaša kára rútiaca sa pomedzi ne, neregistrujúc, či ide o protismer alebo správny pruh. Takto riskovať život by som nikdy neskúšal, veď načo, keď nemalý adrenalín a podobné zážitky každému ponúkne R.U.S.H. od Qplaze priamo v pohodlí domova.

Rush Ultimate Speed Hunt
, ako znie celý názov tejto hry, nie je pretekárskou hrou v pravom slova zmysle. Nestretnete tu žiadnych protivníkov, dráha nemá zákruty a ani sa nebojuje o pohár najlepšieho jazdca. Pred vami sa rozprestiera len siahodlhá rovná diaľnica plná hustej premávky, rozdelená na zopár checkpointov, ktorými musíte včas prejsť. Nič viac, nič menej. A verte, že to je aj celkom zábava, avšak na koľko, to už je ťažšia otázka.

Úvod a vstup do hry nie je brzdený žiadnymi dialógmi sladkých buchtičiek s nagélovanými hezounmi medzi okienkami ich áut zakúpených starostlivými oteckami, ani žiadnou podobnou omáčkou, ktorou začína každá správna pretekárska hra, prípadne béčkový hollywoodsky trhák.

Vyberte si v showroome jednu z piatich kár a bežte ju rozbiť na preplnenú diaľnicu. No dobre, buďme realisti, je to trochu inak. Auto je odomknuté iba jedno, pre vyskúšanie ďalších troch treba prejsť všetky úrovne náročnosti, a posledné je odmenou za úspešné zaregistrovanie do komunity (čo sa nakoniec môže ukázať ako ďaleko priepastnejší problém než prejdenie celej hry, ale o tom neskôr).

Slovíčko showroom si však môžeme odpustiť, hra je lokalizovaná v češtine a tak oveľa priliehavejšie bude domáce "garáž". Škoda, že všetky autá sú len jedno, so zmenenou farbou a nálepkami. Tvarovo a ani výkonnostne sa nijako neodlišujú. Každé má 5-stupňovú prevodovku, ktorou musíte radiť, a maximálnu rýchlosť 300km/h s automatickým pridávaním.

Keď sa už konečne vydáte na strastiplnú cestu naprieč dvanástimi levelmi, budete sa cítiť ako doma. Nie, že by R.U.S.H. mal takú príjemnú atmosféru, ale cesty a vodiči na nich pripomínajú situáciu niekde medzi Bratislavou a Trenčínom počas dopravnej špičky. Tu a tam sa cestou preženie vládny bavorák rýchlosťou 200km/h aj dáke drobné, hentam zase nejaký zbohatlík skúša myšičky bez smeroviek, ktoré včera videl v najnovšom dieli Fast and Furious a občas ste svedkami jazdy bláznivého "klobučiara", idúceho v protismere na svojej embéčke. A policajti? Nikde.

Všetko navlas rovnaké, až na tie hrbole na ceste, ktoré by asi dali fyzike moc zabrať. Auto sa teda ovláda veľmi príjemne a plynulo. Qplaze sa vytiahlo a titul sa môže pýšiť špičkovou grafikou s detailami počasia a chirurgicky presne vymodelovaným prostredím. Napodiv mobil to celkom dobre znáša, jemné záseky boli citeľné len pri hromadných tlačeniciach áut alebo pri haváriách. Jediným grafickým nedostatkom je, ako som už spomínal aj v našom preview, efekt pri výbuchu auta, ktorý je zložený zo štvorcových obrázkov napodobňujúcich oheň.

S postupne zvyšujúcou sa náročnosťou pribúdajú trate v noci, premávka je čoraz hustejšia, a čas k checkpointom stále kratší. Zhruba po šiestom leveli ale začína byť situácia neúnosná. To, že nemôžete ani raz havarovať, (čas vám to nedovolí), by až také hrozné nebolo, ale jeden závod trvá zhruba 5-8 minút a keď sa pred posledným checkpointom vybúrate, môžete začať úplne odznova. A vydržať toľko minút so stopercentnými zmyslami bez prestávky je hotový maratón. Toto sa potom opakuje až do dvanásteho levelu, nasleduje odomknutie auta a všetko sa začína odznova v inej náročnosti. Tie sa od seba líšia iba minimálne, na easy vám hra ukazuje, v ktorých pruhoch sa najbližšie objavia autá a takisto upozorňuje, kedy máte preradiť. Medium zahŕňa iba druhú pomôcku a na harde si musíte vystačiť úplne sami.

Žiadnu výraznú motiváciu, prečo by sa mal hráč namáhať, ale nevidím. Moja snaha zapísať skóre do tabuľky stroskotala hneď pri nutnosti zadania čísla telefónu, na ktorý má prísť aktivačná sms. Samozrejme, nič ani po viacerých skúšaniach s inými číslami a telefónmi neprišlo. Tým pádom som mohol na posledné auto rovno zabudnúť. A premávať sa len tak za checkpointami sa mi ako zrovna zmysluplné využitie času nezdalo. V tmavom svetle sa musím ešte zmieniť o bugoch, ktorých najmä tieto východné firmy zvyknú mať v hrách ako maku. Napríklad bug, keď ukazovateľ prichádzajúceho auta akosi zamrzol a stále sa ukazoval, aj keď žiadne auto nešlo, bol dosť nepríjemný. Aspoň, že ďalšie vám skôr pomôžu. Prechádzanie cez autá alebo mantinel v stredovom pruhu zopárkrát pomohlo aj k výhre, takisto ako auto, ktoré sa po havárii rozbiehalo rovno zo stopäťdesiatky. Jeden kuriózny bug ma zastihol ešte na začiatku testovania, keď sa po respawne vybuchnuté auto neopravilo a zvyšok závodu som jazdil s horiacim vrakom.

Kam sa však podeli zvuky sľubované v PR liste, netuší asi nik. Možno zakotvili vo verziách pre iné telefóny, ale obchádzanie ešte stále jednej z vlajkových lodí Nokie (ach moja N95 milovaná :) mi nepripadá ako rozumný krok. Ja som sa tak musel uspokojiť iba s melódiou v menu a strohým zvukovým upozornením pri prekročení checkpointu. Kolízie áut, šmyky a zvuky motorov zostali bez zvukového efektu.

Máme tu ďalší z veľmi skepticky pôsobiacich titulov. Na jednej strane nám takú grafiku doteraz priniesol asi len Fishlabs, na strane druhej je hra prehnane náročná vo vyšších pasážach, dopredu vás neťahá žiadna odmena a navyše hranie veľmi rýchlo upadá do stereotypu. R.U.S.H. by som tak zaradil do hier "na jednu cestu vlakom a stačí". Druhýkrát vám už pravdepodobne nič zaujímavé neprinesie.

Hodnotenie: 6
Výrobca:Qplaze
Distribútor: Nomoc