03.02.2009 12:00, DKF, Komentárov: 1
Left 4 Dead

Left 4 Dead

Keď ani netušíte ako vyzerá hororová atmosféra, výbušná akcia a neodolateľný co-op dokopy, tak Left 4 Dead vám to ukáže.
Veľké Hollywoodske hororové filmy majú pre nás v najlepšom prípade len nejakú novinku, ktorú sme ešte do teraz nemohli vidieť. No a podobný pocit som mal aj počas pokusov o prežitie pri gigantických zombie útokoch. Ale nepredbiehajme udalosti a pozrime sa bližšie, že čo sa vlastne skrýva pod názvom a celým projektom Left 4 Dead. V štúdiu Valve sa pred troma rokmi rozhodli vytvoriť niečo drsného tak, aby znovu zvýšili hráčom hladinu adrenalínu v krvi. Základná myšlienka sa síce zrodila na základe inej hry, ale celý koncept prešiel výraznými zmenami a jednoznačne sa nejedná o nejakú kópiu. Veď by to bol hriech, keby sme prišli na hernú “krádež“ zo strany takej firmy ako je Valve.

Určite už viete, že sa jedná o klasickú hororovú hru oblečenú do FPS pohľadu. Podľa začiatočného príbehu sa celý svet nakazil nebezpečným vírusom a len málokto prežil. Zaujímavosť hry L4D však spočíva najmä v tom, že je zameraná hlavne na multiplayer mód, ako na mód pre jedného hráča. V štvorčlennej skupine budete len obyčajný charakter, ktorý nebude mať nadprirodzené schopnosti ani rozprávkové brnenia, a taktiež nebudete vedieť ani čarovať na zvýšenie šance svojho prežitia. Jediné v čom budete dobrí je strieľanie a zabíjanie kopy nemŕtvych zombíkov. Veľmi kreatívne je aj heslo hry “shoot and run”, čiže strieľať a bežať. Utekanie ako taktický prvok nemá každý v láske, ale po odohraní aspoň dvoch minút z hry mi verte, že únikovú cestu budete hľadať v každej chvíli, teda samozrejme len v prípade, ak naozaj chcete prežiť krvilačné útoky. Samotná koncept hry je veľmi jednoduchý, ale v každom kroku je cítiť profesionalitu firmy Valve. Ako som už spomínal na začiatku mojej recenzie, hra Left4Dead je jednoznačne zameraná na mód pre viacerých hráčov, ale najskôr začnem singleplayerom.

V tomto móde sa musíme dostať z jedného bezpečného miesta na druhé, aby sme tam znova nazbierali muníciu a health packy. Je to jediné miesto v hre, kde si môžme v kľude vydýchnuť a vyliečiť si svoje rany. Jednotlivé misie budete zdolávať ešte s tromi kamarátmi, ktorí budu stáť v každom momente pri vás, no a v dôležitých momentoch vás môžu zachrániť a vyliečiť. V singleplayer móde myslenie a dôvtip našich spolubojovníkov preberie umelá inteligencia, čiže AI počítača. Jednotlivé misie si môžete vyberať sami, pretože od samého začiatku hrania a prístupu do menu hry máme všetky misie sprístupnené a odomknuté. Keď si vyberiete nejakú misiu, tak si môžete vybrať aj charakter s ktorým budete bojovať proti zmutovaným “ľudom”. Ostatné veci sú už samozrejmosťou, napríklad obtiažnosť hry. Po odštartovaní vami vybraného levelu vás čaká loading, počas ktorého môžete vidieť hlavných hrdinov na elegantnom plagáte.

Keď vás načítavacia obrazovka úspešne vyhodí do hry, tak prvá vec ktorú musíte spraviť je nazbieranie dôležitých vecí, ako zbrane a ozdravovacie balíčky. V tomto smere hra pripomína moje dávne časy, keď som hrával Counter Strike. Jediná zmena je tá, že v L4D nemusíte dávať pozor na hodnoty, tu všetko čo nájdete na stole, v skrini, či na zemi je vaše. Náš hrdina môže brať so sebou naraz malú a veľkú zbraň, health pack, tabletky a buď molotov koktejl alebo nejakí inú výbušninu. Tu neexistuje nič také, že na seba zavesíme celý zbraňoví arzenál a 200 HP brnenie. Dobrá rada pre vás odo mňa je tá, že si dávajte veľký pozor a majte oči otvorené počas celého hrania, pretože na jednotlivých miestach môžete nájsť zanechanú alebo stratenú muníciu, malé zbrane a lebo lieky. Ak nie ste spokojní s vašou postavou, ktorú ste si vybrali, tak musíte vedieť, že medzi možnými charaktermi čo sa týka schopností nieje žiadny veľký rozdiel. V hre je vždy každá z hrateľných postáv (Francis, Zoey, Bill, Louis) len raz vybratelná, takže sa nemôže stať, že v jednej hre sme napríklad všetci štyria černosi alebo starí fajčiaci veteráni. Inak mám takého tušáka, že sa to v blízkej budúcnosti zmení, ak nie oficiálne, tak určite pomocou nejakého patchu z hernej komunity. Stavba misií je pomerne lineárna, takže sa nemôže stať, že sa na dlhšiu dobu stratíte alebo zablúdite. Vždy budete vedieť, ktorá je tá správna cesta, teda ak budete nasledovať zombíkov.

Keď sme už pri našich hlavných nepriateľoch, tak si o nich povedzme zopár slov. Vlastne sa jedna o skupinku ľudí, ktorí sa bohužiaľ stali obeťami neidenfikovaného vírusu. Ale nie, že ich budete ľutovať! Majte na mysli, že ak začnú rýchlo bežať ku vám, tak to neznamená, že vás chcú vrúcne pozdraviť, ale to, že vás idú poslať do večných lovíšť. Zombíci sú pomerne rýchli a majú veľmi dobre prepracované pohyby. Ide z nich naozaj strach. Ak na nich nebudete svietiť so svojou lampou, tak vás hneď nezbadajú, ale ak vás raz uvidia, tak okamžite začnú útočiť. Podla ich útočných sil a schopností by som ich zaradil do piatich skupín:

1. Do prvej skupiny by som dal hromadu zombíkov, čiže Horde, ktorých sila spočíva hlavne v tom, že útočia naraz a tak neviete koho máte ako prvého odstreliť. Sú veľmi rýchli a vedia všade vyliezť, ale stačí im jedna dobre namierená guľka a je s nimi Amen.

2. Ďalej sa po uliciach a temných kútoch zamoreného mestečka pohybuje tučný “chlapík“ nazývaný BOOMER. Ten ak sa dostane blízko ku vám, tak môže spôsobiť dočasné narušenie videnia. Musíte sa ho teda snažiť zastreliť z bezpečnej vzdialenosti.

3. Každý váš krok budú sledovať lovci Hunters, ktorí skáču po strechách a okrajoch núdzových rebríkov, a čakajú na ten správny moment, len aby vás mohli zachytiť jazykom a pritiahnuť si k sebe. Ak vás chytia, tak o vašu záchranu sa môžu postarať len vaši parťáci. Ak sa tak nestane, tak vás Hunter roztrhne. Majú aj jeden veľmi nebezpečný útok, ktorý ak na vás použijú, tak sa začnete dusiť a finta je v tom, že počas tohoto stavu nemôžete komunikovať s ostatnými.

4. Ďalším obávaným “obyvateľom“ je Tank, ktorý je obrovský a veľmi silný. Jeho len tak ľahko nezastrelíte. Tento tvor je ako Hulk. Prejde cez všetko čo mu stojí v ceste.

5. Najsilnejší je však Witch, ktorý spĺňa úlohu hlavného bossa a jediným úderom vás môže zabiť. Nieje ich veľa, ale keď sa s ním stretnete, tak radšej vypnite hru... Nie to je len vtip.

Najväčšia pointa titulu Left4Dead sa nachádza v tom, že bojovať nemusíme len na strane neinfikovaných, ale aj na strane infikovaných. Skúsim priblížiť celú situáciu. Vyberiete si, že chcete bojovať na strane zombíkov, a tak vašou jedinou úlohou bude zabiť každého, kto nie je nakazený. V tomto móde nemáte žiadnu zbraň, ale všetko nahradzujú extra schopnosti zombíkov.

Singleplayer mód sa dá zvládnuť za pár hodín, ale je to len podľa mňa len taká predohra pre multiplayer. Mód pre viacerých hráčov je to pravé orechové, a jednoznačne pravý herný zážitok o ktorý jednoducho nemôžete prísť. Komunikačný port implementovaný do hry umožňuje komunikovať hlasom so svojimi kamarátmi počas celého hrania. Veľmi vzácnym prídavkom je aj systém AI Director, ktorý monitoruje a riadi reakcie a rozmiestnenie zombíkov. Nikdy sa tak nemôže stať, že sa nepriatelia objavia dvakrát za sebou na tom istom mieste. Tomu napomáha aj to, že ich neriadia skripty ako je to zvykom pri niektorých hrách, ale AI. Vývojári si dali záležať aj na takej maličkosti ako som už písal. No napíšem to ešte raz. Zombíci si vás nevšimnú hneď, ak teda na nich nezasvietite so svojou lampou. Nemôžem napísať, že nepriatelia sú nejak extra inteligentní, ale v prípade zombíkov by sme to ani nemohli očakávať. Ešte som naozaj nepočul o nikom, kto by povedal „Pozri sa aký šikovný a inteligentný zombík“. Ich jediným cieľom je vás zabiť. Nič zvláštneho. Vy ste cieľom, oni prídu a vy buď prežijete alebo zomriete.

Zvuková stránka hry je spravená veľmi dobre. Ak príde čas útoku zombíkov, tak začne hrať dynamická a strašidelná hudba. Ak sa vzdialite od vašich kamarátov a začne akcia, tak strašidelná hudba sa zapne. Je to skvelý pocit a dáva nezabudnuteľný hororový pocit. Hlavná myšlienka hry je naozaj vynikajúca. Milujeme strach, kvalitné spracovanie a filmové efekty.

Ľudia z Valve znovu ukázali, že nie všetko sa točí len okolo grafiky. Left 4 Dead pôsobí celkovou dokonalosťou a necháva za sebou veľa hier, ktoré sa môžu pýšiť jedine grafickým prevedením. Som trosku sklamaní, že si tento klenot nemôžem zahrať na konzole Playstation 3, ale aj na PC to bol veľký zážitok. Nabite si zbrane, pripravte muníciu a vydajte sa na lov zmutovaných zombíkov.

Hodnotenie: 9

Valve

Hru si môžete zakúpiť tu: