11.12.2008 12:00, DKF, Komentárov: 10
Resistance 2

Resistance 2

Po druhej svetovej vojne, kedy sa ľudstvo spamätávalo z nešťastia zapríčineného práve touto krutou vojnou, sa prvýkrát objavil jeden vírus. Vírus ktorého pôvod nebol pozemský a šíril sa rýchlosťou svetla. Tí, ktorí sa dostali do bezprostredného kontaktu s nebezpečnou infekciou mali obrovskú smolu. Premenili sa na dovtedy neznámu živú formu, a jediné o čo sa snažili bolo vyhubenie celej ľudskej rasy. Anglicko sa stalo jedinou nádejou, ale ani tam žijúci ľudia nevedeli zastaviť pohlcujúci vírus, ktorého meno je Chimera.
Amerika ihneď prišla na pomoc svojej bratskej krajine presne s 12.000 člennou armádou. Mimozemská civilizácia však bola oveľa silnejšia a mali omnoho vyspelejšie zbrane, takže celú armádu pozabíjali. Avšak okrem jedného človeka. S ním si totiž nevedeli dať radi. Jeho meno je Nathan Hale a toto je jeho príbeh….

Prvá časť Resistance sa objavila v našich herných obchodoch pred dvoma rokmi pod menom malej spoločnosti, ktorá dovtedy vyvíjala roztomilé behačky, ako napríklad sériu Rachet & Clank. Vývojárska firma Insomniac a ľudia v nej pracujúci sú naozaj skúsení a môžu sa pýšiť naozaj len s titulmi patriacimi do kategórie “A”. Oni presne vedia, že prvá časť nejakej hernej série je vždy len takzvané prvé schodisko alebo predsieň, takže ak chcú s druhou časťou zaujať, tak musí byť aspoň o stupeň lepšia ako prvá. Resistance 2 sa tak musela zmeniť hlavne vizuálne, v multiplayer móde, rozsiahlosti a hlavne musia do tejto hry implantovať nejaké nové veci, ktoré z nej spravia po nejakom čase kultovú hru. Pokračovanie vie spraviť každá vývojárska spoločnosť, ale ako dobre vieme, nie vždy sa to skončí najlepšie. Niektoré pokračovania doslova stiahnu dole z výslnia prvé časti. V tomto článku vám poviem na rovinu či Insomniac vypustili vhodného potomka na ktorého sme tak dlho čakali, alebo či vytvorili len obyčajné pokračovanie. Čítajte ďalej a všetko sa dozviete.

Resistance 2 nám v podaní hlavného hrdinu Nathana Halea porozpráva príbeh novej vojny s civilizáciou Chimera. Druhá časť začína presne tam, kde prvá skončila. Nathan Hale, vírusom nakazený vojnový hrdina a jediný človek ktorý prežil útok neznámej civilizácie unavene kráča na Islande, kde ho nájde špeciálna jednotka. Okamžite ho zaradia do jednotky Sentinels, čo v preklade znamená strážcovia. Hale si nanešťastie musí uvedomiť, že epidémia Chimera, ktorá sa v roku 1949 začala šíriť v Rakúsku, nebola vôbec zarazená. Naopak. Je silnejšia a devastujúcejšia ako predtým.

Ako to tak pri hrách býva, tak aj tu platí jedna základná myšlienka, ktorá znie následovne: Prvý dojem je rozhodujúci! No kamaráti, tak s týmto nemá Resistance 2 žiadne problémy. Hneď ako dostanete ovládanie plne do svojich rúk, tak budete svedkami prvého wow efektu, z ktorého sa budete dosť dlho spamätávať. Stretnete sa totiž s obrovským Goliathom. Ten sa podobá na pavúči tank, ktorý sa len tak často v iných hrách nevidí. Prvá vaša misia sa začne na Islande, ale to bude len také zahrievacie kolo, ktoré vás zasvätí do mechanizmu celej hry. Avšak na prívlastok “ľahký” môžete ihneď zabudnúť, pretože po začatí hrania prídete na to, že hra aj na obtiažnosti "Normal" dá nám smrtelníkom poriadne zabrať. Približne v priebehu pätnástich minút som ja osobne zomrel minimálne 3-4 krát. Akonáhle vystrčíte čo len polovičku hlavy z vášho úkrytu, tak Chimery útočiace vždy v skupine začnú okamžite strieľať. Sú veľmi presné a inteligentné. Taktiež aj obrovský Goliath nebude mať nad vami žiadne zľutovanie. Vždy vám dá len jednu šancu aby ste ho mohli uzemniť, čiže vypnúť z prevádzky, prípadne ak sa vám to viacej páči, tak zabiť. Nebudete mať čas rozmýšľať, že čo vlastne robíte na tomto zakrvavenom a zamorenom mieste. Budete musieť nasledovať vášho spoločníka bez akéhokoľvek omylu. Ak všetko zvládnete bezchybne, tak dorazíte k transportnému lietadlu v ktorom si už môžete vydýchnuť a na pár sekúnd pustiť váš upotený bezdrôtový ovládač. V tejto chvíli sa musíte pripraviť na krutú vojnu. Áno presne o týchto plusových veciach som písal pár riadkov dozadu. Nápaditým vývojárom sa podarilo pridať do tejto hry presne to ”korenie”, ktoré sa následne odráža a pretrváva v každej misii, a vďaka ktorej tento program prekročí priemerné ba dokonca aj nadpriemerné FPS hry.

Do takejto akčnej hry zakomponovali aj (možno to bude znieť smiešne ) platformové prvky. Budete svedkami udalostí, ktoré sa vám určite na dlhy čas vryjú do pamäte. Nikdy nebudete vedieť čo vás po prejdení len zopár krokov dopredu čaká. Hra vás bude držať až do samotného konca v úplnom napätí a obave. Ani zďaleka nebudete tušiť, že kde na vás číhajú vaši nepriatelia, takže všetko sa behom sekundy môže otočiť z kľudného chodenia na krvavú prestrelku. Toto je podla mňa jedno z es, ktoré vývojári vytiahli zo svojich vreciek.

Grafické prevedenie:

Podľa môjho názoru grafická stránka Resistance 2 preskočila svojho predchodcu o obrovské míle, až by som si dovolil napísať, že preskočila všetky aktuálne hry totožného žánru. Musím však dodať aj to, že zatiaľ som ešte nevyskúšal hru konkurenčnej konzoly s názvom Gears of War 2, o ktorej každý rozprava ako o najlepšie vizuálne prepracovanej hre tohoto roka, takže keby som sa odhodlal napísať, že Resistance 2 má momentálne najlepšiu grafiku na trhu, tak by to z mojej strany nebolo fér. Kamaráti, ktorí sú mimochodom veľkí hráči a majú vo vlastníctve práve spomínanú konkurenčnú hru sa vyjadrili, že GoW2 je predsa len čo sa detailnosti týka prepracovanejšia. Práve preto som orezal jeden bod z konečného bodovania, ktoré môžete vidieť na konci tejto recenzie. Poviem vám tak, že Resistance 2 vyzerá veľmi, ale naozaj veľmi dobre, každopádne pri takej silnej konzole akou je Playstation 3 by takéto spracovanie malo byť samozrejmosťou. Vykresľovanie a precíznosť nepriateľov a zbraní je na veľmi vysokej úrovni, avšak jediné čo by som ja osobne mierne vylepšil sú textúry vložené na niektoré objekty.

Textúry niesu vždy bezchybné, to je fakt. No jednoznačným dôvodom na otváranie úst je vizuálna jednotnosť. Obrovské rozdieli medzi vysokými a nízkymi miestami stromy, ktoré siahajú až po modré nebo, materské lode neznámej civilizácie útočiace na cele San Farncisco, horiaci most ktorý sa v diaľke rozpadáva alebo obrovské, priam gigantické monštrá. Toto sú efekty, ktoré prekvapia aj tých najväčších hráčov.

Každá z desiatich misií má jedinečný "feeling" a čo v hre kvitujem je, že skoro každá misia sa odohráva v otvorenom teréne (ulice, lesy, močariská, veľkomestá) a nie v nudných jaskyniach a priestoroch nejakej fabriky. Každý je zvedavý, že ako sa pánom z Insomniac podaril multiplayer mód, ktorý bol v jednotke veľmi kvalitný. Vyskúšal som 60 členný mód pre viacerých hráčov a taktiež aj co-op pre ôsmych, no a s radosťou a veľkou poklonou vám oznamujem, že tomuto nenájdete nič podobné na žiadnej konzole. Obrovské premyslené prostredie s množstvom ľudí a efektov, ktoré sa naraz vyskytuje na obrazovke nezapríčinili ani raz, že by hra "lagovala" alebo sa zasekla. Ešte predtým ako by ste mi vrazili nôž do chrbta, tak vám samozrejme poviem, že grafika v multiplayer móde je jednoznačne jednoduchšia, ale ak to vyskúšate, tak sami uznáte, že ani kvôli tomuto nemôže kritika Resistance 2 zasiahnuť.

Hratelnosť:

Dostali sme sa podľa mňa k najsilnejšej stránke celej hry, je ňou hrateľnosť. Každá funkcia a tlačidlo je sedí perfekte na svojom mieste, všetko je okamžite pochopiteľné a dostupné. Ďalšia pecka je aj to, že každá zbraň vám dodá úplne iný zážitok zo streľby. Pri niektorých hrách je bežné, že sú v nich napríklad štyri rozličné zbrane, ale nie preto aby ste si ich vychutnávali, ale kvôli tomu aby vývojári dodržali ten daný priemer dostupných zbraní. Pri Resistance 2 ich vážne budete milovať. Jediná chyba na tejto strane je munícia do zbraní. Niekedy som bol s nervami načisto v koncoch. Nevedel som, že čo mám robiť, pretože mi došla všetka munícia a nikde som nemohol nájsť náhradu. Slintal som, udieral, rezal alebo som robieval aj to, že som prilákal do strelnej zóny mojich spolubojovníkov posledné príšery, len aby ich konečne odrovnali a ja som si mohol zobrať náboje. Takže s dostupnosťou munície je to dosť bieda.

Zaujímavá situácia nastane aj pri samotnom boji. Dajme tomu, že všetky boje budeme brat ako 3/3, tak 1/3 budeme útočiť, 1/3 budeme strieľať z poza úkrytov a teraz príde prekvapenie, 1/3 hry nám zaberú ústupy. To je zapríčinené hlavne tým, že niektoré Chimery vás jednoducho prevalcujú, ako po ceste sa prechádzajúcu ježkovu rodinku kamión. Útočníci sú veľmi agresívni. Hrôzostrašné momenty vás budu čakať všade v celej hre, no ja som sa najviac bál vtedy, keď na mňa útočili zombíci. Sú skutočne perfektne vytvorení (čo sa však dá povedať úplne o každom protivníkovi z klanu Chimera), normálne vám bude mráz po chrbte behať. A práve takéto momenty sa vám budú spájať s ustupovaním, pretože zombíci dosť rýchlo bežia, a vy nebudete stíhať prebíjať vašu zbraň. Budú preskakovať autá, kontajneri, ale taktiež si zoskočia z balkónov alebo vyskočia z okna. Ak skočia z okna, tak ich to trošku spomalí a vtedy im môžete ihneď poslať milí darček v podobe náboja medzi oči. Je to skutočne super zážitok a treba ho zažiť.

Vývojári obdarili Chimeri inteligenciou, vďaka ktorej sa už nemôžete schovávať a čakať, kým všetkých útočiacich grázlov zneškodnia vaši priatelia, pretože oni si vás tak či tak, skôr či neskôr nájdu. A verte mi, byť pripravený a mať ich na muške alebo sa schovávať a nič netušiac čakať odkiaľ sa na vás vrhnú, je obrovský rozdiel. Takže nebuďte poserovia, zoberte do rúk zbraň a postavte sa zoči voči vášmu osudu. Nemôžete ani na chvíľu zaváhať. Resistance 2 je preplnená úzkymi chodbami, po ktorých ak nebudete bežať ako otrávený potkan, tak vás zombíci roztrhajú na malé kúsky. V hre sú pasáže, kde budete musieť nájsť čo najrýchlejšie správnu cestu do najvyššieho bodu mesta, pretože hladina vody bude stúpať, no a keď sa ponoríte, tak vám nepomôže ani pán Boh, pretože vám hlavu odhryznú plávajúce, na pirane sa podobajúce Chiméry. Takýchto hustých situácií bude veľa, takže musíte vždy rozmýšľať dopredu. Pre mňa silný moment, a skoro dôvod na zavolanie rýchlej zdravotne linky 112 nastal, keď som sa predieral v hustom lese. Idem si so zbraňou v ruke, a v tom momente na mňa začali odniekiaľ strieľať. Otáčam sa, ale nikde nikoho nevidím. Potom som si spomenul na jeden trailer, ktorý som videl už dávnejšie a tak som sa ihneď pozrel hore. No a našiel som útočníkov. Veď uź aj bolo na čase, pretože som už svietil na červeno, ako Braňo Mojsej keď mu ohlásili, že sa stal Bulom roka.

Strieľali na mňa malí okrúhli roboti, ktorých verte či neverte je dosť ťažké zlikvidovať. Ak na nich začnete mieriť, tak v tom momente sa pohybujú do inej strany, takže ich strieľajte len tak intuitívne alebo si počkajte na správnu chvíľu, kedy vám zletia na mušku. Toto mi zatiaľ spôsobilo iba vysoký krvný tlak, ale keď z ničoho nič na mňa vyskočil neviditeľný “Predátor“, tak to už bolo na hranici infarktu. Je to neskutočná adrenalínová bomba. Dám vám proti týmto príšerám jednu malú radu. Choďte pomaly, krok za krokom a pozorne načúvajte. Ak budete počuť rýchly a silný dupot, tak neváhajte a ihneď začnite strieľať. Nemôžete čakať ani chvíľu, pretože títo predátori na vás skočia aj z cca. trojmetrovej vzdialenosti.

Hudba / Zvuky:

Tu vám v bodoch napíšem tie najlepšie veci:

- Dabing je skvelý
- Skladby pripomínajúce 50 roky nám zabezpečia excelentnú atmosféru
- Škrípajúce správy v rádiach a moderátori, nám taktiež zaručujú perfektný "feeling"

Hlasy príšer a efekty okolia sú niekedy skutočne desivé. Trošku som však nebol spokojný so zvukmi zbraní a takisto aj niektoré výbuchy mohli byt viacej dynamické.

V Resistance 2 vládne naozaj perfektná nálada. Každú minútu, každý boj, každú scénku som naozaj miloval. Bál som sa, utekal som, kričal som, škaredo som nadával, veľakrát som zomrel, ale nikdy som to nevzdal a napokon som hrdinsky obstál. Táto hra mi dala naozaj zabrať. Radoval som sa, prežíval som herný orgazmus a ani na jednu chvíľku som nepociťoval, že by začala hra zapadať do jednotvárnosti. Je zaplnená premyslenými novinkami a určite aj zatiaľ nevídanými charasterickými FPS znakmi.

Uh! Konečne som sa dostal na koniec mojej recenzie. Posledná vec, ktorá mi ešte zostáva je vyhodnotenie. Podľa mňa by na hru Resistance 2 hrdý každý vývojársky tím, ale predsalen moja poklona patrí štúdiu Insomniac. Bravo. Dokázali ste, že sa dá spraviť plnohodnotné pokračovanie bez straty na kvalitách, ba dokonca s prekonaním prvej časti. Deväť bodov dávam tejto hre z dôvodov, ktoré som už spomenul vyššie pri rozoberaní grafickej stránky, a trocha aj preto, lebo mi v hre chýbali vozidlá, ktoré som tak obľuboval v prvej časti. Ale po pravde, v duchu má u mňa maximálnu známku.

Hodnotenie: 9

Insomniac
Distribútor: SCEE