03.11.2008 00:00, DKF, Komentárov: 1
Fallout 3 - X360

Fallout 3 - X360

Alarma, alarma! Uwaga, uwaga! Pozor, pozor! Vstúpte do postapokalyptického sveta a uvidíte čo ste ešte nevideli, nepočuli a nezažili! Takto by som marketingovo predstavil nový Fallout, čo však skutočne nieje veľmi potrebné.
Tí ktorí mali tú česť a v roku pána 97 vlastnili PC, mohli okúsiť plnohodnotnú krásu tejto hry. Nemusím hádam podotýkať, že Fallout je dodnes zaraďovaný do rebríčkov najlepších hier všetkých čias. Podľa vtedajšieho nastavenia systému RPG, ktorý ho tak preslávil vo svete hier, je dodnes tento systém viacmenej kopírovaný u väčšej časti hier, ktoré fungujú na takejto báze. Interplay zaviedol do herného priemyslu niečo úplne nové a neuveriteľne chytľavé, dokonca až návykové. Hra si podchytila milióny fanúšikov po celom svete až tak, že Interplay už rok nato vydáva druhú časť, čím séria nabrala ešte väčšiu popularitu u hráčov. Hra upúta hlavne svojou rozsiahlosťou a flexibilitou deja. Veľmi podarené prenesenie sveta koncom 50-tich rokov do postapokalitického sveta je vskutku podarené, a všetky za sebou idúce časti vôbec nestratili svoje čaro.

Fallout 3 nepadol ďaleko od stromu, a to aj napriek tomu, že dostal ten najväčší facelifting všetkých čias. Avšak najdôležitejšie pre nás je to, že si hra aj napriek tomu zachovala svoju atmosféru a ideu. Tých z vás, ktorí majú odohrané staršie časti čaká ťažká skúška, ktorá pozostáva s konvertovania svojich skills zo starších častí do novej.

No ale poďme sa na toto pokračovanie pozrieť z bližšia. Je to predsa len niečo iné ako predchádzajúce časti. 3D prevedenie hry som odmietal ihneď od prvých informácií, ktoré sa vyskytli. To sa so mnou samozrejme prenieslo aj na prvé hodiny hrania, a zvyknúť si na nové prevedenie Falloutu bolo ťažké. Tu som trošku závidel hráčom, ktorí si nezahrali predchádzajúce časti, a tak teraz nebudú mať nijaké problémy s hrateľnosťou. Dokonca sa môžu po tretej časti vrátiť k predchádzajúcim, a vôbec nepocítia problémy aké majú hráči fixovaní na predošlé diely.

Prečo? Pretože predošlé časti Falloutu boli oveľa jednoduchšie a pri prvom tutoriály ste mali boje, pohyb a pip boy ovládanie v malíčku! No čo už, doba sa mení a vývojári museli celú hru pretransformovať. Trochu sa zamyslíme a odpovieme si na otázku “Prečo hra potrebovala alebo nepotreboval zmenu“. Keby hra vyšla v pôvodnom hernom kabáte, zisky a milióny fanúšikov by sa asi vôbec nezmenili. Tu však ide hlavne o mladšiu generáciu hráčov, ktorí by asi o staršie prevedenie hry nemali vôbec záujem a priam by ich neoslovila. No a toto je celý háčik, ktorý sa tak odrazil na novom prevedení.

Poďme sa pozrieť čo nám Fallout 3 prináša...

Začiatok deja je dávno pred vašim narodením, keď Amerika a Čína navzájom stlačili červené tlačítka, a atómovými raketami zničili celú zem. Hra samotná sa však začína po vašom narodení. Vaša matka zomiera a otec zostal na vašu výchovu sám. Vaša prvá knižka ktorú vám otec daruje, obsahuje nápis S.P.E.C.I.A.L (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Acrobatics, Luck) a každá stránka v knižke vám popíše ako správne využiť svoje schopnosti. Keď všetky informácie absorbujete, príde čas spravodlivo rozdeliť body na vytvorenie vášho charakteru. Celé to trvá asi takých 20 minút a je to spojené s vašimi prvými krokmi, oslavou narodenín, no skrátka niečo ako tutoriál.

V 15-ke dostanete od otca svoju prvú zbraň a môžete ju ihneď vyskúšať na nič netušiacich mega šváboch. Všetko je pekne ružové, až príde deň D, keď vás zrazu otec opustí a vy neviete dôvod. Mimochodom hlas otcovi prepožičal charizmatický herec Liam Neeson. Takže sa nám začína rysovať hlavná dejová línia. Ako obyvateľ Vaultu, ktorý nikdy nevidel vonkajší svet, sa vyberiete hľadať vášho otca. Pri opustení Vaultu sa vám tak naskytne prvý pohľad na Capital Wasteland. Musím povedať, že som sa cítil presne ako hlavná postava, a určitý čas mi trvalo než som sa mohol odlepiť od najkrajšej panorámy akú som v hre videl. Je to proste slasť pre oči a Bethesda Softworks dokázala zázrak. Neveril som, že taký svet ako je vo Falloute sa dá preniesť aj do 3D reálneho sveta.

Tu by som vytkol že nedostatočný tutoriál vás proste hodí do púšte a vy neviete čo, kde a ako. Síce to mohlo byť zámerné, ale nestojí to zato. Na prvú misiu potrebujete hodiny, len aby ste vlastne zistili ako to všetko funguje. Áno nečítal som si návod :) No a to ani nehovorím o PIP-Boy 3000 v ktorom som sa začal orientovať až po strašne dlhej dobe.

Hra obsahuje takzvaný Vault-tec Assisted Targeting System v skratke V.A.T.S, ktorý umožňuje v boji využiť 2 módy streľby a takticky to kombinovať. Prvý vyzerá ako klasický 3-D shooter a druhý dôverne poznáme z predchádzajúcich dielov, ten funguje na systéme akčných bodov. Stlačením tlačítka RB vám hra zamerá najbližšieho nepriateľa, a vy si budete môcť vybrať akou zbraňou a do akej časti tela ho má požadovaná zbraň zasiahnuť. Skvelé na tom je, že keď sa vám minú akčné body, tak môžete po nepriateľovi páliť ľubovoľne a medzi tým sa vám akčné body dobíjajú. Dokonale vymyslený systém, ktorý si určite nájde medzi hráčmi uplatnenie.

Trochu som sklamaný zo slabšieho výberu zbraní, ktorým chýbajú aj rôzne modifikácie zbraní z 50 rokov. Počas hry treba zbrane aj kontrolovať, pretože sa opotrebovávajú a strácajú na presnosti. Použitím iných vecí alebo železného šrotu, môžete použiť náhradné diely na ich opravu, aj keď to nieje až tak nutné. Každý nepriateľ ktorého skolíte má pri sebe nejakú zbraň, takže potom nasleduje formálna výmena. Keď už sme pri nepriateľoch, tak ich rôznorodosť je nám jasná, zväčša sú to nájazdníci a mutanti.

Téma umelej inteligencie v hre bola pre mňa tak trochu záhadou, chcem tým naznačiť, že nepriatelia majú totálne prázdne mozgy. Ale zasa to mohol byť aj zámer vývojárov, keďže nepriatelia sú zväčša zmutovaní a ich mozog môže byť veľkosti orieška. Z diaľky sú extrémne nebezpeční, čo znamená že strieľajú skutočne precízne a pravidelne menia pozíciu. No keď sa skryjete za najbližší roh, tak všetci vám pekne nabehnú do pasce, krásne jeden za druhým. Z blízka proste nemajú šancu lebo akčné body vám pri plnej hodnote poskytnú tak tri streľby za sebou. Pri 95 % zásahu do hlavy nemá šancu ani ten najviac obrnený mutant (bomba pecka zuby do vrecka).

Fallout je známy hlavne silnými RPG prvkami, ktoré ovplyvňujú priebeh hry. Vyzerá to ako keby bola hra v hre. Netreba brať túto časť hry ľahkovážne, veď všetky vami zvolené atribúty v hre aj silno pocítite. Je totiž len na vás akým smerom sa vyberiete a každý váš herný zásah zmení vašu karmu buď negatívne alebo pozitívne, čo môžete pocítiť aj v dialógoch. Po úspešnom zvládnutí hry a splnení všetkých questov, sa môžete dostať až na dvadsiaty level. Pri každom levely vám hra ponúkne perk, ktorý postave dodá dodatočné atribúty ako je napríklad možnosť nosenia väčšej váhy, prípadne bude vaša postava rozdávať kritické zásahy atď. K tomu všetkému vám hru spestrí pekný lineárny dej, ktorého každá misia bude nadväzovať na seba plus vedľajšie questy.

Ako už aj v predchádzajúcej časti, tak aj tu budete najviac v spojení s Brotherhood of Steel a osobou zvanou Three Dog, ktorého hlas budete počuť v hlavne z rádia. Výber hudby je úzko spätý s dobou 50 rokov, ale na takú dlhú hru ako je Fallout, kde sa hrací čas pohybuje medzi 50 hodinami hrania, budete po 10 hodinách poznať všetky pesničky naspamäť. No našťastie keď vás pesničky omrzia, tak len jednoducho rádio vypnete alebo preladíte na iné.

Čo sa týka brnenia, nebude vám chýbať klasický Power Armor. No veľmi zábavné sú brnenia alebo skôr kostýmy nájazdníkov, tie pripomínajú skôr sado-maso klub ktorý som sa snažil v hre nájsť, no márne. Hra je povolená od 18+ a to má aj svoj dôvod. Kritické zásahy spôsobujú potoky krvi a lietajúce časti vo vzduchu vidíte častejšie ako lietadlá nad letiskom. Nedalo sa ani nič iné čakať, veď predošlé časti boli brutalitou nabité. No v tretej časti vám spomalený záber poskytne detailne zničenie vášho nepriateľa, čo už je veru dosť veľký extrém.

Po grafickej stránke hra obsahuje malé chybičky, ktoré sú však tŕňom v oku. Slabé textúry a skromné efekty vôbec neprispievajú k hre, ale zaujímavý design sveta po 50-tich rokoch to troška zakrýva. Myslím, že aj keď sa celá hra odohráva v púšti, tak trocha zelene alebo nejaký ten kaktus by celkovo hru len prikrášlil. No zase sa vývojári vyhrali s postavami, ktoré sú precízne a pri ustrelení nejakej časti tela to vyzerá až neuveriteľne realisticky.

Hra vás neuveriteľne vtiahne do deja, ale to pocítite až po určitej dobe. Preto to netreba na začiatku hneď vzdať a bojovať s touto veľkou premenou. Hra je zvládnutá veľmi dobre, ale musím podotknúť, že Fallout 3 nemôžeme brať ako nadviazanie na staré časti, ale musíme si zmeniť uhol pohľadu a pozrieť sa na to ako celkom novú a inú RPG hru. Keď dokážete mať dostatočný nadhľad, potom môžete triezvo ohodnotiť novú etapu RPG hier. Veľa šťastia a nezabudnite na heslo Falloutu “ War never changes”.

Hodnotenie: 9,5

Bethesda Softworks
Distribútor: Bethesda Softworks