F1 Mannager
Neviem či to bolo správne číslo, ale kdesi som kedysi čítal, že jednotlivé závody Formuly 1 sleduje jeden a pol miliardy ľudí. Je to možné, lebo F1 je skutočne zaujímavý šport. Rýchlosť, nebezpečenstvo, šťastie i smolu, víťazov i porazených, to všetko sa dá vidieť. Je málo ľudí, vyvolených, ktorí si sadnú do kokpitu najrýchlejších závodných áut. Hoci by si to určite mnohí radi vyskúšali. Pre tých, ktorí veľmi túžia aspoň si to vyskúšať, existuje náhrada: počítačové hry z prostredia F1 ...
Neviem či to bolo správne číslo, ale kdesi som kedysi čítal, že jednotlivé závody Formuly 1 sleduje jeden a pol miliardy ľudí. Je to možné, lebo F1 je skutočne zaujímavý šport. Rýchlosť, nebezpečenstvo, šťastie i smolu, víťazov i porazených, to všetko sa dá vidieť. Je málo ľudí, vyvolených, ktorí si sadnú do kokpitu najrýchlejších závodných áut. Hoci by si to určite mnohí radi vyskúšali. Pre tých, ktorí veľmi túžia aspoň si to vyskúšať, existuje náhrada: počítačové hry z prostredia F1. Hier, kde sa hráč môže na chvíľu stať pilotom F1 existuje dosť veľa. Niektoré sú lepšie, niektoré horšie. Čo však s hráčmi, ktorí túžia pozrieť sa do zákulisia tohoto športu? Ktorí netúžia pilotovať Ferrari či McLaren? Aj na tých vývojári mysleli a naprogramovali manažéry F1. Nie je ich veľa a jeden z nich, F1 Manager sa dostal do mojich rúk k otestovaniu.
Priznám sa, že som sa nesmierne tešil na túto hru a nedočkavo som rozbalil krabicu a vsunul CD do mechaniky. Spustil som inštaláciu a medzičasom som nahliadol do manuálu. Hoci má krásnu väzbu, sklamal ma. Nielen preto, že chýbala česká (o slovenskej ani nesnívam) mutácia, ale po obsahovej stránke nebol veľmi informatívny. V podstate popisoval jednotlivé obrazovky, ale len veľmi povrchne a na množstvo vecí v hre som musel prísť sám metódou pokus omyl. Našťastie ovládanie je urobené veľmi intuitívne a okrem nejakých maličkostí - hlavne pri nastavovaní auta, pretože priznajte sa, kto z nás vie čo vlastne technici nastavujú - hráč nebude mať žiadny problém.
Na začiatku hry si hráč vyberie tím, ktorý chce riadiť. Hra vlastní licenciu z roku 1999, teda hráč sa stretne so závodníkmi rozdelenými do tímov podľa toho roku. A potom to začne. Hráča privíta prvá obrazovka - komunikačný panel. Na tejto obrazovke hráč bude dostávať formou mailov množstvo správ a informácií od spolupracovníkov, od sponzorov a od nadriadených. Hneď v úvode je nový manažér (teda hráč) informovaný o cieľoch, ktoré musí v danom roku so svojim tímom dosiahnuť. Čím lepší tím si hráč vyberie, tým je cieľ náročnejší. Vôbec som sa nečudoval, keď som si vybral tím McLaren s Hakinenom a Coulthardom, že mojou úlohou je získať titul majstra sveta a zároveň vyhrať pohár konštruktérov. Naopak, keď som si vybral tím Minardi, mojou úlohou bolo skončiť najhoršie desiaty v pohári konštruktérov, čo pri jedenástich tímoch sa zdalo ako ľahká úloha. Z tejto prvej obrazovky sa hráč môže prepínať do ďalších ôsmich obrazoviek, o ktorých vám teraz čosi poviem.
Druhá obrazovka informuje hráča o personálnom zložení jeho tímu. Dozvie sa tu personálne údaje šéfa vývojárov, technického a obchodného riaditeľa, a obsadenie pozície jazdca číslo jedna, dva a testovacieho jazdca. Zároveň je tu možné prijímať nových asistentov do jednotlivých oddelení a uzatvárať kontrakty na ďalší rok na všetky spomínané pozície. Každý dôležitý človek tímu má svoje číslo, vyjadrujúce jeho výkonnosť, čím vyššie, tým je tento človek lepší vo svojom odbore, ale zároveň chce väčší plat a odmeny.
Tretia obrazovka slúži ako informácia o dodávateľoch dôležitých komponentov - motorov, elektornických systémov a bàzd. Tiež je tu možnosť uzatvárať kontrakty na nasledujúci rok. Ak hráč nie je spokojný s kvalitou dodávaných komponentov, má šancu, ak má na to dostatok finančných prostriedkov, v ďalšom roku zmeniť dodávateľa. Štvrtá obrazovka je určená na vývoj nových súčiastok do áut. Hráč tu rozdeľuje asistentov šéfa dizajnérov na jednotlivé projekty - vývoj nového šasi, predného a zadného prítlačného krídla, podvozku, závesu kolies, bočných "krídel". Čím viac je asistentov, tým rýchlejšie inovujú jednotlivé diely, hráč však nesmie zabudnúť, že takisto poberajú plat a nie je preto možné najať týchto asistentov obrovské množstvo.
Čo vymyslia, to je nutné vyrobiť. Na to slúži piata obrazovka, kde je možné rozdeliť spolupracovníkov technického riaditeľa na jednotlivé výrobné pracoviská aby vyrábali primerané množstvo nových dielov.
Každý tím má k dispozícii na jednu sezónu 6 áut. Na prácu s týmito autami slúži šiesta obrazovka. Je tu možnosť vymieňať jednotlivé diely auta, určovať ktoré auto ktorý jazdec bude pilotovať. Najdôležitejšou činnosťou, ktorú tu je možné robiť je nastavovať auto aby bolo čo najlepšie pripravené na závod. Táto obrazovka je rozdelená na časť informatívnu, časť ovládaciu, časť kde je znázornená trať zvrchu a na nej sa pohybujú štvorčeky predstavujúce jednotlivé autá a časť zaberá akýsi monitor, v ktorom je možné pozorovať tréning, kvalifikáciu i samotný závod z rôznych pohľadov (z kokpitu, z vrtulníku, z pohľadu kamier popri ceste....). Na silnejších počítačoch s kvalitnou grafickou kartou budú hráči určite príjemne prekvapení grafikou. Je skutočne vynikajúca. Jendotlivé trate i okolie tratí sú takmer do detailu spracované podľa skutočnosti. Hra vychádza zo skutočných pravidiel F1, teda na tréning má tím 45 minút, kvalifikácia trvá 60 minút, jazdci však môzu odjazdiť max. 12 kôl, samotný závod trvá presne toľko kôl ako v skutočnosti.
Ten, kto nemá chuť alebo čas sedieť za monitorom a sledovať závody dlhé minúty, počas ktorých nemá čo robiť, má možnosť zrýchliť čas. Vtedy sa obrazovka prepne do tabuľky postavenia jednotlivých jazdcov na trati, ktoré sa "pružne" mení podľa diania v závode či kvalifikácii. Tento akcelerovaný čas je však nie dobre naprogramovaný, pretože v tomto móde sa hra mení na frašku. Nie je výnimkou, že počas takto zrýchleného času je posledný v závode predbehnutý o 12 kôl (čo je dosť nereálne), alebo že závod dokončia tri autá, lebo ostatné vypadnú pre technickú chybu alebo chybu pilota. Takisto je nereálne, aby jezdec v Monte Carle, kde je takmer nemožné predbiehať, behom jedného kola predbehol šesť áut. Je zaujímavé, že ak hráč nepoužije zrýchlený čas, tieto nezmysly sa nedejú, alebo aspoň nie v takej veľkej miere.
Osobne by som odporúčal, sledovať samotné závody, pretože je skutočne napínavé sledovať postavenie jazdcov svojho tímu, nadávať na súperov, ktorí nepustia naše rýchlejšie auto dopredu (hlavne pri kvalifikácii ma to vytáčalo do nepríčetonosti), alebo naopak potešiť sa, keď sa slušne niekto uhol nabok. Ani tento mód však nie je bez chyby. Autá neprichádzajú medzi sebou do kontaktu a keď sa náhodou dotknú, nemá to na auto žiadny vplyv, dokonca som bol svedkom toho, ako pri predbiehacom manévri jedno auto prešlo cez druhé ako keby to bol duch.
Hráč má počas jazdy možnosť určovať taktiku jazdy, od "easy off" po "risk everything" - prekladať hádam netreba. Je pozoruhodné, že vypadnutie vozidla z dôvodu chyby pilota závisí od kvality jazdca. Menej kvalitný pilot takmer stopercentne nevydrží ani kolo jazdiť taktikou "risk everything", jazdci typu Shumacher alebo Hakkinen to zvládnu niekoľko kôl bez úrazu.
Niekomu sa môže zdať malinkatá obrazovka na ktorej vidí jazdu svojich áut ako nedostatočná, môže si však prepnúť obrazovku siedmu, kde má možnosť sledovať "televízny prenos" závodu so všetkým čo k tomu patrí. Opakované zábery štartu, priebežné výsledky, časy jazdcov....Prenos môže režírovať virtuálny režisér, alebo je možné zapnúť voľbu sledovania konkrétneho jazdca. V tomto prípade kamery sledujú len vybrané vozidlo.
Tu by som sa chcel zmieniť o zvuku, ktorý je perfektný. Skutočne počas sledovania či už v obrazovke šesť alebo sedem, som mal pocit ako keby som sledoval závod v televízii. Už len komentátor chýbal. A osobitne chcem vypichnút zvuk v móde, keď je záber z vrtulníka. Ten vrtulník je tam skutočne počuť!!!
Celým týmto svetom hýbu peniaze. Nie ináč je to aj vo svete F1. Na ôsmej obrazovke hráč vidí program celého ročníka, postavenie jednotlivých týmov v pohári konštruktérov, tabuľku jazdcov v súťaži o majstra sveta, postavenie jednotlivých manažérov, môže posielať ponuky sponzorom, sledovať svoje finančné výsledky.
Pôvodne som bol nadšený z tejto hry, intuitívne ovládanie, vynikajúca hrateľnosť, perfektná grafika a ešte lepší zvuk. Postupom času som však prišiel na niektoré nedomyslenosti a chýbajúce nástroje, ktoré moje hodnotenie výrazne znížili.
V prvom rade mi vadia vyššie popísané chyby pri zrýchlenom čase, nemožnosť kolízie jednotlivých áut a najväčšia nelogickosť a chyba - stále rovnaké počasie. Všetky závody sa odohrávajú počas krásneho slnečného dňa. Tým je hráč ochudobnený o nutnosť sledovať predpovede počasia (tie tu asi z toho dôvodu chýbajú), rozmýšľať aké pneumatiky má nasadiť... veľká škoda. Takisto absentujú akékoľvek štatistiky predchádzajúcich závodov. Neostáva mi nič iné, len skonštatovať, že tak ako toľko krát v minulosti, vývojári vypustili do sveta hru, ktorá by mohla byť perfektá, dokonalá, ale z nejakého dôvodu v nej chýbajú úplne logické veci, či nejaká maličkosť kazí dojem z hry.
Napriek tomu je F1 manager hra nesmierne zábavná a hráčovi poodhalí trocha zákulisie jedného z najsledovanejších športov. Pokiaľ privrie jedno oko a nebude si všímať mnou popísaných chybičiek, dostane do rúk hru, ktorá mu zabezpečí hodiny vynikajúcej zábavy.
F1 Mannager |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Poskytlo: XXL Multimédia, 2. posch. nad Bontonlandom, Michalská 25, Bratislava Email: Michalska25@xxl-multimedia.sk web: www.xxl-multimedia.sk Tel.č.: 07/ 54650353 |
Trimmm
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|