15.06.2010 12:00, Milan "yankee" Hučko, Komentárov: 0
Split/Second
Snaha zorientovať sa v betónovo-asfaltovo-kreslenej džungli kolies s násobkami dvoch a štyroch za posledný rok stúpla niekoľkokrát. Ťažko rozlíšiť v spleti arkádoviek a simulátorov, licencovaných a fiktívnych závodov, decentných a uletených a kto vie čoho ešte všetkého, čo je tým pravým. Chcete mať v tejto záležitosti jasno? Tak v tom prípade zrejme čítate nesprávny článok. Toto je totiž ďalší príspevok do chaosu, ktorý tvorí pretekársky svet.
Keď sa povie chaos, väčšina si vybaví poriadny neporiadok. I keď to znie paradoxne, základom pre chaos je vlastne poriadok. Ako inak by sme poznali neporiadok? Veru, toľko slovných hračiek na úvod by stačilo. Keď sme pri poriadku, óda na rýchlosť od skladateľa Black Rock Studio by urobila radosť svojou štruktúrou snáď aj Friedrichovi Schillerovi. Obsahuje koncentrovaný chaos, spracovaný veľmi prehľadne.
Nezačínajme však pri konci. Split/Second si dal za cieľ rozšíriť sortiment závodných hier o niečo nové. Na prvý pohľad by sa ale mohlo zdať, že jeho podstatou je tisíckrát ohratý scénar. Autá, grafika v lúčoch zapadajúceho slnka, agresívni súperi a desiatky kilometrov nabúšených lokalít. Zdanie v tomto ohľade môže dosť zavádzať. Hoci príbeh ani dej nebol zahrnutý do finálnej verzie, dianie sa točí okolo vymyslenej realityshow vysielanej na kanáli BR TV, ktorá sa rozhodla priniesť na plátno šokujúci stream drsnej vyraďovačky. Princípom je zničenie rivalov skôr ako pred vami prepália cieľovú pásku. Spôsobov je mnoho. A aby to nebolo až také zložité, k výslednému efektu dopomáhajú samotné nebesia. Stavba trate, prírodné podmienky či nastražené pasce sú rafinované ako kryštálový cukor.
Predovšetkým akčný charakter je prvou zložkou niekoľkovrstvovej delikatesy (snáď všetci už pitvali hamburger). Gameplay sa vyznačuje niekedy takmer neprerušovanými explóziami natoľko nefádnymi, aby zaujali, prekvapili a vystrašili v nadzvukovej rýchlosti. Druhým elementom je vzrušenie známe a pekne okopírované z Burnoutu, zodpovedné za najnepredvídanejšie „nehody“ na trati. Pánom okamihu často nebýva nik, iba ak náhoda a kus nepekne vytŕčajúcej železobetónovej konštrukcie v hmle prachu. Popri súbojoch s adrenalínom hrá do kariet stres, ktorý špičkuje situácie do maxima. Víťazstvo je občas priamoúmerné počtu zrušených rivalov a nepriamoúmerné vynaloženej snahe. V reálej virtualite to vyzerá asi tak, že za úsilím dosiahnuť top miestečko „king of game“ bude potrebné zdolať 12 epizód po 5 udalostí, teda celkovo až 72 závodov. Každá epizódka obsahuje iné udalosti i keď väčšina je zhruba podobného zloženia. Okrem klasickej jazdy na tri kolá (Race) sa objavuje ďalších päť disciplín ako hra na posledného (Elimination), sólo jazda na čas popri symfónii detonácii (Detonator), predbiehanie kamiónov rozsýpajúcich výbušné sudy (Survival) a dvojica modifikácii zameraných na helikoptéry. V jednej sa stačí iba vyhýbať miestam dopadu vypustených striel (Air Strike) a pri druhej je nutný aktívny prístup k zničeniu letiaceho objektu (Air Revenge). Výber udalostí je originálny a na počet závodov dostatočne pestrý.
Odmeňovanie za odjazdené udalosti prebieha jednoducho. Výška pridelených bodov nesiaha do výšky inflácie afrického Zimbabwe a preto po odohratí celej hry možno spočítať cca maximálne 3600 bodov. Počet zničených protivníkov je kľúčom k odomknutiu bonusových udalostí a dosiahnuté miesto v rebríčku k otvoreniu Elite race závodu (12 závodov tohto typu v hre), ktorý posúva do nasledujúcej epizódy. Pri začiatku si pritom možno vyberať, ktorá grupa udalostí bude pokračovať ako ďalšia. Za podobne interaktívny prístup k vytváraniu vlastnej hry do veľkej miery zodpovedajú aj postavené trate. Sú uspôsobené pre viacero rýchlych, nenávratných zmien. Tým však predchádza naplnenie powerplay metra. Pre tento úkon je potrebné driftovať, draftovať a bez ujmy prežívať hroziace kolízie.
HUD je neskromne stručný a na obrazovke je vidieť skutočne iba najnutnejšie. Okrem aktuálneho kola a pozície, zaberajú dominantný priestor tri kruhové výseky. Tie sa vyššie uvedenými spôsobmi napĺňajú a poskytujú dva stupne detonácii. Pri prvom sa vznieti prekážka pri alebo v okruhu prípadne nejakým iným spôsobom je vozidlo uvedené do šmyku. Druhý level (naplnené všetky tri dieliky) je drastickejší a po výbere, ktorým smerom by nová trasa mohla viesť sú do odpalu uvedené väčšie objekty ako budovy, obrie lode, lietadlá, padajúce nadjazdy či mosty. Smerovanie cesty je možné aj niekoľkokrát pozmeniť.
Úspech závisí nielen na obratnom manévrovaní a predvídaní súperovho AI ale aj na pretekárskych mašinkách. Hoci sú vyrobené a pomenované špeciálne pre Split/Second neuberá to nič z ich jazdy-schopnosti. Značky Cobretti a Ryback poskytujú naviac záruku extravagancie, ktorú by závidela nejedna tunning dielňa. Síce pre jazdu sú pripravené už hotové vozidlá a neexistuje editor, dosiahnuté vyznamenania sú vylepované pre naše ego na zadný nárazník. Aspoň malé odškodnenie. Parametre taktiež nemožno prehliadnuť. Každý stroj má pri sebe štyri základné hodnoty, ktoré charakterizujú jeho dobré a zlé stránky. Tým pádom každé auto sa nehodí na rovnaký typ závodu.
Split/Second okrem online hrania ako jeden z mála kvalitných titulov skrýva pre každý prípad aj offline splitscreen pre dvoch hráčov. Hra je rýchla a pružná odozva dodáva výslednému efektu šťavu. Hoci zaráža neprítomnosť nitra (časom zistíme aké slabé nervy bez neho máme) a nemožnosť zastaviť či zblokovať súperov vychádzajúcich z mŕtveho uhla jedná sa o podarenú akciu, ktorá nie je hraná kvôli postupu ale zábavnosti. Časom zistíte, že v poslednom kole kedy treba zaujať vedúcu pozíciu si lebedíte v zadnom voji a snažíte sa novými spôsobmi zdevastovať kusy plechu a gitu pred sebou. Občas zamrzí rozkockovaný obraz, rozhodené farby, lagy pri prechode popod niektoré objekty, ale definitívny verdikt je potešujúci. Jedná sa subjektívne o explóziami nabitý neoficiálny medzičlánok medzi Burnout Paradise a ďalším Burnoutom, o ktorom ešte nevieme. A vy pri tom rozhodne nesmiete chýbať!
Nezačínajme však pri konci. Split/Second si dal za cieľ rozšíriť sortiment závodných hier o niečo nové. Na prvý pohľad by sa ale mohlo zdať, že jeho podstatou je tisíckrát ohratý scénar. Autá, grafika v lúčoch zapadajúceho slnka, agresívni súperi a desiatky kilometrov nabúšených lokalít. Zdanie v tomto ohľade môže dosť zavádzať. Hoci príbeh ani dej nebol zahrnutý do finálnej verzie, dianie sa točí okolo vymyslenej realityshow vysielanej na kanáli BR TV, ktorá sa rozhodla priniesť na plátno šokujúci stream drsnej vyraďovačky. Princípom je zničenie rivalov skôr ako pred vami prepália cieľovú pásku. Spôsobov je mnoho. A aby to nebolo až také zložité, k výslednému efektu dopomáhajú samotné nebesia. Stavba trate, prírodné podmienky či nastražené pasce sú rafinované ako kryštálový cukor.
Predovšetkým akčný charakter je prvou zložkou niekoľkovrstvovej delikatesy (snáď všetci už pitvali hamburger). Gameplay sa vyznačuje niekedy takmer neprerušovanými explóziami natoľko nefádnymi, aby zaujali, prekvapili a vystrašili v nadzvukovej rýchlosti. Druhým elementom je vzrušenie známe a pekne okopírované z Burnoutu, zodpovedné za najnepredvídanejšie „nehody“ na trati. Pánom okamihu často nebýva nik, iba ak náhoda a kus nepekne vytŕčajúcej železobetónovej konštrukcie v hmle prachu. Popri súbojoch s adrenalínom hrá do kariet stres, ktorý špičkuje situácie do maxima. Víťazstvo je občas priamoúmerné počtu zrušených rivalov a nepriamoúmerné vynaloženej snahe. V reálej virtualite to vyzerá asi tak, že za úsilím dosiahnuť top miestečko „king of game“ bude potrebné zdolať 12 epizód po 5 udalostí, teda celkovo až 72 závodov. Každá epizódka obsahuje iné udalosti i keď väčšina je zhruba podobného zloženia. Okrem klasickej jazdy na tri kolá (Race) sa objavuje ďalších päť disciplín ako hra na posledného (Elimination), sólo jazda na čas popri symfónii detonácii (Detonator), predbiehanie kamiónov rozsýpajúcich výbušné sudy (Survival) a dvojica modifikácii zameraných na helikoptéry. V jednej sa stačí iba vyhýbať miestam dopadu vypustených striel (Air Strike) a pri druhej je nutný aktívny prístup k zničeniu letiaceho objektu (Air Revenge). Výber udalostí je originálny a na počet závodov dostatočne pestrý.
Odmeňovanie za odjazdené udalosti prebieha jednoducho. Výška pridelených bodov nesiaha do výšky inflácie afrického Zimbabwe a preto po odohratí celej hry možno spočítať cca maximálne 3600 bodov. Počet zničených protivníkov je kľúčom k odomknutiu bonusových udalostí a dosiahnuté miesto v rebríčku k otvoreniu Elite race závodu (12 závodov tohto typu v hre), ktorý posúva do nasledujúcej epizódy. Pri začiatku si pritom možno vyberať, ktorá grupa udalostí bude pokračovať ako ďalšia. Za podobne interaktívny prístup k vytváraniu vlastnej hry do veľkej miery zodpovedajú aj postavené trate. Sú uspôsobené pre viacero rýchlych, nenávratných zmien. Tým však predchádza naplnenie powerplay metra. Pre tento úkon je potrebné driftovať, draftovať a bez ujmy prežívať hroziace kolízie.
HUD je neskromne stručný a na obrazovke je vidieť skutočne iba najnutnejšie. Okrem aktuálneho kola a pozície, zaberajú dominantný priestor tri kruhové výseky. Tie sa vyššie uvedenými spôsobmi napĺňajú a poskytujú dva stupne detonácii. Pri prvom sa vznieti prekážka pri alebo v okruhu prípadne nejakým iným spôsobom je vozidlo uvedené do šmyku. Druhý level (naplnené všetky tri dieliky) je drastickejší a po výbere, ktorým smerom by nová trasa mohla viesť sú do odpalu uvedené väčšie objekty ako budovy, obrie lode, lietadlá, padajúce nadjazdy či mosty. Smerovanie cesty je možné aj niekoľkokrát pozmeniť.
Úspech závisí nielen na obratnom manévrovaní a predvídaní súperovho AI ale aj na pretekárskych mašinkách. Hoci sú vyrobené a pomenované špeciálne pre Split/Second neuberá to nič z ich jazdy-schopnosti. Značky Cobretti a Ryback poskytujú naviac záruku extravagancie, ktorú by závidela nejedna tunning dielňa. Síce pre jazdu sú pripravené už hotové vozidlá a neexistuje editor, dosiahnuté vyznamenania sú vylepované pre naše ego na zadný nárazník. Aspoň malé odškodnenie. Parametre taktiež nemožno prehliadnuť. Každý stroj má pri sebe štyri základné hodnoty, ktoré charakterizujú jeho dobré a zlé stránky. Tým pádom každé auto sa nehodí na rovnaký typ závodu.
Split/Second okrem online hrania ako jeden z mála kvalitných titulov skrýva pre každý prípad aj offline splitscreen pre dvoch hráčov. Hra je rýchla a pružná odozva dodáva výslednému efektu šťavu. Hoci zaráža neprítomnosť nitra (časom zistíme aké slabé nervy bez neho máme) a nemožnosť zastaviť či zblokovať súperov vychádzajúcich z mŕtveho uhla jedná sa o podarenú akciu, ktorá nie je hraná kvôli postupu ale zábavnosti. Časom zistíte, že v poslednom kole kedy treba zaujať vedúcu pozíciu si lebedíte v zadnom voji a snažíte sa novými spôsobmi zdevastovať kusy plechu a gitu pred sebou. Občas zamrzí rozkockovaný obraz, rozhodené farby, lagy pri prechode popod niektoré objekty, ale definitívny verdikt je potešujúci. Jedná sa subjektívne o explóziami nabitý neoficiálny medzičlánok medzi Burnout Paradise a ďalším Burnoutom, o ktorom ešte nevieme. A vy pri tom rozhodne nesmiete chýbať!
Milan "yankee" Hučko
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Zakúpiť hru
Hodnotenie:
8,5
Bleskovky
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Posledné príspevky v diskusii
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
Najnovšie online hry
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Najnovšie plné hry
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|
Spriatelené weby