01.12.2008 00:00, DKF, Komentárov: 2
PC platforma, mŕtva platforma?
Kto by
si nepamätal na staré zlaté časy, kedy sme po nociach u kamarátov prevetrávali
také vykopávky ako Formula One, The Settlers, Gobblins alebo Golden Axe?
Bolo to dávno (tí z mierne staršieho vydania vedia o čom hovorím), ale ako
sa hovorí spomienky zostávajú. A čo takto vzrušenie, keď sme sa odvážili
požiadať rodičov o pravý 386 stroj pre študentské účely? Jasné, dalo sa
z nás čítať ako z otvorenej knihy, všetci zaradom ho chceli na hry.
Malá
skupinka vyvolených, ktorí sa po tieto „piece of shit“ dostali, automaticky
postúpili v triednej hierarchií do vyššieho levelu. Hovorili si
profesionálni hráči, trávili dlhé hodiny pri loadingoch a používali
slangový dialekt. A ešte jedna vec: všetci ich milovali!
V krátkosti by sa asi takto dala zosumarizovať éra dnešnej mladšej strednej generácie. PC boli delá, ktoré nemali konkurenciu a herné konzoly vlastnili iba jedinci, ktorí podľa wikipédie nemali potrebu maskovať svoje túžby a primárne chceli využívať tieto zariadenia na hry. Dalo by sa povedať, že v dobe prvých počítačov, ktoré poskytovali „neobmedzené“ virtuálne vyžitie, boli herné konzoly v každom prípade tabu.
Ako doba pokročila a útočili zahraničné reklamy, pretlačili sa aj k nám niektoré typy hracích skriniek pod taktovkou Atari, Nintenda alebo Segy. Neskôr si však aj v Sony a Microsofte uvedomili silu tohto sektoru a vydali sa na spoločný boj týmto odvetvím. Neviem či skutočný rozmach nastal uvedením prvého Playstation systému, ktorý dokázal do dnešného dňa predať okolo 100 miliónov kusov, Playstation 2, ktorý túto sumu zdvihol približne o 40 miliónov alebo sú to prenosné konzoly ako GBA s cifrou 81,36 milióna, DS na konte s 84,33 miliónov kusov alebo to budú konzoly dneška. A budú to vôbec vlastne konzoly?
Ako sme hovorili, nielen vo svete detí má kamufláž uplatnenie a práve túto skvelú vlastnosť vedia využiť predajcovia laptopov či desktopov. Svedčí o tom aj jedna čerstvá správa od Jon Peddie Research (JPR), ktorá poukazuje na obdobie začiatku predaja veľkých konzol až doteraz, to znamená od Q3 2005 do Q3 2008. Za túto dobu sa po celom svete predalo 196 miliónov herných PC z čoho bolo 10 miliónov v strednej triede fanúšikov. Ak by sme k tomu pridali všetky bežné desktopy alebo hi-end notebooky razom by sa číslo zdvihlo. Zároveň podľa predpovedí JPR by sme mohli očakávať 19% medziročný nárast predaja u výkonovej triedy a 21% pre strednú triedu.
Sú to skutočne závratné čísla. No preto, aby akékoľvek tvrdenie mohlo byť objektívne, potrebujeme ešte výsledky ďalšej strany. Tie nekonvenčne určujú smer tohto článku. Počas troch rokov zdokumentovaných vyššie uvedenými číslami predajov PC sa konzoly Wii, Playstation 3 a Xbox360 pričinili o zhruba 74,7 milióna next-gen plechov na trhu. Samozrejme ak pripočítame Playstation 2, ktorá významnou čiastkou prispela v sledovanom termíne (3Q 2005 – 3Q 2008) dostávame sa k hranici 111,7 milióna kusov.
Je tu však ešte jeden háčik. Myslím, že pre to, aby niekto mohol byť označený termínom „hráč“ nemusí herný zážitok jednoznačne zdieľať doma a s pripojením na elektrickú sieť. Dalo by sa povedať, že aj prenosné konzoly zvládajú celkom slušnú grafiku a to nielen na úrovni "free" hier. Teda v prípade jemnej korekcie s dopočítaním počtu súčasných, doteraz predaných handheldov (Nintendo DS a Sony Playstation Portable) by sme navyšovali graf v prípade Nintenda o 77,03 milióna a Sony o 31,15 milióna kusov. Samozrejme tieto výsledky sú zbavené jednoročného náskoku, ktorý by tým pádom vznikol pre obe prenosné konzoly, keďže ich uvedenie bolo sprevádzané obratom už od Q4 2004. Obraz herného koláča by tým pádom vyzeral nasledovne:
Ako je vidieť pri pohľade na graf z pohľadu ručičkových hodiniek na 12-ke sa nachádza 47% podiel pre zástancov PC. Tvorí teda menšiu polovicu herného trhu. To však ale ešte nič nemusí znamenať, tak ako ani štatistický počet veriacich neznamená, že všetci chodia do kostola. Rovnaké pravidlo platí aj tu: To, že je tak veľká penetrácia herných PC neznamená, že každý kupuje hry.
Dostávame sa tak k finančným správam. Pre správne pochopenie stačí nahliadnuť do správy z minulého roku (2007). NPD na nás vytiahla, že v USA z 18,85 miliardy dolárov pripadlo 910,7 miliónov, čo je rovných 14%, pre PC. Na tomto kontinente vykazovali z predaja 268,7 miliónov všetkých kusov hier presne 36,4 milióna PC hier. Herné konzoly hoci v menšom „koláčovom“ náklade Američanov odľahčili o 6,6 miliardy USD pri 153,9 miliónov vyrobených kusov. Software taktiež nebol zanedbateľný, pretože zinkasoval 2 miliardy USD za 77,5 miliónov predaných kópií. A to boli iba výsledky americkej hernej populácie.
A sme skoro vo finále. Čísla neklamú. Konečný puzzle obrázok hovorí, že hoci existuje obrovská masa hráčov závislá na platforme PC, nie je pre vývojárov nijak finančne atraktívna. Vyrobiť hru pre PC trvá omnoho dlhšie ako pre konzoly čoho jasným príkladom sú i odklady PC hier a ich niekoľkomesačné oneskorovanie za konzolovými verziami. Taktiež prelomenie ochrany je jednoduchšie. Kto chce kráčať s trendmi musí mať v dnešnej dobe konzolu. Samozrejme, sú i spoločnosti, ktoré na svoje rady PC hráčov nedajú dopustiť ako napríklad Blizzard, ale povedzme si pravdu, do kedy budú môcť počítače odolávať masívnemu ataku konzol? Tým nechcem povedať, že PC nemajú budúcnosť. Boli tu prvé, sú tu stále a budú tu i naďalej. Ale ich rozmach najskôr pominul. Je iba otázkou času kým sa posledné zvyšky známych rýdzo počítačových hier alebo ich vylepšené kópie prebojujú dovnútra mechaník mašiniek určených špeciálne iba na hranie. Budete pri tom aj vy?
V krátkosti by sa asi takto dala zosumarizovať éra dnešnej mladšej strednej generácie. PC boli delá, ktoré nemali konkurenciu a herné konzoly vlastnili iba jedinci, ktorí podľa wikipédie nemali potrebu maskovať svoje túžby a primárne chceli využívať tieto zariadenia na hry. Dalo by sa povedať, že v dobe prvých počítačov, ktoré poskytovali „neobmedzené“ virtuálne vyžitie, boli herné konzoly v každom prípade tabu.
Ako doba pokročila a útočili zahraničné reklamy, pretlačili sa aj k nám niektoré typy hracích skriniek pod taktovkou Atari, Nintenda alebo Segy. Neskôr si však aj v Sony a Microsofte uvedomili silu tohto sektoru a vydali sa na spoločný boj týmto odvetvím. Neviem či skutočný rozmach nastal uvedením prvého Playstation systému, ktorý dokázal do dnešného dňa predať okolo 100 miliónov kusov, Playstation 2, ktorý túto sumu zdvihol približne o 40 miliónov alebo sú to prenosné konzoly ako GBA s cifrou 81,36 milióna, DS na konte s 84,33 miliónov kusov alebo to budú konzoly dneška. A budú to vôbec vlastne konzoly?
Ako sme hovorili, nielen vo svete detí má kamufláž uplatnenie a práve túto skvelú vlastnosť vedia využiť predajcovia laptopov či desktopov. Svedčí o tom aj jedna čerstvá správa od Jon Peddie Research (JPR), ktorá poukazuje na obdobie začiatku predaja veľkých konzol až doteraz, to znamená od Q3 2005 do Q3 2008. Za túto dobu sa po celom svete predalo 196 miliónov herných PC z čoho bolo 10 miliónov v strednej triede fanúšikov. Ak by sme k tomu pridali všetky bežné desktopy alebo hi-end notebooky razom by sa číslo zdvihlo. Zároveň podľa predpovedí JPR by sme mohli očakávať 19% medziročný nárast predaja u výkonovej triedy a 21% pre strednú triedu.
Sú to skutočne závratné čísla. No preto, aby akékoľvek tvrdenie mohlo byť objektívne, potrebujeme ešte výsledky ďalšej strany. Tie nekonvenčne určujú smer tohto článku. Počas troch rokov zdokumentovaných vyššie uvedenými číslami predajov PC sa konzoly Wii, Playstation 3 a Xbox360 pričinili o zhruba 74,7 milióna next-gen plechov na trhu. Samozrejme ak pripočítame Playstation 2, ktorá významnou čiastkou prispela v sledovanom termíne (3Q 2005 – 3Q 2008) dostávame sa k hranici 111,7 milióna kusov.
Je tu však ešte jeden háčik. Myslím, že pre to, aby niekto mohol byť označený termínom „hráč“ nemusí herný zážitok jednoznačne zdieľať doma a s pripojením na elektrickú sieť. Dalo by sa povedať, že aj prenosné konzoly zvládajú celkom slušnú grafiku a to nielen na úrovni "free" hier. Teda v prípade jemnej korekcie s dopočítaním počtu súčasných, doteraz predaných handheldov (Nintendo DS a Sony Playstation Portable) by sme navyšovali graf v prípade Nintenda o 77,03 milióna a Sony o 31,15 milióna kusov. Samozrejme tieto výsledky sú zbavené jednoročného náskoku, ktorý by tým pádom vznikol pre obe prenosné konzoly, keďže ich uvedenie bolo sprevádzané obratom už od Q4 2004. Obraz herného koláča by tým pádom vyzeral nasledovne:
Ako je vidieť pri pohľade na graf z pohľadu ručičkových hodiniek na 12-ke sa nachádza 47% podiel pre zástancov PC. Tvorí teda menšiu polovicu herného trhu. To však ale ešte nič nemusí znamenať, tak ako ani štatistický počet veriacich neznamená, že všetci chodia do kostola. Rovnaké pravidlo platí aj tu: To, že je tak veľká penetrácia herných PC neznamená, že každý kupuje hry.
Dostávame sa tak k finančným správam. Pre správne pochopenie stačí nahliadnuť do správy z minulého roku (2007). NPD na nás vytiahla, že v USA z 18,85 miliardy dolárov pripadlo 910,7 miliónov, čo je rovných 14%, pre PC. Na tomto kontinente vykazovali z predaja 268,7 miliónov všetkých kusov hier presne 36,4 milióna PC hier. Herné konzoly hoci v menšom „koláčovom“ náklade Američanov odľahčili o 6,6 miliardy USD pri 153,9 miliónov vyrobených kusov. Software taktiež nebol zanedbateľný, pretože zinkasoval 2 miliardy USD za 77,5 miliónov predaných kópií. A to boli iba výsledky americkej hernej populácie.
A sme skoro vo finále. Čísla neklamú. Konečný puzzle obrázok hovorí, že hoci existuje obrovská masa hráčov závislá na platforme PC, nie je pre vývojárov nijak finančne atraktívna. Vyrobiť hru pre PC trvá omnoho dlhšie ako pre konzoly čoho jasným príkladom sú i odklady PC hier a ich niekoľkomesačné oneskorovanie za konzolovými verziami. Taktiež prelomenie ochrany je jednoduchšie. Kto chce kráčať s trendmi musí mať v dnešnej dobe konzolu. Samozrejme, sú i spoločnosti, ktoré na svoje rady PC hráčov nedajú dopustiť ako napríklad Blizzard, ale povedzme si pravdu, do kedy budú môcť počítače odolávať masívnemu ataku konzol? Tým nechcem povedať, že PC nemajú budúcnosť. Boli tu prvé, sú tu stále a budú tu i naďalej. Ale ich rozmach najskôr pominul. Je iba otázkou času kým sa posledné zvyšky známych rýdzo počítačových hier alebo ich vylepšené kópie prebojujú dovnútra mechaník mašiniek určených špeciálne iba na hranie. Budete pri tom aj vy?
Bleskovky
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Posledné príspevky v diskusii
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
Najnovšie online hry
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Najnovšie plné hry
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|
Spriatelené weby