19.04.2010 00:00, DKF, Komentárov: 2
ARMA II: Operation Arrowhead - prvé dojmy z hrania

ARMA II: Operation Arrowhead - prvé dojmy z hrania


Hneď na začiatok sa musím priznať, že keď mi šéfredaktor ponúkol napísať preview na ARMA II – Operation Arrowhead, veľké nadšenie som zrovna nepociťoval. Sériu ARMA som totiž zavrhol krátko po absolútne frustrujúcom hraní jej druhého dielu a aj oznámenie tohto standalone datadisku išlo mimo mňa. Nakoniec, úplne bez akýchkoľvek informácií o datadisku, som sa rozhodol, že dám ARME ešte poslednú šancu. Čo myslíte, ako to dopadlo? Presvedčila? Nepresvedčila?

Je to takmer rok čo vyšla mnou veľmi očakávaná, už spomínaná, ARMA II. Bohužiaľ prvý diel napriek veľkým sľubom vývojárov z Bohemia Interactive Studio (ďalej len BIS) zožal veľké množstvo kritiky a tak som čakal, že sa chlapci z BIS poučia a druhý diel, ktorý opäť sľuboval mnoho vecí, bude presne taký, aký nám ho autori predstavili. Aké však bolo moje sklamanie, keď aj verzia hry 1.02, mnou hraná, obsahovala neuveriteľné množstvo chýb, ktoré autorom vytýkali recenzenti po celom svete už od vydania preview verzie. A tak v obavách, čo prinesie nový datadisk a čo nám tentoraz sľubujú vývojári som sa poobhliadol po základných informáciách. Samozrejme so značnou dávkou opatrnosti.

BIS oznámilo hru ako standalone datadisk, aj keď podľa autorov pôjde skôr o plnohodnotnú samostatnú hru. Mala by sa odohrávať tri roky po konflikte v Černarusi, ktorý bol ústredným dejom v pôvodnej ARMA II. Opäť klasický scenár, kedy spojenecké jednotky vedené armádou Spojených štátov vstupujú na územie krajín, v ktorých sa rozhoreli nepokoje a ich cieľom je obnovenie mieru, pokoja a zabránenie stratám na životoch a majetku. Je to v podstate klišé vývojárov z BIS. Ako vojaci spojeneckých síl by sme sa mali pozrieť do dvoch fiktívnych krajín z oblasti strednej Ázie a to do Takistanu a Zargabadu. Tieto zeme asi najviac pripomínajú súčasný Afganistan, takže dôjde aj k malej zmene prostredia, v ktorom budú boje prebiehať. Samozrejmosťou by mal byť voľný pohyb po celej mape. Čo by mala byť zmena oproti ARMA II, tak by hráč mal počas hrania vystriedať niekoľko rôznych profesií v spojeneckej armáde, od obyčajného pešiaka, cez špeciálne operácie, až po pilota vrtuľníku alebo tankistu. Čo sa týka dejovej línie, nie je v podstate známa, s určitosťou však vieme, že hra budeme mať viacero koncov, pričom by malo záležať na plnení jednotlivých bojových a nebojových úloh. Predsa len mi to nedá a musím si nejako preložiť tieto oficiálne informácie od BIS. Okamžite ma zarazilo, že hra je oznámená ako datadisk, ale hovorí sa tu o plnohodnotnej hre. Prinajmenšom trochu zvláštne. K zápletke nie je čo dodať, neurazí, ale zas to nie je nič svetoborného. Poslednou vecou, nad ktorou sa musím pozastaviť, je konečne možnosť vyskúšať aj iné pozície v armáde. Na jednej strane mi to v ARMA II dosť chýbalo a táto informácia ma potešila, no na druhej strane ovládanie vozidiel v ARMA II bolo, eufemisticky povedané, náročné. Čím ľahšie vozidlo bolo, tým väčší problém bol udržať ho na ceste. Aj keď som myslel, že to bol len nezvyk, tak problémy umelej inteligencie s ovládaním vozidla mi dali za pravdu, že to tak nie je. Takže zmiešané pocity pred hraním preview verzie boli na mieste.

No a teraz dosť bolo teórie a ide sa na to. Preview verzia by mala obsahovať jednu misiu z kampane s názvom Coltan Blues a potom dve ďalšie misie a to Death from Above a Steel panthers, pričom jedna je vrtuľníková a v druhej zas presadneme do tankov. Ďalej sú k dispozícii dve showcase misie, jedna za US Army a druhá za druhú stranu, teda Takistani Army. Pribalené sú dve multiplayerové mapy, 4 tutoriály, editor a mód Armory, ktorý bol dostupný aj v pôvodnej ARMA II a kde je možnosť si vyskúšať všetky zbrane a popri tom sa zabaviť rôznymi výzvami. Okrem multiplayerových máp som vyskúšal všetko, čo preview verzia ponúkala. Začal som výcvikom, ktorý obsahuje zoznámenie sa s pohybom postavy a prácou kamery, ďalej nemôže chýbať nácvik streľby, pilotáž vrtuľníka a práca s bezpilotnými lietajúcimi strojmi. Príjemne ma prekvapil práve nácvik streľby, pretože je do neho zakomponovaná práca s vrhačom granátov, ale aj s protitankovou riadenou strelou Javelin. Taktiež výcvik so sniperskou puškou je pomerne dobre prepracovaný, keďže sa tu pracuje s nastavením vzdialenosti pre optiku, to totiž vyžaduje znalosť vzdialenosti cieľa a následnú korekciu, keďže každá optika v hre je štandardne nastavená na 300 metrov. Tieto štyri tréningové misie sú tu zaradené hlavne pre ľudí neznalých predchádzajúcich hier série a obsiahnu znalosti k zvládnutiu misií v preview verzii hry. Následne som sa pustil do misie Coltan Blues, ktorá by mala byť zahrnutá v kampani. V tejto misii ste veliteľom štvorčlenného týmu Delta Force, vašou úlohou je lokalizovať a zachrániť rukojemníkov z havarovaného lietadla, ktorých by mali držať v lome Coltan. Spolu s vami útočí tanková jednotka na nepriateľskú základňu a mali by vám uľahčiť boj v lome. Po výsadku a obsadení lomu vás čaká malé prekvapenie, ale keďže ide o misiu z kampane, nebudem spoilovať. Druhá misia, do ktorej som sa pustil bola Steel panthers, takže tanková misia. Hráč je opäť veliteľ tentoraz ale trojčlennej údernej skupiny tankov M1A1 Abrams. Keďže väčšina tankových síl vedie útok smerom na Zargabad, ostalo západné krídlo chrániace leteckú základňu Arizona oslabené a je treba upevniť pozície. Hráčova skupina tankov sa presúva do nepriateľského územia na určený bod, kde má zničiť nepriateľské vozidlá a následne sa presunúť asi 300 metrov na sever, kde má čakať na ďalšie príkazy. Po zničení nepriateľských strojov a dosiahnutí stanovenej pozície však prichádza z veliteľstva správa o tom, že nepriateľ sa nás snaží obísť po krídle a jeho útok musí byť zastavený. Napriek tomu, že som disponoval tromi tankami, zastavenie jedného T72 a jedného T55 mi robilo malé problémy, najmä preto, že som mal drobné problémy s velením celej skupine tankov, no po chvíli som sa do toho dostal.

Poslednou bojovou misiou v preview verzii je misia Death from Above, v ktorej usadneme do kokpitu AH-64 Apache a používať budeme aj UAV (bezpilotné stroje). Cieľom misie je zničiť nepriateľove raketové delostrelectvo, ktoré spôsobilo spojencom škody. Vzhľadom na správy rozviedky je vedľajšou misiou zneškodnenie „srdcovej sedmičky“ - vysoko postaveného veliteľa nepriateľskej armády, ten by mal byť prítomný v oblasti. Ide o nočnú misiu, takže štartujeme za tmy s Apacheom, ktorý je treba dostať do palebnej pozície, tá je vzdialená asi dva kilometre od leteckej základne a asi šesť kilometrov od predpokladaných pozícií delostrelectva. Následne sa hráč prepne na ovládanie UAV, s ktorým lokalizuje delostrelecké batérie a prípadne aj spomínaného veliteľa, ich pozície označí laserom a rakety Hellfire vykonajú svoju prácu. K dispozícii sú ešte showcase misie za americkú armádu a za takistanskú armádu. V týchto misiách je dostupná takmer všetka technika jednotlivej strany. Je tu možnosť na strelnici vyskúšať ľahké palné zbrane, stacionárne zbraňové systémy, bojové vozidlá a lietajúce stroje. Osobne túto misiu odporúčam absolvovať a zoznámiť sa so všetkými zbraňovými systémami na jednotlivých vozidlách a s ich ovládaním. Veľmi podobný tomuto je mód Armory, známy už z pôvodnej ARMA II, v ktorom je možnosť vyskúšať všetky zbrane, zbraňové systémy, vozidlá, lietajúce stroje a neviem čo ešte všetko v rôznych väčšinou bojových výzvach.

To by boli misie. Nápady autorom očividne nechýbajú a úlohy v misiách sú celkom zaujímavé. Čo ma trochu prekvapilo je fakt, že tu absentuje akákoľvek dlhšia a zložitejšia misia. Tri bojové misie, ktoré som popísal, vám zaberú dohromady, na druhej obtiažnosti zo štyroch, maximálne hodinu, ale s veľkou pravdepodobnosťou menej. Skôr by som počítal tak 15 minút na misiu. Osobne som čakal v preview verzii aspoň jednu dlhšiu misiu, v ktorej by bolo možné využiť nejaké nové prvky, ktoré autori nestihli alebo neintegrovali do pôvodnej hry. Stále mám totiž pocit, že hrám ARMA II, len bez všade prítomných bugov. Ovládanie ľahkých rýchlych vozidiel je stále trošku náročnejšie, ale zdá sa mi, že k malej zmene k lepšiemu tu došlo. Ovládanie ťažkých bojových strojov a vrtuľníkov mi prišlo pomerne jednoduché. Zvlášť vrtuľníky je ľahké ovládať len pomocou dvoch kláves a myši.

Čo je novinkou v hre, tak je termovízia. Ďalekohľad na pušku s termovíziou využijete hneď v misii Coltan Blues, skutočne je to výhoda nakoľko vám zvýrazní postavy a stroje nepriateľa v zornom poli. Avšak má aj svoju nevýhodu a to tú, že pokiaľ máte zbraň s týmto ďalekohľadom, výrazne vám obmedzí výhľad na pravú stranu, čo je vidieť na jednom z priložených záberov z hry. Termovízne videnie je dostupné ešte v niektorých strojoch a je veľkou výhodou najmä v noci. Ďalšou novinkou je jeden nový stroj UAV, je to vrtuľník s termovíziou a nočným videním, ktorý má za cieľ prieskum a navádzanie rakiet na cieľ.

ARMA II – Operation Arrowhead beží na vylepšenom engine ARMA II, takže nie je dôvod sa pozastavovať na grafikou a podobne, pretože tá je samozrejme na vysokej úrovni, čo má dopad na hardwarové nároky hry. Taktiež zbraní a vozidiel bude v hre obrovské množstvo, avšak bude to zmena oproti pôvodnej hre, kde bola výzbroj skôr námornej pechoty USMC a tu by to mala byť výzbroj hlavne armády teda US Army. Pozastavil by som sa ale nad umelou inteligenciou. Keď som hral pôvodnú ARMA II na strednej obtiažnosti, prišlo mi, že nepriateľskí vojaci sú ostrostrelci a v podstate sa nemýlia. To by sa dalo čakať na najťažšej obtiažnosti. Avšak v Operation Arrowhead som mal presne opačný dojem, ale len u vojakov, v prípade bojových strojov je umelá inteligencia viac ako slušná. Opäť to budem ilustrovať na misii Coltan Blues, v ktorej moja jednotka útočila z kopca na lom, kde bolo asi 10 nepriateľských vojakov. Keďže som disponoval puškou s ďalekohľadom s termovíziou, spustil som paľbu asi zo vzdialenosti 400 metrov. Napriek tomu, že som kľačal a ostatní členovia družstva boli naokolo, nikto z nepriateľov neopätoval paľbu. Následne som zbehol do lomu, kde proti mne vybehol nepriateľ, prebehol okolo mňa, ľahol si na zem a ležal, vôbec nestrieľal. Niečo takéto by som nečakal ani na najľahšej obtiažnosti. Pri nastavení obtiažnosti na najvyššiu úroveň samozrejme došlo k okamžitému opätovaniu paľby a rýchlemu usmrteniu celej mojej jednotky. Takže určite by to chcelo sa ešte pohrať s vyvážením jednotlivých stupňov náročnosti hry.

No a teraz sme sa dostali k odpovedi na otázku položenu hneď v úvode. Presvedčila Operation Arrowhead, alebo nie? Bohužiaľ po dohraní preview verzie nedokážem dať spoľahlivú odpoveď. Je to ťažké posúdiť jednak z toho dôvodu, že autori stále neprezradili prakticky nič z dejovej línie a aj preto, že táto verzia neobsahuje žiadnu dlhšiu a komplexnejšiu misiu, kde by bolo možné posúdiť vyváženie obtiažnosti hry a prípadné bugy v hre. Pravdou ale ostáva fakt, že pri hraní som mal z hry dobrý pocit, keďže misie mali spád a neobsahovali chyby, hovoril som si, že presne toto je ARMA taká, akú som čakal už minulý rok. Posúďte teda sami či to za to stojí alebo nie, my to rozlúskneme v plnohodnotnej recenzii.

Platforma: PC
Výrobca: Bohemia Interactive Studio
Vydavateľ: 505 Games
Žáner: Akcia, vojenský simulátor
Dátum vydania: 2Q 2010


DKF
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Vychádza na platformy:
Žáner:
Dátum vydania:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Diskusia
Vďaka za skoré preview ! 19. 04. 2010 07:27
RE: Vďaka za skoré preview ! 19. 04. 2010 11:31
Pridať komentár Čítať celú diskusiu
Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012