27.05.2000 00:06, guco, Komentárov: 0

Voodoo 5

Okrem toho, že do nového Voodoo čipu pribudli nové funkcie, sa samozrejme zmenila aj rýchlosť. Fillrate čipu je 667-733 MPixels / 667 MTexels za sekundu. Je to možno dosť nízke číslo a je veľmi pravdepodobné, že Voodoo 5 5500 bude zhruba tak výkonný ako GeForce256 DDR a nová GeForce 2 ho hravo strčí do vrecka ...

Pri vypustení GeForce ohlásila aj firma 3Dfx svoj nový produkt : Voodoo 5. Voodoo 5 malo už konečne obsahovať podporu 32-bitových farieb ( podľa 3Dfx sú 32-bit farby "framerate killer" ) a veľkých textúr ( 2048 x 2048 ). Firma 3Dfx, samozrejme, všetko splnila.

Toto sú niektoré z vlastností nového čipu :

  • Dva čipy VSA-100 ( taktované na 166 MHz )
  • 64 MB grafickej pamäte ( taktovanej na 166 MHz )
  • Fill Rate : 667-733 Megapixelov za sekundu
  • Real-time Full-Scene HW Anti-Aliasing - Anti-Aliasing celej scény v reálnom čase
  • T-Buffer : Motion Blur, Depth Of Field Blur, Soft Shadows, Soft Reflections
  • FXT1 a DirectX kompresia 8-bitových textúr s paletou
  • 32-bitový rendering
  • 32-bitové textúry
  • podpora veľkých textúr ( 2048 x 2048 pixelov - to už mala aj stará Riva TNT )
  • 24-bitový Z alebo W buffer
  • 8-bitový Stencil Buffer
  • Plne integrovaný 128-bitový 2D/3D/Video akcelerátor
  • 350 MHz RAMDAC
  • Kompletná podpora DirectX, OpenGL a Glide

Veľmi zaujímavý je T-Buffer s podporou funkcií, ktoré by mali priniesť vysoko realistickú kvalitu 3D grafiky. Sem patrí motion blur ( rýchlo sa pohybujúce objekty sú neostré, zanechávajú za sebou stopy ), Depth of field blur ( efekt, ktorý by mal spôsobiť, že pokiaľ je pohľad zaostrený na objekt v popredí, pozadie je rozmazané a opačne ( často viditeľné na fotkách )), Soft shadows & reflections ( aby tiene vrhané objektami neboli čierne ale realisticky sivé ). Len tak mimochodom, existuje malý program T-Bluffer, ktorý tieto efekty dokáže predviesť na akejkoľvek OpenGL karte.

Najdôležitejšou funkciou nového čipu však je Full Scene Anti-Aliasing. Ako som spomínal už v preview na GeForce 2, jedná sa o techniku, pri ktorej sa z obrázka odstránia viditeľne zubaté hrany objektov. Existuje viacej možností, ako AA vykonať, Voodoo používa metódu, pri ktorej sa vyrenderuje viac obrázkov za sebou a tie sa spriemerujú ( 4 x FSAA, teda 4 Sample Anti-Aliasing používa 4 obrázky, 2 x FSAA používa 2 ). Táto metóda bola pôvodne vyvinutá firmou Silicone Graphics ( autor OpenGL ) pre ich grafické stanice a prináša aj najlepší výsledok. GeForce 2 vykonáva FSAA omoho horšou metódou, tzv. supersampligom, čiže si vyrenderuje scénu v 2-krát ( pri 2 x FSAA ) alebo 4-krát ( pri 4 x FSAA ) vyššom rozlíšení a potom ju zmenší. Výsledky, teda vizuálne, táto metóda dosahuje skvelé, ale výkon extrémne klesá, čiže celkovo je to dosť neefektívne.

Tu sú nejaké screenshoty z hier :

Descent 3

1024x768, bez FSAA

1024x768, 2 x FSAA

1024x768, 4 x FSAA

Quake 3 Arena

1024x768, bez FSAA

800x600, 4 x FSAA

Shogo

1024x768, bez FSAA

1024x768, 2 x FSAA

USAF
1024x768, bez FSAA 1024x768, 2 x FSAA 1024x768, 4x FSAA

Okrem toho, že do nového Voodoo čipu pribudli nové funkcie, sa samozrejme zmenila aj rýchlosť. Fillrate čipu je 667-733 MPixels / 667 MTexels za sekundu. Je to možno dosť nízke číslo a je veľmi pravdepodobné, že Voodoo 5 5500 bude zhruba tak výkonný ako GeForce256 DDR a nová GeForce 2 ho hravo strčí do vrecka. Okrem 5500-ky tu je aj 6000-ka. Tá má výkon zatiaľ neznámy ale pravdepodobne bude na tom aspoň tak dobre, ako GeForce 2. Ale zase na druhú stranu, neviem koľko ľudí si môže dovoliť kúpiť kartu za 600 dolárov ( cca 25000 ). GeForce 2 64 MB DDR bude zrejme stáť 400 dolárov ( cca 16000 ), pokiaľ by ste sa uspokojili z 32 MB DDR verziou tak zaplatíte len 300 dolárov ( cca 12000 ).

Ďalšou kapitolou je samotný výkon Voodoo 5. Teraz nemyslím to ako rýchlo pošlape Q3 ale tepelný výkon. Voodoo 5 je osadené dvoma ( V5 5500 ) alebo štyrmi ( V5 6000 ) VSA-100 čipmi ( VSA - Very Slow Architecture ?? :-). Tie potrebujú však hodne energie, presnejšie viac, než väčšina mainboardov dokáže poskytnúť. Preto majú Voodoo 5 karty ešte jeden konektor. Na externé napätie. Voodoo 5 5500 má tento konektor priamo na doske, pričom sa jedná o štandartný konektor, presne taký istý aký je na CD-ROM mechanike alebo harddisku ( 4-žilový ). Ešte to nie je overené, ale Voodoo 5 6000 bude asi potrebovať extrený zdroj ( teda budete potrebovať ďalšiu zásuvku ) lebo ani zdroj v počítači ( väčšinou okolo 230 W, sú však aj 400W ) by ju neutiahol.

Takáto vysoká spotreba má aj ďalšie zlé stránky - každý čip produkuje enormné množstvo tepla, ktoré, ako iste viete je pre počítačové komponenty zhubné. Voodoo 5 má samozrejme na každom čipe veľký pasívny a ešte väčší aktívny chladič.

Na čom sa vlastne testovalo :

  • ATX skrinka s 300 W zdrojom
    • Intel Pentium 3 866 / AMD Athlon 750
      • 128 MB DDR RAM 400 MHz - Athlon / 128 MB PC133 pre P3
        • Western Digital Expert, 2 MB cache, 7200 otáčok, ATA66, 18 GB
          • CD-ROM Kenwood 72x
            • Voodoo 5 5500 64 MB SDRAM / GeForce DDR 32 MB
              • Drivery pre Voodoo : 4.12.01.0532 16/4/00
                • Drivery pre GeForce : Detonator Drivers 5.13
                  • Windows 98SE, DirectX 7

                  Quake 3, najvyššia možná kvalita, bez použitia Anti-Aliasingu.V 640x480 je síce GeForce rýchlejšia o 20 FPS, ale čím vyššie rozlíšenie stúpa tým viac sa Voodoo dostáva do vedenia. Ak sa ale pozriete na výsledky GeForce 2 ( tu na Sectore ), všimnete si, že výsledok GeForce 2 pre Quake 3 Arena, v plných detailoch a pri 32-bitových farbách je 73.8 FPS, čo je lepšie najmä keď uvážime, že GeForce 2 bolo testované na P3 600 a Voodoo 5 na P3 866 MHz.

                  Opäť Quake 3, najvyššia možná kvalita, tentokrát z aktivovaným FSAA. Ako som spomínal, GeForce robí AA veľmi nevýhodnou metódou ( keď chceme hrať v 1024x768 zo zapnutým AA, musí GeForce renderovať 2048x1536, čo je extrém ). A Voodoo, pri 2 x FSAA ešte stále je nad 55 FPS, dokonca ešte stále nad 30 FPS ( pri 32-bit håbke ). Pri 800x600 sa Voodoo drží na skvelej rýchlosti.

                  Tento graf ukazuje, ako zapnutie FSAA ovlplyvní rýchlosť. Zaujímavé je na tom hlavne to, že rýchlostný rozdiel medzi nepoužitím AA a použitím 2 x FSAA je veľmi malý, čo je skutočne skvelé.

                  Zatiaľ ( zatiaľ sa nejedná ani o konečnú podobu hardwaru, ani softwaru ) Voodoo 5 vyzerá naozaj dobre, hlavne v porovnaní s GeForce DDR. Teraz však vyšiel aj čip GeForce 2, ktorý už Voodoo 5 5500 určite porazí v hrubej sile, ale v počte funkcií asi nie. Je však ale pravda, že Voodoo nemá žiadnu podporu Bump-Mappingu ( iba ak Embossing, ktorý je ale nepoužiteľný pokiaľ je v scéne viac ako 1 zdroj svetla, čo je vždy ) a GeForce áno. A nakoniec tu ešte ostáva čip Ati Radeon256 ( " Kde sa dvaja bijú, tretí výťazí "). Tento zápas bude veľmi zaujímavé sledovať

                  #aut#

Zdroj: gamesweb

guco
viac článkov autora

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012