14.10.2013 15:30, Lukáš "Malle324" Bryndziar, Komentárov: 0
Saints Row IV

Saints Row IV

Vybudovať sériu na dávke zábavného humoru v prostredí mestskej akcie je skutočným umením. Saints Row je zosobnením svojskej srandu titul za titulom, pričom v poslednom projekte autori dosiahli vrcholu maximálnej šialenosti. Pokračovanie čiastočne uletenej 3-jky predstavilo nový rozmer fantazijného Steelportu a hráča vnieslo do úlohy prezidenta, teroru mimozemšťanov  a širokej škály otvorených možností. Zabudnime na zrecyklovaný 3-tí diel. IV-té nadviazanie je absolútne odlišným, kde latku fantázie autori posunuli o niekoľko tried vyššie.

SRIVreview_1Začiatky Saints Row - pohodová gangsterska založená na mixe drsného života gangstrov a určitej dávky humoru. Hranice zábavy si vo Volition predstavovali očividne inde a jasne si za tým stáli. Možnosť behania s fialovým dildom po ulici vrátane mlátenia ľudí hlava-nehlava nahradil naprogramovaný svet s ešte viac uletenými aktivitami klasickej gangsterky. Celková myšlienka 4-ky sa hráčom celkom zapáči, hlavne pre typy túžiace po popoludňajšom relaxe, zábave a odreagovaní sa.

Prvým žiarivým efektom, ktorý jednoznačne zruší negatívne klebety o „zrecyklovanom“ pokračovaní, je začiatok príbehu. Štart spojený s vašim začiatkom prezidentovania predstavuje prostý scenár hollywoodskych katastrofických filmov. Zánik sveta nehrozí, kdežto sa náhodne nájde jeden odvážlivec, ktorý zachráni milióny amerických životov netypickým spôsobom. Zneškodníte jadrovú hlavicu mieriacu na USA, štýlovo z nej zoskočíte a hor sa smerom do oválneho kanclu, kde doslova priamo dopadnete. Načo masírovať mozgovne občanov? Načo investovať do politických kampaní? Saints Row IV poskytuje jednoduchý návod. Po pár minútach však všetko naberie iný smer. Žiadny zvonček či klopanie na dvere, Zioni odvalia časť strechy Bieleho domu a problém je na svete.

Vodca alienov ľudstvu nedopraje. Realitu bezprostredne pošle do nebies, pričom vy upadáte do psycho kómy, ktorú sprevádzajú zábavné psycho udalosti. V podaní autorov nejde o euforické časy vďaka čaju z  durmánu. Ide o naprogramovaný svet plný radosti, smiechotov a totálneho optimizmu.. s výnimkou pána prezidenta. Trestom za zlé správanie je vysnívaný comeback do diabolského Steelportu, ktorý si vodca alienov – Zinyak, naprogramoval podľa vlastných predstáv. Na oko podobný svet, nezmenené lokality, ľudia takí istí, len voľaký pozitívny šmrnc bol odobratý. Jasné, veď sme v meste Zenov – všade samá červená, vesmírne lode, puch, policajné hliadky a neustála noc. Zabehnutý v systéme objavíme zopár chýb, vďaka ktorým môžete brány nasimulovanej väznice postupne zničiť a opätovne sa zmocniť ľudských ovečiek.

Nasimulovaná dimenzia iného matrixu umožnila autorom otvoriť škálu nereálnych prvkov, čo zisťujeme pri priebežnom oboznamovaní sa s čudným svetom. Netreba sa ani dostatočne snažiť a zrazu beháte po stenách mrakodrapov, skáčete do extrémnych výšok alebo kúzelnými silami odbavujete nepriateľov. The Third na žarty očividne nestačilo, keďže v najnovšom zažijeme doposiaľ nezažiteľné. Pri prvom pohľade možno postrehnúť zopár základných vlastností prebratých z iných hier typu Prototype alebo gameplay myšlienky na štýl Mass Effect. Paródie na filmy a herné tituly SR 4 predstavuje skoro na každom kroku. Väčšinu zastihnete v príbehovej línii, no pobavíme sa aj v editore postáv. Napriek otvorenému smeru nepredstaviteľných možností autori hru v určitých prípadoch nedoladili do správnych tvarov, čo sa jasne odráža pri dynamike.

Superschopnosti vrátane pohybu postavy nepôsobia prirodzene, tak ako pri spomínanom Prototype. Pri rýchlom šprintovaní narážate do statických budov a objektov, čo vás zbytočne spomaľuje, ba až zastavuje. Pokiaľ narazíte na vyšší objekt, potrebujete najprv aktiváciu výskoku, čo dáva zmysel, no pri nevydarenom načasovaní nebeháte ani po budove a prinajlepšom sa musíte opäť rozbehnúť. Funkcia automatického výbehu postavy na budovy prípadne väčšie prekážky jednoznačne chýba. Väčšina problémov je možno nepraktická a hre uberá na dynamike, no je to otázka zvyku a vlastného pohľadu hráča. Superschopnosti však skomplikovali viacero prvkov. Po upgradovaných schopnostiach výskoku a šprintu hráčovi príde zbytočné sadať si do vozidla alebo na motorku. Je to rýchlejšie, efektívnejšie a ušetríte dostatok času, ale na druhej strane prichádzate o krásy nočného mesta, keďže ním v podstate necestujete.

Otázka zábavy však nie je žiadnou závadou. Nech je mesto nudné akokoľvek, zábavných aktivít je v každej štvrti požehnane. Comeback poznačil veľa vedľajších aktivít, kde takou najznámejšou je súťaž profesora Genkiho. Väčšina úloh bola povznesená a prispôsobená vašim schopnostiam. Miesto si našli aj tankové mayhemy, letecké misie a obľúbené ubližovanie si skákaním pod autá. Novinkou sú závody, kde vám na zdolanie diaľok postačujú vlastné nohy. V zajatí chladného vánku zbierate zelené checkpointy, ktoré vás ešte zrýchľujú, pričom sa musíte vyhýbať červeným. Mimo príbehu sa aj postupne zmocňujete mesta ničením základní a vysielačov nepriateľských Zenov.

SRIVreview_2Nad absenciou humoru nemusíte nijak pochybovať. Hlavné úlohy ponúkajú kopec srandy, sú kreatívne a človeka zabavia snáď v každom momente. Postupne sa stretávate s rôznymi šialenosťami, bojujete proti šialenostiam, prípadne zistíte, že sám ste šialený. Prebratý námet z Mass Effectu umožní hráčovi cestovať po jednotlivých svetoch, vyslobodzovať členov tímu a s poriadnou dávkou radosti epicky zdevastovať zlo Steelportu. Odviazanej hrateľnosti pridávajú vtipy ako napríklad dubstep zbraň alebo nafukovač hláv.  Hra pritom interpretuje množstvo narážok na svet, paroduje všemožné herné tituly a čaro spočíva v tom, že hráč nevie, kedy ide o autorský humor alebo chybu hry.

Lukáš "Malle324" Bryndziar

Výrobca: Volition
Distribútor: Deep Silver