12.10.2013 12:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
The Bureau: XCOM Declassified

The Bureau: XCOM Declassified

Pod jednou značkou sa často skrýva jeden svet – konzistentný a na seba nadväzujúci. Avšak ak nie je pánom značky jeden autor – jedna autorská entita, je veľmi pravdepodobné, že sa čoskoro začne značka roztápať do množstva nesúvisiacich jednotiek. Pamätníci si isto spomenú na pôvodnú sériu X-COM, ktorá sa tiež postupom času začala rozpadať. Jednu vec však nestratila – vnútornú prepojenosť jednotlivých dielov v rámci sveta X-COMu. Nech už bol výmysel vydavateľa akokoľvek hlúpy, vždy zapadal (aspoň nejakým spôsobom) do existujúceho vesmíru.

To, ale neplatí pre nový XCOM vznikajúci pod hlavičkou 2K. XCOM v tomto prípade znamená označenie boja proti špecifickým mimozemšťanom, avšak nemá napojenie na iné hry s týmto názvom. Je to samostatne existujúci celok nijako nesúvisiaci. A tak i The Bureau: XCOM Declassified – snažiaci sa už mierne oddeliť názvom, nemá nič spoločné so strategickou hrou XCOM: Enemy Unknown – ergo neodohráva sa v rovnakom vesmíre a ani čase. Je to samostatný príbeh o útoku mimozemšťanov na Zem a obrane ľudstva proti nemu. Narozdiel od strategického XCOMu je The Bureau hrou akčnou s prímesou niekoľkých taktických prvkov.

Ak by sme nič nevedeli o problémovom vývoji The Bureau, aj tak by sa veľmi skoro začalo špekulovať, že niečo s touto hrou nie je v poriadku. Na každom kroku totiž vidno, že hra bola prerábaná či prebudovávaná k súčasnému výsledku. Niekedy vám len – tak, zmiznú základné dáta príbehu, postavy sa odrazu bavia o nejakej udalosti, ktorá sa vzala (pravdepodobne) niekde zo vzduchu. Odrazu poznajú mená niektorých mimozemšťanov, až príliš familiárne a to už ani nespomínam špeciálne schopnosti vášho agenta Cartera a jeho spolupracovníkov. Vlastne, práve tieto vlastnosti a vylepšovanie agentov sú signifikantné pre celý XCOM a jeho nezvládnutý vývoj. V bojoch vaši agenti získavajú body skúseností, na základe ktorých sa im potom zvyšuje úroveň. Každý agent môže postúpiť až do piatej úrovne. V každej si môžete potom vybrať nejakú jeho špeciálnu schopnosť. Niekedy si vyberáte z dvoch rôznych, inokedy je za úroveň jedna daná. To platí i pri agentovi Carterovi, avšak ten postupuje do vyšších úrovní a má tak k dispozícii viac vlastností. Problém je vo vlastnostiach samotných – nemajú žiadnu oporu v hre, výskume, skrátka chýba im vnútro herné vysvetlenie. Ako to, že agent Carter odrazu dokáže vyzdvihnúť protivníka do vzduchu? Ako to, že agent Carter má odrazu k dispozícií vlastného Silacoida? Ako to, že agent Carter odrazu dokáže ovládnuť mysle svojich protivníkov? Možno by sa jeho schopnosti dali nejakým spôsobom „obkecať“ vo vnútri príbehu hry, ale špeciálne schopnosti ostatných agentov... ťažko.

The Bureau tak chýba akákoľvek vnútorná zjednotenosť. Už som na začiatku naznačil, že je to samostatný svet a príbeh, ktorý nemá s inými existujúcimi XCOM hrami nič spoločné. Avšak kopíruje zažitú formulu týchto hier. Ľudstvo bolo napadnuté, jedinou hrádzou medzi totálnou porážkou a prežitím je organizácia The Bureau, resp. od momentu invázie nazývaná XCOM. Hráč je vysielaný na jednotlivé misie, aby zistil čo sa stalo a ako sa účinne proti tejto hrozbe brániť. Misie sú vopred dané, lineárne a ich základná štruktúra je jednoduchá – beh, aréna, streľba, gombík, streľba, beh, aréna, streľba, gombík, boss atď. Viete presne kedy bude v úrovni prebiehať boj a kedy nie. Vidíte to na rozostavaných plochách, rozložených zbraniach na okolí, aby ste sa mohli rýchlo pripraviť. Klasické boje sú vo svojej podstate jednoduché, ale nikdy som nemal pocit, že by ste sa úplne zaobišli bez svojich kolegov – najmä pri bojoch s bossmi. I keď ich umelá inteligencia často hraničí s povestnou umelou demenciou, pretože často preberajú vlastnú iniciatívu a vletia rovno tam, kam nechcete aby vleteli. Rozdávanie povelov je pomerne intuitívne, avšak trochu neohrabané – presúvanie a určovanie cieľov nie je také plynulé, ako sme zvyknutý z iných PC hier. Občas sa vám „kurzor“ niekde sekne, musíte hľadať cestu ako s ním obchádzať prekážky a pod. Čo sa týka inteligencie protivníkov, tu mám zmiešané pocity. Niekedy ma dokázali krásne obkľúčiť, obísť zozadu – jednoducho robili veci, ktoré boli na bojisku celkom logické. Inokedy sa, ale dokázali kryť tak debilne a na tak nepravdepodobných miestach, že človek len ostával v nemom úžase.

The Bureau: XCOM Declassified je jedna z tých nešťastných hier, ktorá v sebe skrývala neuveriteľný potenciál. Najhoršie na tom je, že tento potenciál vidíte na každom kroku, ktorý v hre urobíte. Je tam, ale ostal nevyužitý, resp. niekde vo vývojárskom predpeklí. Ak by sme hovorili o filme, povedal by som, že ostal pod nožničkami strihača. Hra má svoje svetlé miesta. Obdobie a kombinácia s mimozemskou technológiou, ktoré si autori vybrali, naznačuje mnoho potenciálu a zaujímavých kulís. Avšak po príbehovej stránke ostáva všetko nevyužité a prázdne. Nehovoriac, že dialógy á la Mass Effect pôsobia v hre akosi nemiestne – sú síce prijemné (i keď nie veľmi dobre napísané a odohrané), ale akoby keby tam boli len tak mimochodom.

Dá sa hrať? Ale samozrejme. Len vám ostane po jej hraní smutno, pretože nie je taká dobrá ako by mohla byť. Príliš generická a obyčajná, veľmi ľahko zapadne v množstve vydaných titulov tohto roku. Nemá čím prekvapiť, ani čím ohúriť. Miestami zaujímavým hudobným motívom, možno. Hrateľnosť je len priemerná a vizuálny štýl veľmi nevyrovnaný. Ak príde na veľké zľavy, vtedy sa možno oplatí nahliadnuť do jej vnútra. Avšak za plnú cenu je to strata času, pretože si nájdete určite viac zábavnejších hier s vlastným charakterom, ktorý práve The Bureau: XCOM Declassified citeľne chýba.

Michal "MickTheMage" Nemec

Výrobca: 2K Marin, 2K Australia, 2K China
Distribútor: 2K Games