09.04.2013 13:43, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
LucasArts 1982 - 2013

LucasArts 1982 - 2013

Keď skončila svoju službu pre hráčsku verejnosť spoločnosť Sierra, bol to relatívne tichý odchod. Mnoho ľudí si to ani nevšimlo, a tí čo si všimli, sa skôr čudovali, že ešte vlastne vôbec existovala. Keď pred pár dňami preletela všetkými hernými médiami správa o zatvorení LucasArts, odrazu sa zdvihla silná vlna nostalgie a spomínania. Panebože zabili LucasArts, bastardi! Po tom ako Disney odkúpil celé Lucasove impérium, sa však tento postup dal očakávať.

LucasArts dnes bol len prázdnou schránkou, ozvenou dávno zašlej slávy. Veď, minimálne päť rokov, nedokázal sám vytvoriť žiadnu zapamätania hodnú hru. A ak niekto také hry tvoril, bolo to vždy externé vývojárske štúdio. Nie však samotný LucasArts.

Založené v roku 1982 ako Lucasfilm Games, odnož spoločnosti Lucasfilm, ktorá sa mala zameriavať na produkovanie a vývoj hier, vtedy najmä v spolupráci so spoločnosťou Atari. Už v začiatkoch bolo jasné, že v tejto spoločnosti drieme veľká kreatívna sila. Ich prvé akčné hry pre systémy Atari, neboli vašimi každodennými strieľačkami – boli akčné, strieľalo sa v nich, ale vždy mali čosi navyše – či už to bol Ballblazer, Rescue on Fractalus!, strategická Koronis Rift, či The Eidolon.

Full Throttle

Do pamäti hráčov sa však navždy zapíše až o niekoľko rokov neskôr. V roku 1987 vychádza adventúra Maniac Mansion, ktorú má na svedomí Ron Gilbert. Adventúra, ktorá určí jeden zo smerov, akým sa budú uberať grafické point-n-click adventúry po ďalšie dekády hernej histórie (druhý smer samozrejme určovala spoločnosť Sierra). Bola to práve táto hra, pre ktorú Ron Gilbert vyvinul herný engine zvaný SCUMM, ktorý bude neskôr použitý v mnohých ďalších hrách od spoločnosti LucasArts. Potom už všetko šlo ako po masle. Nasledovali ďalšie adventúry, jedna lepšia ako druhá. V nasledujúcom roku vychádza Zak McKracken and the Alien Mindbenders, nasledovaný Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure (1989), LOOM (1990) a samozrejme do dnešných dní nezabudnuteľný The Secret of Monkey Island (1990). 90-tymi rokmi raketový nástup ďalej pokračuje. Čo sa týka adventúrneho žánru, môžeme pokojne povedať, čo meno to legenda. V roku 1991 vychádza as Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, nasledovaný najúspešnejšou hrou zo sveta Indiana Jonesa, ktorú do dnešných dní zarytí fanúšikovia považujú za pravé štvrté pokračovanie filmovej (vtedy) trilógie - Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992) a samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na skvelé pokračovanie Maniac Mansion: Day of the Tentacle (1993). Ako sa však 90-te roky začali blížiť svojej druhej polovici, žáner adventúr začína upadať a PC centrické hranie ustupovať, jednoduchšiemu hraniu novej generácie konzol. I v tomto období však Lucas vydáva nejednu zaujímavú adventúru ako napríklad: Full Throttle (1995) Tima Schafera, The Dig (1995) sci-fi postavené na koncepte od Stevena Spielberga, či trojrozmerný Grim Fandango (1998), tiež od Tima Schafera.

Tie Fighter

V 90-tych rokoch zastihla všetky Lucasove spoločnosti veľká reorganizácia, ktorá sa dotkla i hernej divízie Lucasfilmu. Tak sa Lucasfilm Games, stáva v roku 1990 súčasťou LucasArts Entertainment Company, spolu s Industrial Light & Magic a Skywalker Sound. Neskôr sa ILM a Skywalker Sound preradilo pod Lucas Digital Ltd. A LucasArts sa tak stal oficiálnou značkou hernej divízie. A práve začiatkom tohto obdobia sa rozhodli, že nastal správny čas pre vlastnú hru z prostredia Star Wars.

Okrem adventúr, sa tak stanú druhým najväčším produktom LA práve hry zo sveta Hviezdnych vojen. 90-te roky sú liahňou množstva výborných hier z tohto sveta a niekoľkých nie až tak výborných. I keď by sme ich mohli považovať za experimenty so vtedajšou technológiou. V každom prípade nám toto obdobie prinieslo skvosty ako X-Wing (1993), ktorý sa stal neskôr svojou vlastnou sériou a dočkal sa i niekoľkých remakov, rovnako ako jeho nasledovník v sérií Tie Fighter (1994). Ako vytvoriť poriadnu príbehovú FPS nám zase LucasArts ukázali v roku 1995, kedy na svet priviedli nielen hernú sériu Dark Forces, ale aj ich hlavného hrdinu Kylea Katarna, ktorý sa neskôr stal obľúbenou postavou fanúšikov. A ako jedena z prvých postáv, vytvorených špeciálne pre hru, dostal i svoju akčnú figúrku. Dnes bežná vec – vtedy nie. Na Dark Forces nadviazalo niekoľko úspešných pokračovaní, vrátane výborného datadisku k druhému dielu. Avšak tretí a štvrtý diel, už s titulmi Jedi Knight, nevznikali priamo v štúdiách LucasArts. Posledná skutočne dobrá hra zo sveta Star Wars (a taktovkou Lucasu) potom vychádza v roku 2005 – je to opäť výborná FPS hra menom Republic Commando.

Dark Forces

Od tohto obdobia potom už spoločnosť pomaly umiera. Zameriava sa najmä na licencovanie Star Wars produktov – treba dodať, že z toho vznikajú úspešné a kvalitné hry, ale vlastné hry už nevytvára. Posledným záchvevom pred smrťou je tak obdobie medzi rokmi 2008 – 2010. Kedy jednak LucasArts vydáva svoju novú veľkú hru zo sveta Star Wars - The Force Unleashed, zároveň požičiava licenciu na Monkey Island spoločnosti Telltale, ktorá vďaka tomu vytvorila výborné pokračovanie klasickej série. V roku 2009 vydáva vlastnú, menšiu hru, ktorá by rada siahla na klasické, kreatívne obdobie konca 80-tych a prvej polovice 90-tych rokov. Má na to všetky predpoklady – šikovných výtvarníkov, hudobníkov a zvukárov. Bohužiaľ kvalitný dizajnéri im však chýbajú. Lucidity je hra, ktorú si dnes niektorí pamätajú len vďaka jej hudobnej stránke – herná už nebola toľko kvalitná. V rovnakom roku vychádza i remake prvého Monkey Islandu. Vďaka, že to ešte stihli. Nejde ani tak o grafické prestrojenie hry, ale jej doplnenie o výborný dabing a opäť – kvalitný hudobný sprievod.

Apropo, zvuk a hudba patrili vždy k silným stránkam hier od LucasArts. Objavili tu pre herný svet mená ako Michael Land, Clint Bajakian, Peter McConell, Jesse Harlin, Mark Griskey. Land a McConell majú na svedomí i slávny iMUSE (Interactive MUsic Streaming Engine), ktorý vyvinuli pre lucasovské hry, v časoch keď pracovali v tejto spoločnosti.

Svoj posledný zárez do hernej histórie vydáva LucasArts v roku 2010 a nie je to vôbec príjemný pohľad – Force Unleashed 2, je tragickým zakončením spoločnosti, ktorá sa v 90-tych rokoch nezmazateľne zapísala do sŕdc všetkých hráčov. 90-te roky sú už dávno preč. Rovnako ako všetci, ktorí sa podieľali na tak plodnej a skutočne kvalitnej tvorbe hier tej doby. Vďaka LucasArts tu dnes máme spoločnosti ako Telltale Games, či Double Fine, ktoré svojim spôsobom nesú odkaz Lucasfilm Games do dnešných dní. Tvrdím to stále, korporátna politika zabíja hry! Aký lepší príklad, ako je vzostup a pád LucasArts, by ste chceli? :-)

Disney po odkúpení celého impéria nespravil nič iné, len pochoval mŕtvolu, ktorá tu pár rokov hnila s nádejou, že sa stane nejaký zázrak a ona sa postaví. Zázrak sa nestal. Jedna kapitola sa končí, ďalšia začína – licencovanie produktov založených na Hviezdnych vojnách a bohovia vedia, či aj na ostatných značkách patriacich k historickému katalógu spoločnosti.

P.S. Článok v žiadnom prípade nespomína všetky hry, ktoré za svoje pôsobenie LucasArts vydalo. Niektoré z nespomenutých hier môžete vidieť i v priloženej galérii. A je ich samozrejme oveľa viac...


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 9.8 / 10
(Hodnotení: 4)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012