SimCity
Najznámejší staviteľský simulátor, ktorého korene siahajú až po samotné začiatky herného priemyslu, sa pred nedávnom dočkal príchodu svojho ďalšieho nasledovníka. Tentoraz si to však odniesol bez číslovky, len s prívlastkom súčasného roku 2013. Uplynula príliš dlhá doba, čo sme sa v klasike SimCity 4 s mapami vybláznili alebo sterorizovali naše milované mesto. Očakávania fanúšikov boli preto obrovské. Nová doba priniesla zlepšený engine, prvky, grafiku, ale aj nejaké negatíva v podobe prekombinovaných ochrán, či nedomyslenia určitých herných situácií.
Prečo si hneď zo začiatku kaziť náladu nie príliš vydareným štartom, ktorý väčšine hráčom ubral pár rokov života, hlavne pri pomyslení koľko za titul vďaka Originu zaplatili. Skvelý teasing, skvelé predpoklady, a hlavne skvelá značka od ktorej azda každý očakával čo najviac. Idea zabezpečiť kvalitný obsah, na ktorom si dalo veľa Maxis zamestnancov záležať znie skvele, taktiež aj jedinečný online mod. Avšak nebyť vtieračského EA a ich dolárových chúťok, ktoré si predstavujú na obaloch každého kvalitného projektu, nemuseli by sme tu takto stáť a smútiť nad ďalším padlým mariňákom v boji s nenažranou komerciou.
Nastúpiť na post vedúceho mesta v novom SimCity po rokoch dovolenky je jeden z tých najlepších pocitov, hlavne keď sa celé prostredie pretransformovalo do 3D priestoru. Pred samotným položením základného kameňa nemôžeme nespomenúť možnosť výberu medzi sandbox modom a klasickým scénariom. Pre fanúšikov nepremýšľania a neplánovania odporúčame sandbox, v ktorom síce neobmedzený počet peňazí nemáte, no dostupnosť všetkých budov, a dostatok financií na rozbehnutie mesta určite oceníte. Na druhej strane tu máme výzvu v podobe pomerne malého štartovného balíka a uzamknutých budov. Logicky, pri menšom obnose mestského rozpočtu musíte dopredu plánovať a nemíňať na zbytočnostiach. Ono sa v podstate na začiatku ani míňať príliš nedá, respektíve ste odkázaný na hodinový príjem, ktorý je plne spätý s mestským ziskom.
Voľbou sme si vybrali región blízky našim predstavám. Súdili sme prevažne od výhod, ktoré daný štvorček ponúka. Odporúčame vyberať si lokality, v ktorých už pred samotným budovaním vidíte peniaze. Či pitná voda alebo ropa, či uhlie alebo železná ruda, všetkého plus sa oplatí a postupom času keď sa zabehnete, výhody týchto surovín neoľutujete. Pokladáme prvú cestu, ktorú zároveň musíme napojiť na výpadovku z nášho mesta. Ciest je dosť, prípojka na diaľnicu existuje, čo takto začať zónami? Tie si už dlhú dobu nesú meno v znamení troch farieb. Mestská kasa netvorí ešte žiadne pluská, čiže dobré je vyštartovať s nejakou robotníckou vrstvou a menším množstvom žltých zón predstavujúcich fabriky. Nezabúdajte, čoho sú fabriky schopné, takže poctivo stavať až na druhý koniec mesta a oblasti radšej prepojiť s nejakou 4-prúdovkou. Modrá, obchodná zóna, tiež zahŕňa zopár pracovných miest, no obchody slúžia skôr na zábavu a míňanie tvrdo zarobených simoleónov.
Základnú štruktúru by sme vybudovanú mali. So zónami sme sa oboznámili, a taktiež aj lacné, malé ulice pre súčasnú dopravu stačia. Šance zotročiť obyvateľstvo a vycvičiť ho do otrockého systému lacnej pracovnej sily sú nemalé. Žiaľ, stálo by to viac námahy než sa pustiť do budovania sociálnych služieb sprostredkúvajúcich zábavu a spokojnosť simíkov. V prvom rade nezabúdajme na elektrárne a vodárne, pri ktorých si môžeme zvoliť neekologické alebo “čisté“ varianty. Po kratšom čase príde nutnosť výstavby aj mestskej skládky spoločne s čističkou. Kúsok reality titul neminul, a preto pozor na nečistotu vodných zdrojov spoločne s znečistením ovzdušia. Vám to síce môže byť jedno, no keď sa z tých plusiek náhle stane mínus, kvôli odchádzaniu pracovnej spodiny z vášho mesta, do smiechu vám pravdepodobne nebude. Rozhodnutia simíkov pre život a rozvoj vo vašom meste najviac ovplyvňujú sociálne služby. Kriminalitu, požiare a choroby síce pod palcom nemáte, no prítomnosť mestských zariadení, ktoré zabezpečujú pohodlie v meste, sa o spomínané negatíva postarajú. Popri samotnom začiatku ich ešte netreba, keďže by vám zbytočne zo zisku uberali, no pri prvej zmienke nespokojnosti ich budujte. O bezpečnosť postarané máme, no čo vzdelanie? Pokiaľ z vášho mesta nechcete univerzitné alebo technologické centrum, v kľude vám stačí jedna základná škola, neskôr prípadne knižnica alebo stredná škola. Poslednou povinnosťou v tejto strednej perióde plnenia si starostovského sna je už len dobudovanie parkov a radnice.
Parky v novom SimCity majú naozaj skvelú funkciu. Čakáte a čakáte, a tie budovy stále nie a nie do výšok. Pri kliknutí na danú z nich registrujete, že majitelia sú spokojní, všetko v zelenom, pozitívny smajlík, len akosi sme pri rodinných domoch uviazli. Pri tomto tú najdôležitejšiu úlohu zohrávajú parky a z časti, aj kvalita ciest. Tie sú v spodnej lište delené podľa ekonomickej vrstvy. Najnižšia vám ponúka detské, basketbalové, či futbalové ihriská, vyššia viac zelene s rybníkmi, a tie najvyššie už predetailované betónové námestia. Podľa radenia týchto parkov, sa vám po ich vybudovaní budú po čase meniť budovy podľa príslušnej ekonomickej vrstvy. Parky sprevádza hlavne pri sandbox mode jeden nepekný bug. Zistilo sa, že vaše mesto môže fungovať, aj keď ho tvorí len zeleň s rezidenčnými oblasťami. To čaro radosti simíkov sa pravdepodobne ukrýva len tam spoločne s pracovnými pozíciami.
Mesto máme z časti zabezpečené, len vďaka rýchlemu rozvoju a rozširovaniu počtu obyvateľov nám príslušné bezpečnostné zložky nestíhajú. Ceny nových budov nemocníc, či hasičov sú drahé, no my vďaka novým prvkom nemusíme zbytočne míňať. Naozaj významná zmena oproti starším titulom je individuálne editovanie budov. Autori túto funkciu sprístupnili pre skoro každú jednu z nich. Ocitnete sa v situácii, kedy sa vám lôžka v nemocnici alebo väznice na policajnej stanici naplnia a vás terorizujú zbytočné sťažnosti obyvateľov o preplnenosti. Jednoducho sa vyberete do menu editovania budov a zopár tých doplnkov tam pristavíte. Stojí vás to síce pár šupov a z rozpočtu uberie niečo, no stále to je oproti budovaniu nových a nových zariadení ekonomicky výhodnejšie. Preto nezabúdajte zvyšovať kapacity pri každej jednej z nich, od garáží pre smetiarske autá, cez vylepšovanie výkonu v tepelných elektrárňach až po rozširovanie mestskej radnice.
Dosahujeme už priemer tretej fázy úspechu. Peniažky sa do mestskej kasy hrnú, ľudia sú spokojní, na uliciach poriadok a pred radnicou netancujú žiadny protestujúci. Teraz nastáva čas na lepšie oboznámenie sa s ekonomikou a princípmi, ako sa stať ešte bohatším. Maxis oproti starším dielom súčasnú ekonomiku poriadne zjednodušilo. Všetko máte zobrazené prehľadne. Kto, koľko z kasy uberá a zároveň, kto, koľko profituje. V prípade núdze môžete využiť dva druhy pôžičiek so splácaním, ktoré na vašu zlú situáciu budú mať čo najmenší efekt. Kasu možno naplniť viacerými spôsobmi. Najbezpečnejší a najistejší je investovanie do mestských špecializácií. Ak si spomínate, prečo ste si vlastne určitý štvorček regiónu zvolili, kvôli rope alebo kvôli uhliu, tentoraz prišiel čas to využiť. Stačí vám jedna budova, zopár nákladiakov a expedičná hala. Špecializácia nemusí ťažiť len na nerastných surovinách, ale aj na turizme, ktorý tiež môže priniesť ovocie a nespokojnosť. Turizmus vám pri vybudovaní vynáša stále, no pozor na negatíva, ako prepchaté cesty z veľkého návalu alebo kriminalitu spojenú s narastajúcim množstvom kasín. Druhou možnosťou niečo si privyrobiť sú tzv. výzvy. Počas hrania sa vám nad budovami objaví menšia bublina, po ktorej kliknutí máte na výber výzvu prijať alebo nie. Spočiatku sa vám môžu zdať všetky nové, jedinečné, no po kratšej dobe z toho to čaro pominie a stane sa z toho každodenná rutina – nuda. Výzvy sú vždy späté s činnosťami, ako postavenie určitej budovy alebo splnenia daného limitu. Vďaka žiadnemu povinnému limitu sa dajú splniť a tým vám do kasy slušnou sumou prilepšiť.
Máme to! Úspešne sa nám podarilo zastavať celý malý štvorček, na ktorom ste údajne mali postaviť metropolu. Hranica vás žiaľ nepustí ďalej, všetko máte zastavané a vďaka čudnému umiestňovaniu budov, kde by ste individuálnou stavbou dokázali miesta ušetriť viac, sa vám stráca možnosť svoje “SimCity” rozširovať. Stále tu je možnosť budovať do výšky, s čim je späté búranie ciest, budov a stavanie parkov. No po dosiahnutí cieľa sa väčšine ľudom už nechce a rýchlo ich to omrzí, poprípade sa otvára možnosť začať s novým mestom. Druhé mesto síce môže byť dobrá myšlienka spojená s novým štýlom budovania, určovaním nových špecializácií a podobne, no stále sa ten princíp bude opakovať.
Treba sa ešte poriadne zamyslieť, čo jedinečné a inovatívne nové SimCity ponúka. Z hľadiska grafiky to žiadna výhra nie je. Občas sa ukáže menší grafický bug, občas väčší. Textúry terénu sa pri budovaní ciest na kopcoch tvária príliš nedokonale. Najlepšie grafiku využijete jedine v noci pri pohľade na rozsvietené mesto spoločne s blikajúcimi záchrannými zložkami, ktoré tomu dodávajú pravú atmosféru. Autorom sa prostredníctvom už 8. updatu podarilo opraviť nemenšie chybičky. Napriek tomu celková hra reaguje spomalene, aj vďaka serverovniam.
Na záver nám ostáva už len veriť, či sa moderom podarí hru oživiť akýmisi grafickými patchmi, budovami alebo texture packmi. Pozitívnou správou je zaručená podpora modovania, ktorá bola potvrdená samotnými tvorcami. Ani nie po týždni internetom preletelo video, kde za pomoci modov je možné zrušiť 20-minútový offline mod spoločne s možnosťou uloženia mesta alebo diaľnice so železnicami budovať aj pomimo vášho štvorčeka. Toľko entuziazmu po toľkých rokoch čakania, a takto to dopadlo. Kto má však rád stavebné simulátory s jednoduchým finančným systémom, a čo najväčším zameraním na zábavu, nech nad kúpou SimCity určite popremýšľa, keďže takéto tituly denne nepadajú z neba.
Lukáš "Malle324" Bryndziar
viac článkov autora
|
Plusy:
+ jednoduchá správa ekonomiky mesta + možnosť špecializácie daného mesta + spolupráca s ostatnými hráčmi + možnosť vylepšenia budov prístavbami + pohodový soundtrack Mínusy:
- príliš malé oblasti na výstavbu metropole - nepríjemné grafické bugy - po čase sa zo stavania stáva rutina - nanútený multiplayer mod - grafika očarí jedine v noci |
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|