10.03.2013 12:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 2
Crysis 3

Crysis 3

Nastal čas posledný raz navliecť nanooblek a spasiť svet. Séria Crysis, ktorá zostane navždy v srdciach hráčov zapísaná ako graficky dokonalá pastva pre oči, sa uzatvára a aj napriek faktu, že pred pár rokmi by si Crytek smerovanie celej série predstavoval zrejme celkom inak, vyvrcholenie je to viac než dôstojné.

Crysis3_1Ubehli len 2 roky odkedy sme vymanili New York spod mimozemskej nadvlády a nemecký Crytek prišiel s pokračovaním, aby udelil pomyselnú bodku za svojou akčnou sci-fi ságou Crysis. Hry, ktoré zakaždým posunuli grafické spracovanie na novú úroveň, si vydobyli status ultimátneho akčného zážitku. Zaslúži si ho aj tretí diel a nie sú tie 2 roky predsa len krátka doba?

Po 24 rokoch sa Prorok, niekdajší veliteľ špeciálnej jednotky Raptor, prebúdza a hneď spoznáva známu tvár – Psycha, excentrického vojaka, ktorý bol kedysi tiež majiteľom futuristickej „kombinézy“. Michael Sykes alias Psycho neprichádza za Prorokom na priateľský pokec, ale podrobne mu opíše nelichotivú situáciu, v ktorej sa aj so svojím tímom ocitol, ako aj to, prečo ho CELL zvliekol z nanoobleku. CELL z dvojky si totižto podmanil celý New York, z ktorého stvoril obrí komplex, tzv. Nanokopulu a začal nebezpečne paktovať s mimozemšťanmi. Práve nanoobleky mali byť vstupnou bránou k mimozemskej technológii, konkrétne k Alfa Cephovi, Prorokovmu starému známemu, s ktorým má nevyriadené účty. Starý boj proti CELLu a Cephom pokračuje.

Príbeh sa za každú cenu snaží vyznieť dospelo, akoby mal niesť nejakú myšlienku, no Prorokove kecy, v ktorých ospevuje neskutočnú silu nanoobleku a Alfa Cepha pôsobia priam smiešne, a tak podkopávajú ako tak seriózne sa črtajúcemu deju nohy. Naopak, tentoraz ponúka sympatickejšie osadenstvo vedľajších postáv, Psycha si obľúbite takmer ihneď a zažijete s ním aj vtipné momenty. Kto si potrpí na epické pamätihodné scény, v príbehu trojky sa ich tiež dočká požehnane, nám utkvelo v pamäti napr. vyhodenie hrádze do vzduchu či zostreľovanie mimozemských lodí z VTOLu.

Zatiaľ čo prvý diel ponúkol džungľu v pravom slova zmysle, dvojka sa aj kvôli limitom konzol uskromnila na veľkolepý, no „tunelový“ New York. Opustenie kulís Lingshanových ostrovov fanúšikovia neniesli práve najlepšie, preto sa Crysis 3 snaží o kompromis. Preniesť džungľu do New Yorku. Skĺbenie dvoch diametrálne odlišných prostredí vyšlo na jednotku, nakoľko sa vďaka prekrásnemu vizuálu budete neraz zastavovať a plnými dúškami nasávať postapokalyptickú atmosféru, pričom hra strieda rôzne lokality ako ponožky, čím prehlbuje dojem variability. Treba pripomenúť, že v drvivej väčšine prípadov ide o otvorené a členité priestranstvá, ktoré ponúkajú široké možnosti taktizovania.

To, čo sme na Crysis 2 doslova zbožňovali, je vďaka priestranným levelom v treťom diely zdokonalené – výber medzi stealthom a bezhlavým strieľaním. V oboch prípadoch je samozrejme Prorokov nanooblek tým najpravdepodobnejším faktorom na úspech. Ak sa vydáte na cestu tichého lovca, voľba cloak hrá prvé husle. Veľkým pomocníkom je novinka v sérii a v poslednom čase v hrách akosi obľúbený luk, ktorý bol podľa slov Psycha skonštruovaný priamo pre potreby nanoobleku.

V praxi to znamená, že jeho používanie a zabíjanie nepriateľov za režimu cloak neuberá energiu. Čo sa týka šípov, k dispozícii sú klasické, 2 typy výbušných a elektrizujúce. Prvý druh výbušných vybuchne okamžite po dolete, druhý je akási výbušnina, ktorá sa odpáli po pár sekundách. Zmysel má aplikovať tento druh šípov hlavne medzi skupinky nepriateľov. Elektrizujúce šípy sa oplatí páliť do protivníkov, stojacich vo vode. Aj keď sme boli, podobne ako Prorok v úvode, voči luku skeptickí a skôr sme nad jeho implementovaním do hry dvíhali obočie, napokon sme s jeho službami veľmi spokojní a jeho využívanie odporúčame všetkými desiatimi.

Aby ste ale stále zostali verní stealth postupu, nesmiete zabudnúť na ďalšiu novinku a to hackovanie. Otvoriť dvere, prípadne spojazdniť nepriateľské zariadenia je možné vďaka rýchlej minihre, v ktorej stláčate klávesu v momente, kedy sa kmitajúci bod na obrazovke dostane do požadovanej pozície. Takto sa zbavíte rôznych zabezpečení, cellských mín a guľometov, ktoré obrátia hlavne proti svojim. Nepriatelia v blízkosti nemajú šancu a zatiaľ čo sa oni musia popasovať s vlastnou technikou (teda zničiť ju), vy si nenápadne odkráčate. Hacknúť môžete aj jednotky Cephov - nový druh, ktorého devízou je chrlenie ohňa či robota-prieskumníka, ktorý odhalí Prorokovu polohu.

Ak sa vydáte alternatívnou cestou Ramba, čaká vás výdatná porcia čistokrvnej akcie. Maximum armor a široká paleta zbraní robia z Proroka skutočný vraždiaci nástroj, čo oľutujú jednak CELL a jednak Cephovia. Zbraňový arzenál - tvorený samopalmi, guľometmi, raketometmi, špeciálnym Typhoonom či mimozemskými kúskami - má opäť možnosti kustomizácie, meniť môžete optiky, tlmiče či prídavné zariadenia. Otvárať smiete aj voľby nanoobleku, ktoré vám tiež poslúžia v boji. Level design dovoľuje rozprúdiť bezhlavé prestrelky, v ktorých sa rýchlo presúvate pomedzi budovy, odpaľujete výbušné sudy a nepriateľom nedávate šancu. Tomu bol prispôsobený aj šprint, ktorý po novom už neuberá energiu (iba v cloaku). Jednoducho, nanooblek ako v traileroch, v ktorých Prorok predvádzal divoké krvavé divadlo, zhmotnil Crysis 3 do bodky. Viditeľným znakom dvoch odlišných spôsobov hrania je taktiež celková dĺžka hry. Ak prefrčíte lokáciami akčným štýlom, kampaň dorazíte za skutočne kratučkých 5-6 hodín, naopak, taktickým a opatrným stealthom si predĺžite hernú dobu na celkom uspokojivých 7-8 hodín. Odignorovať by ste preto nemali ani vedľajšie úlohy, ktoré vám väčšinou uľahčia splnenie hlavnej misie. Rôzne postupy hrou však zvyšujú znovuhrateľnosť.

Zážitok si predĺžite aj multiplayerom, ktorý tvorí niekoľko rôznych režimov. Klasický deathmatch síce stále zabaví, no Crytek sa od ohlásenia oháňa predovšetkým módom Hunter. V ňom sa predstavia jednotky CELL proti lovcom, ktorí sa navzájom lovia. Začínať v úlohe mariňáka znamená povinnosť mať oči na stopkách a počúvať zvuky naokolo, nakoľko lovec je permanentne neviditeľný a zviditeľní sa jedine po hode EMP granátu. Keď však skončíte so šípom v tele, preberáte úlohu lovca a lovíte zvyšných mariňákov. Jediná škoda, že pätica kôl trvá len po 2 minúty.

Z vizuálneho hľadiska ide o to najkrajšie, čo sa na hernej scéne kedy urodilo. Minimálne na PC nemá hra obdoby a aj na nízkych detailoch svojimi kvalitami hravo schová do vrecka aktuálnu konkurenciu. Konzolové verzie bežia na nízkych až stredných detailoch a hoci je obdivuhodné, že Xbox 360 spolu s PS3 hru ešte vôbec utiahnu, tentoraz sa to podpísalo na pravidelných framedropoch. Predovšetkým otvorené priestranstvá preplnené trávou a ďalším porastom dali testovanej Xbox 360 verzii zabrať. Čiastočne pomohlo nainštalovanie hry na harddisk, no aj napriek tomu občas padla na neprijateľných 15 fps. V porovnaní s predchodcom, ktorý bol primárne vyvíjaný na konzoly a portovaný a následne vylepšovaný na PC, je rozhodne cítiť zmeny.

Kde zmeny nenastali, je zvuková stránka, ktorá pridáva na atmosfére. Ozvučenie prestreliek a samotných Cephov vzbudzuje dojem pravého hollywoodskeho blockbustru. Na soundtracku sa už nepodieľal maestro Hans Zimmer, o celý hudobný doprovod sa postaral Borislav Slavov, ktorý zostal verný dvojke a akoby rozšíril predchádzajúce melódie o 31 skladieb, z ktorých najsilnejšou je predovšetkým New York Memories.

Crysis3_2Crysis 3 uzatvorilo Prorokov príbeh o záchrane sveta, ktorý popravde pôsobí neskutočne tuctovo, priam úsmevne. Kto však hľadá hlbokú filozofiu, je na nesprávnej adrese. Tretí Crysis je o akcii, presnejšie o geniálne spracovanej frenetickej akcii, ponúkajúcej nezabudnuteľný filmový zážitok. Popri tom ale pôsobí ako krátky dodatok k predchodcovi a v jadre ponúka málo noviniek, než by sme očakávali a kvôli pádom frameratu si hru hlavne konzolisti neužijú podľa predstáv. Osobne dúfam, že Crysis nepovedalo posledné slovo a v budúcnosti, aj vďaka novej generácii konzol, sa stretneme s ďalším dychberúcim dobrodružstvom.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Crytek
Distribútor: EA