22.02.2013 18:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Dead Space 3

Dead Space 3

Technologický vývoj ľudstva napreduje v posledných rokoch exponenciálne, a preto niet divu, že prognózy do budúcnosti, v ktorých človek osídľuje okolité nebeské telesá, získavajú čoraz reálnejšie kontúry. Dosiahnutie planét mimo našej slnečnej sústavy však stále patrí skôr do sci-fi literatúry, kinematografie, videohier... Napodiv je táto téma, ktorá by mala autorom dávať možnosť naplno využiť potenciál ich predstavivosti, často zviazaná mnohými klišé. Nemyslíme tým samozrejme, že by si mali sci-fi tvorcovia vymýšľať koncepty, ktoré popierajú fyzikálne zákony (technológia v kvalitnom sci-fi by mala byť vždy teoreticky uskutočniteľná), ale napríklad v návrhu mimozemského života sa často opakujú stereotypné bytosti, spoločnosť je príliš podobná tej dnešnej atď. Dead Space nie je výnimkou a ani sa tým veľmi netají, ide skôr o poctu velikánom tohto žánru, dostatočne obľúbenú na to, aby nám servírovala už tretí diel.

DS3_1„Ľudia z Visceral Games sú obyčajní vypočítaví zlatokopovia, čo sa nám nehanbia strkať pod nos dobrodružstvo Isaaca Clarcka po tretíkrát, len v novom prostredí s nulovými zmenami v hrateľnosti.“ Nejako takto vyzerali myšlienky zopár skeptikov pri prvom pohľade na nové pokračovanie „survival hororu“ Dead Space. V konečnom dôsledku ale pravdivé nie sú. Dead Space 3 prináša v  sérii nevídanú novinku, v podobe kooperatívnej kampane, a niekoľko drobných kozmetických úprav vo vizuále a samotnej hrateľnosti.

Ak spomínate na zápletku minulého dielu s mierne rozpačitým dojmom, najskôr nie ste sami. Halucinujúci Isaac, tajomstvá záhadného markeru ovládajúceho hrdinovu myseľ a generujúceho množstvo ohavných nekromorfov, nová známosť s krásnou Ellie a šialená sekta unitologistov urobili z príbehu ťažko stráviteľné sústo. Nie je prekvapenie, že pokračovanie nadväzuje na tento zlepenec nápadov. Isaaca nachádzame opäť v ťažkej životnej situácii, po rozchode s Ellie Langfordovou, s ktorou sa dal po skončení minulého dielu dokopy. Netrvá dlho a jeho žialenie preruší neželaný príchod dvojice vojakov z EarthGov (ako sa dozvie neskôr, posledných dvoch), kapitána Roberta Nortona a seržanta Johna Carvera. Norton mu vysvetlí, že bojujú proti silnejúcim jednotkám unitologistov, ktorí nemajú za lubom nič menšieho ako používať markery k hromadnému oslobodeniu ich duší (a samozrejme duší všetkých ostatných v dosahu). Keďže Isaac je jediným žijúcim človekom, ktorému sa marker podarilo zničiť, musí sa k vojakom pripojiť a odletieť k planéte Tau Volantis, kde sa pred 200 rokmi ľuďom hrozbu nekromorfov podarilo zneškodniť. Motiváciou mu je aj to, že na orbite planéty sa stratila loď jeho expriateľky. Horšie zistenie preňho ale bude, že Ellie je opäť zadaná, s nikým iným ako s kapitánom Nortonom, ktorý začne odrazu k Isaacovi prechovávať neskrývanú žiarlivosť. Takto sa v scenári objavuje okrem klasickej záchrany ľudstva aj podobne klasický ľúbostný trojuholník.

Keďže scenáristi Dead Spacu, povedzme si na rovinu, nikdy nepatrili k špičke v odbore (ale samozrejme to nijako neovplyvnilo celkovú zábavnú hodnotu hry), príbeh je opäť šitý horúcou ihlou. Norton sa správa ako vyslovený hlupák a je ochotný obetovať celé ľudstvo za záchranu svojej priateľky (irónia, že?) a tá o to samozrejme nestojí. Isaac namiesto toho, aby veci upokojil, ešte prilieva olej do ohňa tým, že popri likvidácii kopy nepriateľov nezabudne Ellie robiť zlé svedomie a stále jej pripomínať ich rozchod. Charaktery teda nie sú reálne (minimálne v to dúfame), ale to by sme od titulu tohto razenia ani neočakávali. Dead Space nie je záležitosť pre nežných romantikov, skôr jeho zdolanie vyžaduje jedinca s pevnými nervami a silným žalúdkom (tým ale nechceme naznačiť, že dotyčný nemôže byť zároveň romantik).

Sila série tkvela vždy v jej výpravnosti a filmovej atmosfére. O mocné momenty, v ktorých vám zaručene adrenalín zúži cievy, nebude núdza ani tu. Hneď v úvodnej sekvencii, odohrávajúcej sa na Tau Volantis, 200 rokov pred samotnou zápletkou hry, budete v roli miestneho vojaka utekať pred kolabujúcimi troskami starodávneho hviezdneho korábu. Scéna pôsobí ako vystrihnutá z akčného filmu. Podobných častí je v hre niekoľko. Škoda len, a to je problém väčšiny moderných titulov, že adrenalínové sekvencie obsahujú len minimum interaktivity. Možno je to len náš problém a mohli by ste argumentovať, že kým nevymyslíme iný rozumnejší spôsob, ako vyhýbanie sa prekážkam v ceste alebo stláčanie vypísaných kláves v daný čas s danou frekvenciou, mali by sme byť ticho. Do konečného verdiktu preto tento „problém“ nezahrnieme.

Hrateľnosť sa v novom pokračovaní prikláňa viac k akcii ako minule. Aj keď už ani v prípade druhého dielu sa pre zástupy nepriateľov nedalo hovoriť o horore v pravom slova zmysle, teraz sa o strach naháňajúcu hru nejedná ani náhodou. Zhnusenie, ktoré sa dostaví pri každom pohľade na nepriateľských nekromorfov, ich pahýle a rôzne chápadlá, však zostala zachovaná. To samozrejme môže byť spôsobené aj tým, že veľa nových nepriateľov nám autori do Dead Space 3 neprichystali. Starí známi ale potrápia rovnako ako minule, hlavne ak sa rozhodnete hrať hru na vysokej obtiažnosti. Nepriatelia sa na vás hrnú v oveľa väčších húfoch a to pridáva na arkádovosti celého zážitku. Nesnažia sa vás prepadnúť zo zálohy, namiesto toho vás obkolesia, útek neprichádza do úvahy, musíte si prestrieľať cestu cez nich. Keby ste sa ale predsa len rozhodli utekať, nemilo vás prekvapí schopnosť nekromorfov preliezať cez vetracie šachty, ktoré sú takticky rozmiestnené... úplne všade. Popísaná situácia je ale ideálnym prípadom akcie, často sa stáva, že sa nepriatelia zaseknú na mieste a ani sa nepohnú, kým neprekročíte pomyseľnú hranicu, čo je príkladom zlého skriptovania. Napodiv, tento problém bol prítomný už v minulých dieloch a nikto s ním doteraz nič neurobil. Na akčnú zložku sa ale inak nedá veľmi sťažovať, možno v závere sa hra stáva jemne stereotypnou.

Likvidácia nekromorfov je, rovnako ako v predchádzajúcich Isaacových dobrodružstvách, takmer kreatívnou činnosťou. Zásobník vyprázdnený do brucha potvory ju síce spoľahlivo umlčí, ale náboje sú drahocenné. Preto je možné zlikvidovať nepriateľov postupným odstreľovaním končatín, čo ich jednak usmrtí rýchlejšie, znepríjemní im to ale aj pohyb smerom k vám. Na scénu ale prichádzajú aj ľudský nepriatelia v podobe unitologistov. V boji proti im hra kopíruje klasickú schému krytia a občasného strieľania na nepriateľské jednotky, známu z mnohých moderných titulov.

Novinkou, ktorú vítame s otvorenou náručou (ale veríme, že mnohých nepoteší tak ako nás) je, že sa autori rozhodli generalizovať všetky typy munície pod jednu položku vo vašom inventári. Nestane sa teda, že by ste nachádzali nepotrebné náboje do zbraní, ktoré momentálne nemáte pri sebe. So zbraňami je spojený takisto crafting nových kúskov z častí, ktoré nazbierate po okolí. Takto si pripravíte kúsok, ktorý je ako stvorený pre váš spôsob hrania. Ku každej zbrani je možne namontovať druhú hlaveň (aj odmontovať si tú základnú a nahradiť ju inou) a teda pôvodný limit zbraní, ktoré so sebou môžete niesť, sa zredukoval zo štyroch na dve. Tvorba nových kúskov je zábavná a človek sa často nevie dočkať, kým vyskúša, čo si to vlastne na montážnom stole ukuchtil.

Spomínaný co-op mód je najvýznamnejšou novinkou hry. Funguje na princípe drop-in drop-out, čo znamená, že kedykoľvek sa k vám môže pripojiť spoluhráč, ak teda udržujete stále internetové pripojenie. Ten sa chopí ovládania seržanta Carvera a spoločne čelíte nástrahám vesmíru. Hra vo dvojici je pochopiteľne jednoduchšia ako osamote. Ako takmer každá kooperácia, ale prináša nemalú zábavu. Jednotlivé situácie sú často pre co-op priamo navrhnuté, a tak, keď hráte sami, sa Carver objavuje akoby sám od seba.

Síce Dead Space 3 beží na rovnakej technológii ako predchodcovia, teda Visceral engine, vyzerá jednoznačne skvele. Jediné, čo vizuálnu stránku kazí sú textúry v nízkom rozlíšení, tie sú zrejme ústupkom obmedzenému výkonu dožívajúcej generácie konzol. Inak budú milovníci sci-fi nepochybne nad vzhľadom tretieho dielu slintať. Úžasné scenérie úvodných sekvencií na orbite Tau Volantis (samotný názov planéty má v sebe istú dávku estetiky) sú pastvou pre oči, podobne ako rôzne stroje vo vnútri vesmírnych lodí, ktorých účel zostane pred vašou zvedavosťou zväčša skrytý. Zaľadnený povrch planéty (ako aj zjav niektorých nepriateľov) odkazuje na starší titul Lost Planet. Niekto by to mohol vnímať ako zjavný zápor, ale táto podobnosť stále nerobí z hry trápnu kópiu. Skvelou správou je, že si drží stabilný framerate okolo 30 fps aj na slabších zostavách vo vysokých nastaveniach.

DS3_2Dead Space je solídne akčné sci-fi dobrodružstvo, ktoré si berie to najlepšie z minulých dielov a pridáva zopár noviniek. Väčší príklon k akcii môže niekoho odradiť, ale ak neočakávate nutne hororový zážitok a neprekáža vám jemná arkádovosť a zástupy nepriateľov, budete sa baviť. Vo svojej podstate je to príkladom toho, čo niektorí nazývajú „tupá strieľačka“. Mechanizmy sú ohlodané na kosť ako telá niektorých nekromorfov, logické hádanky zmätú hlavne tým, aké sú primitívne, ale napriek tomu si táto hra drží vysoký štandard. Najmä vďaka filmovému vtiahnutiu do trochu rozpačitého deja, skvelému dizajnu prostredí a v neposlednom rade možnosti úpravy zbraní. Ak vám to stačí a bavili vás minulé diely, neváhajte ani sekundu, Dead Space 3 už na vás netrpezlivo čaká.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Visceral Games
Distribútor: EA