Gen-Next
Schválne, kto si ešte pamätá to veľké haló z nasledujúcej generácie herných strojov? Bolo to niečo tak veľké, tak všade vyzdvihované, že sa tomu nešlo nijako vyhnúť. Ani keď ste boli zarytý PC hráč. Všetko to veľké – húúúúú – aké super hry nám nová generácia prinesie. Medzi nami, nič moc, ale...o tom to celé nie je.
Opäť sme v období, kedy očakávame novú generáciu herných zariadení. Ale tentoraz je všade menej hluku a viac zamyslených hráčov. Technológia pokročila a staré konzoly už nezvládajú toľko čo moderné PC. Podľa mnohých názorov tak brzdia vývoj hier, nielen z technickej stránky, ale i obsahových možností, ktoré by autori radi implementovali. Možno. Pretože nalejme si čistého červeného – za 10 rokov sa toho veľa nezmenilo, dokonca ani za 20 rokov sa toho veľa nezmenilo. Ba čo viac, zdá sa, akoby všetko smerovalo k vizuálne impresívnemu stvárneniu príbehov, ale hrateľnosť ostáva 30 rokov stará. To však nič nemení na tom, že pri uvedení súčasnej generácie boli očakávania veľmi vysoké a ľudia nadšení. Ale, znova treba zdôrazniť, že všetky očakávania sa práve obracali na grafiku. Technickú kvalitu grafiky.
Dnes sme niekde inde. Veľké tituly zlyhávajú, neustále skĺzavajú do ubíjajúceho stereotypu a stále dokola opakovaných nápadov. Svoju pozornosť si získavajú nezávislé tituly, ktoré – i keď často nedosahujú grafickou kvalitou na tie veľké – oplývajú novými pohľadmi na hranie a hrateľnosť. Prípadne sa držia starých – dobrých princípov generácie 80-tych a 90-tych rokov. Možno aj preto sa mi zdá, že očakávanie novej generácie nie je také intenzívne ako pred rokmi. Nemá čím prekvapiť. Jedine – a to už poznáme veľmi dobre – lepšou grafikou.
Ak sa teda budeme odvíjať od predchádzajúcich skúseností. Samozrejme, vždy je miesto na zlepšenie, vždy je priestor ako využiť novú technológiu, nový výpočtový výkon k zaujímavejším hrám a hlavne zaujímavejšej hrateľnosti. Avšak práve vďaka predchádzajúcim skúsenostiam človek tak nejako podvedome nečaká nič výnimočné. Trend je ústup materiálnej kultúry smerom k digitálnej kultúre a artefaktom. Človek už neplatí za reálny obsah, materiálne predmety, ale len za myšlienky a digitálny obsah, ktorého životnosť a použiteľnosť bude plne v rukách ich distribútora. Obsah, ktorý len veľmi ťažko prežije vlastnú generáciu, pretože bude plne naviazaný na obchodné rozhodnutia svojho vlastníka. Nová generácia, tak z hlavného prúdu hier spraví doslovné produkty (ostatne, tak už svoje hry mnohé veľké spoločnosti vnímajú – konzumné produkty), ktorých jediným zmyslom existencie bude vytiahnuť zo zákazníka čo najviac finančných prostriedkov. A tento fakt bude len maskovaný za akýmsi prísľubom ľahkej, ničím nerušenej zábavy, na ktorú bude naviazaných množstvo podmienok finančného charakteru. Ostatne prvé plody tohto zmýšľania vidíme už i v dnešných hrách. Chceš niečo v hre získať? Zaplať a pôjde ti to jednoduchšie. Páčil by sa ti iný výzor hlavnej postavy? Zaplať a pôjde to. Chceš lepšie brnenie pre tvojho rytiera v RPG? Zaplať reálnymi peniazmi a získaš ho. Nie hrou, nie hraním, nie poctivým postupom, ale míňaním reálnej meny. A ak sa rozhodneme, že túto hru už viac nebudeme podporovať – viac si ju nezahráš. Ostatne, na tomto princípe (i keď zatiaľ s menším extrémom) dnes funguje množstvo MMO hier. Bohužiaľ sa tento model dostáva i do hier, ktoré by mali byť samostatne funkčné a nezávislé. Jednotný zážitok je kúskovaný hľadaním spôsobov ako na hre viac zarobiť.
Ak by som si chcel dnes zahrať pôvodné SimCity, jediný problém, ktorý budem mať je problém technický. Ak si budem chcieť za 25 rokov zahrať SimCity, ktoré EA vydá v najbližších mesiacoch, garantujem vám, že to nepôjde – vôbec. Bez ohľadu na prekonávanie kompatibilít nových systémov, či hraní na pôvodnom technickom riešení. Ostatne, prečo by to niekto robil? Veď v tej dobe už určite budeme mať k dispozícií 4 raz reštartovanú sériu SimCity, oveľa lepšie vyzerajúcu a s množstvom nových možností. Prečo by sa niekto vracal k niečomu tak zastaranému? Pretože je to súčasť histórie. Pretože je to dielo, ktoré malo vplyv na vývoj všetkých nasledujúcich. Pretože je v tom kus nostalgických spomienok na čiesi detstvo. Pretože, to snáď bola dobrá hra a stále má čo človeku ponúknuť. Pretože, prečo nie – ak som si ju kúpil a vlastním ju... Nie je to šport. Každá hra je iná. Inak sa hrá, inak pracuje zo základnými systémami.
UFO: Enemy Unknown a XCOM: Enemy Unknown sú dve veľmi rozdielne hry. Kde jedna vychádza z druhej, ale prináša veľmi rozdielny herný zážitok. Predstavte si, že by prvá menovaná bola plne závislá na digitálnej existencii, na vôli svojho tvorcu (či distribútora) – dnes by už bola mŕtva a človek by sa k nej sotva mohol vrátiť.
Nasledujúca generácia nie je o výkone, nie je o veľkosti pamätí, či úžasnej grafike. Nasledujúca generácia bude o stagnácií a kontrole. Kontrole obsahu, prístupu k obsahu a možnosti návratu k starým (možno i dobrým) hrám. Nasledujúca generácia bude o skúšaní toho, koľko toho spotrebiteľ herným spoločnostiam dovolí. Kam až môžu v tomto – pre obchod vytúženom – smerovaní zájsť. A čo príde potom? Radšej nemyslieť.
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|