04.02.2013 22:05, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 0
Ako znie hra?

Ako znie hra?

Dobrá otázka. Rôzne odpovede. Množstvo odpovedí by však smerovalo k podivným zvukom vyjadrujúcim streľbu, výbuchy a hrôzostrašné výkriky násilia. Možno. Veľmi pravdepodobne. Poznáte to, také to bada-bum, čvacht, ratatata-tresk. A kopec rôznych zvukov obsahujúcich písmenká š a ž, ktoré sa pokúšajú napodobňovať nálety a iné zaujímavé činnosti väčšinou spojené s umieraním. Také wakawakawaka je v podstate tiež násilie, ale na pilulkách.

Ak by sa mňa niekto spýtal ako znie hra, pravdepodobne by som odpovedal otázkou – ktorá. Hry sú rôzne, zvuky sú rôzne a ono zvučanie býva často veľmi špecifické. Pravda, čím mladšia hra, tým menej špecifické zvučanie, ale predsa. Tieto ruchy herných svetov ma opäť priviedli k myšlienke, že bežný človek má zrejme naozaj tie naše hry stále spojené s monotónnym násilím. Nie, že by som sa mu čudoval. Ale, je to naozaj také zlé? Úprimne, nespomínam si príliš na veľa hier, kde by som nemusel niekoho (niečo), nejako odprevadiť na onen svet. I ten „role-playing“ sa veľmi často zvrtne na „role-killing“ s prechádzkou po nádhernom svete. Vlastne, veľmi často znie akoby existoval v podobných hrách iný variant. Neexistuje. Škoda. Napadá mi pri tom len jedna hra (dnes už séria), v ktorej sa v istom zmysle dal „role-playing“ aplikovať a nemuseli ste nikoho zabíjať. Má ju na svedomí spoločnosť Maxis a istý Will Wright. Veru, sú to všetkými obľúbení Simíci. Nikto tu netvrdí, že sa v Simíci nedajú likvidovať a ukladať do urničiek. Niektoré hráčske typy sú pekne vynaliezavé a kruté. Podstatné je, že cieľ neleží v ich likvidácií, ale je položený niekde úplne inde – hrať sa so svetom, ako nám ho tvorcovia priniesli, prípadne si ho obrátiť na obraz svoj.

Nuž, poviete si – od toho tu máme rozdielne herné žánre. Spomínaný Maxis, napríklad. Každá hra nejaký tvorivý piesok, na ktorom sa dá budovať (a občas i masovo vraždiť – taký pád meteoritu uprostred husto zastavaného veľkomesta, to je opäť násilie. Ale zase, nechcené a nenútené – to je tiež pravda.) a zveľaďovať. Iný žáner. Vráťme sa ešte k tým rolovým hrám. Aké uvoľňujúce by bolo, keby ma hneď neprivítala veľkým nebezpečenstvom a neučinila vyvoleným, ktorý jediný môže zachrániť svet. Nemôže to spraviť niekto iný? Musím vo svojej obľúbenej hre byť vždy ten čo zmasakruje celú svetovú populáciu (a niekedy i viac)? Nejde to urobiť inak, ale stále zábavne. Ostatne, hry sa hráme (okrem iného) aj preto, že je to čosi iné, než zažívame v krutej realite sveta.

Druhy hier síce máme rôzne, ale predsa sa najväčšej popularite tešia práve tie, ktorých akciu doprevádza nekonečne zabíjanie. Výbuchy, svetelné záblesky odrážajúce sa v očiach hráča. Radosť, keď sa protivník zvalí bezmocne na zem. Prípadne sa rozprskne po obrazovke. Radosť z dobre odvedenej práce zabijaka. Jeden život, druhý život... vlastne, virtuálne entity nespĺňajú definíciu života. Sú to len papierové figuríny, terče, na ktoré skúšobne strieľame stále dokola. Snažím sa predstaviť si hru, ktorá by spĺňala škatuľku „akčná“ a nebola by o zabíjaní a ničení. Ničenie vedúce k bodom, byť najlepší a víťaziť. O tom tak nejako sú tie hry všeobecne. Áno, akčný je i hokej a nie je o zabíjaní. Ale to je zas len špecifická úprava reálnej hry pre potreby počítačov, aby i tí športovo neobdarení mohli zakúsiť radosť za najlepšej tímovej hry na svete.

Čo je v mentálnom podvedomí hernou hĺbkou nezasiahnutých ľudí podstatou videohry. Strieľanie. Napríklad pri tom Bioshocku ma svojho času mrzelo, že je zameraný na strieľanie, že ono zabíjanie je stredobodom hrateľnosti celého titulu. Toľko práce, zaujímavých myšlienok ležalo za svetom, ktorý stvoril Ken Levin a jeho kolegovia. Pritom to celé bolo zabalené do obyčajného zabíjania. Áno, kreativita do hry vložená sa snažila vysvetliť, ospravedlniť ono zabíjanie, ale i po tých rokoch vo mne ostáva pocit, že to mohlo ísť aj inak. Slovami, ktoré som napísal na adresu Bioshocku v inom, staršom, článku: „Bioshock je výnimočný. Avšak, keď ako hráč diskutujete s nehráčmi, bývate opatrnejší vo volení slov a premýšľate, či ich máte „zaťažovať“ vaším (z ich pohľadu) divným koníčkom. Myšlienka, že by som im vylíčil myšlienkový potenciál Bioshocku, tak ako ho vnímam, ako ho chápem – bola lákavá, lenže potom som si uvedomil isté nástrahy. Nehráči. Predstavte si, že posadíte k Bioshocku niekoho, kto nikdy nemal skúsenosti s veľkými hrami alebo hrami vôbec. Predstavte si, že po tom, čo im o tej hre poviete prvé – posledné, posadíte ich pred tú hru – pretože po vašom líčení ju budú chcieť vidieť. Čo uvidia?“

Ako znie hra? Zvučí tisíckami rôznych zvukov. Pípa, pišťí, cinká, smeje sa, hučí a reve – záleží od hry. Ktorá ako. Povie vám človek, ktorý má pár rôčkov nahraných, nejakú tu skúsenosť a všeobecný kultúrny prehľad. Ako zvučí hra? Spýtajte sa nezainteresovaného človeka a... Dostaneme sa na začiatok tohto článku.


Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012