2012 preč... 2013 vpred!
Nový rok, nové začiatky a nové obzory. Človek do toho nového roka vždy hľadí s nádejou, že to čo sa pokazilo minule, bude v tom nasledujúcom roku akosi lepšie. Možno veselšie, menej temné a smutné. Platí to o životoch, platí to o hrách. Veď sa len obzrite a pozrite ako vám niektoré hry v roku 2012 rvali srdcia...
Áno, na teba sa pozerám Mass Effect 3. Áno, na teba ukazujem Syndicate. Presne, po tebe dupem Borderlands 2. A teba tretie Diablo, teba priam nenávidím! No dobre, tak to trochu preháňam, ale obraz ste si už dúfam urobili. Slabšie tituly sa striedajú so silnejšími. Alebo, jedna generácia umiera a už nedokáže ničím zaujať. V roku 2012 sa však rodí niečo, čo by mohlo znamenať návrat zaujímavých hier na obrazovky našich počítačov. Potenciál, ktorého výsledky sa však dozvieme v najbližších mesiacoch (až rokoch). Kickstarter.
Zaujímavý postreh celého Kickstarter boomu leží v jeho zameraní na pamätníkov. Nie, nehovorím o nejakej retro štylizácií, ktorá je medzi nami už posledných pár rokov. Ale návrat k poctivej, starej hrateľnosti, tak ako si ju pamätajú deti 80-tych rokov. Menšinové žánre, ktoré sú pre veľké, prerastené korporácie príliš nezaujímavé, než aby im venovali čo i len myšlienku. Veď poriadny vesmírny „simulátor“ sme tu už nemali tak dlho, že sa Chrisovi Robertsovi podarilo na jeho projekt vyzbierať takmer 6 miliónov dolárov. Hlad. Hlad po tradičných RPG hrách, kde môže mať hráč pod kontrolou celú družinu. Ťahové súboje. Vesmír. Nekonečný a krutý. Skákačky, návraty do starých-dobrých čias, o ktorých môžeme s istotou povedať, že sú staré, ale s tým dobrým už je to len otázka perspektívy a zlyhávajúcej pamäti. Možno je však všetko inak. Možno sú tieto Kickstarter projekty skutočne odpoveďou na stagnujúci a hnijúci herný priemysel. Na neustále tvorby pokračovaní nudných, nezaujímavých herných sérií. Kedy sa nám veľké korporácie snažia predať x-krát ten istý, rovnaký koncept v inom šate. Chce to tak väčšina platiacej populácie. Áno, populácie, ľudí čo hrajú tie strašné veci budem sotva nazývať hráčmi. Stále dokola, stále to isté. Nič nové pod Slnkom.
Napokon spoločnosť, ktorá sa snažila vytvárať aspoň trochu originálne tituly. Trochu niečo iné, musí vyhlásiť bankrot. THQ je tak výstrahou pre všetky veľké spoločnosti, aby sa nepúšťali do ničoho originálneho, ničoho zaujímavého a radšej sa držali osvedčených konceptov. Úprimne, neviem či to príchod novej generácie konzolí zmení. A je otázkou, či si veľké korporácie môžu dovoliť zmeniť svoj pohľad na hry a herný trh ako taký. Tam ide o veľmi veľké peniaze, ktoré tečú bohovia vedia kam. Občas ten Dan Vávra svojimi postrehmi hernej scény trafí klinec po gebuli. A ja mu nemám dôvod neveriť, keď hovorí o plytvaní peniazmi vo veľkých korporačných tokoch.
Na rozdiel od neho mi však toľko nezáleží na špičkovej 3D grafike, ale stačí mi hra, ktorá je vytvorená srdcom. Jedným – dvoma ľuďmi, či desiatkou, na tom nezáleží. Hlavne, že sa pri nej človek baví. Áno, vysoké produkčné kvality urobia dobrú hru ešte lepším zážitkom. Bez nich však nie je o nič horšia. Hry ako FTL, či Giana Sisters sú príkladom, že by Kickstarter mohol byť skutočne spásou dobrých, kvalitných hier. Len jedna vec ma na celej situácií mrzí – chcelo by to tieto skvosty vydávať aj v krabičkách. Dodalo by im to istú trvácnosť do čias budúcich. Digitálna forma je totiž veľmi zradná a nestála vec.
Rok 2013 by mal byť pokračovaním tohto trendu. Mali by sme mať možnosť okúsiť ďalšie hry, ktoré vyrástli z tohto boomu. Potom uvidíme nakoľko narazíme na sklamania a nespokojnosť s tvorbou poniektorých autorov hier. V prípade Kickstarteru majú totiž jeden zásadný problém – ak sa niečo nepodarí, je to len na ich hlavách. Nebudú existovať výhovorky smerom k vydavateľovi hier. Nikto nad ich hlavami nestojí, nikto im nediktuje čo majú robiť. Ak ich práca nebude stáť za nič, bude to len ich vina. Nezávideniahodná situácia, na druhej strane z nej môžeme všetci profitovať.
Rovnako by sme v tomto roku mali vidieť ako sa bude dariť rôznym adroidím (mini)konzoliam a hraní na mobilných zariadeniach. Záchodové hranie, na nič iné sa mobilné hranie nehodí, ale evidentne sa mu darí viac ako klasickým handheldom. Opäť rozhoduje trh, ktorý je na tej podivnejšej strane hrania. Na druhej strane, nie je sa čomu príliš čudovať – celý svet je stále viac v pohybe. Nie sme toľko viazaní na miesta bydlísk, vďaka internetu a mobilným zariadeniam sme viac rozpohybovaní a viazaní na prenosné zariadenia. Na telefónoch sa možno dnes viac surfuje po internete ako skutočne telefonuje.
Dopad (nielen na) hry je oveľa väčší, než som si ochotný pripustiť. Viem to, vidím to, ale úprimne povedané, nepáči sa mi to. Ľudia hry nedohrávajú, odkladajú, zdajú sa im príliš náročné a trh sa prispôsobuje. Potom príde anomália vo forme Demon's Souls a zdá sa, že to ide aj po starom. Otázkou potom je, či je to skutočne len anomália alebo ľudia túžia po herných výzvach, ktoré sa im za normálnych okolností nedostávajú? Možno by bolo zaujímavé zistiť aká je demografia Demon's Souls, resp. Dark Souls. Či si ju naozaj neužíva len tá staršia generácia hráčov, ktorá si na niečo podobné spomína zo svojich mladých čias. Len taká myšlienka, ničím nepodložená.
Nuž, uvidíme. Rok 2013 sa nám črtá zaujímavo. Či aj tak skončí, to sa dozvieme... o rok. :-)
Michal "MickTheMage" Nemec
viac článkov autora
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|