16.12.2012 21:00, Juraj "Duri" Dolniak, Komentárov: 0
Fable: The Journey

Fable: The Journey

Lionhead nás už po štvrtýkrát pozýva do sveta Albionu, aby vyrozprával ďalšie rozprávkové dobrodružstvo, na ktoré si tento raz vystačíme celkom bez ovládača - Fable The Journey totiž prichádza ako spin-off exkluzívne pre pohybovú perifériu Kinect. Máme tu ďalšiu revolúciu?

FableTheJourney1Séria Fable, ktorá započala svoju cestu za dávnych čias, sa postupne vypracovala na jednu z najpodstatnejších značiek Microsoftu a zároveň sa stala veľkým lákadlom Xboxu 360. Bolo len otázkou času, kedy expanduje aj na Kinect, keďže potenciál (čarovanie či súboje) na to rozhodne mala. Fable The Journey je tak odpoveďou na otázky, či sa dá vykúzliť rovnako kvalitný zážitok aj bez klasického ovládania na gamepade a zaujať aj iných než len casual publikum. Všetci pozitívne rozprávkovo naladení by rozhodne nad The Journey nemali iba neveriacky mávnuť rukou, pretože Kinect dostal skutočne zaujímavý kúsok, ktorý stojí za pozornosť.

Ocitáte sa v koži mladíka Gabriela, neskúseného nadšenca legiend o nebezpečných lesoch Albionu, preplneného vlkodlakmi, škretmi či prerastenými trolmi, s pravidelnou tendenciou zaspávať v tých najnevhodnejších momentoch. Práve poobedňajšie schrupnutie mu bude jedného dňa osudným, keď na ceste domov zaostane za karavánou a počas silnej búrky nestihne priechod cez padajúci most. Jeho blízky priateľ Katlan mu ešte stihne spoza druhej strany odporučiť cestu na východ a obídenie krajiny, čo pre Gabriela predstavuje začiatok jeho neželaného dobrodružstva. Spoločnosť na ceste mu robí kobyla Seren, zapriahnutá na voze, ktorej ovládanie tvorí hlavný element hrateľnosti. Seren reaguje na 3 základné povely. Švihnite rukami akoby opratami raz - Seren sa pustí do jazdy, švihnite druhý raz - očakávajte klus a pri treťom švihnutí - začne šprintovať. Popritom koordinujete pohyb do strán vystretím jednej ruky a zohnutím druhej (tej, ktorý smer si zvolíte). Pozor si treba dávať na zmeny terénu, kamene Seren veľmi neobľubuje. V týchto pasážach treba spomaliť pritiahnutím rúk k hrudníku, v prípade, že chcete zastaviť, zdvihnete ruky nad hlavu.

Osud mal s Gabrielom očividne iné plány, pretože hneď v úvode čelí stretu s Terezou, niekoľko storočnou vedmou, ktorá je všetkým fanúšikom série dobre známa. A kde je Tereza, tam sú aj problémy a čas na hrdinské činy. Gabriel ju zachráni zo spárov tzv. Požierača, neznámeho démona, ktorý sa šíri po celej krajine a neľútostne pohlcuje všetko naokolo. Jedinou záchranou pred Požieračom je slnečné svetlo a súboje s ním skôr pripomínajú quick-time eventy, kedy sa musíte vyhýbať prekážkam a rozlievajúcej sa hmote na bokoch obrazovky, pri styku s ktorou sa znižuje Seren zdravie.

Prvotné stretnutie s Požieračom má za následok vážne zranenie Sereny, z ktorého sa inak než čarami nedostane. Preto Gabrielovi Tereza porozpráva príbeh o svätyni, v ktorej sa nachádza zázračná liečivá studňa. Gabriela využitie jej služieb však bude čosi stáť, a tak sa z neho stáva novopečený majiteľ artefaktu – akýchsi kúzelných rukavíc, ktoré mu poskytnú nevídané schopnosti. Trojica bohov Albionu mu dá za úlohu oslobodiť svet od zlých síl a vysporiadať sa s Požieračom. Gabriela tak čaká okrem cesty domov ešte jedna úloha navyše. Tak sa naplno rozbieha štvrté Fable, opäť tu máme hrdinu s nadľudskými schopnosťami, ktorý čo-to pobral aj na charizme. Hre celkovo pomáha kvalitný dabing, Gabriel perlí jednu úsmevnú hlášku za druhou, pričom zahanbená nezostáva ani Tereza.

Najpodstatnejším prvkom Fable The Journey je pochopiteľne ovládanie telom, presnejšie hlavne rukami. Počas hrania môžete pohodlne sedieť v kresle či na pohovke, hra od vás doslova sedenie vyžaduje. Pohyb vpred riadite výlučne iba keď ste na voze, Gabriel sa inak pohybuje po vlastných celkom sám. Voľné pobehovanie samozrejme nehrozí, cestičky hlavnej postavy sú jasne nalinkované. Putovaním po krajine narazíte iba na zopár miest, kde po zastavení buď nakŕmite Serenu, napustíte jej vodu, alebo pootvárate poklady, ukrývajúce zberateľský obsah v podobe kartičiek (niektoré odomknuté predmety môžete následne uplatniť vo Fable Heroes). Všetky aktivity si vyžadujú zapojenie rúk, presný návod, aký pohyb máte vykonať, vám hra nielenže slovne popíše (výhodou pre našinca je dozaista česká lokalizácia), ale nechýba ani náležitá videoukážka. Za jazdy na voze zbierate po svete roztrúsené fazuľky, ktorými sa zároveň expíte alebo zvyšujete Sereninu výdrž.

Čary, ktorými vás bohovia Albionu obdarili, si hráč obľúbi veľmi rýchlo. Na každú ruku je k dispozícii jedno kúzlo. Pokrčením pravačky v lakti a následným rýchlym švihnutím pred seba vystrelíte modrú guľu, ktorá klasicky zahubí alebo iba oslabí nepriateľa. V ľavačke rovnakým spôsobom vyšlete na nepriateľa akési zelené lano, ktorým ho prichytíte a potom už len hádžete do strán, podľa vlastného uváženia. Pomocou ľavačky takisto otvárate brány alebo naopak viete zatarasiť prichádzajúcim protivníkom cestu. V prostredí môžete využiť aj výbušné sudy. Na prežitie je podstatné krytie, ktoré aktivujete pokrčením ľavačky tesne pred hrudníkom, čím odrazíte nepriateľov útok (prípadne letiaci kameň alebo šíp). Keď sa naučíte všetky kúzla, pred televízorom môže vzniknúť slušné čarodejnícke besnenie. Kto však dozaista bude protestovať, je samotný Kinect, ktorý zase raz nedokáže plynulo reagovať na vaše príkazy a trafiť sa do nepriateľa si občas vyžiada slušnú dávku nervov.

Audiovizuálny kabátik má The Journey ušitý doslova na mieru. Rozprávkové vyznenie dopĺňa pohľadná grafika Unreal Enginu 3, ktorý síce pri pohľade na také Gears of War prešiel drastickými zmenami, no prispôsobil sa potrebám Fable. Postavičky a prostredie má svojský výtvarný štýl, o lesných besoch a ďalších kreatúrach ani nehovoríme. Potešia aj kvalitné a uveriteľné animácie a fyzikálny model. Nevýhodou je časté načítavanie textúr a sem-tam nejaké to zaseknutie nepriateľa. Po hudobnej stránke ide o skvele odvedenú prácu, príjemné tóny vás ešte viac vtiahnu a navnadia na Gabrielovo dobrodružstvo.

FableTheJourney2Fable presedlalo na Kinect a na naše mierne počudovanie mu to na ňom sekne. Autorský tím ochudobnený o Molyneuxove nápady dokázal stvoriť podarený mix pôsobivých cutscén s charizmatickými hlavnými postavami a čarovania za pomoci vlastných rúk, avšak limitované možnosti Kinectu opäť narobili neželané problémy. Odhliadnuc od nedostatkov tu máme rozprávku vhodnú predovšetkým pre mladšie ročníky holdujúce rozprávkovým svetom s fantasy prvkami.

Juraj "Duri" Dolniak

Výrobca: Lionhead Studios
Distribútor: Microsoft