20.11.2012 15:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Doom 3: BFG Edition

Doom 3: BFG Edition

Je to už nejaký čas, čo boli na nás pekelné súženia pod vedením id Software v ich ikonickej sérii Doom vypustené poslednýkrát. Schválne, zamyslite sa, ako vyzeral váš život v čase, keď tretí diel vyšiel, aké boli vaše priority, čo ste očakávali od podarenej hry a ako sa to zmenilo s pribúdajúcimi rokmi. A položte si ešte jednu zásadnú otázku: Môže vás Doom 3 dnes ešte niečím zaujať?

Doom3Osem rokov je, v tak rýchlo sa rozvíjajúcej oblasti ako sú videohry, veľmi dlhá doba. O to dlhšia, pokiaľ ide o prostú strieľačku, ktorá, priznajme si to, stavala svojho času primárne na revolučnom grafickom spracovaní. Dnes sa Doom 3 vracia, ale akosi sa zdá, že skutočne slúži len na nadojenie zopár (tisícok) dolárov z nadšených fanúšikov. Samotná enumerácia súčasti BFG Edition tak ale vôbec nepripadá. Veď za cenu jednej hry dostanete legendárne prvé dva diely, trochu menej legendárny tretí diel a jeho rozšírenie Ressurection of Evil a keby sa vám ešte náhodou málilo, autori pripravili celkom novú kampaň pozostávajúcu zo siedmych úrovní, nazvanú Lost Missions. K tomu je tretí diel hrateľný vo full HD rozlíšení s podporou 3D stereoskopického zobrazenia. Vychádza na klasické trio platforiem: PC, Xbox 360 a PS3. Aby sme ešte priblížili jeho vek, spomenieme, že posledné dve zmienené, v čase, keď Doom 3 vyšiel ešte neboli v predaji.

Recenzent má pri posudzovaní takejto edície trochu náročnú úlohu. Hodnotiť totiž osemročný titul, ktorý väčšina hráčskej populácie pozná, z hľadiska modernej produkcie by bolo rozhodne neuvážené a v konečnom dôsledku aj neprofesionálne. Na druhej strane, núka sa pozrieť na jeho konkurencieschopnosť v momentálnej situácii. My si teda priblížime jednotlivé časti edície všeobecne a zhodnotíme len proklamované novinky. Pustime sa teda do toho.

Doom 12 sú každému pamätníkovi určite známe. Netrúfneme si odhadnúť, koľko hráčov jeden z nich dodnes hrá v multiplayeri a stále ich upravuje. Ich prítomnosť v BFG Edition nám príde takpovediac povinná. Oba sú optimalizované na dnešné systémy a plne podporujú myš (uznávame, že uvádzať to v roku 2012 vyznieva jemne komicky). Prvé dva diely sa na nič nehrajú a prezentujú tú najčistejšiu akčnú hrateľnosť, akú si viete predstaviť a pripomínajú nám časy, kedy sme k zábave nepotrebovali lákavé grafické pozlátko. Keby ste ho ale potrebovali, je nutné priznať, že z internetu sa dajú zdarma stiahnuť oba diely s kvalitnejšou grafikou akou disponujú verzie z BFG Edition. Ak sa medzi pamätníkov nezaraďujete, tieto hry vám isto budú pripadať archaické a nič extra zaujímavého vám neponúknu. Napriek tomu, ale ide o základné kamene ďalších titulov a ich historická dôležitosť je neotrasiteľná.

Keď id Software ohlásil tretí diel, niektorí herní redaktori označili rozhodnutie v sérii pokračovať, ako najhorší nápad v histórii videohier, väčšina, ale túžobne očakávala príchod Doomu 3 ako mesiáša, ktorý redefinuje žáner akcií z prvej osoby. Očakávania ani jedného z táborov sa nenaplnili a Doom 3 bola „obyčajná“ strieľačka so silnou hororovou atmosférou a dychberúcou grafikou. Príbeh bezmenného vojaka na futuristickej základni Union Aerospace Corporation (UAC) so sídlom na Marse si dnes môžeme prežiť znova. Hra sa s ničím dlho nemaže a po pár prvých krokoch na základni sa mení doslova na peklo (kam aj počas jej trvania zavítate). Anonymné chodby a celkový dizajn prostredia pôsobia aj dnes celkom uveriteľne, a tak budete mať počas hry pocit, že sa skutočne nachádzate na životaschopnej základni. Postupne získavate ten najklasickejší arzenál, aký vám videohra môže ponúknuť, od pištole, cez plazmovú pušku, po ultimátnu BFG 9000 (čo podľa vás táto skratka znamená?). Zbrane potom používate na ukážkový beštiár, z výzoru niektorých nepriateľov ešte aj dnes naskakuje husia koža, o to čudnejší je pocit, keď sa po niekoľkých výstreloch trápne zosunú k zemi, čiže nemusíte používať mozog na to, aby ste ich prekabátili, pokiaľ sa ale nejedná o zombie príslušníkov ochranky. Už keď Doom 3 vyšiel, bola mu vytknutá prílišná linearita a minimálne zapojenie rozumu, čo na druhej strane kompenzoval (aspoň zo začiatku) desivou atmosférou. To sa nezmenilo a vďaka starnúcemu grafickému spracovaniu ešte viac vyplávalo na povrch. Hodnotiť tento problém dnes nemá zmysel, ale ak ste Doom 3 nehrali a chcete si ho skúsiť, pripravte sa, že vás ku koncu veľmi pravdepodobne bude nudiť, pretože mu dochádzajú nejaké výraznejšie dizajnérske prvky.

Rozšírenie Ressurection of Evil je paradoxne zábavnejšie ako pôvodná hra. Jednak dlho netrvá a sesterské štúdio id Softu, Nerve Software, sa z chýb originálu poučilo. V roli ďalšieho vojaka bez mena sa vraciate na Mars, kde zhodou okolností opäť prebúdzate prastaré zlo. Hra je rámcovaná bojmi s troma silnými bossmi zvanými Hunters, ktoré sú jednoznačným protikladom prostoduchosti pôvodnej hry.

Na záver, konečne niečo do čoho si môžeme poriadne rýpnuť :) Lost Missions sú totiž tak trochu odfláknutá zbierka koridorov a objektov z Doomu 3, kde ako ďalší vojak bojujete v nevýraznom príbehu proti neustále sa generújucim nepriateľom. Hra kašle na nejakú desivú atmosféru, a tak si idete za nosom a kosíte jedného nepriateľa za druhým. Pripomína to trochu prvý Doom. Až na záverečnú úroveň v pekle z Lost Missions dýcha unáhlenosť. Dizajnéri asi dostali za úlohu vytvoriť nový obsah do Doomu, ale pracovať v starom engine, keď už majú k dispozícii nový (id tech 5, použitý v RAGE), sa im evidentne veľmi nechcelo.

Spomínané zlepšenia grafickej stránky sú skutočne minimálne, full HD si užijete vo vysokom framerate, ktorý si môžete nastaviť na 60 alebo 120 snímok za sekundu, aj na slabších zostavách. 3D funguje, ale schválne, koľko z vás hráva hry s nasadenými 3D okuliarmi. Predpokladáme, že u nás to štandardom ešte zďaleka nie je. Textúry vraj majú zväčšené rozlíšenie, čo ale nie je veľmi poznať a keby sa nepridalo viac osvetlenia do väčšiny lokalít a trochu prehnaný motion blur, tak by sme najskôr skonštatovali, že sa v grafike nič nezmenilo. Vzhľadom na to, že vizuálne spracovanie Doomu 3 bolo v čase vydania špičkou, ani dnes nevyzerá vyslovene zle. Niektoré modely, najmä nepriateľov, zostanú nesmrteľné. Stačí sa len pozrieť na legendárneho Hell Knighta, či Revenanta, nestratili nič zo svojej desivosti. Novinkou je, že baterku tentoraz môžete zapínať bez toho, aby ste museli zastrčiť zbraň.

Doom3Hodnotiť Doom 3 BFG Edition je trochu nefér, o to viac mu dávať číselné hodnotenie (keďže vieme, že mnoho ľudí sa pozrie často len naň). Hra sa predáva za pomerne vysokú cenu a nič extra nového neprináša. Pokiaľ ste Doom 3 alebo jeho predchodcov nehrali, môžete si to vynahradiť dnes, ale nemôžete čakať zázraky. Je teda len na vás, či vám za to táto zbierka vo svojom nádhernom balení stojí.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: id Software
Distribútor: Bethesda Softworks