20.09.2012 17:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 1
Sleeping Dogs

Sleeping Dogs

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Asi takto trefne by sa dali zhrnúť moje dojmy z open-world akcie Sleeping Dogs, ktorá herný svet zasiahla ako blesk z čistého neba a momentálne si užíva takú pozornosť, že aj GTAčko bledne závisťou. Áno, presne to GTAčko, ktoré bolo touto hrou zosadené z trónu, presne to GTAčko, ktoré zo svojho nového dielu nie a nie ukázať aspoň jeden čo i len solídnejší trailer. Viete čo - fuck GTA! Sleeping Dogs totižto jasne dokazujú, že Rockstar na mestské akcie ani vonkoncom nevlastní patent a s troškou umu a citu je možné vyprodukovať titul, ktorý sériu GTA nie len že kvalitami dorovná, ale dokonca aj predčí. Jasné, mnoho skalných fanúšikov si teraz na margo mojej osoby neberie servítky pred ústa, avšak nemám inú možnosť, než ešte raz zopakovať "kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!".

Chcete vedieť ten najkľúčovejší dôvod môjho rúhania? Hong Kong. Teda presnejšie, jeho virtuálna napodobenina. Nikdy som v onom Azíjskom meste nebol (ale jedného dňa tak spravím) avšak miera detailov, s akou mi ho priblížili autori Sleeping Dogs, proste robí z Liberty City totálne generický a zúfalo nezáživný bullshit. Yop... stačí sa v koži hlavného hrdinu prejsť po niektorej z bočných uličiek a pochopíte, že korením atmosféry nie je rozmer mesta, ale miera detailov, s akou sú jeho zákutia spracované. A práve v tejto oblasti odviedlo štúdio United Front tak fenomenálnu prácu, že akokoľvek sa budete v hre snažiť využívať dopravné prostriedky, podvedome väčšinou vždy siahnete po pešibuse. Sám som tak robil. Ak sa nejaká misia nachádzala niekde poblíž, jednoducho som sa k nej prešiel a po pritom si užíval všetky tie skvelé detailíky navôkol. Samozrejme, vzhľadom na prepracovanosť jednotlivých mestských štvrtí (hra pozostáva zo 4 hlavných, navzájom diaľnicami poprepájaných distriktov) nečakajte rozlohu onoho Liberty City, ale ako vravím, tá fantastická atmosféra, všadeprítomná architektonická prirodzenosť a životom prekypujúce ulice vám to dokonale vynahradia. Skrátka a dobre, virtuálny Hong Kong zasiahne vaše hráčske srdiečka rovnako mocne, ako to svojho času spravilo prvé trojrozmerné GTA. Kto to zažil na vlastnej koži, vie o čom hovorím!

Krajne pohlcujúci a dychberúci dojem z digitálneho Hong Kongu potom v nemalej miere umocňuje aj samotný hlavný hrdina a jeho príbeh. Autori sa pri písaní scenára zjavne inšpirovali mnohými azíjskymi filmovými klasikami a tak ak sa v tejto oblasti kinematografie vyznáte, budete z hernej story mať ustavične úsmev na tvári. Wei Shen, policajt v prestrojení, ktorý po návrate z USA infiltruje najprv nižšie ranky Triád, aby sa neskôr vyšplhal až na samotný vrchol, totižto rieši rozličné životné situácie nie ako egoistický Američan, ale ako člen skupiny, v ktorej je si každý navzájom akousi rodinou. Toto nie je svet individualít, ale svet uzavretých spoločenstiev, ktoré svoju silu dávajú najavo práve vďaka svojej jednotnosti. Práve tá zásadná odlišnosť v ponímaní hierarchií robí z príbehu tak atraktívny materiál na sledovanie - vy skrátka podvedome cítite, že nesledujete ďalšiu z rady "emerických" gangsteriek, ale niečo, čo je od onej šablóny na míle vzdialené. Navyše, vďaka skvelému scenáru čelí hrdina postupne čoraz väčšiemu rozkolu v tom, na ktorú stranu sa pridať a môžete mi  veriť, že rozhodne to pre neho nebude ľahká situácia. Jednoducho povedané, príbeh sa náramne vydaril a s kľudom Angličana ho viem zaradiť medzi hlavné dôvody, prečo by ste Sleeping Dogs mali dať šancu.

Z hľadiska samotného herného konceptu však titul v ničom nevybočuje zo zabehnutého žánrového štandardu. Máte tú sériu primárnych úloh za triády a políciu, máte tu pestrú paletu misií sekundárnych a potom sa samozrejme môžete realizovať aj v rozmanitých nepodstatných bokovkách či aktivitách, vylepšujúcich či už vaše konto alebo niektorú z vašich reputácií. Práve tie sú zrejme najväčšou inováciou kampane - v závislosti od toho, ako si počas misií počínate, získavate body k policajnému alebo "mafiánskemu" skóre. Po dosiahnutí nového levelu následne dostávate možnosť sa naučiť jeden nový skill. Za ochrancov zákona sa jedná skôr o ofenzívne schopnosti, naopak, za triády sa dočkáte skôr defenzívnych abilít. Okrem nich si potom počas hry zvyšujete aj tzv. Face reputáciu (hlavne teda pomáhaním miestnym obyvateľom), ktorej dosiahnutá úroveň určuje dostupnosť niektorých vozidiel a typov oblečenia v lokálnych shopoch. No a ako špeciálny bonus potom slúži zbieranie vzácnych sošiek, ktoré po navrátení pôvodnému majiteľovi, učiteľovi kung-fu, vám dajú možnosť naučiť sa niektorý z obzvlášť účinných a zdrvujúcich bojových hmatov.

Apropo, súboje. Aj napriek tomu, že v neskorších fázach hry sa ku slovu dostanú aj zbrane, sú pouličné bitky jednoznačne najväčším highlightom gameplayu. Silne inšpirované poslednými hernými Batmanmi, súboje bavia vďaka dvom kľúčovým prvkom - výbornej variabilite hmatov a schopnosti využiť okolité prostredie na odstránenie súpera. Ja viem, to druhé znie ako banalita, ale keď budete stáť proti desiatim týpkom, z čoho dobrá polovica bude "špeciálov" (rozumej silnejších bitkárov, schopných vás napr. držať), rozhodne vám príde vhod, keď budete môcť niektorých z nich otrieskať o telefónnu búdku či oskalpovať na neďalekom vetráku. Za špičkové možno taktiež označiť realistické animácie všetkých tých úderov a kopancov, ktoré sa s pojmom "brutalita" príliš nepáru a keď po prvý krát vyvoláte kombo, v rámci ktorého váš hrdina zlomí súperovi nohu, neubránite sa miernemu pocitu znechutenia. V úvode spomínané prestrelky potom zaujmú hlavne skvelo využitým slow-motionom, ktorý najmä vo verzii za volantom vozidla dáva vzniknúť tak efektným a divokým naháňačkám, že sa ich proste nenabažíte ani po x-tom raze. Je teda zbytočným polemizovať nad tým, ktorá zo zložiek akcie je lepšia - obe totižto fungujú naozaj na jednotku a poskytnú vám hrateľnosť, ktorá vás doslova a do bodky nadchne.

Inak, čo rozhodne nesmiem v rámci herných prvkov opomenúť, je jednak samotné jazdenie mestom a jednak všetky tie serepetičky, ktoré vám život na uliciach rôznym spôsobom spestrujú. Najprv sa teda pozrime na dostupný vozový park - i keď sa v titule žiadnych lietadiel nedočkáte, autori na počte a variabilite či už áut, motoriek alebo lodí rozhodne nešetrili. Rozličné krabice od topánok, sedany, mini-vany či rýchle športiaky brázdia cesty virtuálneho Hong Kongu (taký detail - v hre sa jazdí ako v UK - na druhej strane ;) a vy máte pocit, že v danom meste si je možné kúpiť tátoša naozaj podľa svojich predstáv. Skvelý dojem vo mne taktiež zanechal originálne spracovaný efekt rýchlej jazdy či samotný jazdný model, ktorý síce fanúšikom Forzy či GTčka príliš neulahodí, avšak nám ostatným rozhodne vrásky na čele nevyhodí. Samozrejme, kvitujem negatívne reakcie PCčkarov na margo ovládania vozidiel, avšak vzhľadom na to, že som testoval konzolovú verziu, mi gamepad na bezproblémové jazdenie sem a tam v pohode postačoval.

Pýtate sa, čo je ďalej možné v tamojšej metropole robiť? Tak napríklad randiť s hneď niekoľkými ženami, ktoré vám za vašu milú spoločnosť na oplátku sprístupnia zobrazovanie collectibles na mini-mape. Tých je pritom v hre hneď niekoľko typov, takže zbierať je možné nie len poskrývané kufríky s peniazmi (a inými goodies), ale napríklad aj špeciálne sety oblečení, po skompletizovaní ktorých vaša postava dostane nejaký bonus či už k zdraviu alebo iným skillom. Na uliciach postávajú rozličné stánky s fast-foodom, čajovne či masérky, všetci pridávajúci hlavnému hrdinovi nejaký ten užitočný buff. Pre tých, čo hľadajú trošku toho adrenalínu, je tu potom možnosť za jazdy prepadávať obrnené vozy znepriatelených frakcií či kradnúť vytipované vozidlá, za ktoré samozrejme dostávate adekvátnu finančnú odmenu. Nechýba ani to pre aziatov tak povestné karaoke, takže jediná vec čo zamrzí, je nemožnosť sa v lokálnych baroch naliať poriadnou dávkou saké. Nevadí... otvorím si reálne a problém je vyriešený :)

Sleeping Dogs nezlyhávajú ani v oblasti technického spracovania - prekrásne spracované reálie Hong Kongu ustavične vyrážajú dych a keď sa k tomu navyše pridá aj skvelo namixovaný audio-mix či výborný výber hudby v rámci lokálnych rádio staníc, nemôžem audio-vizuálnej stránke hry vytknúť absolútne nič. Azda len jediná vec ma trápi - rozloženie checkpointov počas misií nie je ideálne a neraz tak budete musieť zabíjať tú istú 20ku protivníkov x-krát za sebou len preto, že daná misia akosi nemá žiaden záchytný bod  v jej strede. Každopádne ale, akonáhle si zvyknete na súbojový systém a jednotlivé herné mechanizmy, budete zomierať v hre naozaj len ojedinele, takže aj táto drobná výtka neskôr stratí na význame. Nech sa teda snažím ako môžem, lásku, akou som zahorel k tomuto titulu, nedokážem skryť. Sleeping Dogs sa skrátka podarili a po dlhom čase sa opäť jedná o skvost, ktorý by si nemal nechať ujsť skutočne žiaden hráč. Tak teda, na čo ešte čakáte? Takúto exkluzívnu a exkvizitnú exkurziu do podsvetia Hong Kongu vám len tak hocijaká hra neponúkne!

Výrobca: United Front Games
Distribútor: Square Enix
Žáner: Akčné adventúry