25.05.2012 12:00, Boris "Blade" Kirov, Komentárov: 0
Diablo 3

Diablo 3

Jednému sa nepáči farebná grafika. Druhý pindá na zjednodušenie herných mechanizmov. Tretiemu pre zmenu vadí always-on DRM. Všetci uvedení však aj napriek výhradám hru intenzívne hrajú aj naďalej. Diablo 3 je holt, droga. Má síce mnoho múch, ale to jadro je natoľko výživným a zábavným, že akákoľvek kritika musí pri ponorení sa do hry ísť bokom. Osobne som nikdy nebol bohvieaký fanda pôvodných Diablov a aj keď som dvojku prešiel za Necromancera hneď 2x, nejak sa mi to už za ďalší charakter hrať nechcelo. Dnes, kedy sa mi tretí Diabol pohodlne usídlil na disku, však vetrím, že tentokrát silnému vábeniu hry nebudem môcť odolať a nasýtim sa jej až potom, ako si vyskúšam každý jeden z dostupných classov. Čím to je, že teraz som tejto famózne vyzerajúcej a skvelo sa hrajúcej izometrickej akcii naklonený viac, než v minulosti? Nuž, odpovedí je hneď niekoľko a tak vám ich tu pre istotu aspoň v krátkosti zmienim.

D3_1Príbeh, ktorý ani u predchodcov príliš hĺbky nepobral, tu v podstate rieši opäť to isté - návrat pána teroru, Diabla a s tým súvisiaci boj medzi dobrom a zlom. Samozrejme, v rámci kontinuity univerza sa tu stretávame ako s dobre známymi postavami (Deckard Cain, archanjel Tyrael - aj keď ten je v trošičku inej podobe), tak aj charaktermi úplne novými (Cainova neter Leah), pričom ale ani jeden z nich nie je dostatočne vykreslený na to, aby človeka zaujal. Našťastie, príbeh hry netvorí len nosná dejová línia, ale aj udalosti, dejúce sa okolo nej a u tých si už autori skrátka dali záležať. Vyprávané formou nachádzaných (audio) zápisníkov, tieto vedľajšie príbehové vsuvky krásne popisujú jednotlivé pozadia questov a vytvárajú tak dojem, že tamojší svet má za sebou bezosporu zaujímavú a bohatú históriu. Z hľadiska hernej story potom nesmiem zabudnúť ani na technicky vyspelé cut-scény, v rámci ktorých dostáva pojem "epický" doslova a do bodky nový význam. U Blizzardu sme už ale holt, na špičkové rendery tak povediac zvyknutí, takže ich kvalitou prekvapený rozhodne nie som a po pravde, ten posledný bol skôr sklamaním, než adekvátne opulentným vyvrcholením.

Aj napriek tomu, že príbeh teda po stránke originality príliš neexceluje, vďaka skvelému dizajnu prostredí a dungeonov sa mu darí budovať atmosféru, na akú sme u tejto série zvyknutí. Tzn. temná melanchólia s apokalyptickým podtónom, evokujúca predovšetkým nálady smútku a depresie. Darmo je hra zaobalená do farebného grafického kabátu - po stránke feelingu je rovnako dark ako jej predchodcovia, takže obavy z toho, žeby sa z Diabla 3 stal pestrofarebný variant World of Warcraftu boli vďakabohu mylnými. Acty samotné (hra je opäť rozdelená na štyri odlišné kapitoly) sú samozrejme navzájom maximálne odlišné a tešiť sa môžete ako na pochmúrne okolie dediny New Tristram, tak aj na piesočnou búrkou bičované púšte mesta Caldeum či snehom zaviate pohorie Arreat. Vyzdvihnúť taktiež musím skvelo fungujúce náhodne generovanie lokácií, ktoré sa ani náznakom nepodpísalo na ich detailnosti, takže jednotlivé interiéry a exteriéry nepôsobia ani prázdne, ani odfláknuto. No a čo zložka dungeonov? Nuž, klasika - niekoľko levelov plných monštier a odmien, hodných opätovného "runu". Nič nové, avšak na druhú stranu stále rovnako dobre fungujúce, ako v minulosti.

Zrejme najzásadnejších a súčasne aj najmenej zásadných zmien sa dočkal gameplay samotný. Že si predchádzajúca veta sama protirečí? Nevadí, hneď vám aj vysvetlím, prečo. Z hľadiska kľúčových noviniek stojí za zmienku predovšetkým toľko prepieraná a mnohými kritizovaná linearita RPG zložky. Po novom už totižto nemáte možnosť po dosiahnutí nového levelu voliť ďalší skill, ale skilly sú vám prideľované automaticky. Síce to na papieri môže sprvu vyzerať ako brutálne skresanie pôvodne skvelo fungujúceho systému, avšak pri bližšom preskúmaní tohto mechanizmu vám musí byť nad slnko jasné, že variabilita schopností a abilít v ničom nezaostáva za tou, videnou u Diabla 2. Dôvodom sú predovšetkým postupne sprístupňované runy, prostredníctvom ktorých dostáva každý jeden skill výrazne odlišnejší účinok a efekt. U mnou zvoleného classu Witch Doctor som si tak u zombie psov mohol zvoliť, či budú navyše dávať aj poison dmg, ohnivý dmg alebo či mi po ich smrti zanechajú liečivý orb. Možno som práve nezvolil ten najšťastnejší príklad, ale verte mi - u väčšiny skillov sú rozdiely medzi účinkami rún natoľko veľké, že v podstate máte k dispozícii nie jeden, ale hneď niekoľko odlišných typov tej istej ability.

Vo veci päťky hrateľných classov šiel Blizzard zlatou strednou cestou a ponúka nám ako osvedčené modely, tak aj typy, určené prevažne ľudom, ktorí sa neboja experimentovať. Do druhej spomínanej kategórie sa radia povolania Demon Hunter a Monk, obe koncepčne zamerané na úplne iný štýl boja. Sluší sa doplniť, že akokoľvek som k uvedenej dvojici classov pristupoval skepticky, ich pestrá paleta schopností ma presvedčila o tom, že v treťom Diablovi niet nudného povolania. Konzervatívnejší jedinci si môžu samozrejme spočiatku hru užiť v koži ako barbara, kúzelníka alebo mnou zvoleného witch doctora (necromancer-style povolanie), avšak silne odporúčam každému z vás, aby ste prekonali strach z nového a dali si Diablo 3 aj s charakterom, ktorý zažíva v tejto sérii premiéru. Inak, aby som nezabudol - každý class má po novom navyše aj akúsi vlastnú back-story, takže konečne už aj vieme, ako sa k lovu na Diabla dostal a prečo vlastne zasahuje do boja medzi dobrom a zlom.

Čo sa týka ďalších významnejších noviniek, v hre sme sa dočkali zavedenia fičúry zvanej crafting, ktorý však za vás vykonávajú NPC. Tieto charaktery je nutné za peniaze levelovať, avšak nakoľko do hry pribudol aj aukčný dom, v ktorom môžu hráči obchodovať so svojimi rare itemami, je význam týchto crafterov akosi nejasný. Osobne som totižto zatiaľ všetko potrebné zakúpil práve na aukciách, pričom ani raz som nemal potrebu si nechať predmet vyrobiť in-game kováčom. Zvyšok herných prvkov je už však ale plne v súlade s tradíciou série - kruto zábavné click-fest bitky s hromadami všakovakých potvor, nervydrásajúce boss-fighty, hromada atraktívneho lootu, dobre odladený leveling a zábava, ktorá ostala verná pôvodnej formulke Diablov. Na jednej strane tak síce gameplay titulu príliš odlišný od toho, videného u jeho predchodcovi, nie je, na strane druhej je však ihneď prístupný každému, kto sa chce baviť a nemá čas na lúskanie manuálov či študovanie tutoriálov.

D3_2Mohlo by sa zdať, že vzhľadom na dlhočizný vývoj Diablo 3 až tak veľa zásadných zmien do konceptu série nevnieslo a ono tomu v skutočnosti naozaj aj tak je. V tomto prípade si však ale myslím, že stávka na istotu sa Blizzardu vyplatila a titul aj napriek svojej neoriginalite baví tak, že konkurencia len bledne závisťou. Samozrejme, uvidíme, čo nám predvedie konkurenčný Torchlight II, avšak tipujem, že po vzore Diabla 3 nebude príliš so svojimi mechanizmami experimentovať a ponúkne viac menej ten istý gameplay, na aký sme u tohto žánra zvyknutí. Aby som to ale už ďalej zbytočne nenaťahoval - Diablo 3 sa jednoznačne podarilo a pokiaľ je tento typ hier vašou šálkou kávy, nemáte inú možnosť, len mu svoju dušu pokorne odovzdať. Uvidíte, že to neoľutujete!

Výrobca: Blizzard Entertainment
Distribútor: Blizzard Entertainment
Karta hry: Diablo 3